Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 342
6 medlemmer og 336 gæster
BrantClums, Jarollacuttikax, Killianves, MilokClavits, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 22-11-2015, 22:55
larsmandersen larsmandersen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2015
Bopæl: kroatien
Indlæg: 7
bayliner 3055

har kigget på en bayliner 3055 fra 1999 med 2 merc. 220 hk benciner, prisen er meget fornuftig, er der nogen der ved om der er noget specielt man skal være opmærksom på??
med sådan en fætter
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-11-2015, 09:43
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Næsten uanset hvilken båd du vil købe, så få en besigtningsmand på. Det kan helt klart betale sig!
Reply With Quote
  #3  
Gammel 23-11-2015, 11:47
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Motorerne er de også fra 1999 ?

Er de ferskvandkølede ?

Hvis de ikke er ferskvandskølede, har de været skyllet med ferskvand efter hver sejlads ?

Er der skiftet udstødninger på motorerne ?

Min bekymring er motorerne. Hvis man ikke forvente mange års drift af dem endnu, så skal prisen på båden være lav.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 23-11-2015, 22:39
troels troels er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Øst
Indlæg: 5
Hvis det er den jeg kan finde online, ser den meget fin og velholdt ud af sine årgang.
Motorerne er saltvandskølet og årgang 99, men der er til gæmgæld pænt på billederne i motorrummet.

Når det er sagt må man regne med at motorerne står for udskiftning indenfor
for nogle år. Men det er prisen også sat efter.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-11-2015, 15:53
larsmandersen larsmandersen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2015
Bopæl: kroatien
Indlæg: 7
Citér:
Originally Posted by troels Se indlæg
Hvis det er den jeg kan finde online, ser den meget fin og velholdt ud af sine årgang.
Motorerne er saltvandskølet og årgang 99, men der er til gæmgæld pænt på billederne i motorrummet.

Når det er sagt må man regne med at motorerne står for udskiftning indenfor
for nogle år. Men det er prisen også sat efter.
fik ikke lige sagt at begge motore har kørt 360 timer, båden er årligt serviceret af en fagmand og at jeg pt. er bosat i kroatien båden er til salg hos en broker "fidus doo.hr"
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-11-2015, 16:00
larsmandersen larsmandersen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2015
Bopæl: kroatien
Indlæg: 7
undskyld det var fidus broker.hr og ikke fidus doo
Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-11-2015, 23:04
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by larsmandersen Se indlæg
fik ikke lige sagt at begge motore har kørt 360 timer, båden er årligt serviceret af en fagmand og at jeg pt. er bosat i kroatien båden er til salg hos en broker "fidus doo.hr"
Motor timer lyder lavt så de burde ikke være slidt op, og fint at en fagmand har serviceret motorerne årligt. Jeg er dog mere bekymret for tæring af motorerne end for slid.

Så som sagt var det mig ville jeg sørge for at prisen er så tiltrækkelig lav at der er råd til inden for nogle år at montere nye long blocks eller nye eller nyere brugte motorer.
Afhængig af hvor meget du selv kan lave så kan det blive relativt dyrt at få monteret nyere motorer eller nye longblocks, men sålænge du bare er forberedt på det så kan det ikke gå helt galt.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 26-11-2015, 05:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ævs, 16 år på samvittigheden. Det snerper i retning af de lidt dyrere reparationer forude pga. tæringer i motoren ( med mindre der er monteret ferskvandskøling ).

Jeg kender ikke saltindholdet i det kroatiske farvand, men jeg mener det er en del højere end det vi kender fra danske farvande. Det betyder hurtigere tæringer på støbejernet i motorerne.

Jeg har til d.d. ikke set en marinemotor til fritidsbrug være slidt op, men jeg har set adskillige der er gennemtæret. Alderen på motorerne er hip som hap - det er saltindholdet i vandet og de fremskredne tæringer der er det afgørende.

Bayliner 3055 er en ganske glimrende båd, som mange af mine kunder er glade for. Som oftest er denne båd monteret med BRAVO II drev ( den store singel propel ).
Trimflaps kan hjælpe til hurtig udrykning ud af suppen...

Vær indstillet på godt gennemtærede motorer. Udskiftning af topstykker, indsugning og udstødningssystem er ikke ualmindeligt efter 16 år i saltvand !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 29-11-2015, 21:17
larsmandersen larsmandersen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2015
Bopæl: kroatien
Indlæg: 7
er der en metode hvorpå man kan se hvor fremskreden en evnt. er ????
Reply With Quote
  #10  
Gammel 29-11-2015, 21:21
larsmandersen larsmandersen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2015
Bopæl: kroatien
Indlæg: 7
jeg fik vist lige glemt at skrive tærring
Reply With Quote
  #11  
Gammel 03-12-2015, 07:41
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Både ja og nej.

Skal man have et forchromet billede af de fremskredne tæringer, så skal motoren stort set adskilles, og det gør man som oftest kun i relation til et motorhavari.

Alligevel er der nogle forholdsregler man bør gå efter bl.a;
- Er motoren vinterkonserveret korrekt ?
- Hvad er saltindholdet i farvandet ?
- Ser motoren rustanløbet ud udvendigt ?

Jeg har på konsulentbasis handlet en MAXUM 3000SC for en god kunde. Båden er årgang 2000 med samme motorer og drev som i Baylineren.
Begge motorer fremstår pæne, nydelige og fuldt ud funktionsdygtige.
Der var udskiftet begge manifoldsæt, transomer, vandpumper, tændkabler, tændrør, gearkabler, renoverede drev, olier, filtre osv. - med skriftlig dokumentation. Vinteropbevaring havde i sælgerens ejerskab sket i opvarmet hal. En flot og nydelig båd til en pris på 300K.

Begge motorer er uden varmeveksler med de følgeskader omkring tæringer det kan føre med sig.

Som svar på dit tæringsspørgsmål; Tæringer i motorer er individuelt. Nogle motorer holder længere tid end andre grundet bedre pleje og omsorg fra ejeren.

Min egen 4.3 V6´er gennemtærede i manifolderne efter 14 år. Det ene topstykke gennemtærede efter 21 år. Ifm. udskiftning af det ene topstykke, så valgte jeg at skifte begge to + indsugningen. Så er der kun blokken der er tilbage, og det ses yderst sjældent, at den gennemtærer.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 10-12-2015, 14:55
larsmandersen larsmandersen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2015
Bopæl: kroatien
Indlæg: 7
jeg forhandler stadigvæk på prisen og er ved at være dernede hvor der er penge til at få begge motorer hovedrenoveret før sejlads(22.000 euro) så hvis det lykkedes så tror jeg at vi
bliver rigtigt glade for vi syntes det er en super lækker båd i øvrigt tak for din velvilje til alle mine spørgsmål
lars
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,337
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Jarollacuttikax
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden