Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 349
2 medlemmer og 347 gæster
bkFluog, Tauttund
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-01-2013, 10:43
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
lappe på sejldrev ?

Hej

er nybagt ejer af en sunwind 26 fra 1980 med en volvo md5a motor.

Sejldrevet er rimeligt tæret ude i kanten hvor propellen sidder monteret, det må jo skyldes dårlig pleje eller at der var maling på propellen inde i den rille hvor zinken sad.

Er der nogen måde at man kan bygge det op på igen ? tænker kemisk metal, net og lign.

derudover så aner jeg ikke hvad materiale et sejldrev er lavet af, så hvad gør jeg ang bundmaling ?

Har lige købt hempel mille xtra og yacht primer til bunden men er ikke klar over om drev og jernkøl også skal have dette, eller der skal noget andet på først.

Håber nogen sidder klar med lidt indput :-)
Attached Images
File Type: jpg 1200.jpg (13.9 KB, 92 views)
File Type: jpg 1195.jpg (48.6 KB, 13 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-01-2013, 13:15
hhmcsv hhmcsv er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Hillerød
Indlæg: 12
Sejldrevet, sandsynligvis et Volvo Penta 110S, er lavet af letmetal. De kraftige tæringer ligner resultatet af galvanisk tæring, måske fordi det tærezink der skal sidde på drevet ikke har fungeret. Hvis du skal lappe med noget, så brug Hempels Epoxi spartel, men det skal på en helt ren overflade, som måske kun kan skabes ved sandblæsning. Drevet skal males med bundmaling der er egnet til letmetal (dvs. må ikke indeholde kobber), her har såvel Hempel som International spraydåse-løsninger med tilhørende primer. Det ser ud som om du har en bronze-foldepropel på drevet, og den kan jo være medvirkende til den galvaniske tæring - men de tærezink der sidder på den ser meget gode ud, men skift også dem til nye. Jeg maler altid min foldepropel med bundmaling (kobberholdig hard racing), både for at forhindre begroning (her bevæger man sig ind i en religionskrig om hvad der er den bedste løsning, det forskellige anbefaler spænder lige fra blankpolering over lanolinvoks til maling). Men jeg maler også for at forhindre en for stor eksponeret bronze-overflade til mindskning af mulig galvanisk korrosion.

Hans-Henrik

Sidst redigeret af hhmcsv; 29-01-2013 kl. 13:15. Begrundelse: Tilføje underskrift
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-01-2013, 14:44
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Takker for svaret :-)

Ja propellen er af bronze, den er renset helt i bund og skinner så man bliver blændet, har også købt nye anoder til den. du skriver at at tære zinken på drevet ikke må have virket, kan ikke se hvor den skulle have forestillet at sidde, for kan umiddelbart ikke finde noget der er til at skrue af
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-01-2013, 15:03
hhmcsv hhmcsv er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Hillerød
Indlæg: 12
Joeh, nu svarer jeg ud fra det 120S-sejldrev som jeg selv har. Og når jeg nu kigger nøjere på billedet synes jeg at jeg kan se at det er den samme konstruktion, og et tærezink til 110S-drevet kan du se her:

http://tempobaadudstyr.dk/product/vo...t-110-s-19542/

......hvis det nu er et 110S-drev.
Det betyder, at du skal tage den ring af som sidder inderst på akselen, den sidder normalt helt løst men skal måske overtales lidt her, det er en ring der skal forhindre tovværk i at komme i klemme. Inde bag ved den sidder skruerne til zinkringen, og det ser ud på billedet at det meste af korrosionen er på denne.
Her er et link til en instruktionsbog for det hele:

http://www.kbh-sejlklub.dk/md5a_book_se

ellers er den her ret god:

http://www.fbf.se/download/Filer/md5-for-dummies.pdf


God arbejdslyst.

Hans-Henrik
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-01-2013, 15:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Du skriver at at tære zinken på drevet ikke må have virket, kan ikke se hvor den skulle have forestillet at sidde, for kan umiddelbart ikke finde noget der er til at skrue af
Måske forkert materialevalg til anoden....

Vær opmærksom på membranen i toppen af sejldrevet. Jeg mener at producenten anbefaler, at den udskiftes hvert 7 år - dette link kan hjælpe dig videre:

http://www.bmmarine.dk/Service/ServiceogTips.aspx
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-01-2013, 15:57
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Takker :-)

Tak for alle svarene, kan se at jeg lige har lidt at nærlæse der, bemærkede så også samtidigt at der vist er ting der er skiftet undervejs for syntes ikke lige jeg rammer noget der er 100 %. f.eks var de anoder jeg skulle bruge til en 3 propels, selvom jeg kun har 2 blade på, men det må jo have noget med hvilken model der udgik først :-)

Som jeg lige forstår det i skriver og linker til så er den buede messing skive man kan se i sejldrevet til at pille ud og så skulle der sidde skruehuller inde bag ved så jeg kan skifte det tærede stykke ?

Vedhæfter lige lidt flere af de fotos jeg har, så der er lidt flere vinkler på, i tilfælde at vi snakker forbi hinanden :-)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-01-2013, 16:05
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
en gang til ;-)

Hmm, syntes ikke mine billeder dukkede op, så prøver lige igen, så håber ikke det hele pludselig dukker op 2 gange :-0
Attached Images
File Type: jpg 1162.jpg (161.4 KB, 8 views)
File Type: jpg 764.jpg (248.8 KB, 5 views)
File Type: jpg 1169.jpg (251.7 KB, 8 views)
File Type: jpg 1255.jpg (93.8 KB, 3 views)
File Type: jpg 534.jpg (216.2 KB, 3 views)
File Type: jpg 1270.jpg (53.0 KB, 4 views)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-01-2013, 17:24
hhmcsv hhmcsv er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Hillerød
Indlæg: 12
Ja, det du kalder en messingring bør være lige til at skyde ud over akselenden med lidt lirken. Og bagved sidder skruerne til zinkringen. Anoder til din propel bør kunne fås.

Det er rigtigt, at gummimembranen der forbinder drev med skrog bør skiftes en gang imellem. Specifikationen fra Volvo om at skifte membranen hvert 7. år er efter min og en del andres mening helt hen i vejret, men det bliver igen lidt til en religiøs diskussion. Jeg kontaktede mit forsikringsselskab for at høre om de nogensinde har haft en skade pga. en defekt membran - aldrig. Og jeg lod min sidde i 15 år før jeg skiftede, og den membran jeg tog ud var ikke til at skelne fra den nye - ingen revner, sprødhed eller andet suspekt. Hvad fanden, menbranen sidder mørkt og koldt, så i princippet skal den holde "evigt".

Men værksteder og reservedelshandel tjener blodigt på anbefalingen.

Hans-Henrik
Reply With Quote
  #9  
Gammel 29-01-2013, 17:55
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Red face Tusind tak :-)

Det lyder jo bare alle tiders,Det er da bare skønt at man på et par timer herinde kan få løst nogle af de ting man har grublet over de sidste par mdr, så tak skal i have :-)

Jeg må en tur i havnen og se om jeg kan få lirket den der skive af samt zinkring :-) Ellers lidt sjovt, for da jeg købte zink ringene til propellen i tempo bådudstyr viste jeg dem et af de her billeder og spurgte om der var en ring eller lign man kunne købe for at og sætte på for at den blev jævn i kanten fik jeg svaret nej, efter de var 2 mand høj der havde studeret mit foto. Derfor jeg lige havde lidt svært ved at fange at det faktisk var et stykke der er beregnet til at skifte med mellemrum, noget de jo burde have oplyst samt prøvet at sælge mig.

formoder at der så har været tale om en fejl når den gamle ejer har haft bundmaling på den krans ? for er det en anode skal den vel stå umalet ?

Ang. den der gummi membran så må jeg en tur på hovedet i motorrummet og se om den ser sprød ud, båden var tør da jeg købte den så håber da den er ok

Den der membran der sidder udvendigt på båden og omslutter drev mod skrov, ligner mest en løs flap et eller andet, har den kun betydning for vandmodstanden ?

Sidst redigeret af Hugoianer; 29-01-2013 kl. 18:07.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 29-01-2013, 18:35
hhmcsv hhmcsv er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Hillerød
Indlæg: 12
Ja, flappen rundt om drev-benet er bare limet til skroget og er ganske rigtigt som du skriver blot til at formindske vandmodstand. Ofte ser man disse plader falde af, selv på helt nye både. Kuren er her at lime med Sikaflex på helt rene og ru-slebne overflader, både skrog og flap. Og ja, zinkanoder må ikke males, så forsvinder deres virkning. Og du skal sikre god elektrisk kontakt mellem det nye zink og drevet, igen helt rene overflader, evt. brug lidt silikonefedt til at forsinke saltvandets ødelæggelse af kontaktfladerne.

Hans-Henrik
Reply With Quote
  #11  
Gammel 29-01-2013, 18:42
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
fandt lige et billede, tror det er den du har.
Zinkringen ses som nr. 33
Attached Files
File Type: pdf volvo sejldrev.pdf (49.4 KB, 23 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #12  
Gammel 29-01-2013, 21:48
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Takker :-)
Reply With Quote
  #13  
Gammel 15-02-2013, 10:58
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Så har jeg fået skiven af og kan se de 4 skruer, har skruet dem ud men annoden sidder rimeligt fast, så skal nok vente på plus grader før jeg begynder med en hammer.

Mit problem nu er så at når jeg kigger annoder, så er der ganske rigtigt en til 110s med 4 skruer, men ligegyldigt hvor jeg kigger så står der den er til alm propel og jeg har jo en foldepropel ?

Det er jo nok ok at skifte til det der sad på båden i forvejen, men har det været forkert kan jeg jo ligesågodt få det rettet nu hvor den skal skiftes.

Vh Bo
Reply With Quote
  #14  
Gammel 15-02-2013, 11:10
hhmcsv hhmcsv er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Hillerød
Indlæg: 12
Jeg tror kun at der er en slags anode til 110s-drevet. Jeg tror også, at den gamle anode bare skal have et par dask med en hammer på en stor skruetrækker, slå agterover.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,173
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Tauttund
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden