Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 174
1 medlemmer og 173 gæster
pemapeent
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-06-2018, 21:57
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Unhappy Utæt båd i motorrummet.

Nu er båden så kommet i vandet. Det er en Sea Ray 230 Sundancer fra 1993 med en Mercury 4.3 liters motor med karburator. Desværre er problemet nu at der kommer cirka 20 liter vand ind i motorrummet i døgnet. Har søgt efter en brugt trailer nogle år, men har nu besluttet og købt en Demomodel så jeg kan få båden på land.

Traileren kommer på tirsdag, og så skal der fejlfindes på båden. Sidder der en gummipakning på benet som akslen sidder i, som kan blive utæt eller er det kendt at fejl at sådan et Mercruiser Alpha One generation 2 kan tære og derfor blive utæt.

Er ikke sikker på at det er en opgave vi skal rode med selv, så det er mere for at danne mig et overblik over muligheder vi skal slås med.

Bud på løsninger og muligheder modtages med kyshånd.

Edit.

ved nærmere eftertanke.

Så er jeg ret sikker på at min udstødnings manchet ikke sidder rigtigt. da båden kom i vandet og motoren var startet, så kom der meget vand ud eller skumsprøjt ud ved toppen af benet. Kan det ødelægge motoren. ?

Sidst redigeret af Searay; 16-06-2018 kl. 22:34.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-06-2018, 07:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
20 liter vand i døgnet - det er meget.

Med så stor en mængde vand, burde det være muligt at se, hvor vandet kommer ind.

Mest sandsynlige fejl:

- Gennemtæret bullhorn ( y-rør i udstødningen )
- Gennemtæret transom
- Defekt gearkabelbælg i transom
- Utæt transompakning imellem transom og agterspejl
- Bundprop sidder løs eller gevind ødelagt

Jeg ville lægge båden i vandet igen, tørre vandet op, og se efter med lygte, hvor vandet kommer ind.

Er problemet ved bullhorn, transom eller transompakning, så skal motoren afmonteres.

Gearkabelbælg og bundprop, skiftes / fastgøres, når båden er på land.

Vær opmærksom på, at din starter sidder nederst på motoren, og dermed kan tage skade af søvandet.....

Udstødningsslangerne skal sidde korrekt, ellers kommer der vand ud, når motoren er startet.

www.nytdrev.dk kan hjælpe dig med rep. og fejlfinding, så du er hurtigt sejlende igen...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-06-2018, 14:44
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Har været nede at kikke til båden. Der kommer ikke vand ind i båden nu. Da vi skal have monteret en ny lænsepumpe som automatisk starter ved vand, så vil vi vente med at starte motoren indtil den er på plads. Hvis nu manchetten til udstødningen er faldet af, vil det så kunne være skyld i at der kommer vand indenbords når motoren er startet. ?

Ville gerne vente med at få det splittet ad til vinter. Det bliver så også nemmere nu hvor der er købt en trailer så den kan køres til det værksted der skal stå for udskiftningen.

Er ret sikker på at Niels var oppe hos dig en lørdag og købe de dele Rotor og giver sidst der var problemer, så vi kunne sejle båden hjem. Så ville købe mine dele hos dig, god service bør man altid støtte.

Hvis det nu viser sig at man skal have motoren ud af båden. Motoren kører fuldstændig perfekt og virker som i en rigtig god stand. Hvad skal man så påregne det vil koste at få motoren udskiftet med en Diesel maskine. Den gamle motor som er fejlfri må da være noget værd. ?

Tak for dit svar.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-06-2018, 08:17
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Manchetten du tænker på er nok udstødningsbælgen, der sidder i selve transomen. Nej, selvom den mangler, vil der ikke komme vand ind i motorrummet.

Hvis der kommer 20 liter ind i døgnet, så ville jeg finde fejlen med det samme. Det kan udvikle sig til mere, specielt også, når I sejler. Det er ikke smart, at sejle afsted, når utætheden er så kraftig...vand er bedst på ydersiden !

Af- og påmontering af motoren koster ca. 10.000,- kr. + 3000,- kr. til kranløft af motoren.

Konvertering til diesel kan ikke anbefales - omkostningerne er simpelthen for store, og den ene forudsætning er, at man selv kan lave det hele. Skal du have en værksted til det, så skal kreditkortet gentagne gange til afkøling i dybfryseren.......

Hvis motoren er fra 1993, så kan den i dine øjne godt være "fejlfri"
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-06-2018, 21:00
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Så fik jeg bestilt lidt dele hos nytdrev.dk Håber så selv at kunne skille transom ad på båden og skifte alle manchetter. Så man kunne købe originalt Mercruiser værktøj, som gjorde det hele som en leg. Måske lidt overkill for en enkelt opgave. Er lejet gået så bliver det en fagmand der får lov til at skifte det,

Alternativt må jeg skille det ad, og så få en der ved hvad han laver til at montere og samle det igen.

Fordelen ved at skal have båden op igen, er at så skal der vasket motorrum for det er beget ind i olie og snask. Det ses tydeligt på billedet nedenfor.
Attached Images
File Type: jpg Vand i bunden.jpg (417.0 KB, 13 views)
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-06-2018, 20:35
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
En lille opfølgning på mit vandproblem.

Der er ikke en hel manchet tilbage i drevet. De er på grund af alder mørnet og flækket alle sammen. Så det er åbenbart noget man skal tjekke i god tid inden båden sættes i vandet. Så nu skal der skiftes transom leje også. Det havde jeg håbet jeg kunne vente med til foråret.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 108,943
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, mzpvwatorwv
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:44.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden