Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 343
6 medlemmer og 337 gæster
AkraborTurnito, Donaldken, LeeWit, SamuelHum, Sobotaneach, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-08-2015, 19:32
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Luftvarme i båden

Hej.

Jeg påtænker at montere luftvarme i min Sea ray 230 Sundancer. Jeg har efterhånden fået monteret en del udstyr og nu virker det som om at det er det eneste der mangler. Motoren er en Mercury 4.3 benzin. Men den luftvarmer jeg påtænker at montere er Diesel. Det skyldes at såfremt min motor på et tidspunkt står af, sætter jeg en Diesel motor i båden istedet for.

Men for nuværende synes jeg det er mest sikkert med en Dieselvarmer. Er der nogen andre herinde der har monteret en luftvarmer i båden og er der noget man i den forbindelse skal være opmærksom på?

Min ide med at montere sådan en luftvarmer er at jeg er sikker på at det ville kunne forlænge min sejlsæson lidt. Planen er at montere den med et SMS modul. Jeg synes nemlig ikke det er sjovt at komme ned til båden og så er det vildt koldt. Så undlader jeg hellere.

Det ville være super at høre jeres input både omkring løsningen og selvfølgelig også om der skulle være nogen herinde der har lavet det selv i deres båd.

Håber i har haft en god sejlsæson.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-08-2015, 07:34
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ideen med en luftvarmer er ganske udmærket, men økonomisk rentabelt bliver det næppe.

At "vente på" et motorhavari med din nuværende Mercruiser motor til fordel for en dieselinstallation, virker på mig lidt tåbeligt. Såfremt du påtænker diesel fremfor benzin, må der uden lige være mere gensalgsværdi i en funktionel motor fremfor en defekt - det opvejer under alle omstændigheder projektet i økonomisk retning.

Hvad har du overvejet af dieselmotor og hvad er din forventning omkring pris ?

Dieselmotorer i marineregi er ikke just økonomiske sammenlignet med en tilsvarende motor i en bil. Brændstofforbruget imellem benzin og diesel baseret på sammen størrelse motor, antal HK osv. er minimalt i dieselmotorens favør. Skal den brændstofbesparelsen sejles hjem i en dieselmotor, så vil det med al respekt dine sejltimer pr. år give et resultat der siger, at om tre generationer er budgettet gået i nul... Grove træk med et smil på læben...

Dieselmotorer er væsentlig dyrere i indkøb og priser på alm. servicedele samt motordele er til tider økonomisk løbet af sporet i forhold til benzinmotorer.

I dit tilfælde ville jeg beholde den nuværende benzinmotor og montere en kabinevarmer. Du kunne investere i ferskvandskøling ( hvis ikke det er monteret på motoren ), så kølevandet kunne bruges til en kombineret motor- og kabinevarmer fra bilverden.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 27-08-2015, 08:08
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Hej.

Jeg tror faktisk du har fuldstændig ret i at det ikke er en fornuftig forretning at udskifte min nuværende Benzinmotor med en Diesel. Efterfølgende har jeg undersøgt det nærmere og fundet ud af man (næsten) kan købe en ny båd, for samme pris. Så min plan er er montere en luftvarmer som sørger for at udskifte luften i båden. Det er nemmere at montere og kræver ikke så mange slanger der skal trækkes rundt.

Min motor har idag ferskvandskølling og fungere faktisk uden nogen problemer overhovedet. Så må give dig ret i at min overvejelse ikke var overvejet nok.

Tror bare det ender med en Diesel luftvarmer, som monteres med en separat tank. Nogen gange fungere en plan for fremtiden ganske fornuftig inde i hovedet. Der var så på vej ud der skete noget.

Jeg har så set nogle videoer med luftvarmere og der virker det som om at de støjer meget, er der nogen herinde der har en luftvarmer monteret i deres båd og kan be eller afkræfte dette ?

Tak for dit input, og meget brugbare svar.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 27-08-2015, 08:41
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Har læst flere steder at det ikke er lovligt at montere et benzinfyr i en båd - Heller ikke selvom man har en benzin motor. Hvorfor ved jeg ikke. Så det er ihvertfald et dieselfyr du skal have monteret. Så udover fyret skal du finde plads til en lille diesel tank. Idet at sådan et fyr ikke bruger alverden af diesel ville jeg tro at en transportabel tank på 10..15 liter må være fint. Den er også til at håndtere når tanken skal fyldes med diesel igen.

Da jeg købte min båd for 2 år siden var der et ebersbächer D3L dieselfyr monteret. En del af afslaget i prisen ved handlen var bla. baseret på at fyret ikke ville starte. I disse dage er jeg faktisk ved at renovere dette fyr igen, og med en smule held modtager jeg de sidste dele på tirsdag. Så jeg glæder mig til at får det monteret igen.

Jeg har selv et par gange været ombord på både hvor der har været oliefyr der har kørt. Og jeg syntes bestemt ikke at "støjen" er urimelig. Jeg syntes ihvertfald at det opvejer så rigelig den komfort det giver. Fyret støjer mest de første minutter indtil den ønskede temperatur er nået i kabinen. Når fyret derefter sænker sin ydelse falder støjen ret meget.

Personligt syntes jeg ikke at SMS modul er nødvendigt. Der går altså ikke mange minutter inden man tydelig kan mærke at der kommer varme på. Og i de fleste tilfælde vil der efter 10..15 min. være en tydelig temperaturstigning i cockpit og kabine.

Ang. installation - Så skal du sørge for at der kommer luftdyser de steder du vil have varmet op. Altså hvis du vil have varme i både cockpit og kabine så skal der dyser begge steder. Evt. flere i samme "rum".

Inden jeg startede med at renovere mit fyr overvejede jeg om jeg skulle installere et nyt/andet istedet. Jeg syntes generelt at prisen på brugte fyr er for høj. Og der kan være en del penge at spare ved at købe et nyt fyr i tyskland kontra i Danmark. Men selv i Danmark kan der være 3..5000 kr at spare på samme fyr. Kig evt. på bilvarmer.com eller padborg elektro - Der har jeg fundet de laveste priser i DK.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #5  
Gammel 27-08-2015, 19:54
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Hej.

Det var da helt vildt med sådan nogle gode brugbare svar på min tråd. Jeg har idag bestilt en Webasto marine AIR TOP 2000 ST som jeg montere i båden. Båden er 23 fod så jeg er ret sikker på at den må være den rigtige at montere. Jeg skal så bare have fundet mig en tank som jeg montere til fyret.

Jeg har en plan om at skifte ledningsnet og montere nye sikringer i båden, når den er kommet op på land. Der forventer jeg også at det vil være en fornøjelse at arbejde i båden imens fyret varmer båden op. Nu har jeg ikke prøvet det selvfølgelig men en af de grunde til at jeg ikke har taget tyrene ved hornene og skiftet ledningsnettet, er fordi når man endelig har tid er det koldt og klamt.

Melder tilbage om det er en succes.

Tusind tak for jeres hjælp og input her.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-09-2015, 16:28
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Nu modtog jeg så min varmer med monterings tilbehør. Desværre er det kun med tilbehør til varmer montering i båden.

Det betyder at man så her efterfølgende skal ud og have fundet ud af hvor og hvilke luftdyser man skal bruge og have monteret i båden. Jeg påtænker at montere et luftudtag der smider varme ned i motorrummet. det skal fungere ved at man kan lukke det med et spjæld. enten elektrisk eller med en form for at viretræk. Det vil være smart når man skal arbejde i motorummet efterfølgende Samtidigt skal det være med til at tørre motorrummet når man har vasket det. Der findes ikke noget værre end at skulle kravle ned i et motorrum der er møgbeskidt og fyldt med olie. Så motorrummet skal kunne vasket årligt.

Min første udfordring var at finde noget varmedæmpende til udstødningen. Varmeren skal monteres under sædet man sidder i for at styre båden. Det er monteret på loftet af min indstikskøje som er lige nede under. Derfor er det vigtigt at man ikke risikere at brænde hele båden af, fordi der kommer et udstødningsrør for tæt på glasfiber eller tæppet som sidder monteret i loftet.

Jeg har undersøgt en del muligheder og endte med at købe en original Webasto varmestrømpe, som man køber på metermål. Der kan lyddæmper og hele udstødningen trækkes ind i. Så er der sikkerhed for at det ikke bliver for varmt. Det er så noget de ikke forærer væk, men Better safe than Sorry. Jeg valgte at købe en 22 liters Dieseltank og håber så at den kan holde en rum tid inden der skal fyldes på den, for den kommer til at sidde monteret i motorrummet. Til en start kun med dækselpåfyldning i motorummet, fungere det ikke må jeg have monteret en påfyldning oppe.

Det ville have været smart at lave en plan for montering i båden, for nu kommer jeg til at ændre på en del af de ting jeg tidligere har monteret i båden.

Hvordan fungere og sidder jeres luftfyr monteret i båden. ? mere da jeg er lidt i vildrede omkring hvad der ville være den optimale løsning.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-09-2015, 22:40
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hvorfor ikke montere fyret i motorrummet - Så slipper du for at ændre alt for meget. Samtidig har du alt nødvendigt i nærheden(strøm og diesel).
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #8  
Gammel 04-09-2015, 06:03
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Hej.

Som det kan læses i tråden har jeg en motorbåd med Benzin. Så jeg er nød til at montere en Dieselvarmer. Jeg har ikke noget problem med monteringen af selve varmeren. Det er mere måden der er optimalt med hensyn til luften der skal cirkulere rundt i båden.

Tak for dit input.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 08-09-2015, 21:59
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Der må være opgivet et forbrug på det fyr du har købt ?
en 22 liters Dieseltank virker lige i overkanten
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #10  
Gammel 09-09-2015, 10:36
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
vi har en 2000 w dieselfyr og forbruget er opgivet til 0,22 - 0,25 liter i timen ved max. Min erfaring er at ved en båd med kaleche skal fyret arbejde noget mere og især hvis det blæser.
Vi bruger fyret meget især foråret og efteråret ,men også på en grå dag med lidt regn får fyret lov til at køre og kalechen åbnes i bagenden af båden, på den måde holdes fugten lidt ude
22 liter tank lyder fint, vi har også 22 liter, og behøver ikke at tanke hver weekend
Husk at fyret skal bruges så den ikke soder til ( fuld varme de sidste 5 min engang imellem) også i vinter halvåret anbefales det at starte den et par gange og lade den køre fuld kraft.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,349
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Sobotaneach
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden