Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 324
7 medlemmer og 317 gæster
Brervebrorm, Howardwrido, Irinfrw, italeterdg, mealeSedRah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-07-2012, 11:07
Lindgren Lindgren er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2012
Bopæl: KBH
Indlæg: 29
Lidt blandet spørgsmål om mercruiser 7.4L

Hej med jer.

Jeg har haft en hård start som bådejer for første gang da min motor stod af 10 efter jeg havde købt båden.

Fandt en ny med ferskvandskøl og kaburator som der nu er bygget MPI på fra den gamle motor.

Det har ikke været helt nemt og har haft svært ved at få den til at gå som den skulle, men mest pga uvidenhed.

Nu går den fint, tager 4600rpm og står som den skal 600rpm i tomgang.

Har fået af vide en kaburator og MPI motor ikke har samme knaster så den har nok mistet 60hk men som jeg kan se på numrene er de ens via de oplysninger der findes på nettet. Det er en generation 5 som har fået generation 6 årgang 2000 indsprøjtning på.

Kan de manglede HK være skyld i jeg sejler 28knob 52km/t WOT...? Eller skal jeg som andre har nævnt se om propellen er problemet.? Jeg kan ikke plane under 4000rpm men er bange for at sætte en mindre på da jeg faktisk er omkring de max rpm min motor "må" tage.

Dog sejler jeg ikke med fuld gas hele tiden så om jeg trak 5000rpm ville det være et problem?

Jeg aner ikke hvad propel jeg har på pg ville ha den af igår men toppen var for lille desværre så skal nok ha en rigtig nøgle til det nu den skal af i vandet.

Båden er en bayliner 2755 vejer 2800kg tør. Med 7 voksne i båden og vand i tanken og en kvart tank benzin kan den faktisk ikke plane sådan rigtigt.

Tændingen som har været det store problem at stille kan vel ikke stå forkert når jeg har de rigtige tal som skrevet? Den gik kun 3000rpm max inden jeg fandt ud af at stille den uden en computer ved at luse en ledning i COM porten. Og så bruge en tændingspistol og stille den på 0 grader og ikke 8 som normalt.

Glæder mig til at se hvad propel der er på, men frygter lidt at jeg ikke kan gå nok ned i størrelse da Rpm er så høj allerede ved WOT..

Nogen kloge hoveder som har et godt svar på hvad i ville gøre..?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-07-2012, 21:54
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Hvis jeg var dig ville jeg alliere mig med en der ved noget om sådan en ombygning du har lavet. Dvs. privat. Ikke et etableret værksted. Det skal være en der kan vurdere din ombygning og meget gerne have en del erfaring med lignende. De hænger nok ikke på træerne. Og ellers ville jeg gennem-surfe nettet for at finde andre der har lavet samme type ombygning. USA ville være det mest realistiske.

Du er selvfølgelig nødt til at finde ud af hvilken propeller du har på og så regne med 200 RPM ændring for hver tomme du går op eller ned. Du kan jo forsøge at låne andre propeller med andre stigninger.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-07-2012, 23:02
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Som jeg forstår, har du lagt en ny motor i båden. Hvor ny var den? Spritny, lettere brugt, eller.......

En kompressionstest fortæller lidt om motorens tilstand. Diverse motormanualer kan fortælle hvor meget tryk din motor skal have, men gerne over 10 bar. Er kompressionen for lav, mangler motoren power.

Hvis du ikke har lavet en test, ville jeg gøre det med det samme.

7 voksne ombord, vand og benzin, selv for en 7,4 er dette en stor mundfuld at få op at plane......
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-07-2012, 12:24
Lindgren Lindgren er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2012
Bopæl: KBH
Indlæg: 29
Motoren er fra 98 og kørt 8-10 timer efter renovering. Den mangler ikke kompression det 100% sikkert. Men Hvis den som du siger skal kæmpe med den last jeg skriver for at komme op, så jeg lidt mere rolig. Dog må det stadig være forkert propel valg, og kunne hentes noget der. Bliver Spændene at se hvad der sidder på.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-07-2012, 22:30
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj.

7 personer er meget at løfte, og det har også betydning hvor personerne er placeret. Vi har også 7,4L mpi og med 5 voksne skal den på arbejde... Vores båd vejer i den skrabet model ca 3400 kg, så kommer der vand. benz, generator, holdingtank, vacuumpumpe, anker og kæde og motor, kalesche og bla bla bla mm; til uden personer ombord. Når vi som vanligt er 2 personer er der ingen problem at komme til plan.. Vi har et bravo 3 duo prop drev med 22p props..

Hvilket drev har du på???

Har en service manual til din motor hvis du mangler en sådan--

J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-07-2012, 23:23
Lindgren Lindgren er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2012
Bopæl: KBH
Indlæg: 29
Har bravo 2 drev på. Ville gerne ha bravo 3 på. sejler din båd lige ved lav fart også.?

hvilke båd er det med de kg du nævner.

Men lidt glad for du siger det med at din motor også arbejder når der er 5 ombord.

Jeg fandt en manual på engelsk i pdf på ca 1000sider igår da den også har magnum motoren med.

Ved ikke hvilke du har?
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,469
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, italeterdg
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden