Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 553
3 medlemmer og 550 gæster
Dennismaisguisy, Rozhovstoommumb, Victorail
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 22-07-2009, 15:26
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Installation af kortplotter

Så er jeg blevet den lykkelige ejer af en Garmin 420 S med hæk transducer. Har kigget i instruktionen og selve delen med at montere den ser ok ud - men, men der er godt nok lidt flere ledninger med end jeg havde ønsket!!!!! yrk... Jeg havde en eller anden forestilling om der var monteret et 12 volt stik og jeg så bare skulle smide den i stikket og føre kablet fra transduceren op... Men nej, sådan ser det ikke lige helt ud til at være...

Så, et eller andet sted er AL HJÆLP VELKOMMEN!!!! (jeg vil jo gerne lidt væk fra københavns området og sejle) Er det muligt at montere den så det passer i 12 voltstikket????

Hilsen
Sarah L
Reply With Quote
  #2  
Gammel 22-07-2009, 15:28
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Normalt monterer man den over en kontakt - er der ikke en "assesory" kontakt i instrumentpanelet? den skal bare have 12 v + og - så kører den - og så skal transduceren monteres og stikket sættes på enheden så spiller det hele

Det er nu enkelt - det eneste du skal tilslutte til båden er + og - fra 12 v - du KAN sætte et cigartænderstik på og slutte den til over sådan et stik hvis det findes i båden - men det rigtige er at sætte det til over instrumentbrættet via en kontakt
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #3  
Gammel 22-07-2009, 15:36
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Ikke nogen ekstra kontakt i båden, men derimod et cigarettænder stik lige omkring hvor den skal monteres - så havde tænkt det skal i et cigarettænder stik.. Det må jeg vel kunne finde ud af!!! :-)
Reply With Quote
  #4  
Gammel 22-07-2009, 19:49
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Sarah - 12v stikket vil jeg ikke tro er nogen god ide, det kunne jo være at du hellere ville bruge det stik til noget andet, evt. køletaske osv..
Så Enn råd med et seperat stik er et rigtig godt et.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 23-07-2009, 09:10
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Sarah - 12v stikket vil jeg ikke tro er nogen god ide, det kunne jo være at du hellere ville bruge det stik til noget andet, evt. køletaske osv..
Så Enn råd med et seperat stik er et rigtig godt et.
Hmm.. Men så skal jeg til at bore og montere en decideret stik kontakt? Jeg har 2 12 volts stik i båden, men har også set man kan få sådan en man sætter i stikket og så har man 2 "udgange".. Ligesom derhjemme, når et stik er for lidt. Er jeg helt ude i hampen?
Det er vel også lidt et æstetisk spørgsmål om at jeg synes det er synd at eftermontere en stik kontakt, der ikke passer ind når nu resten står så flot....
Reply With Quote
  #6  
Gammel 23-07-2009, 09:21
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Tja du er under alle omstændigheder nødt til at bore et hul til både ledningen fra transduceren og strøm til selve GPS'en..
Så du kunne jo gemme ledningerne inde bag instrumentbordet og så lade ledningerne komme op lige bag GPS'en. Så ser man ikke hullet. Det er jo sådan de fleste gør det.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 23-07-2009, 10:27
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Prøv lige at lægge et par billeder op af dit instrument bord, og udpege, hvor du vil have GPS'en sat fast.

Jeg har lavet et par installationer for vennerne, hvor det ikke har været nødvendigt at bore huller, heller ikke til kablerne.

Med hensyn til forsyning, så plejer der at være en mulighed for tilkobling af ekstra udtag gemt under instrumentbordet et sted.

For at få det til at virke, skal du "blot" tilslutte + (Plus=plejer at være rød) og -(minus = sort).
JeDet kan også være en fordel at tilslutte "instrumentlys" hvis en sådan forefindes. Men det fremgår af installationsvejledningen.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #8  
Gammel 23-07-2009, 11:59
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Med hensyn til forsyning, så plejer der at være en mulighed for tilkobling af ekstra udtag gemt under instrumentbordet et sted.
Enig. Der er ingen grund til at have flere stik end højst nødvendigt, og jeg går ud fra at du vil lade "GPS ledningsnettet" blive fast monteret i båden ?

Eller har du tænkt dig at afmontere det hver gang sammen med selve GPS'en ?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 23-07-2009, 15:12
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Jeg har et billede her, må lige tage nogle tættere på.. Ja, jeg vil lade ledningsnettet sidde i og så bare tage kortplotteren af holderen, når jeg ikke er i båden.. Skal have båden på land og bundmale i weekenden, så vil prøve at få det monteret der...
Attached Images
File Type: jpg Båd 014.JPG (575.8 KB, 11 views)
Reply With Quote
  #10  
Gammel 23-07-2009, 15:14
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Tanken var det skal sidde ude til venstre, kan lige præcis montere det så den ikke skærmer for trimmen... Til venstre for rattet sidder lys, læns og horn og ved siden af det 12 volts stik. Clasg: det er derunder det skulle være muligt at lave en ekstra tilkobling?
Reply With Quote
  #11  
Gammel 23-07-2009, 22:12
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
jeg kan ikke lige se om den sorte plade under rattet er et "hul" til fødderne eller om det er en plade der kan demonteres.

Hvis det er et hul så prøv at kig ind og op under rattet.
Der plejer at sidde en plint som fordeler ud til alle strømforbrugende enheder ved førerpladsen, og det er på denne plint at der ofte er ekstra tilslutningsmuligheder.

Inden du monterer GPS'en bør du overveje om du vil beholde din GPS hvis båden skal sælges eller om den følger båden.
Hvis du vil beholde GPS'en, bør du grundigt overveje hvordan den kan monteres uden at lave skruehuller. Hullerne er meget svære at lappe igen, så de ikke kan ses.

Hvis den skal følge båden er det straks nemmere, for så kan du bore huller og fastskrue det medfølgende beslag.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #12  
Gammel 24-07-2009, 08:18
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Det er et hul til fusserne.... Hmm, lige nu overvejer jeg jo på ingen måde at sælge min båd og kan dårligt forestille mig det er noget jeg vil gøre inden for de næste par år... Men, umiddelbart er det jo temeligt vanskeligt at montere GPS'en stabilt, uden at bore huller til beslaget? Så mon ikke det bare er sådan det er, at så må den følge båden.. ellers skal jeg også til at afmontere transducer etc...

Mht transduceren - jeg hiver båden op i morgen og kigger på mulighederne. Men, selve transduceren skal jo bores fast (sigaflex i hullerne) - men ledningen der skal føres videre ind i kabinen - laver man et hul højt oppe til det, så den går videre ind???
Reply With Quote
  #13  
Gammel 24-07-2009, 10:51
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Ja hullet til transduceren skal bores i agterspejlet et godt stykke over vandlinien.

Garmin plejer at levere gode installationsvejledninger.

Kablet til transduceren er et færdigtlavet kabel med stik og må ikke forkortes.
Så vidt jeg husker, er det et rimeligt stort hul der skal bores for at føre stikket gennem agterspejlet.

Montagen af selve GPS'eren er heller ikke det store problem, når du véd hvor den skal sidde.

Som tidligere skrevet af Lars T kan du vælge at føre ledningerne ned gennem et boret hul lige bag montagebeslaget. Installationsvejledningen plejer at vise hvordan det gøres bedst muligt.
Jeg kan heller ikke umidddelbart se andre muligheder ud fra billedet.

Edit: Du kan overveje som et forsøg at demontere 12 V udtaget, og trække kablerne denne vej ud.
Hvis du senere fortryder placeringen af GPS'en, så er der kun skruehullerne at lappe efter.
12V udtaget bruges kun sjældent alligevel, og du har jo det andet udtag hvis køletasken en dag kommer med.

Giver du en update og gerne billeder af projektet så vi kan se det færdige resultat :-)
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #14  
Gammel 24-07-2009, 11:30
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Tak - jeg er godt nok spændt. Har været med på en gør-det-selv projekter, men aldrig har jeg lavet sådan noget her alene.. Men at bore et par huller skal vel nok kunne lykkedes:-)...

Jeg smider billeder på - så håber jeg det ikke ser alt for kikset ud
Reply With Quote
  #15  
Gammel 24-07-2009, 16:02
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Husk nu at bruge en ordentlig fugemasse, f.eks. Sikafleks til dine skruer under vandlinien og hvor der ellers er mulighed for vandpåvirkning ved skruehullerne.

Det kan være en god ide at lave en lille "undersænkning" på skruehullet inden du skruer dine skruer i, så minimerer du risikoen for at gelcoaten springer.

Overvej evt. om du kan lave en pæn ledningsføring ved agterspejlet, så du slipper for at bore hul til transducerstikket, jo færre huller i skroget jo bedre IMHO.

Mht. de ekstra ledninger du taler om, kan jeg forestille mig de er til NMEA 2000/0183 netværk, f.eks. hvis den skal tilkobles en forbrugsmåler, radar o.l.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #16  
Gammel 24-07-2009, 22:31
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
hejsa sahra
tro du mangler en mand til lidt hjelp?
gør måske tinge nemer..kvinder og teknik *GG*
Reply With Quote
  #17  
Gammel 25-07-2009, 18:52
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Manorwar Se indlæg
hejsa sahra
tro du mangler en mand til lidt hjelp?
gør måske tinge nemer..kvinder og teknik *GG*
Hehehe... der er nok noget om det...Jeg har fået fat i en god buddy. (problemet var alle er på ferie og jeg er sådan en: NU skal det laves)...Han hjælper i morgen og er fiks på fingrene - MEN, jeg kan sq godt gennemskue hvordan det skal gøres, men har ikke helt nerver til selv at stå og bore i min båd :0).. eller erfaring... Jeg har dog været handy idag,men det kommer i en ny update tråd...
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Bruger i GPS/kortplotter ENN Elektronik 49 03-09-2014 18:32
Brugt kortplotter? Sarah Louise Elektronik 21 15-07-2009 14:34
Haderslev & Kortplotter nicolajjetrider Generelle spørgsmål 12 11-01-2009 20:13
Kortplotter spørgsmål JOR Generelle spørgsmål 3 26-09-2008 21:27

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden