Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 363
8 medlemmer og 355 gæster
Anktosglive, Charlesenece, Leenox, Marcusblearry, PorganZoorfaila, StevenNic, Thomasmum, UrkrassSep
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-07-2016, 22:47
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Autopilot med højt strømforbrug og batteribank

Hej forum!
Jeg har en ældre Nexus Silvia autopilot. Den virker fint bortset fra at den dræner 3 stk 80 Ah batterier efter 1 times sejlads! Er det normalt at en autopilot bruger så meget strøm?
Et andet spørgsmål er: Hvordan kan man forbinde 3 batteri kredse på bedste vis?
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 25-07-2016, 18:14
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Din autopilot kan umuligt dræne 3 stk. 80Ah batterier på en time. Lidt hurtig høker-regningen på bagsiden af en frokost-serviet fortæller at det vil svarer til et strømforbrug på over 200A. Og det er ikke tilfældet.

Så der er noget andet galt. Dine batterier kan muligvis være totalt udslidte så du ikke har den kapacitet du regner med. Eller også er dine batterier ikke ladet ordentligt op inden du starter. Selv med et hav af andre strøm-forbrugere er det ikke realistisk at du bruger 200A i timen.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-07-2016, 19:27
bamse3020 bamse3020 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2016
Bopæl: Vejle
Indlæg: 38
Lån dig frem til et tangamperemeter, eller køb et i Biltema, så får du syn for sagen
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-07-2016, 16:32
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Jeg har to batteri banke. 1 er kun startbatteri 2x80ah når motoren er startet læser jeg 14,3V på dem. Bank 2 er 3 stk 84ah. Der er så en septor 1275 imellem start og Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke et voltmeter direkte på Forbrugsbatterierne men på mine instrumenter kan jeg aflæse volt, og jeg kommer aldrig over 12,9V med motoren startet. Er der så noget galt med septor eller er det batterierne der ikke vil tage imod? ( jeg burde vel på et tidspunkt ramme det samme som mine startbatterier, eller?)
Tænder jeg så for min autopilot kan jeg se at de 12,9V falder over tid, for efter en times tid at være under 11V. Det var jeg ikke opmærksom på første gang jeg sejlede med hende, og lagde an til at skubbe hende på plads med thrusteren, men blev noget lang i ansigtet da jeg trykkede håndtaget og mistede jeg al strømmen.
Iøvrigt er min truster sat på Forbrugsbatterierne, burde den ikke have et startbatteri? Og dermed kobles på den anden bank?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-07-2016, 20:39
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Lidt vigtig info for at vi kan hjælpe dig - Er det er problem der pludselig er opstået, er det en ny/anden båd du har købt - Ny 12V-installation eller andet??

De 14.3V på startbatterierne er helt fin. Men de 12.9V på dine forbrugsbatterier er alt for lavt til at lade på dem. Idet der er næsten 1.5 V forskel på dine start og forbrugsbatterier indikere det at der er en dårlig forbindelse imellem dine startbatterier og dine forbrugsbatterier og/eller din septor. Jeg har ikke selv en septor adskiller, så ved ikke hvor stor forskel man kan forvente. Vil dog mene at alt over 0.2V forskel er for meget. Så du er nødttil at gå alle forbindelser kritisk igennem. Husk at det kan være et problem på både + og - forbindelse, en evt. afbryder/omskifter osv.

Hvilespændingen på dine batterier bude være ca. 12.6V(2.1V*6celler). Når der lades skal hver celle op på min. 2.3 eller gerne 2.4V. Altså noget der ligner 13.8 til 14.4V. Hvis dine forbrugsbatterier er defekte vil jeg mene at spændingen på disse stadig burde have samme værdi som dine startbatterier.

Jeg går ud fra at du også har en batterilader installeret. Så du kunne jo prøve at lade dine batterier helt op igen vha. landstrøm og så se om ikke det hele spiller som forventet.

For at det ikke skal være løgn så er jeg faktisk selv i samme situation i min egen båd lige pt. Jeg har i foråret skiftet mit startbatteri(80Ah), og skiftet mit ene 75Ah forbrugsbatteri til 3 nye 75Ah AGM batterier. De 2 forrige sæsoner med 2 batterier har jeg aldrig oplevet problemer med at motoren kunne lade ordentligt på batterierne. Begrænsningen var dog at vi max. kunne ligge uden strøm i ca. 1 døgn med det forbrug vi har i vores båd. Og det ville vi gerne forlænge. Så jeg valgte at skifte til 3*75 Ah.
Så her i weekenden da vi var ude og sejle, der lå vi for anker for at bade, hygge osv. Og rent tilfældigt ser jeg at spændingen på mit ekkolod nu pludselig kun viser 11.3V. Og det undre jeg mig selvfølgelig over.

For at gøre lang historie kort, så viser det sig at de nye batterier nu belaster generatoren meget mere under opladning. Og det viser sig at når jeg måler fra klemmerne på generatoren, så er det 0.6V lavere spænding på mit start-batteri. Og igen ca. 0.1V lavere på mine forbrugsbatterier. Alt dette var når generatoren lader med ca. 22A, og det vil kun blive være med en højere ladestrøm. Og de ca. 13.5V jeg har haft har altså være for stort spændingsfald til at mine batterier har kunne blive ordentligt opladet, og jeg har altså stille og roligt drænet mine forbrugsbatterier.

Så lige nu er jeg ved at rengøre alle forbindelser, og så skifte de originale kabler fra generatoren til nogle større 10mm - og så satser jeg på at det hjælper. De originale vil jeg tro kun er 4mm - hvilket jeg undre mit lidt over idet generatoren trods alt er opgivet til at kunne yde 55A. Så syntes de 4mm virker alt for små trods den korte afstand.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-07-2016, 21:28
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Jeg har to batteri banke. 1 er kun startbatteri 2x80ah når motoren er startet læser jeg 14,3V på dem. Bank 2 er 3 stk 84ah. Der er så en septor 1275 imellem start og Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke et voltmeter direkte på Forbrugsbatterierne men på mine instrumenter kan jeg aflæse volt, og jeg kommer aldrig over 12,9V med motoren startet. Er der så noget galt med septor eller er det batterierne der ikke vil tage imod? ( jeg burde vel på et tidspunkt ramme det samme som mine startbatterier, eller?)
Tænder jeg så for min autopilot kan jeg se at de 12,9V falder over tid, for efter en times tid at være under 11V. Det var jeg ikke opmærksom på første gang jeg sejlede med hende, og lagde an til at skubbe hende på plads med thrusteren, men blev noget lang i ansigtet da jeg trykkede håndtaget og mistede jeg al strømmen.
Iøvrigt er min truster sat på Forbrugsbatterierne, burde den ikke have et startbatteri? Og dermed kobles på den anden bank?
Havde lidt af samme problem. Jeg har ikke flad sikringer, men de aflange. Jeg roterede dem engang og vupti så havde jeg fuld power igen. Det viste sig der var ir mellem polerne.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-07-2016, 08:35
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Jeg købte båden i foråret, så jeg kender ikke installationen til bunds endnu. Problemet tror jeg har været der længe men jeg er først blevet opmærksom på det da jeg brugte autopiloten, som altså drænede batterierne.
Jeg har landstrøm, og ladere på når jeg ligger i havn, en Tyster Soft på start- og en Exide på Forbrugsbatterierne. Jeg har ikke målt på startbatt da de ikke har givet problemer, men på forbrugsbatt får jeg max 13,3V med lader på.
Jeg overvejer at prøve at "luse" benene på septor, så burde jeg aflæse samme V på begge batteribanke hvis det er septor der laver ballade. Hvis det ikke ændre noget må det være forbindelser og/eller batterierne??
Jeg vil gå forbindelserne igennem her i weekenden, og evt smide nye batterier på hende.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-07-2016, 10:54
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hvis det stadig er et problem efter at batterierne er blevet ladet op via landstrøm, kunne det tyde på at batterierne er færdige. Og det kan meget vel være tilfældet hvis batterierne har været brugt "partial charged" pga. for dårlig ladning. Husk dog at lidt afhængig af hvor kraftig din lader er, så kan det faktisk godt kan tage ml. 24 og 48 timer at lade dine batterier HELT op når de har været afladet helt. Regn med at ladetiden ca. er "Batteri Ah" / Ladestrøm + 8 timer. Eks 240Ah batteri / 10A ladestrøm + 8 timer = ca. 32 timer. Husk at al evt. forbrug der måtte være under ladning forlænger ladetiden.

Ideen med at "luse" din septor er udemærket. Noget der dog formentligt er endnu hurtigere/nemmere er at bruge et sæt startkabler. Start med at forbinde minus og minus på batterierne og se om det giver en forskel. Derefter plus og plus. Så kan du hurtig se om det er begge forbindelser det er galt med. Være opmærksom på risikoen for knaldgas omkring batterierne når du forbinder startkablerne.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #9  
Gammel 30-07-2016, 18:10
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne, af med kabler og mål dem alt under 12,2-6 er døde hvis de viser 11,3-9
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #10  
Gammel 01-08-2016, 20:33
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne,
Vil et batteri med defekt celle betyde at ladespændingen ikke kommer højere op end de oplyste 12.9V selvom start-batteriet er oppe over 14V? Har altid haft den opfattelse at et batteri med defekt celle godt kan opnå den ønskede lade-spænding, men så snart at laderen/generatoren slukkes, så falder spændingen promte ned på 10-11V igen.

Men jeg tager måske fejl(har aldrig set/prøvet det selv)
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #11  
Gammel 06-08-2016, 17:02
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #12  
Gammel 13-08-2016, 11:45
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
Reply With Quote
  #13  
Gammel 13-08-2016, 12:02
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Super at du fandt årsagen.

Hvis jeg var dig ville jeg ikke skifte generatoren lige med det samme. Jeg ville derimod sikre mig at alle batterier var ladet fuldt op igen via landstrøm, og så se om ikke generatoren kan holde batterierne opladet.

Som det er lige nu er batterierne jo godt afladet. Og du kan ikke (nødvendigvis) forvente at din generator kan komme op over 14V når batterierne er HELT flade. Lige nu må din generator yde det maksimale for at få batterierne ladet op igen, og så vil jeg ikke umiddelbart være urolig over de 13.7V.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #14  
Gammel 13-08-2016, 20:53
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
Det er helt normalt at når du starter motoren så viser dit forbrugsbatteri kun batterispænding. Det er fordi den lader på startbatteriet indtil den er oppe på spænding så skifter den over for at lade på forbrugsbatterierne også.
Mht. at du skal give lidt gas for at få generatoren til at lade er måske der er en modstand eller ladelampe der enten er i stykker eller modstanden er for stor. Nu ved jeg ikke hvilken motor du har. Nogle har en modstand bygget ind i systemet og nogle bruger ladelampen som modstand.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 14-08-2016, 02:10
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Det er helt normalt at når du starter motoren så viser dit forbrugsbatteri kun batterispænding. Det er fordi den lader på startbatteriet indtil den er oppe på spænding så skifter den over for at lade på forbrugsbatterierne også.
Mht. at du skal give lidt gas for at få generatoren til at lade er måske der er en modstand eller ladelampe der enten er i stykker eller modstanden er for stor. Nu ved jeg ikke hvilken motor du har. Nogle har en modstand bygget ind i systemet og nogle bruger ladelampen som modstand.
Det er startbatteriet jeg måler 12V på, og som springer op på 13,7V efter et minuts tid, eller hvis den får lidt gas..
Motoren er en BMW D636 (6cyl turbo-diesel)
Jeg lavede en opstilling med en elmotor som trækker en anden generator jeg har liggende, den smider 14,4V af sig i samme øjeblik den bliver startet. Jeg er godt klar over at den snurrer hurtigere end hvad der svarer til tomgang, men den trækker aligevel de 14,4v prompte..
Hmm man kunne selvfølge smide begge generatorer på.. En til startbatt og en til forbrugsbatt. Det må være et lille vinter projekt ;-)
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
Reply With Quote
  #16  
Gammel 14-08-2016, 06:43
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Det er startbatteriet jeg måler 12V på, og som springer op på 13,7V efter et minuts tid, eller hvis den får lidt gas..
Motoren er en BMW D636 (6cyl turbo-diesel)
Jeg lavede en opstilling med en elmotor som trækker en anden generator jeg har liggende, den smider 14,4V af sig i samme øjeblik den bliver startet. Jeg er godt klar over at den snurrer hurtigere end hvad der svarer til tomgang, men den trækker aligevel de 14,4v prompte..
Hmm man kunne selvfølge smide begge generatorer på.. En til startbatt og en til forbrugsbatt. Det må være et lille vinter projekt ;-)
Har du også 12 v på forbrugsbatteriet lige efter start?
Septor skillerelæet skal monteres således at når du starter motoren lader den først startbatteriet op og derefter forbrugsbatterierne. Kan være den er monteret omvendt.
Mht. at den skal have lidt gas kan være din ladelampe der ikke er rigtig. Kikkede i et reservedels katalog og det ser ud til at ladelampen skal være en 12V-4W pære. Prøv at kikke på om pæren har en forkert W. Havde en motor engang hvor W var for høj så skulle den have 1500 rpm inden generatoren slår ind.
Jeg har haft septor skillerelæer i begge mine både og der har aldrig været problemer.
Se link for korrekt montering af septor skillerelæ. http://www.kjoeller.com/biludstyr/st...eriadskillere/
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 14-08-2016, 12:03
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Thumbs up

Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Har du også 12 v på forbrugsbatteriet lige efter start?
Septor skillerelæet skal monteres således at når du starter motoren lader den først startbatteriet op og derefter forbrugsbatterierne. Kan være den er monteret omvendt.
Mht. at den skal have lidt gas kan være din ladelampe der ikke er rigtig. Kikkede i et reservedels katalog og det ser ud til at ladelampen skal være en 12V-4W pære. Prøv at kikke på om pæren har en forkert W. Havde en motor engang hvor W var for høj så skulle den have 1500 rpm inden generatoren slår ind.
Jeg har haft septor skillerelæer i begge mine både og der har aldrig været problemer.
Se link for korrekt montering af septor skillerelæ. http://www.kjoeller.com/biludstyr/st...eriadskillere/
Min opsætning er præcis som vist i diagrammet fra kjøller. Dog er der lidt mere end 1 m mellem septor og startbatt.
Jeg har kun Voltmeter på startbatt ( det sidder i konsollen til motoren) når jeg drejer nøglen, uden at starte, viser den 11,5 V, jeg går ud fra det er gløderørene der æder nogle volt, når jeg så starter motoren kommer den først op på ca 12V, og efter ca 1 minut eller hvis jeg giver gas, hopper den op på 13,7 V. Når jeg opgiver Volt på forbrugsbatt er det fordi jeg har haft multimeter på ( et permanent voltmeter til forbrugssiden er på indkøbsseddelen)
Før jeg fandt det overklippede kabel, startede jeg med 12,9 V på forbrugsbatt som faldt over tid ( ikke så mærkeligt da de jo ikke blev ladet under sejlads, men kun når der var landstrøm på) nu har jeg konstant 13,7V med undtagelse af hvis jeg bruger bovpropellen, så dykker den lidt men er oppe igen med det samme. Når jeg bruger autopiloten, ligger den på 13,4V. Der må altså blive ladet fint på både start og forbrugsbatt. Blot ikke når motoren går i tomgang, så tænder ladelampen 5 ud af 10 gange.

Summasumarum: jeg vil kontrollere pæren i ladelampen er den rigtige, hvis den er det, så må generatoren en tur til en ekspert for at blive kontrolleret.( evt skiftes ud)

Tusind tak for alle de gode råd ;-)
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,357
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Marcusblearry
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden