Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 302
8 medlemmer og 294 gæster
Armondyepe, Brantpax, Connorunuct, GarikleS, Michaelemili, Rathgaricony, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 11-02-2012, 19:44
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
På den måde har du 2 sikringer i serie hvis du laver en kortslutning. Det bliver det ikke sikrere af, du skal bare skifte 2 sikringer istedet. Men vil da gerne have en mere dybtgående forklaring, det kunne jo være der var en pointe et sted .....
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Reply With Quote
  #22  
Gammel 11-02-2012, 19:53
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Vi bor vist begge i nærheden af Esbjerg, så må det blive in live, for ellers skal jeg måske til at skrive en lærebog, hvilket jeg er for doven til :-)

mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #23  
Gammel 11-02-2012, 19:55
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Nu ved jeg hvem du er, så har du jo selv hele den tekniske baggrund, og der er ingen grund til at rode mere i det, vel .... Anders ;-)
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #24  
Gammel 11-02-2012, 20:03
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
Det er så ok - er ellers altid villig til at lære, hvis bare argumenterne er gode nok .... :-)
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Reply With Quote
  #25  
Gammel 11-02-2012, 20:07
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Ohms lov er der jo ingen argumenter imod, det har vi ´da begge lært.
Men der er faktisk gode grunde til dobbelt sikring, hviket du også ved, men med en plastikbåd som din og min, er det knapt så vigtigt som på et stålskrog, men kan ikke forestille mig, at du glemmer sikkerheden med hensyn til sikringer, så har i da forandret dig meget.
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #26  
Gammel 13-02-2012, 09:43
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Mayland Se indlæg
- Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.
- Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
- Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
Jeg er lidt interesseret i at se nogle eksempler på de ting du skriver. Kan du vise noget omkring de skrueterminaler og skillepunkter?

Hos mig kører kablet fra batteriet op til sikringspanelet i instrumentbrættet. Det er sådan et hvor der sidder 6 kontakter med automatsikringer.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #27  
Gammel 13-02-2012, 19:19
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Som skrevet tidligere, så arbejder jeg mest i større skibe, da det er mit job, og jeg må indrømme, at jeg ikke går rundt og tager billeder af det job jeg udfører, det er jo et levebrød som så meget andet.
Når jeg angiver skrueterminaler til alle forbindelser, så er det som også skrevet, at spadesko og den slags bliver løse med tiden, så derfor skruer vi ALT sammen, og loddekolben er skrottet, den er til elektronik og ikke installation.
Skillepunket er der hvor vi slutter kablets yderisolering, da vi fører alt i kabler, med flere leder, og for at få det pænt, afsluttes den yderste isolering samme sted i pulten, for alle kabler.
Herfra føres de enkelte ledere rundt til de steder hvor de skal forbindes, men meget ordnet, altså i absolutte vinkelrette linier, for ALLE ledninger, og til sidst syes eller stripses det hele sammen til pæne bundter..
For at få plus og minus fra batteri til afbryderpanel, ville jeg fører et kraftigt sæt ledere frem til panelet, og herfra dele det ud til de forbrugere der skal have spænding (volt), de to kraftige ledere kan feks afsluttes i et par rækkeklemmer eller et par små kobberskinner, og herfra deles ud til de steder hvor det skal bruges.

Håber ovenstående giver lidt mere forståelse, men det er svært at skrive hvad jeg mener, da jeg jo er vant til bare at gøre det, og ikke sige ensige skrive om det.

mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #28  
Gammel 16-02-2012, 19:38
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:

http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html

Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-)

Det vil jeg gerne lige kommentere, jeg har nu flere gange set billige måleinstrumenter Sprænge i luften, i bogstavligste forstand, det er heller ikke særlige præcise!

Jeg ville heller bruge penge til et ordenligt. da det direkte kan være farligt at bruge, jeg sad og måle på en 400V. vaskemaskine, hvor efter jeg kortsluttede gennem instrumentet som resulteret i at det smeltede indvendigt, og ned læge en køkken i en restaurant i åbnings tiden, da jeg havde lånt sådan en "billigt" et.!

Så jeg kan kun råde folk at til at købe en ordenligt,!
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #29  
Gammel 17-02-2012, 19:54
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Nu er det ikke mange steder der er 400 volt på min båd, så mon ikke det går an ;-)

Men ja, det er et billigt instrument, og skal regnes for et sådan - men også uden danske importørers og forhandleres ublu avancer :-)

Sidst redigeret af MortenBP; 17-02-2012 kl. 20:12.
Reply With Quote
  #30  
Gammel 17-02-2012, 21:11
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg har et multimeter fra Biltema, som ikke umiddelbart ligner det tarveligste instrument, det er med gummi omkring, så det kan tåle at blive tabt.

Man regner med at det virker.

For at gøre en lang historie kort, så måler det ca 2 volt for lidt, når man måler på et bil batteri.

Jeg kunne ikke forstå, at mit ladeapparat kun ladede med ca 10 volt. Så får man jo aldrig ladet et 12 volt batteri op.

Har et andet instrumet, som jeg gav over 500 kr for, for nogle år siden. Prøvede med det, for at se hvad det sagde. Og ganske rigtigt, ladeapparatet giver 12,5 volt.

Så test de billige apparater, for at være sikker på at de viser korrekt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #31  
Gammel 17-02-2012, 22:24
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Nu er det ikke mange steder der er 400 volt på min båd, så mon ikke det går an ;-)

Men ja, det er et billigt instrument, og skal regnes for et sådan - men også uden danske importørers og forhandleres ublu avancer :-)
Problemet med de billige, er jo typisk at der ikke er sikring i eller modstands dygtig nok, mod en kortslutning.

Får man ved en fejl valgt en forkert indstilling ( ampere måling ), og står og måler direkte på f.eks et bilbatteri, så har du en direkte kortslutning, og der er typisk strømme på 300 - 600 ampere.

Jeg bruger minimum cat 3 / 300v instrumenter.

  • Kategori I / CAT I
    Materiel med beskyttelsesforanstaltninger for at begrænse transiente overspændinger. Fx elektronisk udstyr (apparater og udstyr med interne sikringer og transientbeskyttelse).
  • Kategori II / CAT II
    Fx husholdningsapparater, transportable værktøjer m.v. (Apparatur der er tilsluttet stikkontakt).
  • Kategori III / CAT III
    Materiel der udgør en del af den faste installation. Fx tavler, forsyningsledninger, faste installationer.
  • Kategori IV / CAT IV
    Materiel der anvendes i eller i nærheden af installationens forsyningspunkt(foran hovedtavlen).
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #32  
Gammel 18-02-2012, 13:51
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Det jeg mener er bare at man skal passe på hvad men bruger dem til, bare fordi der står de også måler højere spænding, end 12 volt.!
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,420
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Brantpax
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden