Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 379
13 medlemmer og 366 gæster
AlexSr, Austinalet, Bogiruplix, CurtisTib, Grubuzsmearse, Mamukblods, RockoOceaweepe, RonaldLah, SergeyCom, Svetlfer, Thomasmum, Thoraldasserspes, Vikiukm
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 22-08-2014, 21:43
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Valg af propel pitch/stigning

Hej, jeg har en 2005 Four Winns 190 Horizon med en 5.0 V8 MPI, Alpha drev. Båd med indhold vejer ca. 1.450 kg.
Min nuværende propel er en Mercury Vengeance 3-bladet i alu, 21", og jeg synes båden er lidt tung i røven.

Jeg har nu endelig fået min omdrejningstæller til at virke, og den viser 1100 RPM for lavt ift. specifikationerne med to personer og fuld tank (WOT=3900 RPM /63 km/t, hvor standarden er 4500-5000 RPM, og båden burde sejle en del hurtigere).

Mercurys propeludregner siger, at jeg skal bruge 17”, og gerne en High-Five hvorved min topfart også burde stige fra de 63 til et par og halvfjerds, og mit hole shot skulle blive rigtig meget bedre.

Jeg synes dog et spring fra 21" til 17" lyder lidt voldsomt, men kan godt se, at det vil passe med de manglende omdrejninger. Da jeg samtidig trækker wakeboard tænker jeg High Five kunne være en fin løsning. Men vil sgu gerne lige være sikker på mit valg, og måske prøve en 17-19” af en eller anden art, for at se, om det løser problemet, før jeg lægger alle pengene for en High-Five.

Har I bud på om det lyder fornuftigt med et så stort spring i pitch?

Og er der eventuelt en af jer der ligger inde med en propel med pitch 17" eller 19", som jeg kan låne en dags tid (henter og bringer, og erstatter ved skade"

Mange tak for input! :-)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 22-08-2014, 23:31
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har jo næsten en båd identisk med din og jeg Gil også fra en 21P 3 bladet Ali til en 17P 4 bladet Revolution 4, som jeg i øvrigt vil anbefale frem for en Highfive og derudover er jeg lige ved at sige at jeg nok skal ned i en 15P for at nå det helt optimale rpm.

Derudover har jeg monteret Smarttabs på min båd, det har også fået den til at plane noget nemmere...
Reply With Quote
  #3  
Gammel 23-08-2014, 00:01
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Tak for svar - jeg kan godt se vi har nogenlunde den samme båd. Det lyder jo som om det så kan lade sig gøre, at gå så langt ned i pitch. Hvad er din WOT RPM og hastighed så med 17P?
Har også kigget på Revolution, da den fembladede måske ikke er så god til almindelig sejlads, men er bare blevet tiltrukket af de mange positive anmeldelser på nettet...

Jeg monterede faktisk smarttabs for et par år siden, men tog dem af igen, da de ødelagde hækbølgen når jeg trak wakeboard (og så skete der et eller andet mærkeligt når båden sejlede langsomt - som om der var for meget modstand).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 23-08-2014, 09:44
phk's Avatar
phk phk er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Kolding
Indlæg: 5
Billeder: 2
Jeg skiftede fra Black Max 23p til Enertia 20p på min Doral 210 Escape med samme 5.0 MPI som din, Med alpha drev 1.62. Min analoge omdrejnings tæller viste ca. 1500 omdrejninger for meget. Monterede smartcraft og kan nu udlæse omdrejningerne nøjagtigt. Jeg mener at du skal kunne ramme 4800 på toppen og ikke 5000 ?


Jeg undrede mig også over at båden "Kun" kunne komme op på ca. 65 med 2 mand ombord. Havde en Sea Ray 225 i 2006 med samme 5.0 MPI og alpha 1.62. den gik ca. 78 på toppen med Vengeance 19p, Så der måtte være noget galt med min Doral 210


Mercruiser 5.0 MPI 260 hk, AlphaOne 1.62 Black Max 23p Update 1/8 Ny enertia 20p Propel. Båden sejler betydeligt bedre nu og hurtige samt bedre økonomi. Med 23p Black Max kom den op på 67 Kmt med 4200 rpm. Nu kommer den op på 4800 rpm som den skal og topper med 78 kmt. En kæmpe forbedring

Vil nok anbefale 19 / 20 p hvis du vælger 3 bladet, Kender ikke meget til rev 4 og High Five. Kan dog sagtens trække vandski med 4 voksne i båden med enertia 20p. Trimplan er dog monteret på båden.

Vh. Peter
Reply With Quote
  #5  
Gammel 23-08-2014, 15:37
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
Hvilken gearing har du på dit drev? Det lyder helt ved siden af i forhold til vores setup (gearing 1.62): Båd 21 fod Maxum, med halv tank ca. 1700 kg, 5.0 V8 220 Hk, 19" 4 bladet Solas propel rustfrit stål, 41 knob med 7 mand ombord, 4800 o/m.
THG: havde du ikke også problemer med at få din til yde det den skulle?
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Reply With Quote
  #6  
Gammel 23-08-2014, 15:51
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Gearingen på 4.3 V6 MPI skal iflg. journalerne være 1.81:1 ( hvorfor THG har en anden gearing monteret, er jeg svar skyldig, men det passer ikke til den resterende del af samme både i samme set-up )

Min båd er med OMC 4.3 V6 ( gearing 1.81:1 ), bådvægt 1600 kg incl. 200 liter benzin. Rammer klokkerent 4600 omdr.min, og 36 knob.

Brormand har en GREW 188 m/ Mercruiser 4.3 V6 karbuartor, 190 HK, og sejler med 21" 4-bladet alu sportspropel. Rammer 4800 omdr.min ved sejlklar vægt. Topfart kan jeg ikke huske, men han trækker uden problemer forbi min båd både i acceleration og på toppen.

Gearingen til Mercruiser 5.0 V8 MPI er 1.62:1

Som ofte bliver mange overrasket over bådens vægt sejlklar !

Og i THG´s tilfælde, ville jeg ændre gearingen til 1.81:1, og montere en 21" 4-bladet alu sportspropel alternativ 22" stålpropel afhængig af bladdesign, ønsker mv.
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 23-08-2014 kl. 16:17.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 23-08-2014, 19:41
Propshop.dk Propshop.dk er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 15
Hvor i landet er du?

Jeg har muligvis noget liggende du kan teste med
__________________
Hilsen

Propshop.dk

Vi har Danmarks bedste priser - MED GARANTI !!
Reply With Quote
  #8  
Gammel 23-08-2014, 20:28
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Nielsmc Se indlæg
Hej, jeg har en 2005 Four Winns 190 Horizon med en 5.0 V8 MPI, Alpha drev. Båd med indhold vejer ca. 1.450 kg.
Min nuværende propel er en Mercury Vengeance 3-bladet i alu, 21", og jeg synes båden er lidt tung i røven.

Jeg har nu endelig fået min omdrejningstæller til at virke, og den viser 1100 RPM for lavt ift. specifikationerne med to personer og fuld tank (WOT=3900 RPM /63 km/t, hvor standarden er 4500-5000 RPM, og båden burde sejle en del hurtigere).

Mercurys propeludregner siger, at jeg skal bruge 17”, og gerne en High-Five hvorved min topfart også burde stige fra de 63 til et par og halvfjerds, og mit hole shot skulle blive rigtig meget bedre.

Jeg synes dog et spring fra 21" til 17" lyder lidt voldsomt, men kan godt se, at det vil passe med de manglende omdrejninger. Da jeg samtidig trækker wakeboard tænker jeg High Five kunne være en fin løsning. Men vil sgu gerne lige være sikker på mit valg, og måske prøve en 17-19” af en eller anden art, for at se, om det løser problemet, før jeg lægger alle pengene for en High-Five.

Har I bud på om det lyder fornuftigt med et så stort spring i pitch?

Og er der eventuelt en af jer der ligger inde med en propel med pitch 17" eller 19", som jeg kan låne en dags tid (henter og bringer, og erstatter ved skade"

Mange tak for input! :-)

En udførlig motortest samt kontrol af rigtig gearing må være fremgangsmåden, inden der eksperimenteres med forskellige propeltyper....

Gearingen på dit drev skal være 1.62:1
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 24-08-2014, 10:55
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Gearingen på 4.3 V6 MPI skal iflg. journalerne være 1.81:1 ( hvorfor THG har en anden gearing monteret, er jeg svar skyldig, men det passer ikke til den resterende del af samme både i samme set-up )

Og i THG´s tilfælde, ville jeg ændre gearingen til 1.81:1, og montere en 21" 4-bladet alu sportspropel alternativ 22" stålpropel afhængig af bladdesign, ønsker mv.

Måske MerCruiser har ændret gearingen i nyere tid? Min motor/drev er montereret i båden fra fabrik og er årgang 2011.

Hvad skulle formålet være ved at ændre gearingen til 1.81:1 og hvordan gør man det og hvad er prislejet for dette?
Reply With Quote
  #10  
Gammel 24-08-2014, 10:58
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Nielsmc Se indlæg
Tak for svar - jeg kan godt se vi har nogenlunde den samme båd. Det lyder jo som om det så kan lade sig gøre, at gå så langt ned i pitch. Hvad er din WOT RPM og hastighed så med 17P?
Har også kigget på Revolution, da den fembladede måske ikke er så god til almindelig sejlads, men er bare blevet tiltrukket af de mange positive anmeldelser på nettet...

Jeg monterede faktisk smarttabs for et par år siden, men tog dem af igen, da de ødelagde hækbølgen når jeg trak wakeboard (og så skete der et eller andet mærkeligt når båden sejlede langsomt - som om der var for meget modstand).

Kan ikke huske det præcist, men WOT faldt også yderligere med Smarttabs monteret. Vil mene den ligger nu på ca. 4200-4300 rpm og hastighed på gps ca. 60-65 km/t med 2 mand i båden, hvor den lå på ca. 4500-4600 rpm uden smarttabs og ca. 68 km/t på gps.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 24-08-2014, 11:00
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Abjo Se indlæg
THG: havde du ikke også problemer med at få din til yde det den skulle?

Hvad tænker du på med at få den til at yde? Har altid undret mig over at båden fra fabrik blev leveret med en 21P propel, som kun gav WOT på ca. 4100-4200 rpm. og en topfart på ca. 65-70 km/t på gps - ville umiddelbart forvente at den havde gået ca. 80 km/t når jeg sammenligner med andre skriver deres sejler, men de andre måler måske ikke med gps...
Reply With Quote
  #12  
Gammel 24-08-2014, 13:15
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Formålet er at du kan trække den størst mulige propel ved WOT, så du får maksimalt udbytte af motoren.

Det virker helt skævt, at din båd er monteret med 1.62:1 gearing, og ikke 1.81:1 som ville være det mest naturlige og oplagte.

Nyt gearsæt samt montering kan nok gøres for omkring 6000,- kr. + moms.

Både din og min båd har næsten samme topfart tiltrods for, at min motor er mindre og båden betydeligt tungere end din !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 24-08-2014, 13:21
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Tak for gode svar! Fedt at der er så mange erfaringer.
Jeg kan ikke lige se min gearing, men gætter på, at den er de 1.62:1, som I skriver. Serienummeret til drevet ligger i båden, så må tjekke næste gang jeg kommer derned. Der er ikke tvivl om, at min nuværende propel ikke er optimal til mine behov med vandsport, men spørgsmålet er, om det skal være en fire- eller fembladet propel, og hvilken stigning. Har ikke smartcraft, men håber på, at min analoge måler er korrekt med WOT.

Dem af jer der har enHhigh Five eller Revolution, hvad er jeres erfaringer med almindelig cruising hastighed - sejler båden godt trods den øgede modstand? Jeg cruiser med ca. 2800 RPM/36 km/t, og det skal helst stadig være behageligt at sejle almindelig sejlads ;-)
Reply With Quote
  #14  
Gammel 24-08-2014, 13:23
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Citér:
Originally Posted by Propshop.dk Se indlæg
Hvor i landet er du?

Jeg har muligvis noget liggende du kan teste med
Hej, det lyder da som et godt tilbud ;-)
Jeg bor i København, men er forholdsvis mobil. Har en kollega i Odense, der kører til København dagligt - måske kan jeg aftale transport med ham?
Reply With Quote
  #15  
Gammel 19-10-2014, 23:24
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Lige en update på ovenstående: jeg endte med at prøve tre forskellige propeller før jeg fandt en der passede til mine behov. Der var himmelråbende forskel på at sejle med Enertia'en og min gamle propel - båden hoppede nærmest ud af vandet, og er blevet sindssyg aggressiv at sejle, og meget nemmere at styre - desuden er jeg ikke i tvivl om, efter at have fået de sidste 1100 rpm, at det er en V8'er jeg sejler med...den lyder rigtig godt nu:-)
Fik en god deal på en 15" Enertia, hvilket betyder, at min båd i de sidste 9 år har sejlet rundt med en temmelig forkert dimensioneret propel (Vengeance 21") :-)

Jeg havde håbet, at Rev4 ville være god til min båd, men den virkede meget tung at sejle med ift. Enertia'en, dog kunne den holde en lavere planingshastighed, specielt i bølger.

Mine data under test blev som følger:

Mercruiser 5.0 MPI 1:1,62
Range 4600-5000 rpm
Idle 600 rpm

Vengeance 21"
WOT 3900 rpm / 64 km.t med 2 pers

Enertia 16"
WOT 4800 rpm / 68 km.t med 2 pers
WOT 4600 rpm / 64 kmt med 3 pers

Enertia 15"
WOT 5000 rpm / 67 km.t med 2 pers

Rev4 15"
WOT 5000 rpm 64 km.t med 1 pers
WOT 5000 rpm 64 km.t med 2 pers

Tak for jeres hjælp med at snævre feltet ind.
Reply With Quote
Svar

Tags
pitch, propel, stigning, wake

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,265
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Vikiukm
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:30.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden