Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 485
3 medlemmer og 482 gæster
miteenhah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-10-2011, 21:44
Mikael Mikael er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
Jeg krummer tæer og skammer mig!

Jeg var så heldigt at have planlagt en sejltur fra Struer til Ålborg, i de 3 dage vi havde fantastisk vejr.
Jeg er den stolte ejer af en Monterey 270.
Der var ikke ret mange på vandet på turen, men vi oplevede flere gange at sejlbådsfolket simpelthen ikke ville vinke til os.
Vi oplevede endda folk der kiggede direkte på os, når vi så vinkede kiggede de den helt anden vej og så sig aldrig tilbage.
Undskyld mig men hvad helved er det for noget børnehave pjat?

Som jeg lige ser det så er der da rigelig plads på vandet til os alle, og jeg har hørt alle historierne om at de mener de er mere sejlere end os, men få nu lige det gammelmandsidioti lagt langt væk, og lad os få en sejlerånd frem!

Jeg hører meget gerne nogle begrundelser til denne opførsel.

(tilfælde eller ej så oplevede vi aldrig en motorbåd der ikke vil hilse)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-10-2011, 22:26
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Vi var 3 både der tog turen fra Aalborg til Løgstør,
Ja.. Jeg må sige det samme, der var en del sejlbåde der ikke hilste og ombord på en enkelt blev der vist røv til motorbåden bag os.
Jeg ved sgu ikke hvad det er for en mentalitet, måske er det frustrerende at der ikke var en vind der rørte sig lørdag.
Normalt synes jeg ellers at de fleste hilser pænt.
Jeg måtte vige tre gange for sejlbåde for motor der ikke kendte deres vigeregler eller bare i almindelig ligegyldighed holdte kurs i forkerte side af renden så jeg enten skulle sejle på grund eller vige mod bagbord og krydse deres kurs. Det blev selvfølgelig gjort hurtigt og sikkert, men desværre gav en fart på ca 14 knob en stor hækbølge
Dem der vinker med lukket hånd, Har ikke gjort søklar!!!!
En enkelt speedbåd på ca21 fod var dog også på en krydsende kurs vest for egholm søndag eftermiddag, Han anede tydeligvis intet om hvordan han skulle forholde sig, så han blev på kursen og vi måtte vige.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-10-2011, 22:28
Mikael Mikael er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
Jeg er glad for at høre vi ikke var de eneste der oplevede det sådan.
Lige med kursen bed jeg ikke mærke i noget. Og det skal da også lige siges at mange i sejlbåd hilser, men det andet er mig en gåde.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-10-2011, 22:44
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Ja ja Strøyer, så er der intet nyt under solen fra den front!Alt er jo ved det gamle....
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-10-2011, 22:54
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ja men "røde anne" laver en federe hækbølge
.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 04-10-2011 kl. 23:00.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-10-2011, 23:04
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
På mine ture rundt i de danske farvande, har jeg erfaret at næsten alle med sejlbåd hilser pænt, når jeg sejler med en fart på ca 7 knob. Når jeg bliver træt i armen af alt det vinken /hilsen sætter jeg bare farten op til 13-14 knob og så er der ikke mange sejlbådsfolk der hilser
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-10-2011, 08:44
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Jeg har nøjagtigt samme erfaring som Goffy, når vi sejler langsomt hilser alle. Når vi planer, reduceres antallet kraftigt.

Jeg er selv opvokset med sejl, men dengang var der knap så meget snobberi, som jeg oplever idag, fra sejlbådsejere.

Os der sejler motorbåd er altså ikke helt så fine..... Så ved I det!
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-10-2011, 09:16
Mikael Mikael er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
Jeg kan da lige nævne at vi ikke planede, men sejlede ca 6-7 knob.
Når man planer når man ikke at se de bøjer....errr sejlbåde der kommer lige så langsom forbi
Men det kan undre mig man synes man er for fin til at hilse.
De er jo ikke selv for fin til at bruge motor i havn, og vi kan pludselig bruges hvis de er gået på grund eller lign.
Lad os få nogle sejlbåds kommentarer herind, hvorfor er det motorbådene er så forhadt?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-10-2011, 10:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Til dels vil jeg give sejlbådsfolket ret. Der er uforskammet mange årlige motorbådsfolk, som slet ikke tager hensyn til andre under deres sejlads. Oplevelser jeg har prøvet f.eks. når jeg har fisket i Øresund eller tøffet stille og roligt afsted - det sker ind imellem, at en motorbåd med stor hækbølge lige skal "markere" sig f.eks. ved at sejle alt for tæt på dem der ligger stille eller sejler for langsom fart.

Jeg lærte meget tidligt, at sejlads skal foregå under hensynstagen til andre sejlere - vi sejlede motorbåd med marchfart på 8 knob, og har så vidt jeg husker aldrig haft kontroverser med andre sejlere, og altid holdt en respekteret afstand til andre sejlere f.eks. sejlbåde.

For en del år siden skulle jeg påfylde benzin på båden ud for Helsingør Nordhavn. Vandet var havblik og bagfra kom en 40 fods motorbåd ( det viste sig senere at være en båd fra Hornbæk Havn ) for fuld fart. Motorbåden tog slet ikke farten af og sejlede provokerende tæt på mig - I kan så forestille jer, hvordan min lille båd gynger når en 40 fods motorbåd passere med 30 knob, hvor jeg kunne se, hvilken øl skipperen ombord indhalerede....
Hvis samme person gang på gang sejler på samme måde, kan jeg faktisk godt forstå mange sejlbådsfolk antiparti imod motorbådsfolket.

Tag en tur i Københavns Havn. Her er der max. 6 knob hastighed og mange blandede fartøjer. Det er meget tit, at jeg har oplevet store motorbåde, speedbåde mv., der sejler en alt for høj fart.

Bevares, man skal ikke sætte alle i samme bås, men jeg tror mange motorbådsfolk skal kigge på eget sejlmønster, inden de peger fingre af andre.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 05-10-2011, 10:03
Mikael Mikael er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
Det er jo slet ikke det vi snakker om her, alle både der sejler som fjolser synes ingen om.
Vi snakker om at man kommer sejlende mod hinanden med 6-8knob med stor stor afstand imellem, og alligevel bliver der ikke hilst.
Der laves dumheder alle steder, og sejlfolket gør det også.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 05-10-2011, 10:36
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Jeg tror, der er noget der er forbigået jeres opmærksomhed, Det er også meget få sejlbådssejlere der hilser på hinanden, jeg tror det starter at man hilser på et par stykker, som ikke svarer. De tider hvor man betragtede en anden båd, som en ven, er ovre, måske fordi der er blevet så mange, og især mange, der ikke fra barnsben har sejlet og fået traditionerne med. Jeg tror desværre det er en igangværende udvikling. Sejleres opfattelse er nok stadigvæk, trods rullesejl og større motorer, at det er en slags sport, og at motorbådsejlernes kamp er mod brændstofpriserne, og at de ikke sejler, når vejret er skønt med 7-8 sek.m. vind og skønne bølger at sejle i.
Måske har det en vis betydning, at man når man kommer til en havn, bliver anbragt på en plads, i de skrækkelige marinaer, hvor naboerne er lokale, og altså ingen at snakke med. I de gamle havne, hvor man lå uden på hinanden, lærte man andre at kende, trods det stærkt irriterende faktum, at man skulle over andres både for at komme i land. Her var gæster nogenlunde samlet, og tit mødtes man så andre steder.
Jeg tror at en afdeling i enhver marina skulle være for gæster only, vi ville så møde andre gæster, og en naturlig snak om sejlads ville nok opstå, man ville lære andre at kende og måske bestemme sig for at følges på næste ben på turen, og hygge sig med skrøner mm.
Det ville blive en slags træf, når man kom i land.
Det er faktisk lidt ærgerligt at det ikke er sådan.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.

Sidst redigeret af lynæs; 05-10-2011 kl. 11:20.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 05-10-2011, 11:00
jan p's Avatar
jan p jan p er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
Billeder: 3
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Bevares, man skal ikke sætte alle i samme bås, men jeg tror mange motorbådsfolk skal kigge på eget sejlmønster, inden de peger fingre af andre.....
Jeg er enig med Rolf.
Da vi var på fjorden i lørdags, lå der en speedbåd men nogle unge mennesker og trak med vandski lige ud for havneindsejlingen til Skive Havn. De lå og sejlede noget tæt på andre både i området.
Jeg havde lige fat i dem da de skulle have båden op, og jeg tror egentlig bare ikke de havde tænkt over at det kunne virke generende for nogen. De var bare ude for at have en fed dag på vandet, men de lovede at tænke over næste gang de tager ud. Der er jo vand nok.
Og så har sejlbådene jo ikke den manøvredygtighed som speedbådene har, så jeg kan godt forstå de bliver bekymrede når en planende båd kommer imod dem med måske 20 knob og først drejer af 50 meter før kollision.

Med hensyn til at hilse, tja enhver må jo gøre som han synes. Jeg hilser konsekvent på alle på vandet, ligesom jeg tit hilser på cyklister og fodgængere jeg ikke kender. Men da jeg ikke ved om jeg kan få brug for deres hjælp engang, vil jeg gerne gøre det bedst mulige indtryk når jeg har muligheden. Og så betyder det ikke noget for mig om de hilser tilbage. Det gør mig såmænd bare glad at vide, at jeg har behandlet andre som jeg gerne selv vil behandles.
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
Reply With Quote
  #13  
Gammel 05-10-2011, 11:56
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Det har du ret i, Strøyer. Det fik vi desværre konstateret ved selvsyn i sommer, da de to sejlbåde ikke ville vige til styrbord i renden, selvom de gik for motor - så valget mellem en grundstødning kontra et par sejlbåde som fik en hækbølge at mærke, var ikke svært... Men jeg tror desværre bare ikke at de "lærte lektien"...
Det er desværre en udbredt opfattelse at det er ok, at placere sig i "den gale side" i de snævre løb og render i bla. Limfjorden.
Det kan virke som en generalisering, men det sker desværre alt for ofte.

Med hensyn til motorbåde, er det desværre også rigtigt, at det kniber gevaldigt med at overholde de lave hastigheder i havne.
Det blev konstateret ved selvsyn i sidste uge under bådoptagning, da en nysgerrig "lige skulle slå et sving forbi" med 30-40 cm. til følge.

... ...
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950

Sidst redigeret af Skibsbyggeren.; 05-10-2011 kl. 12:03.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 05-10-2011, 13:28
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg hilser altid tydeligt. Det er den eneste måde, at vise overskud på - og sprede glæde. Det lærte jeg allerede som motorcyklist.

Jeg er fuldstændig ligeglad med, om de andre sover, rister hash, viser fuck-finger, viser bar røv, spytter eller har sex på dækket.

Jeg vil have, at de tænker "Han har set os, han har overskud, han er imødekommende for os - og han siger nej tak til aggressiv macho opførsel, der til sidst ender med tragedie eller manglende nød-hjælp".

Hvis de har begge arme i vejret, er det naturligvis et nødsignal og kræver et besøg også. Det gælder også, hvis både ligger mistænkeligt stille et øde sted. Jeg har reddet flere både til dato - og sejlet deres utilfredse gaster til land.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 05-10-2011, 13:59
Mikael Mikael er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
Fletcher: det var en ret mange ting du tror et enkelt vink kan kurrere

Jeg er ikke ude på alle _skal_ hilse, men at kigge direkte på folk og man begynder at vinke og de så drejer hovedet og aldrig ser tilbage, det virker næsten som en fuck finger.
Og så længe sejlbåde har tænkt sig den nedladende opførsel så bliver kløften mellem dem og motorbåde bare endnu større. Og ja der bliver sejlet for stærkt i mange havne, og jeg har også set det fra sejlbåde der bare kommer væltende ind.
Appropos at ligge sig i den forkert side så var det ret konsekvent at alle sejlbåde (for motor) på vej væk fra ålborg ned mod løgstør ligger sig i den fokerte side.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 05-10-2011, 14:56
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg synes at langt de fleste hilser pænt tilbage.

Når det sker at nogle drejer hovedet væk ( og det hænder og ja altid sejlbåde ), så vedbliver jeg bare med at holde blikket fast på dem, for de kan aldrig lade være med lige at tjekke....Og når de så tjekker, så hilser jeg altid igen, og der er det endnu ikke sket at de så ikke har hilst tilbage, omend modvilligt....

Egentlig er jeg fuldstændig ligeglad med om folk hilser tilbage, set fra min båd af, så er det dem der har et problem og ikke mig.

Jeg sejler så hensynsfuldt som jeg overhovedet kan i de forskellige situationer, og orker ikke at hidse mig op på andre når jeg er på vandet. Jeg har jo fri, og vil gerne bare nyde det....

Vi har i Kolding fjord en snæver ind/ud sejling og der er altid en del trafik, der skal man lige være lidt opmærksom og tage ekstra hensyn. Desværre ser jeg ganske ofte både mindre speedbåde, men også store motorbåde som flyver igennem med 20 knob+, det synes jeg er ganske utilbørligt, og det er stort set eneste tidspunkt andre både kan irritere mig....
Reply With Quote
  #17  
Gammel 07-10-2011, 22:41
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Helt enig med Peter508.
Her i Silkeborgsøerne er der desværre alt for mange der sejler alt for stærkt i åen hvor bådene ligger. Jeg lå der i en længere periode, og det var helt vildt som båden rykkede i fortøjningerne, når de tonsede forbi.
Til gengæld hilser alle pænt på hinanden ude på søerne.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,485
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, javiernz11
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:12.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden