Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 363
8 medlemmer og 355 gæster
AgenakarerneWen, Ashtontef, DGEdward, Gelfordreimush, KabOraseDer, LarsFattfoult, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-10-2013, 14:34
jacobkollerup jacobkollerup er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Hellerup
Indlæg: 10
Op ad bakke- Mercruiser med Alpha one

Hej forum

Jeg har fået (endnu) et mekanisk problem med min båd. Den kom på land for knap 14 dage siden. Så snart den var blevet hejst ind i haven gik jeg i krig med at spule drev og bund ren. Da det var gjort, ville jeg lige køre ferskvand gennem motoren inden jeg fylder glykol på. Min motor (mercruiser 5L MPI) har et såkaldt "single drain point", altså et drejehåndtag, der når man åbner det, lukker alt vand ud fra motoren. Det gjorde jeg som det første, lige for at få saltvandet ud.
Derefter på med "øre-bøfferne" på drevet, tænd for vand og start af motor. Så bliver det spændende.. Jeg venter spændt på at se vand komme ud fra udstødningen. Jeg venter og venter (dog kun få minutter). Holder samtidig godt øje med temperaturen. Afgangsknæende bliver ret varme, temperaturen på instrumetbordet kommer over normalen og stadig ikke vand fra udstødningen!. Slukker hurtigt motoren af frygt for at det hele brænder sammen pga. manglende køling.
Hmm, tænker jeg!. Måske impelleren er gået sig en tur? Skal dog siges at jeg 2 timer inden havde sejlet båden fra sin plads og over til kajen hvor kranen stod. Den fik en lille omvej, så motoren nåede at blive varm og opførte sig helt normalt.
Altså meget usandsynligt at impelleren skulle være død i tidsrummet fra jeg lægger an til den står i haven. Tager alligevel underdelen af drevet af for at tjekke. Alt ser helt fint ud.
Weekenden efter giver jeg den endnu et forsøg. Måske der ikke var tryk nok på vandslangen, så sætter en stor spand på badeplatformen med slange ned til ørebøfferne. Stadig samme resultat!. Efter det tager jeg slangerne af der sidder på afgangsknæende, de ser helt tørre ud. Går længere ned og ser at der er vand lige under blokkens vandcirkulationspumpe og det er ret varmt det der kommer ud.
Oppe ved termostaten er der knastørt. Lige nu går min teori på at noget sidder mellem impelleren og motoren og begrænser flowet således at den tager vand ind, men ikke kan pumpe det højt nok op.

Håber nogen har nogle gode ideér til fejlfinding

Hilsen Jacob
__________________
Nuværende båd:

Crownline 275ccr, Mercruiser 6.2 MPI

Tidligere både:

Sea Ray 215 WE, Mercruiser 5.0L MPI

Corsiva 475 Sport, 90 hk Mercury 2 takt

Campion 460, 60 hk Mercury 2 takt
Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-10-2013, 15:37
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Der sidder en gummislange på ca. 30cm på din transomklokke, prøve at tjek om den er flækket eller hoppet af så den ik kan trykke vandet igennem.

Er den ok

Så tjek den der sidder fra motorblokken ud til transomen. Pil den evt af på motorsiden og start op med ørebøfferne på så kan du se om det når frem til motoren. ( ikke i flere minutter. )

__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
Svar

Tags
alpha one, køling, mercruiser

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,299
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Ashtontef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden