Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 409
1 medlemmer og 408 gæster
maximllmt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-04-2014, 20:54
Ulrikks Ulrikks er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2014
Bopæl: København
Indlæg: 4
Duelighedsbevis- Hvor kan jeg tage det?

Hej,

Jeg leder efter et sted omkring København hvor jeg kan tage et duelighedsbevis.

Er der nogen som har nogle gode erfaringer?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-04-2014, 22:54
krydderen krydderen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: københavn
Indlæg: 10
prøv at se hos WaterGames.dk der tog jeg mit duelighedsbevis på en weekend nemt og bekvemt
__________________
den glade ejer af 7er motorbåd.... og den er DANSK og SØSTÆRK og sejler hele året i alt slags vejr(næsten)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-04-2014, 08:37
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Dueligheds bevis på en weekend ??

Jeg håber virkelig at du mener speedbåds kørekortet.

Ellers er kvaliteten af det bevis da vist til at overse.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-04-2014, 18:21
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Den med duelighedsbevis på en weekend er skam god nok.

For 2 vintre siden tog jeg mit duelighedsbevis via AOF. Det var fra oktober til slut marts og der var vel ca. 15 aftner vi mødtes. Det var super hyggeligt med masser af god snak og en underviser med +40 års sejlererfaring.

Til eksamen spurgte vi censor til de weekend kurser der blev afholdt. Og han fortalte at de hold hvor han havde været censor der havde niveauet været helt OK, og han havde ikke noget at udsætte på konceptet. Men det kræver at man har læst en del på forhånd for at kunne nå det på en weekend.

Så det er måske lidt et spørgsmål om smag og behag...
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-04-2014, 19:39
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hold da op....

Jeg tog mit en vinter, og det var hver onsdag en hel vinter igennem a 3 timer pr gang.

Der var opgaver til hvergang incl læsning....

Jeg vil godt nok stille spørgsmål ved kvaliteten af et weekendkursus....det kan godt være at man kan bestå en eksamen, men det er vel ikke formålet. Formålet er vel at blive en bedre og klogere sejler....

Nu er det ikke raket videnskab...meeeeenn.....
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-04-2014, 20:38
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Hold da op....

Jeg tog mit en vinter, og det var hver onsdag en hel vinter igennem a 3 timer pr gang.

Der var opgaver til hvergang incl læsning....

Jeg vil godt nok stille spørgsmål ved kvaliteten af et weekendkursus....det kan godt være at man kan bestå en eksamen, men det er vel ikke formålet. Formålet er vel at blive en bedre og klogere sejler....

Nu er det ikke raket videnskab...meeeeenn.....
Helt enig . Jeg havde også en aften hver uge vinteren igennem med store opgaver til næste gang. Det stod på over lang tid og med mange opgaver, så jeg tror vi fik det helt ind på rygraden, så vi ikke glemmer det med det samme
det tror jeg ikke en weekend kursus kan gøre. Min første tur til Roskilde fjord foregik med kort og kompas og ingen GPS ombord, det var sgu lidt spændende for det var tilbage i 1994 jeg tog duelighedsbeviset, men det sad stadig på rygraden.
jeg har altid papirkort med over det farvand jeg sejler i og følger også med på kortet, så jeg til enhver tid vil kunne sætte en finger på kortet og sige " VI ER DER " netop for ikke at glemme at navigere... er jo ikke 25 år længere
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-04-2014, 22:19
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Var lige en tur i "arkivet". Og jeg kan se at jeg har været afsted 20 gange a 2 timer 30min. Vi havde også opgaver hjemme. Mest øvelser med søkort hvor vi skulle lave opgaver med afdrift, vindforhold, strømforhold, deviation osv.

Jeg er også helt sikker på at man får en bedre undervisning via eks. et AOF kursus kontra et weekend kursus. Man kan helt sikkert bestå med et weekend kursus, men jeg tror bare man er bedre klædt på med et mere langvarigt undervisningsforløb.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #8  
Gammel 19-04-2014, 09:19
krydderen krydderen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: københavn
Indlæg: 10
det er skam et duelighedsbevis jeg snakker om og ja det er rigtigt at man skal have læst op på det inden man kommer til undervisningen...det tager omkring 20 timer at tage og så skal man op til en praktisk prøve som er et speedbådskort det tager 1dag.

jeg troede heller ikke på at det kunne lade sig gøre at lære på en weekend men nu sejler jeg heller ikke så lange træk at jeg er nød til at lægge en kurs, men skule jeg det, ville jeg jo bare give mig selv opgaver hver gang vi var ude så man blev lidt bedre til det.

(der er jo nogen som næsten kan regne kursen ud i hovedet) og så er der os andre som bare bruger en god kortplotter
__________________
den glade ejer af 7er motorbåd.... og den er DANSK og SØSTÆRK og sejler hele året i alt slags vejr(næsten)
Reply With Quote
  #9  
Gammel 20-04-2014, 21:25
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
halløj

Hvori består forskellen på en bestået examen, for den person der har modtaget undervisning eller den person der har undervist sig selv??? Hvem er bedst og eller har mest disiplin.... og eller forståelse for materialet??
Exanimator/ ved jo ikke hvor undervisningen kommer fra, det er en generel test i viden om emnet..

For at blive en god sejler kræver rigtig mange timer... på havet. Klart man skal ha en god grundviden, men svaret er altså at erfaring får vi på havet , viden om regler mm far en bog eller en underviser.. Det er det samme som med et dykkercertificat eller med et jagttegn.....

J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #10  
Gammel 20-04-2014, 22:00
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by PROSECCO Se indlæg
halløj

Hvori består forskellen på en bestået examen, for den person der har modtaget undervisning eller den person der har undervist sig selv??? Hvem er bedst og eller har mest disiplin.... og eller forståelse for materialet??
Exanimator/ ved jo ikke hvor undervisningen kommer fra, det er en generel test i viden om emnet..

For at blive en god sejler kræver rigtig mange timer... på havet. Klart man skal ha en god grundviden, men svaret er altså at erfaring får vi på havet , viden om regler mm far en bog eller en underviser.. Det er det samme som med et dykkercertificat eller med et jagttegn.....

J
mange timer på havet hjælper meget, men lærer man søfartsreglerne eller de forskellige lanterneføringer og ikke mindst at beregne kursen og bruge/lave en deviationstabel. kende forskel på retvisende kurs ,styret kurs og beholden retvisende , eller lærer man bare at begå sig ? ?
jeg tror selv på at den lange undervisning gør at jeg kan huske det endnu.
Ved den korte undervisning skal det bare huskes til prøven næste dag og det vil helt sikkert ikke virke for mig, jeg vil måske bestå prøven men en måned efter vil meget nok være glemt.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #11  
Gammel 20-04-2014, 22:25
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Enig med Goffy.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 21-04-2014, 22:24
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
mange timer på havet hjælper meget, men lærer man søfartsreglerne eller de forskellige lanterneføringer og ikke mindst at beregne kursen og bruge/lave en deviationstabel. kende forskel på retvisende kurs ,styret kurs og beholden retvisende , eller lærer man bare at begå sig ? ?
jeg tror selv på at den lange undervisning gør at jeg kan huske det endnu.
Ved den korte undervisning skal det bare huskes til prøven næste dag og det vil helt sikkert ikke virke for mig, jeg vil måske bestå prøven men en måned efter vil meget nok være glemt.
halløj.

En test/examen er en prøve på din viden i det øjeblik testen er der. Nogle kan huske ved at læse selv. og nogle ved at en fortæller/undervise... om man bruger en vinter eller to eller en wekend går vel ud på et hvis examen er svaret
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #13  
Gammel 22-04-2014, 04:30
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja hvis dit mål med beviset udelukkende er at bestå eksamen, så har du ret.

Men hvis målet er at blive en bedre sejler, og få en bedre ballast af viden på vandet, så har du ikke ret. For mig var målet det sidste.

Alle kan læse op til en eksamen og bestå....
Reply With Quote
  #14  
Gammel 22-04-2014, 06:21
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
vi afsluttede vores undervisning med en 2 timer skriftlig prøve med en censor fra Fanø navigationsskole. opgaven gik på at navigere rundt i Kattegat og oplyse retvisende kurser vi sejlede , beholdne fart, afstand og sejlede distanser.og lave pejlinger af fyr og beregne afstanden. derudover skulle vi også ankre op for natten og ud fra de forskellige lanterneføringer oplyse hvilke skibe der havde passeret os om natten og oplyse hvilke signaler der var hørt.
så var der også en mundtlig prøve hvor søfartsregler og lydsignaler og lys blev gennemgået. Til slut var det den praktiske prøve hvor vi sejlede efter censors anvisninger og lave mand overbord øvelse og plus vise at vi kunne binde de mest alm. knob
skal alt det læres på en weekend bliver det meget overfladisk
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #15  
Gammel 22-04-2014, 11:50
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by PROSECCO Se indlæg
halløj.

En test/examen er en prøve på din viden i det øjeblik testen er der. Nogle kan huske ved at læse selv. og nogle ved at en fortæller/undervise... om man bruger en vinter eller to eller en wekend går vel ud på et hvis examen er svaret
Ja hvis man ser isoleret på om prøven beståes eller ej, så er det nok uden betydning, ellers tror jeg bestemt der er en forskel.

Jeg er også overbevist om at perioden har betydning for hvor godt det efterfølgende huskes. Hvis man tager sit kursus intensivt på en weekend, ryger størstedelen ind på korttids-hukommeren, og forsvinder hurtigere hvis det ikke bruges.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #16  
Gammel 22-04-2014, 18:22
krydderen krydderen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: københavn
Indlæg: 10
nu gik spørgers spørgsmål, jo på om hvor han kunne tage et dueligehedsbevis og eftersom at sæsonen stort set er startet er der ikke så mange steder at tage et bevis...... (erftersom det som regelt foregår om vinteren)

jeg kan da ikke huske det hele i hovedet..... derfor jeg har gemt alle mine prøver, man skal lægge kurs og modregne for deviation etc etc.... men nu er de fleste som svarer jo gamle søulke og har brugt det i mange mange år, jeg har kun lige lært det og kan da sikkert stadig plotte en kurs ud fra pejlinger retvisende og misvisende kurs og modregne for deviation og strøm. og med et tilhørende speedbådskort som er den praktiske prøve det er altså censorere fra søfartsstyrelsen som kommer og eksaminere.

man lærer det man skal for at bestå og som prosecco nævner så er det jo en nu eksamen og ikke en om ti år eksamen man skal til!

kunne da godt tænke mig at se mange bilister tage en teoriprøve og køreprøve den dag idag selvom de har kørt i 30år
__________________
den glade ejer af 7er motorbåd.... og den er DANSK og SØSTÆRK og sejler hele året i alt slags vejr(næsten)
Reply With Quote
  #17  
Gammel 22-04-2014, 21:43
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu spørges der jo ligesom også ind til erfaringer.....

Og formålet med duelighedsbeviset er til stadighed at gøre sejlere til bedre sejlere....og ikke bare at bestå en eksamen.....

Dette er faktisk ikke bare noget der gælder for den enkelte sejler der tager duelighedsbeviset, det er også din, min og vores sikkerhed på vandet, det gælder.

Personligt er jeg imod at tage let på det, og jeg er af den holdning, at man ikke kan lære stoffet på en weekend, og efterfølgende kalde sig for en bedre sejler. Ja man kan sikkert bestå en eksamen, men det gør ikke en til en bedre sejler....

Ingen har vist talt om en eksamen om 10 år, men det der læres til duelighedsbevis omkring lanterner, sikkerhed, søfartsregler osv osv er basis viden som bruges hvergang man stikker til søs....

Hele kursdelen er nok en anelse forældet, da de fleste af os benytter os af GPS, og derfor nok kun i sjældne tilfælde ville skulle beregne en kurs. Men det at læse et kort benytter jeg mig af hvergang, jeg skal i nyt farvand. Da jeg altid kigger kortet igennem, inden jeg sejler....
Reply With Quote
  #18  
Gammel 24-04-2014, 06:18
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Kbh sejlerskole

http://www.sejlerskole.dk/index.php?...FYEMcwodJaMA8A

Tog mit her på en meget intensiv uge, de kører kurser fra tidlig forår og frem, så hvis de har ledige pladser kan du sagtens nå det endnu :-)

Vh bo
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,193
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Justinpioff
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden