Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 307
8 medlemmer og 299 gæster
Austinalet, GrimPep, Hansonaloclance, KalanInaddynaf, KentLep, Raymondphimi, TufailKneerty, Yorikmoupe
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-12-2010, 23:48
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Strømmen går her i kulden???

Det er første år med båd, og den overvintrer i vandet. Har varme på. den er ikke koblet til de vanlige stik på broen, da de kun yder 3A.. hvorimod der på land ydes 16A, og her er der mulighed for havnen at aflæse forbrug.. so far so good... her til formiddag var jeg så, rutinemøssigt lige forbi for at se til skuden, gøres hver anden dag, det viste sig at hoved gruppen på land var slået fra, altså HFI'en, den går på alle os 4 der er koplet op her, jeg checkede lige mit kabel for revner, det er dog kun 14 dage gammelt, uden noget synligt, dog var 1 meters penge af det under vand grundet høj vande, nærmere under is, fik lagt det op igen, men har det betydning?? tilbage i båden var der igen strøm og varmen kom på med det samme, de 3 paneler står på lige over frostfri, målte lige og de forbruger ved nystart 302W hver... gik og kiggede på de andres kabler, kunne intet se umiddelbart, men for at være helt sikker slukkede jeg min batteri lader og varmtvandsbeholder også så det kun er de 3 paneler der kører.. ved jo ikke hvor længe de har stået uden strøm, men på målen i motorrummet har der "kun" været målt - 0,6 gr som det laveste siden i forgårs.. Her til aften var vi så forbi svigermor, og jeg besluttede lige at runde en ekstra gang for at se om der stadig var strøm, pisse mørkt og ingen lys på broen, og ganske rigtigt, HFI'en slået fra på land igen igen.. ?? aktiverede den igen og var dernede en halv time, hvor alt var ok, men det bekymrer mig da at man ikke kan vide sig sikker på om der er strøm eller ej... jeg har HFI i båden, hvis det nu var et problem med mit strøm, ville det så ikke slå fra først, på den givne gruppe først, har 1 på batteri, 1 på varmtvand og 2 på stikkontakter, og ikke på land??? landstrøms HFI går vel kun hvis der er fejl på kablet eller et forbrug ud over hvad den kan trække?? Er det et specielt "vinter" kabel man skal bruge?? eller spiller det ingen rolle....?? det kan selvfølgelig være en fejl på en af de andre både, det håber jeg da, det sjove er at det hele har kørt fint med det nye kabel, indtil den hårde frost.. og kulde...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 02-12-2010, 07:47
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Tror der har været for meget spænding på relæet. Når jeg her på havnen køre med fuld lys og værktøj og Varme så kan jeg os godt få den til at slå fra engang i mellem. Tænd du bare igen. Der findes mig bekendt ikke vinterkabler.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-12-2010, 08:27
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
Et HFI-relæ slår fra ved afledning af strøm. En sikring slår fra ved for stort forbrug. De 4 du har i båden er nok sikringer. Få fat i en elektriker - han kan tjekke installationen og derved finde fejlen uden at skulle stå og vente på at se om relæet slår fra.
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-12-2010, 15:46
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Du har helt ret, dét er automat sikringen, og 1 gru relæ. uden at ringe til elektriker fandt jeg problemet her for 20 min siden, da dét hele var slukket igen. brugte lige udelukkelses metoden, et stik ud af standeren ad gangen, tænde og så se hvad der skete, dét kablet fra en båd der nu har ligget her i snart 1,5 år uden tilsyn, hvis stik var helt irret op. nu kører dét hele igen. har lige meldt havnefoged jeg har fjernet dét stik hvilket var ok. så kan jeg sove roligt igen, men sjovt detbare pludseligt opstod.
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-12-2010, 16:47
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
2 Hpfi/hfi relæer efter hinanden er skidt.

Det vil som regel aldrig være det sidste, relæ på strengen, der slår først fra.

Forklaring:
hpfi 1(ved landstrøms tavle) slår fra ved 30ma, men har 4 både tilsluttet, hver både har et hpfi relæ (også 30ma) og der er en fejlstrøm på 5ma i hver båd, så er fejlstrømmen på hpfi 1 lig med 20ma (4x5ma) og kun 5ma i hver båds hpfi.

Til dem der har svært ved at kende forskel på fejlstrøms relæ og sikring/automatsikring:

Fejlstrøm relæ Hfi/Hpfi (lovpligtig i alle el installationer) Husk og teste den som minimum et par gange om året


Automat sikring


alm. sikring i skuffe


alm. sikring i skruehoved


mvh Lars
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #6  
Gammel 02-12-2010, 22:27
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
øverste billede den til højre har jeg og så det billede i midten.. nu er det heldigvis løst.. på tavlen på land er der 6 tilslutninger, 400V/16A står der på boksen... havde forstået på havnefogeden at der var 16A til hvert stik... men måske er det til deling?? ved det ikke... men nu for jeg mit eget på broen, med egne 16A/220V.. men skide god forklaring Lars... og godt med billeder... ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-12-2010, 05:55
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Du skulle ha' tjekket dit 'Inter-perma-diculær-svingnings-modul' først. Det er som regl dem der brænder af, og så strømmen vender.
Så har vi først RIGTIGE problemer...

Ovenstående forklaring er sakset direkte fra min svigerfar, der tit tog fis på kunderne dengang han arbejde som elektrikker.
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #8  
Gammel 03-12-2010, 12:38
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
øverste billede den til højre har jeg og så det billede i midten.. nu er det heldigvis løst.. på tavlen på land er der 6 tilslutninger, 400V/16A står der på boksen... havde forstået på havnefogeden at der var 16A til hvert stik... men måske er det til deling?? ved det ikke... men nu for jeg mit eget på broen, med egne 16A/220V.. men skide god forklaring Lars... og godt med billeder... ;-)
Du kan sagtens have 16A på hver stikkontakt, men fejlstrøms relæet er somregel fælles for flere grupper(sikringer)
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #9  
Gammel 03-12-2010, 17:18
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Her du strøm på din varmvandsbeholder? Har du ikke tømt dit ferskvandsanlæg? Hvis du ikke har vand i varmvandsbeholderen, og strøm på den, brænder du dit varmelegme af i varmvandsbeholderen!
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #10  
Gammel 07-12-2010, 01:47
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Skibsbyggeren: fra idag er de tømt og ingen strøm på længere... tror der var 100 l vand tilbage på tankene, så egentlig ikke noget problem, ja der er frost, men når ikke det er mere skal det udvide sig meget for at sprænge tanken.. 5cm i bunden = skal udvide sig 45 cm opad... og det er ikke muligt.. men nu er de tømt og det er varmtvandsbeholderen også... 1250W er en del... og så er der kommet måler op, så betaler det det koster og skal ikke bekymre mig om mit forbrug.. betaler ved kasse 1... sætter timere på el paneler i morgen så de ikke kører konstant
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #11  
Gammel 07-12-2010, 07:23
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
Er det nu en god ide at sætte timere på, hvis det er for at holde båden frostfri? Det klarer termostaterne i el-panelerne jo ......
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Reply With Quote
  #12  
Gammel 07-12-2010, 12:10
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
meningen er at de kun skal "kunne" være aktive fra kl 17 frem til næste dag kl 8, båden er jo ikke isoleret, så selv med termostat kører de næsten uafbrudt... de målinger jeg har foretaget i løbet af en uge viser at der aldrig, endnu, har været frost i dagstimerne, men selvom de står på "snefnug", så kører de lidt alligevel, og mindste måling på dem har været ca 100W forbrug pr styk i dagstimerne... så der er lidt at hente..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,238
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KentLep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden