Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 566
0 medlemmer og 566 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 19-06-2009, 11:49
moseboen moseboen er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
Billeder: 1
men det jeg har hørt er at det også er fordi bølgen men den bliver kun mindre når man planer

og hvis man ikke må plane og gerne vil afsted får den jo en stor hækbølge når man sejler det den kan uden at plæne

jeg har søgt lidt men jeg kan ikke finde noget om hvorfor de har lavt de regler... altså hvorfor fra dem der er så meget snak og når snakken går bliver den nogen gange bedre
Reply With Quote
  #22  
Gammel 19-06-2009, 11:56
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
mange speedbåds sejler sætter farten ned til den fart hvor båden laver de største bølger. prøv at kikke bagud når farten sættes ned og så vil du opdage at farten skal sænkes yderligere. DET ER AT VISE HENSYN
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #23  
Gammel 19-06-2009, 12:26
moseboen moseboen er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
Billeder: 1
hmm hvis den lige er kommet op at plæne

eller hvis den pløjer sig gennem vandet

jeg vil da mene at pløje sig giver en stor bølge
Reply With Quote
  #24  
Gammel 19-06-2009, 13:12
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Det er skuda ikke at vise hensyn når båden trækker en mindre flodbølge fordi båden ikke planer. Undskyld mig men det er da det stik modsatte!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #25  
Gammel 19-06-2009, 18:50
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Det er skuda ikke at vise hensyn når båden trækker en mindre flodbølge fordi båden ikke planer. Undskyld mig men det er da det stik modsatte!
din båd trækker med garanti en stor bølge hvis du sejler 7-8 knob men sgu ikke hvis du sejler 5-6 knob
Alle planende både trækker en stor bølge i det opråde lige før de planer.


DET BURDE DU VIDE SOM SEJLER
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #26  
Gammel 19-06-2009, 18:59
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Spændende debat...

Jeg synes faktisk også at det ville være mere fair med en fartgrænse, istedet for den nuværende løse omkring planing....

Jeg forstår dog ikke argumentet "der er jo ikke sket nogle uheld"....Betyder det at der skal lig på bordet, før det er okay at indføre restriktioner ??

For i stort set alle andre sammenhænge klandres det offentlige for ikke at agere men altid kun reagere, når der er sket et eller andet tragisk....

Der bliver flere og flere både trods finanskrisen, da folk til stadighed har flere og flere penge imellem hænderne. Det er nemmere at købe speedbåde idag, åbne indre marked o.s.v. Tilgangen til vand legetøj ala diverse tubes m.m. bliver også kontinuerligt mere og mere udbredt.

Jeg synes at det er underligt, at det offentlige nu bliver klandret for at kigge fremad, og ikke vente med restriktioner indtil uheldene ren faktisk sker....

Med fare for at gentage mig selv....så glæder det mig at politiet nu også viser sig på vandet, hele denne diskussion viser tydeligt at det er på høje tide, og som sejler gør det mig en anelse mere tryg på vandet....
Reply With Quote
  #27  
Gammel 20-06-2009, 10:06
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Goffy, JA, JEG ER SEJLER OG DET VED JEG GODT, MEN DU VED OGSÅ AT BÅDEN LAVER MEGET MINDRE BØLGE NÅR DEN PLANER END NÅR DEN SEJLER 6-8KNOB

P-508: nej der skal ikke lig på bordet, men jeg forstår da simpelthen ikke at når der ingen problemer har været de sidste århundrede at der så skal blæses sådan et reglsæt op. Det ser jeg slet ingen grund til nu hvor resourcherne kan bruges andre steder!.. PT: ligger der en Kutter med Kæmpe Gummibåd på røven i svendborg klar til brug, gad vide hvad det koster? Det eneste den skal er at tage folk der planer i båden så vel som gummibåde og sprit samt dem der har en redningsvest for lidt i båden.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #28  
Gammel 20-06-2009, 11:04
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nico

du må bedre end nogen anden vide, at fritidssejleriet har ændret sig markant indenfor de senere år....

For 100 år siden var det ikke nødvendigt at indføre må ikke plane regler, da bådene ikke kunne det ;-)

Der er kommet væsentlig flere både på vandet end bare for 5 - 10 år siden, speedbåd kørekortet er en joke, så alt andet lige er der mange nybegyndere på vandet.

Udover det så kan det godt være at du ikke mener, at der har været farlige situationer i sundet, men de 2 søulke som jeg sejlede med i tirsdags mente helt bestemt noget andet....

Og med hensyn til etatens brug af ressourcer....så har jeg faktisk en vis tillid til, at de bruger det der måtte være nødvendigt. Og når reglerne er som de er, og en del dig selv inklusiv blæser på dem, så er de nødt til at være tilstede....præcis som i den landlige trafik...
Reply With Quote
  #29  
Gammel 20-06-2009, 11:07
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Iøvrigt mener jeg helt bestemt, at det både er essentielt og ualmindelig vigtigt, at man ikke drikker og sejler, ligeledes at der er redningsveste ombord.

Desværre viser historien at ikke alle mener det, derfor er de alene af den grund nødt til at være på havet.

Jeg har en gummibåd med når vi sejler, den bruger mine 2 unger, og jeg vil føle mig en anelse mindre bekymret, hvis jeg kunne være sikker på at ingen sejlere ville sejle med sprit i blodet....Desværre kan jeg ikke være det...
Reply With Quote
  #30  
Gammel 20-06-2009, 13:45
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
P-508

Allright, kan se hvad du mener med at de senere år ( folk med flere penge ) har købt en båd ( Speedbåd -gummibåd -sejlbåd - osv ) og derved flere uerfarne sejlere. Ligeledes kan speedbåds beviset tages på 1 dag og giver ikke den store erfaring. 1-0 For you

Stadigvæk mener jeg Svendborg-Sund er et fredeligt og ordenligt sted selv på de "hektiske dage" derfor mener jeg stadigvæk at politiet burde finde noget andet at lave, selvom jeg kan se det er sjovt for dem, hvem ville ikke race rundt i en RIB en varm sommerdag med 100hk...

Den regl med redningsvestene forstår jeg virkelig ikke. Jeg har 7-8 veste i mit skiv, men de ligger ude i snuden og det er jo lovligt, men hva helved hjælper det hvis båden springer i luften eller vælter? Derfor kan jeg slet ikke forstå den regl. Kunne slet ikke forstå den da Jonas og jeg blev taget, i en gummibåd med 3hk. hvis den vælter kan vi jo bare stikke en arm i stroppen der hænger overalt på siderne for så synker vi da ikke... Men ak, det gik ikke.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #31  
Gammel 20-06-2009, 15:37
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu har vi planer om at husere lidt i Svenborg sund i vores sommerferie, så jeg kan jo se det ved selvsyn....

Så må vi se om vi bliver enige...
Reply With Quote
  #32  
Gammel 20-06-2009, 17:01
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Det er en god ide at se det med egne øjne du kan da slå på tråden så kommer jeg forbi med en god bølge
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #33  
Gammel 20-06-2009, 22:42
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
Ja det er godt at politiet kan sejle rundt og hygge sig lidt.. det må også stive deres selvtilid af når de fanger en gummibåd med førere uden redningsveste.. Det er jo rigtig godt. For at sætte nogle kræfter ind på at stoppe bandekriminalitet mm., det er jo besværligt, så hellere tage de små sager. Det er jo også dejligt betryggende at vide politiet eftersætter en fyr i en bmw uden kørekort, og fortsætter jagten selvom hastigheden på små veje langt overstiger 200kmt. Det er rigtig betryggende at vide, for det er jo helt sikkert kun gutten i bmw'ens skyld hvis han kører et par stykker ned under flugten, han skulle jo bare have standset noget før.
Reply With Quote
  #34  
Gammel 20-06-2009, 23:30
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by Searider Se indlæg
Ja det er godt at politiet kan sejle rundt og hygge sig lidt.. det må også stive deres selvtilid af når de fanger en gummibåd med førere uden redningsveste.. Det er jo rigtig godt. For at sætte nogle kræfter ind på at stoppe bandekriminalitet mm., det er jo besværligt, så hellere tage de små sager. Det er jo også dejligt betryggende at vide politiet eftersætter en fyr i en bmw uden kørekort, og fortsætter jagten selvom hastigheden på små veje langt overstiger 200kmt. Det er rigtig betryggende at vide, for det er jo helt sikkert kun gutten i bmw'ens skyld hvis han kører et par stykker ned under flugten, han skulle jo bare have standset noget før.
Hvis du får en bøde for at køre uden sele eller køre for stærkt syntes du vel også at politiet er latterlige ????
Din holdning til det regelsæt vi alle sejler under er i mine øjne egoistisk og skadelig for allle os der sejler motorbåd.
Mener du for alvor at hvis bare man kører/ sejler stærkt nok så skal politiet
bare opgive ?
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #35  
Gammel 21-06-2009, 08:13
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
Ja jeg mener helt sikkert ikke man skal fortsætte en eftersætning for enhver pris, det er da for farligt for omgivelserne. .. Jeg ville satme blive sur hvis en bil på flugt fra politiet en dag pløjede min søn ned, bare fordi en politimand ville standse ham og stædigt blev ved med at opretholde en forfølgelse der var vanvittig. Det er jo almindelig kendt, at har man sagt A så må man også sige B og hvor latterlig det end måtte være at begynde at stikke af fra politiet, så fanger bordet jo ligesom og man er nødt til at blive ved. Så kloge burde politiet da være.. men ok til den løn de får, er det jo ikke toppen af intelligens reserven der bliver politimænd, hvilket jo desværre af og til ses.

Men jeg kan godt se jeg er til stor skade for alle jer andre.. undskyld .. Men jeg har sejlet i ca. 30år både vindsurfing og speedbåde, jeg har kørt bil, bus og motorcykel i over 20år, jeg har aldrig lavet en skade, men jeg er også godt klar over at jeg har været enorm heldig, for jeg er jo skrigene psykopat og egoistisk kan jeg høre.
Reply With Quote
  #36  
Gammel 21-06-2009, 08:33
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved ikke om du er psykopatisk...men du er som minimum dum at høre på....
Reply With Quote
  #37  
Gammel 21-06-2009, 08:47
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Hov Hov..
Den tone hører vist til på andre forum end fenderen...
Kammertonen please.

Gå ikke efter manden, men bolden...

Det kan da sagtens være at der er en del der er enig med dig mig selv inklusiv. men det ser sgu ikke godt ud på tryk.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #38  
Gammel 21-06-2009, 10:03
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg vil sige at politimesteren i svendborg er til dels selv uden om den megen debat hans reglesæt giver anledning til - netop fordi den ikke er entydig målelig - lav en hastighedsgrænse på fx 6 knop den gælder alle og er enkel at eftervise i en retssag alt det ævl med "plane" "stejle" etc (som ikke er entydige begreber) fremavler bare afsky for lovgivningen

Jeg tor vi alle gennem årene har overtrådt færdselsloven et par gange - selv har jeg da fået et par hastighedsbøder og en enkelt gang en bøde for ikke at overholde vigepligt - men jeg finder det i orden da jeg havde overtrådt reglerne og jeg tog den straf (bøde) der hørte med

At prøve at stikke af fra politiet ligger mig fjerne - man stopper selvfølgeligt og tager sin straf hvis man har gjort noget ulovligt - men det er bare min holdning.

Der findes mindre empatiske politifolk - ligesom i alle andre brancher - men jeg errindrer ikke at have mødt en politimand jeg ikke kunne snakke rimeligt fornuftigt med - nuvel det har været sjældent og kun for småsager jeg har været i kontakt med dem - men aligevel
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #39  
Gammel 21-06-2009, 10:49
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
reglerne siger der skal være en redningsvest ombord til alle så det er da bare at smide den vest i gummibåden og så er det lovlig at sejle. du skal også have kørekortet på dig, selv om du kun lige vil bakke bilen ud af indkørslen og du skal også have sele på. At en betjent ser gennem fingerne med det er fint men ikke efter loven. Ham der skriver en bøde passer bare sit arbejde og følger loven. så simpel er det.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 21-06-2009 kl. 11:36.
Reply With Quote
  #40  
Gammel 21-06-2009, 13:07
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Så kom denne debat ned på et plan hvor jeg står af !!!
Farvel og tak .
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden