Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 600
4 medlemmer og 596 gæster
DennisGloth, JornimmoniSew, JoyceLal, RhobarDypeReere
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-07-2009, 05:40
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Måske gider de slet ikke at sejle.

Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v. Jeg snakkede med en fra Juelsminde, som havde brugt ca ½ time på turen, 2 dage i Bogense, så ½ time til Middelfart være der i 2 dage. Den første uge sejles der max 2 timer, resten er havneliggeri.
Jeg forstår ikke de gider. Og udtrykket, vi sejler i ferien, er vel i bedste fald misvisende.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-07-2009, 06:52
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ja det må være "Vi sejler PÅ ferie"
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-07-2009, 07:03
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg skal selv betale mit brændstor så min fart i ferien er ca 7-7,5 knob det er fristende at bare give mere gas men så nyder jeg ikke turen på samme måde. en tur på 12 timer (90mil) og ingen bølger, det er da dejlig
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-07-2009, 08:39
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v. Jeg snakkede med en fra Juelsminde, som havde brugt ca ½ time på turen, 2 dage i Bogense, så ½ time til Middelfart være der i 2 dage. Den første uge sejles der max 2 timer, resten er havneliggeri.
Jeg forstår ikke de gider. Og udtrykket, vi sejler i ferien, er vel i bedste fald misvisende.
HØRT

Jeg har selv undret mig over alle de fine både der ligger i vandet hele sæsonnen - vaskes og pudses hver uge men aldrig sejler en sømil - hvad skal folk med sådanne både?

På "min" sø ligger der mange sådanne både der stort set ikke sejler - men de tager meget af ejerens tid med vaskning og pudsning - hvor er sejlerglæden henne?

Jeg får år for logget flere og flere timer - og jeg er ikke så nøjeregnende med om båden altid er nypudset - er vejret til sejlads sejler jeg i stedet

Hvorfor køber folk en båd uden at bruge den til det den er lavet til?

Min største fornøjelse er at bruge min gamle buster alujolle (der ikke ser køn ud - men er funktionel) og så en af de gamle fine påhængsmotorer fra 50èrne - det giver fuld sejlglæde og minimale vedligeholdelsesudgifter og de gamle motorer vækker langt mere opmærksomhed end den nyeste flotteste speedbåd i havnene
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-07-2009, 15:33
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
hele pudseholdet var igang igen her til formiddag, der var jo faldet dug.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-07-2009, 15:45
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvad er så lidt eller meget med hensyn til at sejle ????

Vi har pt på 17 dages ferie sejlet 204 sømil. Vi tager gerne et par dage i hver havn, for at opleve området, byen o.s.v...
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-07-2009, 16:10
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
det er vel op til en selv, det var mere det at, selve tiden på vandet var meget kort
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-07-2009, 13:02
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er jo netop op til en selv
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-07-2009, 22:30
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
tja.. nu ligger jeg også på 2. døgn i Bogense, kom ind sidst på dagen igår, hvor der var total vindstille nærmest fra lillebælt til Bogense, men idag, da det har blæst en del hele dagen, er det jo fedt bare total flade ud og fede den i havnen, for i modsætning til når man sejler i lillebælt er det jo ikke til at finde læ ved Bogense ved den vindretning, imorgen drejer vinden til øst og tiltager løbene op ad dagen, så der er jeg ihvertfald nok at finde i området ved æbelø, jetskien skal jo brændes maks af så.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 17-07-2009, 09:01
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v. Jeg snakkede med en fra Juelsminde, som havde brugt ca ½ time på turen, 2 dage i Bogense, så ½ time til Middelfart være der i 2 dage. Den første uge sejles der max 2 timer, resten er havneliggeri.
Jeg forstår ikke de gider. Og udtrykket, vi sejler i ferien, er vel i bedste fald misvisende.
Jeg hører til den type, der synes det er enormt dejligt at ligge i havn.
Min gamle båd brugte jo 25-30 liter /timen ved cruise fart, så det at "sejle" var med splittet sjæl. Dels den vidundelige fornemmelse af frihed når fartvinden stryger gennem "håret" (det der er tilbage:-) , og dels den underlige fornemmelse af 300,- der suges ud gennem tanken i timen.

Så ferien sidste år blev et kompromis mellem at sejle når det var magsvejr, og dels nyde livet i havnene. Forbruget på en uge blev på ca. 300 liter, hvoraf de 170 blev brugt på turen Svendborg - Hov (Jylland) i eet stræk.
Til gengæld er jeg altså heller ikke typen, der polerer båd eller udstyr på ferien.
Tiden i havn bruges på hygge, snakke med de andre sejlere, se på kvindfolk, nyde en enkelt kølig, etc.

Man kan jo godt sammenligne det lidt med campisterne.....de bruger jo også så lidt tid på landevejen som muligt, og så hygger de sig på pladserne i stedet for.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #11  
Gammel 17-07-2009, 09:09
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vi tog i år det valg, at vi ville sejle lidt længere stræk imellem hver havn ( 4 - 5 timer ), også tilbringe 2 dage i hver havn.

Men da vi har sejlet i det sydfynske øhav, kunne vi sagtens have haft "nøjes" med 1/2 times sejllads, også havde vi været et nyt sted, på en ny ø etc...

For os handler det ligeså meget om at se lokalområdet, se seværdighederne i byerne, opleve det danske landskab fra en anden side og på en anden måde.

Båden og vandet er bare en meget federe måde at komme fra Kolding til Ærø på, end det er at tage bilen + færge....

Også hører jeg heller ikke til dem, der pudser helt vild rundt på båden i sæsonen, den bliver max skyllet over med ferskvand ind imellem. Til gengæld kan jeg tydeligt se det, på de både der bliver passet nidkært, de står dælme utrolig flotte, og hvem kan ikke lide at kigge på så flotte både ??

Personligt finder jeg meget større glæde ved at kigge på en nidkær passet båd, der er 20 år gammel, end den nye Bavaria der lige er skubbet ned af samlebåndet....
Reply With Quote
  #12  
Gammel 17-07-2009, 09:24
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Det er nok min fortid som kludesejler, hvor sejladsen fra havn til havn som regel varede fra 5-12 timer og formålet var at sejle, ikke at komme fra sted til sted, som er årsag til min undren. Det var meget varieret sejlads, med dasesejlads i magsvejr og koncentreret sejlads med rebede sejl i kuling og mere, og den konstante trimning for at holde højde og fart, samt den gammeldags navigering for at vide hvor man var.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 17-07-2009, 10:23
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
vi tager også gerne nogle lange træk, især hvis vejret viser sig fra sin gode side, for så bliver kaleshen lagt ned. I år starter vores ferie med turen fra kolding til sejrø og derfra til isefjorden.
sidst vi sejlede til KBH hed det kolding-svendborg - vordingborg-københavn
60-70 mil på hver stræk. vores fart plejer at ligge på 7 knob.
natsejlads tager vi også jævnlig men det er ikke nemt at få plads i havnene kl 0400
jeg bruger ikke ferien på at vaske båden kun skylle hvis vinduerne er helt hvide af salt.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #14  
Gammel 17-07-2009, 12:36
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Det er nok min fortid som kludesejler, hvor sejladsen fra havn til havn som regel varede fra 5-12 timer og formålet var at sejle, ikke at komme fra sted til sted, som er årsag til min undren. Det var meget varieret sejlads, med dasesejlads i magsvejr og koncentreret sejlads med rebede sejl i kuling og mere, og den konstante trimning for at holde højde og fart, samt den gammeldags navigering for at vide hvor man var.
Det er en ferieform jeg utroligt godt kunne tænke mig at prøve.
Men mine børns tålmodighed rækker ikke til det..
Der er noget helt og aldeles afstressende i at glide gennem vandet med vinden som eneste drivmiddel.
Og så selvfølgelig uden et tidspres på at nå næste havn.
De få gange jeg har fået lov at være gast på en "kludesejler" har jeg nydt hvert sekund.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #15  
Gammel 22-07-2009, 20:17
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v.
Ha ha - Det er sådan en jeg er
Vi sejler vel også kun en lille 1/2 time og ligger vi os stille for noget frokost eller mad en sjældent gang ryger vi til Rørvig ca. 45-60 min.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Det drev har jeg ikke set før? Clasg Drev og propeller 5 30-09-2009 06:42
Tror i den kan sejle? ENN Billeder af båden 5 13-09-2009 20:32
sejle alene høvding Generelle spørgsmål 24 28-07-2009 01:34
spritsejlads eller sejle for stærk goffy Generelle spørgsmål 3 20-07-2009 21:58
Så smutter den (måske).. Albjerg Salg af båd 5 24-06-2009 12:46

» Statistikker
Medlemmer: 114,507
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, RhobarDypeReere
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:22.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden