Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Forsikring

Forsikring Spørgsmål vedr. forsikring mm. stilles her.

» Online brugere: 318
12 medlemmer og 306 gæster
Aldoquophybop, Anthonylot, DargothEnquilt, DarylFoftolelf, Iomarevivy, KabOraseDer, pemapeent, StevenNic, Thomasmum, UmulOremBeaum, Williammub, willmt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-01-2013, 21:20
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Question Vurdering af båd ifht. forsikringsværdi?

Hvordan fastsætter man sin båds forsikringsværdi?

Syntes virkelig det er en underlig måde som det fungerer på med at man selv skal angive værdien og at det så er udfra den man betaler statsafgift.

Først og fremmest hvad er en båd værd? Ja som markedet har været de sidste par år er det jo ikke til at sælge en båd! Min båd er ca. 2 år gammel og står mig i over 300.000 kr. og hvis jeg satte den tilsalg for f.eks. 170.000 kr. (som jeg mener er LANGT under hvad den er værd) er jeg ret sikker på at den ikke engang ville blive solgt, for sådan er markedet idag!
Lad os sige at jeg vælger en forsikringsværdi på 250.000 kr. (og dermed betaler statsafgift udfra dette beløb) og så min båd bliver stjålet/totalskadet således at jeg skal have en erstatning, så vil forsikringsselsskabet jo gå ind og vurdere hvor stor en erstatning jeg skal have og lad os så sige at de kun mener den er 200.000 kr. værd, ja så har jeg jo i årevis gået og betalt for meget i statsafgift!

Derudover har jeg svært ved at forstå hvordan man så skal fastsætte en evt. erstatning - altså hvad er den værd. Det er jo ikke sådan som med biler hvor man forholdsvis let kan gå ind på f.eks. Bilbasen og se hvad en tilsvarende model koster - der er det jo meget mere vanskeligt med både hvor der måske ikke lige er til at finde noget tilsvarende på brugtmarkedet!
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 02-01-2013, 09:54
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Du rammer det lige på sømmet.

Ét er hvad man selv syntes "sine fantastiske ting/genstande" er værd, noget ofte helt andet er hvad forskringsselskaberne mener det er værd.!

Du kunne måske tage fat i dit forsikingsselskab og høre dem hvordan de værdisætte både brugte både.

Bl.a. i USA findes der en vurderingsdatabase for både, hvor man kan taste diverse data ind og så beregner den er estimeret værdi - lidt lige som de hjemmeside der vurderer ens bil. Men hvis sådan en database er lavet af nogen som har interesse i at holde priserne kunstigt oppe eller nede, som bl.a. Bilpriser herhjemme, så er man jo lige vidt.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-01-2013, 12:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Nu skal i lige huske at det du sætter din båd til i værdi og forsikrer den for, er også det du får i erstatning.
Ved total haveri kikkes der på forsikringssummen og ikke på handelsværdien, fik jeg oplyst af min forsikring. Handelsværdien er også næsten umulig at vurdere, da 2 ens både ikke koster det samme pga udstyr. navigator-radar-autopilot-satelit tv-køleskab-ovn. osv . . .
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-01-2013, 12:43
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Nu skal i lige huske at det du sætter din båd til i værdi og forsikrer den for, er også det du får i erstatning.
Ved total haveri kikkes der på forsikringssummen og ikke på handelsværdien, fik jeg oplyst af min forsikring. Handelsværdien er også næsten umulig at vurdere, da 2 ens både ikke koster det samme pga udstyr. navigator-radar-autopilot-satelit tv-køleskab-ovn. osv . . .

Det tror jeg ikke på! Det indbyder jo til forsikringssvindel!
Så ville jeg kunne forsikre min båd for f.eks. 400.000 kr. og så "sørge for at båden forsvinder" og så hæve forsikringspræmien som er væsentlig højere end værdien!
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-01-2013, 13:33
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Det tror jeg ikke på! Det indbyder jo til forsikringssvindel!
Så ville jeg kunne forsikre min båd for f.eks. 400.000 kr. og så "sørge for at båden forsvinder" og så hæve forsikringspræmien som er væsentlig højere end værdien!
der kan svindles med næsten alt hvis det er det du vil
du forsikrer dig til et beløb (båd) og betaler præmie og afgift derefter.

som jeg skrev så kan der sagtens være +100.000 kr forskel på 2 ens både pga udstyr, og jeg har endnu aldrig hørt at forsikringen kommer og kontrollerer.
hvordan har du pris-sat alt hjemme i huset til din hus/indbo forsikring, har du ikke lagt lidt ekstra på for at være på den sikre side.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 02-01-2013, 13:47
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Du har da vist ret Tjekkede lige hos Codan og der står handelsværdi og max.op til forsikringebeløbet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 02-01-2013, 13:49
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
der kan svindles med næsten alt hvis det er det du vil
du forsikrer dig til et beløb (båd) og betaler præmie og afgift derefter.

som jeg skrev så kan der sagtens være +100.000 kr forskel på 2 ens både pga udstyr, og jeg har endnu aldrig hørt at forsikringen kommer og kontrollerer.
hvordan har du pris-sat alt hjemme i huset til din hus/indbo forsikring, har du ikke lagt lidt ekstra på for at være på den sikre side.

Nu får man jo heller ikke den fulde forsikringsværdi for ens indbo hvis huset brænder ned. Der skal du jo kunne dokumentere eller sandsynliggøre hvilke værdier du havde.

Jeg er ret sikker på at alle bådforsikringsselsskaber udbetaler erstatning efter den aktuelle handelsværdi, men min uforståenhed går bare på hvordan de kommer frem til den og ikke mindst hvordan man selv skal komme frem til ens forsikringsværdi (som man betaler statsafgift af).
Reply With Quote
  #8  
Gammel 03-01-2013, 01:23
krydderen krydderen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: københavn
Indlæg: 10
jeg fik af vide de steder jeg ville forsikre båden at der var der en fasttakseret forsikringssum uden nedskrivning, men at man godt kunne forvente at de ville sende en taksator ud for at fastsætte værdien af båden inden man skrev under på forsikringsaftalen... det var både codan, firstmarine kan ikke lige huske den sidste
__________________
den glade ejer af 7er motorbåd.... og den er DANSK og SØSTÆRK og sejler hele året i alt slags vejr(næsten)
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-02-2013, 11:07
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Spændende læsning hos bl.a. Codan hvad angår nedskrivning - og vel egnetlig meget aktuelt lige pt.

http://www1.codan.dk/sitecollectiond...tbaad_lysf.pdf


5.5.1
Inventar (undtaget sejl, kaleche og presenning - se punkt 5.5.2), rulleforstags systemer, headfoils, skøder og fald, påhængsmotor/udenbordsdrev og personlige effekter erstattes med følgende procentsats af nyanskaffelsesprisen på skadetidspunket:
Alder % af nyanskaffelsespris på skadetidspunkt
Indtil 1 år 100%
Indtil 2 år 90%
Indtil 3 år 81%
Indtil 4 år 73%
Indtil 5 år 66%
Indtil 6 år 59%
Indtil 7 år 53%
Indtil 8 år 48%
Indtil 9 år 43%
Indtil 10 år 39%
Indtil 11 år 35%
Indtil 12 år 31%
Indtil 13 år 28%
Indtil 14 år 25%
Indtil 15 år 22%
Indtil 16 år 19%
Indtil 17 år 16%
Indtil 18 år 13%
18 år og derover 10%


Altså min båd er 10 år gammel og beskadiger jeg drevet til en værdi af ca. 50.000,- så vil jeg, modtaget ca. 20.000,- fra Codan. Og fra det beløb skal jeg så trække selvrisikoen som vel typisk ligger omrking 5.000,- så fået jeg 15.000 og det få ikke min båd på vandet igen.!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 22-02-2013, 11:17
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Spændende læsning hos bl.a. Codan hvad angår nedskrivning - og vel egnetlig meget aktuelt lige pt.

Altså min båd er 10 år gammel og beskadiger jeg drevet til en værdi af ca. 50.000,- så vil jeg, modtaget ca. 20.000,- fra Codan. Og fra det beløb skal jeg så trække selvrisikoen som vel typisk ligger omrking 5.000,- så fået jeg 15.000 og det få ikke min båd på vandet igen.!

Lige præcis. Pantaenius har fornuftige vilkår for dette: Nyt for gammelt - uden aldersfradrag og derudover udbetaler de den aftalte forsikringssum ved totalforlis - ikke nogen diskusioner omkring hvad den er værd!

Se alle fordelene her: http://www.pantaenius.dk/fileadmin/u...rdele_2012.pdf
Reply With Quote
  #11  
Gammel 22-02-2013, 11:28
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Interessant..
Men hvordan tolker/forstår du deres §9, stk 2:
"Forsikringsselskabet er berettiget til i enhver erstatning, at fratrække realiseringsværdien af de beskadigede genstande baseret på konkrete tilbud. Sikrede kan ikke undgå dette fradrag ved at stilel de beskadigede genstande til forsikringsselskabets rådighed. "

Så tager de værdien af det evt. beskadige drev og trækker fra erstatningen, eller hvordan?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #12  
Gammel 22-02-2013, 11:30
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Interessant..
Men hvordan tolker/forstår du deres §9, stk 2:
"Forsikringsselskabet er berettiget til i enhver erstatning, at fratrække realiseringsværdien af de beskadigede genstande baseret på konkrete tilbud. Sikrede kan ikke undgå dette fradrag ved at stilel de beskadigede genstande til forsikringsselskabets rådighed. "

Så tager de værdien af det evt. beskadige drev og trækker fra erstatningen, eller hvordan?

Lige netop det spørgsmål skrev jeg til Pantaenius for nogle mdr. siden og fik dette svar:

Da Pantaenius er et verdensomspændede selskab og vi har skader rundt omkring i verden og via den paragraf kan vi fastholde kunden på stedet såfremt der skulle ske noget alvorlig, så det er vi benytter når der noget ude i verden.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 22-02-2013, 11:33
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Med andre ord en gummiparagraf?

Man burde da kunne få et bindende svar om de trækker værdien fra eller ej.?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #14  
Gammel 22-02-2013, 11:39
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Med andre ord en gummiparagraf?

Man burde da kunne få et bindende svar om de trækker værdien fra eller ej.?

Det skulle man mene. Men jeg syntes da egentlig at konklusionen er at den ikke bruges i Danmark, men så kan man da sige at det er underligt at de ikke sletter den! Du kan prøve at sende dem en mail

Syntes også at §3 er lidt upræcis. Der svarede de mig at "det man vil undgå i paragraffen at båden ligger og synker over en længere periode uden opsyn som er langsom vandindtrængen" - og der man jeg jo så at en synkning vil man jo netop ikke opdage med det samme (medmindre man er på havnen), hvis en slange er hoppet af lænsepumpen, lænsepumpen er brudt sammen eller batteriet er opbrugt. Der kan jo gå dage eller uger før man ser det!
Reply With Quote
  #15  
Gammel 22-02-2013, 12:42
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hmmm - Det er ikke ligefrem forbrugervenligt når de selv kan læse spillereglerne/paragraffferne som de selv ønsker..!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,411
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Iomarevivy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden