Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 354
5 medlemmer og 349 gæster
AlexSr, Hansonaloclance, KentLep, Kyliehot, Redgemymmerm
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-01-2014, 14:59
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Unhappy Revner i drev

I forbindelse med jet rider'ens tråd om skade ved drev, så kom jeg i tanker om 2 revner, der er i Fletcher'ens Yamaha AET 85 drev. Det er formentlig årgang 1995-97. Det ved Rolf nok. Revnerne udspringer symetrisk fra åbningen til skruen - og så fremover - på begge sider. De gaber begge cirka 2-5 mm. De har været der i de sidste 5 år, jeg kan huske. De har ikke udvidet sig bemærkelsesværdigt. Hvis jeg kigger godt efter, så kunne det for mig godt ligne, at der har været reperaret på revnerne med noget komponent-flydende metal. Der er ikke slør i skrueakselen. Der er ikke læk af gearolie. Der er ikke forurenet gearolie. Den kører perfekt - og skifter gear smukt. Jeg har dog altid haft revnerne i tankerne, hvad angår sikkerheden; Hvordan er de opstået? Hvorfor er de symetriske? Er de en sikkerhedsrisiko, der kan medføre motorstop ved hård belastning som acceleration eller hård sø? Jeg håber, at billederne kan give en ide om omfanget af reverne. Jeg beklager, at det manglende lys ikke giver optimal skarphed.
Attached Images
File Type: jpg 2014-01-09-14-21-51.jpg (301.0 KB, 32 views)
File Type: jpg 2014-01-09-14-21-56.jpg (252.4 KB, 27 views)
File Type: jpg 2014-01-09-14-22-39.jpg (342.2 KB, 31 views)
File Type: jpg 2014-01-09-14-23-11.jpg (278.9 KB, 28 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 09-01-2014, 15:55
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Nøj, det var satme en kedelig en min ven har du været grundstødt ?


Ligner i højgrad du har været tæt på en sten med propellen som har forsagten vrid eller eller slag. Kan du se om revnen gå forbi den ring der ligger på indersiden i gearkassen?

Den der skal ses efter, har du tappet olien af og tjekket for vand?

Kan være du lige skal forbi shoppen med den en dag så skal jeg kigge på den.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-01-2014, 17:42
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Det kunne evt. være en frostsprængning fra før dit ejerskab.

Det bør repareres eller gearhuset udskiftes.
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-01-2014, 22:02
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Ja. Frostsprængning er et rigtig godt bud. Man kan godt forestille sig, at en tidligere ejer har trimmet drevet op med vand i - og så er frosten indtrådt uventet. Godt bud. Hvis jeg skal reperare det, er det så noget med, at slibe det lidt ned, rense revnerne ud, spartle revnerne op med flydende metal og male hele gearhuset med noget stærk maling?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-01-2014, 22:16
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg kigger gerne forbi shoppen, Nicolaj. Drevet er jo afmonteret og lige til, at tage med. Jeg har ikke været grundstødt så hårdt, at det skulle skade noget. Højst et hak i skruen er det blevet til. Det er heller ikke utæt. Det er en gammel skade fra før jeg havde den. Og det er ikke blevet værre. Det er kun blevet mere synligt i takt med, at malingen er slidt af.

Sidst redigeret af Fletcher14; 09-01-2014 kl. 22:30.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-01-2014, 22:27
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg har fundet nogle billeder af drevet fra 2009. Her kan man se, at der er lavet noget reperation af de samme revner. Her dækker malingen dog bedre, så noget af revnerne må formodes, at være usynlig. Det er dog tydeligt, at det er de samme revner.
Attached Images
File Type: jpg 2009-04-21-17-16-20.jpg (421.1 KB, 14 views)
File Type: jpg 2009-04-21-17-16-29.jpg (384.0 KB, 4 views)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-01-2014, 22:47
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Det er 99% sikkert en frostsprængning.
Hvis ikke du har problemer med vand i olie eller andre utætheder, ville jeg slibe og reparere med PlasticPadding Cemical metal og så grunde og male bagefter. Det ser ud til at hele gearhuset trænger til lidt kosmetisk shineup alligevel :-)

Adskillelse ville næsten helt sikkert medføre tæthedsproblemer eller andet, efter samling.

Skriv el. ring hvis du har brug for hjælp.
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #8  
Gammel 09-01-2014, 22:49
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Mit første bud, da jeg så billederne var; Frostsprængning.

Hvordan kan det komme ?

Jeg tror at tidligere ejer af motoren har haft et utæt underhus fordi pakdåsen på propellerakslen har lækket. Olien er løbet ud og vandet er stille og roligt sivet ind i underhuset. Ved sæsonafslutning har tidligere ejer ikke aftappet "vand-olien" og frosten har gjort, at der er kommet flænger i underhuset. Man har så forsøgt og er til dels også lykkedes med en reparation, men jeg tror ikke, at det på længere sigt er en holdbar løsning. Jeg ville ikke bryde mig om at sejle med det specielt ikke efter en af de sejlture som skribenten til indlægget havde en mørk aften med kraftig sø i Øresund ud for KBH.....Man kan så diskutere, om det er bedre at sejle med en flænge i et Yamaha underhus end med et funktionelt OMC Cobra drev, som jeg gør...

Brugtmarkedet for et Yamaha underhus til motoren må være det rigtige sted at kigge i første omgang. Lykkedes man ikke med det, så kan et nyt være løsningen. Heldigvis er der kommet alternative udbydere af ombytter-underhuse til bl.a Yamaha motorer og til særdeles gunstige priser.....

Lars H fra sitet er god at læne sig op af med hans erfaring inden for outboard motorer.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 09-01-2014, 23:00
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
Mit første bud, da jeg så billederne var; Frostsprængning.

Hvordan kan det komme ?

Jeg tror at tidligere ejer af motoren har haft et utæt underhus fordi pakdåsen på propellerakslen har lækket. Olien er løbet ud og vandet er stille og roligt sivet ind i underhuset. Ved sæsonafslutning har tidligere ejer ikke aftappet "vand-olien" og frosten har gjort, at der er kommet flænger i underhuset. Man har så forsøgt og er til dels også lykkedes med en reparation, men jeg tror ikke, at det på længere sigt er en holdbar løsning. Jeg ville ikke bryde mig om at sejle med det specielt ikke efter en af de sejlture som skribenten til indlægget havde en mørk aften med kraftig sø i Øresund ud for KBH.....Man kan så diskutere, om det er bedre at sejle med en flænge i et Yamaha underhus end med et funktionelt OMC Cobra drev, som jeg gør...

Brugtmarkedet for et Yamaha underhus til motoren må være det rigtige sted at kigge i første omgang. Lykkedes man ikke med det, så kan et nyt være løsningen. Heldigvis er der kommet alternative udbydere af ombytter-underhuse til bl.a Yamaha motorer og til særdeles gunstige priser.....

Lars H fra sitet er god at læne sig op af med hans erfaring inden for outboard motorer.
Huset er revnet "ude" i den del hvor udstødningen kommer ned fra mellembenet og derfor er der ikke problemer med olie og utæthed.
Derfor ville jeg ikke være bekymret for fortsat sejlads, specielt ikke her hvor det er en trailerbåd og der bliver "inspiceret" efter hver tur.
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #10  
Gammel 09-01-2014, 23:03
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Huset er revnet "ude" i den del hvor udstødningen kommer ned fra mellembenet og derfor er der ikke problemer med olie og utæthed.
Derfor ville jeg ikke være bekymret for fortsat sejlads, specielt ikke her hvor det er en trailerbåd og der bliver "inspiceret" efter hver tur.
Så meget kunne jeg ikke se på min skærm..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 09-01-2014, 23:12
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Ja. Det drev trænger nemlig lige præcis til en ordentlig kosmetisk tur med Ole Henriksen. Det lyder super tænkeligt, at der har været vand i udstødningssektionen. Man burde vel egentlig sandblæse det? Eller er det uheldigt med aluminium? Jeg har faktisk allerede købt sådan noget kemisk metal, som jeg ville ordne nogle små skader på skroget med efter nærkontakt de skarpe hjørner på Brenderup-traileren.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 09-01-2014, 23:59
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Ja. Det drev trænger nemlig lige præcis til en ordentlig kosmetisk tur med Ole Henriksen.
Ja, Ole Henriksens "Cream Foundation" i waterproof udgave må være sagen...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 10-01-2014, 00:23
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Haha! Ja. "Anti Aging" lyder heller ikke helt dum. ;-)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,239
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Redgemymmerm
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:50.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden