Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 272
0 medlemmer og 272 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-02-2012, 10:03
RasmusWeber RasmusWeber er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Helsingør
Indlæg: 4
Motor i LM23

Hej alle

Det skal lige siges at jeg er helt ny inden for denne verden, så div. fagudtryk og båd slang fatter jeg ikke så meget af...

Jeg har arvet en lm 23 af min morfar og grundet uddannelse og manglende økonomi har den ligget stille de sidste 5 år. Det er meningen at det skal ændres i år.

Motoren som ligger i nu er en gammel motor fra korsør motor fabrik 2cyl. benziner og som jeg husker det har der altid været problemer med den motor (start, drift og reservedele)

Jeg kunne godt tænke mig at få byttet den ud med en nyere brugt diesel, men aner ikke hvad der passer i eller hvordan det hele skal tilpasses.

Håber der er nogen med erfaring omkring dette?

Vh. Rasmus
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-02-2012, 21:26
Søren S Søren S er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 62
Smile

Hej Rasmus.

Velkommen til sejler verden.

Ang de motor.

Så er der mange Lm'er der er udstyret med en Bukh motor fra ny.
En på vores havn har en LM 27. Hvor han skiftede sig Bukh motor ud.
Dels pga alder og pga han var træt af den larm der var når han sejlede for motor.
Så han fik sat en Volvo-penta motor i.

Prøv at kigge på denne side.
http://www.ma-li.dk/index.php/forside
Måske nogen kan hjælpe dig og give dig tips og idéer?

Fandt lige denne side godt nok er det en LM 16 det handler om.
http://www.mysigma.dk/lm16/page_LM16_his.html

Men der er osse lidt historie om LM

Fx Kan man læse hvad LM står for.
Ja hvem skulle ha troet at det stod for Lunderskov Møbelfabrik?

God dag
Søren S
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-02-2012, 12:12
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej - Og velkommen til,

Der er ikke nogen tvivl om at det at udskifte motoren kan være en større operation. Og ret bekostelig hvis ikke man kan gøre det selv. Og så skal du huske at ud over udgiften til en anden motor så kan der også komme udgifter til en ny/anden skrue og måske også en anden aksel og hvad der til hører. Ændring af motorophæng/fundament kan også komme på tale. Så hvis det er noget du selv har tænkt dig at kaste dig ud i, så ser jeg det som en nødvendighed at læse en masse om emnet, og evt. rådfører dig med båd-værkstedet hvor du køber de nødvendige dele.

Som jeg ser det så er der flere muligheder lidt afhængig af havd din plan er for båden - og de er som følgende:

* Hvis du har mulighed for det så sejl én sæson med den nuværende motor. Så finder du ud af om det at sejle er noget for dig. For selvom det er fedt at sejle, så kommer det desværre ikke af sig selv. Der er udgifter til havneplads, måske vinteropbevaring, forsikring, vedligehold, brændstof osv. Og så skal man være villig til at bruge tiden på vedligehold også. Så hvis du påtænker kun at beholde båden et år eller to, så tror jeg det er billigst for dig at beholde den motor som allerede er monteret, og så lade din salgspris afspejle motorens generelle stand/årgang ved et evt. salg.

* Hvis du påtænker at beholde båden i mange år fremover så vil jeg klart gå efter en nyere dieselmotor der er måske 5 år gammel. Den har lige taget toppen af prisfaldet, og der er stadig mange år i sådan en motor. Og så gå efter en motor på 15-20 Hk - Og gerne en 3-cylindret da de ofte går mere roligt end en 2-cylindret. Om mærket er det ene eller det andet tror jeg er knap så vigtigt. Dog skal man tænke lidt på tilgængeligheden for eks. reservedele og prisen herpå. Så mht. tilgængeligheden så vil Yanmar og Volvo Penta ofte stå stærkt.

En anden ting du skal være opmærksom på er den fysiske størrelse af din nye motor. Jeg mener at en LM 23 er med motorkasse, og det er ikke sikkert at din nye motor kan være der. Så måske der også skal laves en større kasse.

Held og lykke med projektet, og lad os høre/se mere til projektet hvis du beslutter dig for et motorskifte.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-02-2012, 14:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
I Bådnyt er der netop nu en artikel med udskiftning af bådmotor i en motorsejler - måske det var en ide at købe bladet til at starte med ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-02-2012, 16:10
RasmusWeber RasmusWeber er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Helsingør
Indlæg: 4
Tak for svar og links...

Jeg har som barn altid holdt sommerferie i denne båd med min mormor og morfar og der er ingen tvivl at den skal sættes i stand. Jeg har altid elsket at sejle, men bare ikke haft tid (råd) før nu.

Båden skal have ny eller brugt motor, men jeg ved som sagt ikke hvilke som fysisk passer i?
LM23 er med motor kasse, men da jeg selv er tømrer så er det ikke noget problem at lave en ny. Det er mere med hensyn til montage, drev osv. jeg ikke kender noget til.

Mærke er for mig også underordnet, så længe den er drift sikker ved korrekt vedligeholdelse og brug.
Jeg har kigget lidt på Volvo Penta md 2020 og d1-20, men ved som sagt ikke om de passer i.
Andre bud på moterer modtages med kyshånd.

Der er heller ingen tvivl om at der skal læses på lektien og et abonnement på bådnyt skal bestilles.

På forhånd tak for hjælpen og go weekend.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-02-2012, 19:33
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Jeg skiftede motor i vores Albin 25. Valget faldt på en Solé mini 33, en 3 cyl. Mitsubishi på 32 HK. Det var et valg som jeg aldrig fortrød. Prisen ligger væsentligt under Volvo Penta, både hvad indkøb af motor og reservedelde angår. Solé programmet går fra 7-230 HK. så mon ikke der også er noget til en LM 23? Motoren leveres direkte fra Spanien, så du får den med spansk moms, så der kan spares en smule. E.V. Schou er dansk forhandler. www.evesco.dk
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,172
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, azithromycin 10 mg
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden