Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 364
8 medlemmer og 356 gæster
Brervebrorm, BuffordIodit, hwxyydeuzdb, Kyliehot, Onatasenrinueby, StevenNic, Thomasmum, VarekCalebiabs
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-03-2015, 07:03
jmjmontage jmjmontage er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: rødekro
Indlæg: 33
omc 5,8

hej på min motor er der manifolde og knæ hvor de er monteret midt på , men har set nogen hvor knæet sidder for enden af manifolden hvad gør forskellen mvh jesper
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-03-2015, 15:13
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Den nyere type af 351" Windsor motoren i OMC regi fik flyttet afgangsknæet fra helt bagerst til midt på manifoldet.

Måske fordi chancen for at hækbølgen skyller ind i motoren er reduceret ved at flytte afgangsknæet til midt på manifoldet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-03-2015, 17:35
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
"Log style manifold" som det hedder, når knæet sidder helt tilbage, var en del brugt førhen, har set det på ældre Volvo og Mercruiser. Hvorfor ved jeg egentlig ikke. Måske af pladshensyn. Man har ikke et højt knæ til at sidde i vejen midt på motoren.

Senere har man måske fundet ud af, at en "center riser manifold" flower bedre og man kan spare et varenummer, i det at den samme manifold kan bruges på begge sider. Ja muligvis også, at der skal et større plask til, for at skubbe vand ind i motoren, når knæet sidder længere fremme.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-03-2015, 19:15
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, det er rigtigt, horizonblue - manifoldet er det samme, når afgangsknæet sidder på midten og ikke bagerst.

I øvrigt fik jeg en "chokerende oplevelse" på bådudstillingen i Fredericia.
Jeg havde besøg af et par meget kloge mekanikere fra en aut. dansk Mercruiser forhandler....De var så kloge - i ædru tilstand - at såfremt de var i tvivl om noget, så spurgte de dem selv til råds !

De mente begge, at der var forskel på udstødningsmanifolder til en Mercruiser 7.4 V8 MPI Big Block motor, og at der ikke kunne monteres de samme udstødningsmanifolder på begge topstykker....Snakken gik, og for at bekræfte min påstand, måtte jeg en tur i traileren og hente et big block manifoldsæt og holde det op foran de udstillede topstykker til motoren....Hold nu kæft, hvor blev de blege i skærmen, da faktum blev en realitet....De var så små, at de begge kunne krybe langs gulvpanelet..

Den ene nævnte, at jeg måtte kalde ham for "Mads", hvis min påstand var rigtig... Nu træder jeg pr. definition ikke på folk, og denne gang skete det heller ikke.

Tænk at personalet hos en aut. dansk Mercruiser forhandler er så småt begavet og ikke ved bedre, specielt når man tager den omtalte motors alder i betragtning...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Tags
knæ, manifold, omc

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,445
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BuffordIodit
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:07.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden