Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 136
2 medlemmer og 134 gæster
Charlescef, DonaldHef
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-11-2010, 13:22
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ny bil....

Om ca. 6 måneder skal jeg have ny bil, og da der på de fleste nye biler er minimum 3-4 måneders leveringstid, skal jeg igang med at kigge lidt rundt...

Jeg er dog en hel del i tvivl om både mærke og type....

Biler der lige pt er inde i billedet:

- Alfa 159 - min kone er dog ikke begejstret, for meget sportsvogn
- Audi A4 - lille bil, men fed at køre i
- Citroen C5 - utrolig meget bil for pengene, måske lidt morfar
- BMW 320 serie evt. 520 - 320 meget lille, 520 noget dyrere
- Passat - jeg har ikke set den endnu, men billederne ser interessante ud

- Ford Kuga - fed bil, dog lidt dyr
- Peugeot 3008 - outsider, den er ikke særlig køn
- Nissan Quashqai - samme som Peugeot
- Subaru Forrester - lige nu klar favorit...

Som I kan se er der alm. vogne også de lidt højere, jeg har aldrig haft en høj vogn, men er lidt fascineret af dem.

Det sten sikre valg vil være Audi'en, men om det er det helt rigtige valg, ved jeg dælme ikke helt...

For alle modeller gælder det at det er minimum 2.0 diesel og højeste udstyrsmodel, og for guds skyld ingen stationcars....

Er der nogen der kan hjælpe med lidt meninger og evt. inspiration ??
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-11-2010, 13:28
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Ingen stationcars - Hvad skyldes det? Du kører mange kilometer, så der må være en god grund til det...
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-11-2010, 13:39
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har nu altid været utrolig glad for pladsen i mine SUV/4x4. Jeg har endnu ikke oplevet, at der ikke var plads til varer eller bagage under salgstur eller ferie.

Jeg tror faktisk, at stationcars holder brugtvognsværdien bedre end sedan modeller, så måske det alligevel var overvejelsen værd.

Min søster har netop handlet en Chrysler Voyager 3.3 V6 benzin. Hun er glad for bilen, og pladsen til 3 unger i "bussen" gør ferieoplevelserne med bilen noget mere behaglige. Eneste ulempe er benzinforbruget - hun havde vist forestillet sig, at sådan en "lille" motor kunne køre 10-12 km / pr. liter....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-11-2010, 13:45
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg bryder mig ikke om stationcars, og har i for mange år ( grundet ungerne ) været tvunget til at have en....men ikke mere, jeg har haft min sidste stationcar.

Det er iøvrigt en firmabil, eneste krav er at det skal være en diesel.

Også må den størrelsemæssigt ikke være mindre end de nævnte modeller, gerne større men jeg skal jo også betale skat af dem....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-11-2010, 14:09
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Jeg forstå ikke helt din aversion mod stationcars.

I mine øjne er Nissan Quashqai og Subaru Forrester jo staioncars, der er forhøjet og udstyret med firhjulstræk ?

Kan du uddybe det lidt ?

Ellers nogle fede øser du har i kikkerten :-)

Minder mig om at Mads Christensen forleden udtalte, at vi skulle lære og sige "Hold kæft, kælling" derhjemme, især når valget faldt på bil til farmand.

Ellerrs endte man som "Berlingo-mand" uden egen holdning, og kun styret at konen og hendes behov...!

Det giver jeg ham ret i.......men nu har jeg jo heller ingen kvinde i hjemmet pt :-)
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #6  
Gammel 11-11-2010, 15:04
jan p's Avatar
jan p jan p er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
Billeder: 3
Hvad med BMW X1
Fed bil med 2,0 diesel, høj, men måske lidt stationwagonlignende
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
Reply With Quote
  #7  
Gammel 11-11-2010, 18:59
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Audi a4. Min bedste ven har lige købt sådan en med en 2.0tdi 140hk. Sline med sports kabine og quatro undervogn. Den køre så fedt! Tyske biler er bare lækre mere ku jeg ikk bidrage med
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #8  
Gammel 11-11-2010, 19:00
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hvad med en Opel Insignia? Spændende design og 2.4 motoren er produceret af Alfa, som pt. leverer de bedst dieselmotorer.

Der er også Volvo's XC60'er - Den ehar også et spændende design..

Du kan også få en Mercedes C-klasse - men den er mindre end A4'eren.
Vælger du en Audi, så snup en 2.5'er og for gudskyld ikke en med Multitronic.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 11-11-2010, 20:26
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Den store forskel på stationcars og eksempelvis Subaru'en er at den er en suw, og den er højere, og kører iøvrigt med konstant 4 hjuls træk.

Det kunne også være en Legacy outback, der er vi bare tilbage i for meget stationcar. Jeg bryder mig bare ikke om det visuelle ved en stationcar, der er for meget familie far over det, og ja jeg ved godt at jeg er familie far

Audi'en er det sikre valg som jeg skrev, dels grundet at det er en fed bil, dels grundet at konen ville elske den, alene grundet de 4 ringe på rattet...

Opel....hmmm jeg har en aversion imod Opel, selvom jeg har haft adskillige da jeg var ung og en rigtig Brian ( diverse Ascona'er )....men Opel kan jeg bare ikke med....

Mercedes er så fede designet udvendig, også morfar'agtige indvendig....og da jeg jo sidder inde i bilen, ser jeg den jo også indefra....

Volvo har jeg også kigget på, jeg bryder mig dog ikke om deres midterkonsol, jeg er til lidt mere volumiøs i designet, deres er lidt for minimalistiske i det....

BMW x1....jeg synes at lige præcis den model, er faldet ned imellem 2 stole...for lille til at være SUW og ikke rigtig personvogn... X5 eller min favorit X6 er en hel anden snak....og pris...
Reply With Quote
  #10  
Gammel 11-11-2010, 20:29
kylle kylle er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
Billeder: 12
Hva' med en Cadilac eller feks. Chrysler 300C evt. St. Car modellen den er stadig ret fræk :-)
__________________
Mvh. Jesper

SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.

Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.

Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
Reply With Quote
  #11  
Gammel 11-11-2010, 20:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Har du skævet til gensalgsværdien ? Uden at have regnet på det, så har Subaru´en nok det største værditab. IMØ er Subaru´en ikke en hverdagsbil til den travle handelsrejsende, men en bil som blot skal stå i garagen og dufte af læder - lidt á la Jaguar uden at disse biler kan sammenlignes.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 11-11-2010, 20:49
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Fra Dine Penge - "Går man efter en luksuriøs eks-firmabil, er Audi A6 sammen med BMW 5-serie og Volvo V70 oplagte muligheder, men Applus-synene afslører, at den ellers fristende BMW har voldsomme problemer med styretøj og bremser, langt flere end gennemsnittet af de øvrige udvalgte modeller. Styretøjet er også Volvo V70’s ømmeste punkt, så skal det være en af de største og dyreste eks-firmabiler, er Audi A6 suverænt det mest fejlfri køb."
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #13  
Gammel 11-11-2010, 20:57
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Fra Dine Penge - "Går man efter en luksuriøs eks-firmabil, er Audi A6 sammen med BMW 5-serie og Volvo V70 oplagte muligheder, men Applus-synene afslører, at den ellers fristende BMW har voldsomme problemer med styretøj og bremser, langt flere end gennemsnittet af de øvrige udvalgte modeller. Styretøjet er også Volvo V70’s ømmeste punkt, så skal det være en af de største og dyreste eks-firmabiler, er Audi A6 suverænt det mest fejlfri køb."
Ja, det kan der måske være snak om MEN;

Audi A6 har problemer med holdbarheden af bærearmene, og er motoren med tandrem, så koster det boxen i reparationer. Jeg tror Audi har nogle af de dyreste reservedelspriser sammelignet med deres tyske konkurrenter.

Vi må nok bare erkende, at dyre biler er dyre at holde kørende, men hold da op det er cool at cruise ned af Autobahn´en med 160 km/h og være topmotiveret til et møde selv efter 7 timer i bil.....

Måske har vi lidt brugererfaringer med de biler som Peter508 søger ??
Jeg tror det er relevant med driftsikkerhed/driftsproblemer, service, reservedelspriser, værkstedspriser mv.

Vi kan jo alle sidde og sige for og imod hvert enkelt bilmærke baseret på andres oplevelser...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #14  
Gammel 11-11-2010, 21:30
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg tror Audi har nogle af de dyreste reservedelspriser sammelignet med deres tyske konkurrenter.
Helt enig - Jeg citerede bare Dinepenge
Audi ligger MEGET højt i reservedelsprisen, men det har jo ikke den store betydning når Peter's skal leases, eller ejes af firmaet.

Audi = Sovepillerbiler i mine øjne med mindre der står S, eller endnu bedre, RS på smækken
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #15  
Gammel 12-11-2010, 05:59
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Lidt omkring leasing fra egne rækker;

Min kæreste vil gerne have udskiftet sin Peugeot 207 1,6HDI, årg. 2008 til fordel for en Mercedes B200 CDI. Vi har talt med et par MB forhandlere og efter flere regnestykker, så kan det ikke svare sig at lease deres biler ved et kørselsbehov om året på +30000 km.

Jeg ved ikke, hvor mange kilometer som Peter508 påregner at køre, men jeg tror han passere 30000 km årligt...

Leasingselskaberne har nogle gunstige købsvilkår af biler bl.a betaler de kun 30% afgift af bilen.

Har man overvejet at bruge privatbil og køre efter Statens regler mht. kørselspenge, hvis ellers firmaet tillader det ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #16  
Gammel 12-11-2010, 07:05
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg tror ikke at Kørselspenge rigtig kan betale i sig da taksten jo falder markant efter 20000 km, og man skal ikke kimse af afskrivningen, slet ikke som tingene er pt. Jeg vil skyde på et tab på 50% over de føste 3 år, så kørselspenge kan bedst betale sig hvis man har en bil hvor afskrivningen er taget - og helst af den tidligere ejer
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #17  
Gammel 12-11-2010, 08:32
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jeg tror ikke at Kørselspenge rigtig kan betale i sig da taksten jo falder markant efter 20000 km, og man skal ikke kimse af afskrivningen, slet ikke som tingene er pt. Jeg vil skyde på et tab på 50% over de føste 3 år, så kørselspenge kan bedst betale sig hvis man har en bil hvor afskrivningen er taget - og helst af den tidligere ejer
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. En lettere brugt bil kunne måske være en mulighed ? Jeg husker at ENN valgte firmabilen fra og kørte efter Statens regler, og han havde et rimeligt kørselsbehov vistnok +40000 km om året.

ENN valgte netop at købe en lettere brugt BMW 320D i Tyskland ( Premium Select model ), hvor der var Europa garanti på bilen i 2 år, da denne PS modellen er gennemgået og godkendt af BMW som værende et pragteksemplar.

Jeg ville ikke selv købe en fabriksny og dyr privatbil, for afskrivningen er horibel ifh. til udbyttet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 12-11-2010, 08:50
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Vi kan jo alle sidde og sige for og imod hvert enkelt bilmærke baseret på andres oplevelser...
Sådan er hele vores danske samfund bygget op. Hold da op der ville blive stille, hvis vi kun udtalte os om noget, vi selv havde erfaret

Nåh, til sagen......VW Touareg ....en feeeeed bil i mine øjne.....og masser af moskus (= mandschauvinisme) over den bil.

Køreøkonomien skulle også kunne holde sig rimelig, hvis man holder sig fra W12'eren.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #19  
Gammel 12-11-2010, 08:56
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Nåh, til sagen......VW Touareg ....en feeeeed bil i mine øjne.....og masser af moskus (= mandschauvinisme) over den bil.

Køreøkonomien skulle også kunne holde sig rimelig, hvis man holder sig fra W12'eren.
Ja, + de 6, 8 og 10 cylindrede....

Sæt en printer til at udskrive "Bilens historie" på en V10 TDI og du skal fælde en regnskov for at have papir nok...

Lidt selvmodsigende af mig, at ytre ønske om egne erfaringer med en bil, og så blot citere hvad naboen har udtalt fra sit virke hos Audi/VW igennem mange mange år...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #20  
Gammel 12-11-2010, 09:00
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Gensalgsværdi, reservedelsomkostninger etc er jeg temmelig ligeglad med, bare den er driftsikker, så er jeg glad.

Jeg kører ca. 65.000 km om året, jeg har undersøgt med privatvogn og km afregning, det kan dog nok ikke betale sig, medmindre jeg køber en en brugt Polo....og der må alligevel være grænser.

Jeg har ingen erfaring med Subaru, bortset fra at de altid bliver rost af diverse motor journalister som værende stabile og godt kørende. De er kommet ned i en rigtig rigtig fornuftig pris, den Forester jeg kigger på koster lige under 500.000,- Og endnu vigtiger så er mit beskatnings grundlag længere nede end det.

VW Touareg er en super fed bil, den har nogle driftsmæssige problemer + at den på hvide plader koster spidsen af en jetjager....
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,061
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, WilliamLes
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden