Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 600
4 medlemmer og 596 gæster
Bogdancuj, Matthewsmott, Phillipgisse, TommyMag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #41  
Gammel 20-08-2009, 17:36
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Smæk dog en v8er i den med ferskvandskøling
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #42  
Gammel 20-08-2009, 18:30
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by høvding Se indlæg
rolf du må sige til hvis jeg skal se hvad jeg kan skaffe en coverter til.
arbejde jo med de hyundaier til dagligt.
Det lyder blændende - jeg sender dig en PM med bilens chassisnummer.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #43  
Gammel 20-08-2009, 22:32
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by høvding Se indlæg
rolf du må sige til hvis jeg skal se hvad jeg kan skaffe en coverter til.
arbejde jo med de hyundaier til dagligt.
Er hyundaier generelt lige så holdbare og slidstærke som vestlig designede/byggede.
Håber det er en tekniker jeg spørger
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
  #44  
Gammel 21-08-2009, 06:44
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har været særdeles tilfreds med min Hyundai Santa Fe 4x4. Bilen blev købt fabriksny i november 2003 og har d.d kørt 387000 km.

Den generelle kvalitet på bilen kan der ikke klages over. Rust er et fremmedord - den er rustfri selv om der ikke er ydet ekstra rustbeskyttelse i vognbunden.

Reservedelspriserne - hvis der vælges uoriginale dele - er absolut gunstige.
Bremseklodser for og bag, kan købes til omkring 400,- hos Onkel Høyer.

Min Hyundai blev leveret med 3 års garanti uden kilometerbegrænsning. Igennem de første 3 år kørte jeg 210000 km, hvor der blev skiftet topstykke, turbolader, generator, starter og CR system på garantien.

Eneste store reparationer der har været for egen regning, var udskiftning af kølekompressor til klimaanlægget og nu motoren. Holdt op i mod antallet af kørte kilometer og servicebesøg, har jeg holdt en fornuftigt driftbudget på min Hyundai.

Ingen tvivl om, at jeg vil vælge Hyundai igen næste gang bilen skal skiftes.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #45  
Gammel 21-08-2009, 10:14
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Min Hyundai blev leveret med 3 års garanti uden kilometerbegrænsning. Igennem de første 3 år kørte jeg 210000 km, hvor der blev skiftet topstykke, turbolader, generator, starter og CR system på garantien.
Hvis du ikke havde kørt så mange kilometre som du gør, så kunne nogle af de reparationer som du nævner være opstået efter garanti perioden og så kunne det være du selv skulle have betalt

Det er godt at den har været billig for dig og at du er glad for den, men jeg synes ikke at de reparationer burde forekomme inden 210000km.
Reply With Quote
  #46  
Gammel 21-08-2009, 12:33
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Hvis du ikke havde kørt så mange kilometre som du gør, så kunne nogle af de reparationer som du nævner være opstået efter garanti perioden og så kunne det være du selv skulle have betalt

Det er godt at den har været billig for dig og at du er glad for den, men jeg synes ikke at de reparationer burde forekomme inden 210000km.
De udskiftede komponenter er skiftet i kilometerintervallet 195000 - 210000 km.

Fra min tid hos IVECO, kom langt de fleste reparationer når last- og varevogne havde kørt omkring 250000 km. Bevares, der var en periode, hvor der var fabrikationsfejl på startere og generatorer fra MagnetiMarelli - de blev skiftet inden køretøjet blev leveret til kunden.

Kulancekontoen tror jeg ikke har lige så lang snor hos Hyundai som deres konkurrenter selv om bilen altid er serviceret på samme aut. værksted.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #47  
Gammel 23-08-2009, 09:33
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
Exclamation

Citér:
Originally Posted by lbk Se indlæg
Er hyundaier generelt lige så holdbare og slidstærke som vestlig designede/byggede.
Håber det er en tekniker jeg spørger
hej det er en tekniker.
jeg vil sige at holdbare heden er på fuld højde med vestlig bilere. endag vil jeg sige at den måske endag er noget bedre. så længde vi snakker modeler der er kommet efter 2002 ca.
det er meget få problemer de biler har. flere af de nye bliver designet og bygge i eu.
f.eks har getzen været koret til en af de mest fejlfri biler. snakker vi ældre hyundai er snakken en anden.
det er faktis ikke ret meget garanti arbejde vi laver. mest små ting.
og garantien er rigtig god på de nye 5 år og fri km.

rolf faktis er hyundai rigtig flinke til og lave betale for ting på kulance. men det kræver at service er lavet på aut værksted. så tror faktis ikke de er værre end andre.
Reply With Quote
  #48  
Gammel 23-08-2009, 09:52
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by høvding Se indlæg
Rolf, faktisk er Hyundai rigtig flinke til og lave betale for ting på kulance. men det kræver at service er lavet på aut værksted. så tror faktis ikke de er værre end andre.
Jeg har ikke en finger at sætte på de garantireparationer min Hyundai har fået lavet. Alt har spillet max. hver gang. Skulle jeg bruge en lånebil i reparationstiden, fik jeg den stillet til rådighed. Jeg har sågar haft brug for en lånebil med hængertræk til kørsel med cargotrailer - den fik jeg også stillet gratis til rådighed.

Min Hyundai har altid i garantiperioden været til service på det samme autoriserede værksted. I dag udfører jeg service selv. Jeg har fuldt stempel servicebog fra aut. værksted op til 250000 km.

Årsagen til den store slitage på min Hyundai, skal uden tvivl findes i kørsel med stor cargotrailer eller bådtrailer ( 2500 kg ). Det slider på drivlinien mere end noget andet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #49  
Gammel 23-08-2009, 17:37
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
J
Årsagen til den store slitage på min Hyundai, skal uden tvivl findes i kørsel med stor cargotrailer eller bådtrailer ( 2500 kg ). Det slider på drivlinien mere end noget andet.
Jeg ville ikke forvente at det er det store problem for motoren. Automatgearkassen derimod er det hårdt for, hvis den ikke er dimensioneret til det.

Jeg spurgte en synsmand hos Applus hvad man kan forvente af holdbarhed på en moderne turbo diesel motor, og han sagde mellem 600000-800000 km. Men hvor det typisk det er hvad jeg ikke.

Hvis du trækker en tung trailer med din Hyundai så ville jeg helt sikkert bruge en fuldsyntetisk olie hvis jeg var dig, også selvom det ikke er krævet af Hyundai. Det ville jeg nu også selvom du ikke bruger den til at trække trailer.
Reply With Quote
  #50  
Gammel 23-08-2009, 17:51
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg spurgte en synsmand hos Applus hvad man kan forvente af holdbarhed på en moderne turbo diesel motor, og han sagde mellem 600000-800000 km. Men hvor det typisk det er hvad jeg ikke.
Bilens levetid er helt afgjort et spøgrsmål om kørselsmønster og evnen til at vedligeholde drivlinien. Jeg har set københavner-taxaer, der var slidt op inden de var frikørt - det er hårdt for en bil med "Væddeløb" imellem hvert lyskryds med mange forskellige chauffører.

Min gamle Mitsubishi Pajero blev også benyttet til meget trailerkørsel - der blev udskiftet 2 topstykker på 245000 km inden bilen udbrændte pga. en eksploderet turbolader....Vi fik oplyst, at motorolien skulle skiftes for hver 7500 km, hvilket vi selvfølgelig gjorde. Det var ca. een gang om måneden.

Kørsel med cargotrailer slider meget på undervogn, bremser og som du rigtig nok skriver også på automatgearkassen. Min automatgearkasse skulle uden tvivl være udstyret med oliekøler og hyppigere olieskift end det fabrikken foreskriver. Hyundai foreskriver olieskift på automatgearkassen for hver 45000 km - 15000 km havde uden tvivl passet bedre.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #51  
Gammel 23-08-2009, 20:10
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Bilens levetid er helt afgjort et spøgrsmål om kørselsmønster og evnen til at vedligeholde drivlinien. Jeg har set københavner-taxaer, der var slidt op inden de var frikørt - det er hårdt for en bil med "Væddeløb" imellem hvert lyskryds med mange forskellige chauffører.
Hvis bilen bliver vedligeholdt med en ordentlig kvalitet olie og man ikke fyrer den af inden den er ordentlig varm så burde hård kørsel ikke være noget problem.

For mange år siden havde jeg en 1991 Honda Civic 1,6 VTEC med 150 HK og 8000 RPM som max omdrejninger. Hold da op hvor jeg gav den bil tæsk, det hurtigste jeg kørte i den var 239 km/t på speedometret og jeg accelerede alt hvad den kunne flere gange om dagen op til de 8000 RPM.

Da jeg solgte den havde den kørt 365000 km og da spandt motoren stadig som ny og gearkassen fungerede perfekt. Et par år efter blev jeg kontaktet af nummer 2 eller 3 ejer efter mig og jeg spurgte hvor meget den havde kørt og de sagde 200000 km. Jeg fortalte dem hvor meget den havde kørt da jeg solgte den, så mit gæt var at den mindste havde gået 400000 km men de sagde at det kunne man overhovedet ikke mærke på den. Så en efter mig havde pillet ved speedometret.

Det eneste udsædvanlige der gik i stykker på den var et drivaksel leje som røg efter jeg havde acceleret maksimalt fra stilstand for a holde nogle motorcykler bag mig. Det lykkedes men det kostede et leje, men da havde den kørt over 200000km.

Jeg mener at biler godt kan holde til at blive presset bare man gør det med fornuft.

Jeg skiftede olie hver 10000 km og brugte naturligvis en ordentlig fuldsyntetisk olie selvom Hondas original olie bare var en mineralsk.
Reply With Quote
  #52  
Gammel 23-08-2009, 20:36
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Hvis bilen bliver vedligeholdt med en ordentlig kvalitet olie og man ikke fyrer den af inden den er ordentlig varm så burde hård kørsel ikke være noget problem.
Selv om der altid er frisk olie på drivlinien, så har alting en grænse for levetid.

Hvis ikke drivlinien er dimentioneret til opgaven, så kan nok så dyr og god olie ikke eliminere de skader, som hård kørsel gør.

Min gamle lærlingebil - Ford Sierra OHC - fik så mange prygl igennem tiden, men slå den ihjel skulle der et større færdselsuheld til....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #53  
Gammel 23-08-2009, 21:35
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Selv om der altid er frisk olie på drivlinien, så har alting en grænse for levetid.

Hvis ikke drivlinien er dimentioneret til opgaven, så kan nok så dyr og god olie ikke eliminere de skader, som hård kørsel gør.

Min gamle lærlingebil - Ford Sierra OHC - fik så mange prygl igennem tiden, men slå den ihjel skulle der et større færdselsuheld til....
Det er rigtigt at det kræver det selve konstruktionen er god i en bil for at den skal kunne køre langt, men det vil jeg da som forbruger forvente af en moderne bil at konstruktionen er i orden. Men jeg ved godt at der svipsere i mellem selv blandt anerkendte fabrikanter.

Men hvis en bil er godkendt til at den kan trække en tung trailer så må det også forventes at drivlinien kan holde til det.

De problemer du nævnte med en Pajero er vist en kendt konstruktionsfejl.

Det er også rigtigt at selvom du skifter olie ofte så holder en motor ikke evigt, men oliens kvalitet har noget at sige for holdbarheden. Jeg ved godt at de fleste siger bare olien overholder fabrikkens specifikationer så er det godt nok, desværre stiller en nogle fabrikanter ikke så store krav til deres olie for motoren skulle jo nødigt holde for længe, så bliver der jo ikke solgt nogle reservedele og måske bliver bilen udskiftet senere.

Der er ingen tvivl om at folk som forstår at vedligeholde deres bil kører længere og med færre problemer end folk som ikke forstår at vedligeholde deres bil.
Reply With Quote
  #54  
Gammel 24-08-2009, 21:11
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
vil lige sige at de 600-800000km for en moderne diesel motor er vel et vidt begreb. og kommer helt and på vedligeholdelse. og en anden ting kan godt være selve motoren kan holde så mange km. men ting som indsprøjtnings dyser, turbo, højtryks pumpe, er ting der ikke holder så længde. og er ting som hurtigt kan ødelægge en motor ret så hurtigt.
men med den rigtig vedligeholdelse holder moderne motorere længde og det gælder både benzin og diesel.
Reply With Quote
  #55  
Gammel 25-08-2009, 08:10
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by høvding Se indlæg
vil lige sige at de 600-800000km for en moderne diesel motor er vel et vidt begreb. og kommer helt and på vedligeholdelse. og en anden ting kan godt være selve motoren kan holde så mange km. men ting som indsprøjtnings dyser, turbo, højtryks pumpe, er ting der ikke holder så længde. og er ting som hurtigt kan ødelægge en motor ret så hurtigt.
De 600-800000 km er hvad man kan køre med en motor, ikke hvad du nødvendigvis opnår. Det kræver naturligvis vedligeholdelse.

Min egen har kun kørt 477000 km og der har indtil nu kun været skiftet en toppakning, men hvis turboen går i morgen kan det smadre motoren og så er den færdig.
Reply With Quote
  #56  
Gammel 25-08-2009, 08:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
De 600-800000 km er hvad man kan køre med en motor, ikke hvad du nødvendigvis opnår. Det kræver naturligvis vedligeholdelse.

Min egen har kun kørt 477000 km og der har indtil nu kun været skiftet en toppakning, men hvis turboen går i morgen kan det smadre motoren og så er den færdig.
Er det den originale turbo på din bil ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #57  
Gammel 25-08-2009, 08:59
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Er det den originale turbo på din bil ?
Ja turboen er den oprindelige ligesom alle andre motor komponenter. Turboen sveder dog noget olie ned mod intercooleren så hvor længe den holder ved jeg ikke.

Intet har været skiftet udover toppakning og senest har jeg kæmpet med en utæt dyse i topstykket som først lykkedes at få tæt ved at udskifte pakningen 3 gange.
Reply With Quote
  #58  
Gammel 25-08-2009, 10:02
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Prøvekørte en SantaFe 2,0 113hk 2WD 12/2005 42.000km en ejer, med lidt ridser, til 75kk kontakt uden træk.
Den kørte udmærket. Hvad synes i om prisen.
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
  #59  
Gammel 25-08-2009, 11:02
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by lbk Se indlæg
Prøvekørte en SantaFe 2,0 113hk 2WD 12/2005 42.000km en ejer, med lidt ridser, til 75kk kontakt uden træk.
Den kørte udmærket. Hvad synes i om prisen.
2WD er lidt mindre attraktiv end 4x4 udgaven, hvis jeg skulle vælge.

Kilometertallet er relativt lavt - der må være dokumentation på dette i form af servicebog.

I mit tilfælde kom de første dyre reparationer der dog blev dækket af garantien omkring 195000 km. Sker det samme i dit tilfælde, kan du sagtens få nogle gode og problemfrie kilometer.

Prisen lyder ikke afskrækkende. Er bilen med manuelt eller automatgear ? Hvad med aircon eller klimaanlæg. Der er klimaanlæg i min og det er guld værd.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #60  
Gammel 26-08-2009, 06:32
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
2WD er lidt mindre attraktiv end 4x4 udgaven, hvis jeg skulle vælge.

Kilometertallet er relativt lavt - der må være dokumentation på dette i form af servicebog.

I mit tilfælde kom de første dyre reparationer der dog blev dækket af garantien omkring 195000 km. Sker det samme i dit tilfælde, kan du sagtens få nogle gode og problemfrie kilometer.

Prisen lyder ikke afskrækkende. Er bilen med manuelt eller automatgear ? Hvad med aircon eller klimaanlæg. Der er klimaanlæg i min og det er guld værd.
Det er en helt skrabet udgave uden ac aut.gear etc. men dokumenteret km ved servicebog og en ejer der havde købt ved forhandler. Jeg ønsker også ac., men ikke nødvendigvis aut.geat.
Prøvede en Touran TDI 140 med aut.gear. Det virkede bare godt, men koster også noget mere.
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden