Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 141
0 medlemmer og 141 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-04-2012, 13:45
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
mulig fejl i olietryksgiver...

Hvordan, hvis det er muligt, kan man måle sig frem til om der er fejl i en olietryksgiver??

Min gamle mek. mente jo præcis det var det der gjorde jeg fik alarm og en olietrykslampe der blev ved at lyse, altså en defekt giver...

men inden han har været her forbi, så er der lige det der skal laves, og så også lige det her + alt muligt andet der ikke er relateret til problemet, men som kan ha en mulig forbindelse til det, og så er det bedre at udskifte hele pis... så er man sikker, ja så har det kostet mig en krig.. og en halv bondegaard..

min giver er af følgende type:

http://www.marineudstyr.dk/vdo-2-pol...-lufttryk.aspx

sidst han var forbi før vinter var det den der var problemer med, men da jeg talte med ham idag, kunne der være utallige ja nærmest uudtømmelige muligheder ved lys i olietrykslampen??

på forhånd tak
Attached Images
File Type: jpg CIMG3079.JPG (1.00 MB, 4 views)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 25-04-2012, 14:22
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Hvordan, hvis det er muligt, kan man måle sig frem til om der er fejl i en olietryksgiver??

Min gamle mek. mente jo præcis det var det der gjorde jeg fik alarm og en olietrykslampe der blev ved at lyse, altså en defekt giver...

men inden han har været her forbi, så er der lige det der skal laves, og så også lige det her + alt muligt andet der ikke er relateret til problemet, men som kan ha en mulig forbindelse til det, og så er det bedre at udskifte hele pis... så er man sikker, ja så har det kostet mig en krig.. og en halv bondegaard..

min giver er af følgende type:

http://www.marineudstyr.dk/vdo-2-pol...-lufttryk.aspx

sidst han var forbi før vinter var det den der var problemer med, men da jeg talte med ham idag, kunne der være utallige ja nærmest uudtømmelige muligheder ved lys i olietrykslampen??

på forhånd tak
Hej jeg forstår din frustration.Jeg har på min VP 2 sensorer en press guard der går til lampen og horn og en sensor magen til din som går til instrumentet. Er olie trykket lavt?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-04-2012, 14:42
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Hej jeg forstår din frustration.Jeg har på min VP 2 sensorer en press guard der går til lampen og horn og en sensor magen til din som går til instrumentet. Er olie trykket lavt?
sådan her er det indrettet:

normalvis når man drejer nøglen, lyder der en hyleton fra alarmen, dette blot for at indikere de virker..

dette har været taget fra da tidligere ejer følte det irriterende at man ikke kunne ha nøglen drejet for at checke div ting, uden at skulle høre på den ekstremt høje tone..

da vi så fik lavet ny varmeveksler på den ene motor omgjorde motor mekken det så, så det var tilbage til det gamle, men kun på den motor han havde rodet med.. den slukker så med det samme ved start..

den anden motor, og det er den jeg taler om, har ikke haft denne hyletone, blot ved at man indsatte og drejede nøglen..

men det har den nu.. ?? alarmen kan påkaldes i 3 tilfælde:

1. ved for høj gearvædske temperatur.

2. ved for høj temperatur i kølesystemet. el.

3. ved for lavt olietryk.

da ingen af de 2 første er mulige, ret efter start, må det selvsagtens, i mine øjne, ha noget at gøre med olietrykket, og det mente min mek også, dvs. han trak bare stikket ud af kontakten, og så holdt den op, men derudover var mine batterikabler, som ellers har virket i al den stund vi har haft skibet, ikke dimentioneret korrekt, de er 35mm2, han siger 50mm2, og det skal laves straks, ifølge ham, osv...

han er af den type der ikke bare reparerer en given del, men hellere skifter til nyt med det samme.. hvilket også kan være ok i nogle tilfælde..

så derfor tænkte jeg lidt om ikke det var noget jeg selv kunne checke..

grunden til han var hidkaldt i første omgang var at jeg havde problemer med at starte den ene motor, og ladelampen blev ved at lyse på den side.. han pegede dog på, efter måling at der var problemer på generator i den anden side (motor), og den har jeg lige fået en ny af, skal monteres her en af dagene, men det var stadig ikke den motor den vidste ladefejl under.. dernast var der et af brændstofsrørerne de har et lille buk, meget svagt, men det kunne risikere at knække osv, og de kunne ikke længere fåes så det skulle laves specielt efter det gamle, og det var ikke biligt. Jeg har dog fundet en forhandler i England som har disse liggende til 500 kr.. ;-)

sorry den lange forklaring..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-04-2012, 19:45
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
sådan her er det indrettet:

normalvis når man drejer nøglen, lyder der en hyleton fra alarmen, dette blot for at indikere de virker..

dette har været taget fra da tidligere ejer følte det irriterende at man ikke kunne ha nøglen drejet for at checke div ting, uden at skulle høre på den ekstremt høje tone..

da vi så fik lavet ny varmeveksler på den ene motor omgjorde motor mekken det så, så det var tilbage til det gamle, men kun på den motor han havde rodet med.. den slukker så med det samme ved start..

den anden motor, og det er den jeg taler om, har ikke haft denne hyletone, blot ved at man indsatte og drejede nøglen..

men det har den nu.. ?? alarmen kan påkaldes i 3 tilfælde:

1. ved for høj gearvædske temperatur.

2. ved for høj temperatur i kølesystemet. el.

3. ved for lavt olietryk.

da ingen af de 2 første er mulige, ret efter start, må det selvsagtens, i mine øjne, ha noget at gøre med olietrykket, og det mente min mek også, dvs. han trak bare stikket ud af kontakten, og så holdt den op, men derudover var mine batterikabler, som ellers har virket i al den stund vi har haft skibet, ikke dimentioneret korrekt, de er 35mm2, han siger 50mm2, og det skal laves straks, ifølge ham, osv...

han er af den type der ikke bare reparerer en given del, men hellere skifter til nyt med det samme.. hvilket også kan være ok i nogle tilfælde..

så derfor tænkte jeg lidt om ikke det var noget jeg selv kunne checke..

grunden til han var hidkaldt i første omgang var at jeg havde problemer med at starte den ene motor, og ladelampen blev ved at lyse på den side.. han pegede dog på, efter måling at der var problemer på generator i den anden side (motor), og den har jeg lige fået en ny af, skal monteres her en af dagene, men det var stadig ikke den motor den vidste ladefejl under.. dernast var der et af brændstofsrørerne de har et lille buk, meget svagt, men det kunne risikere at knække osv, og de kunne ikke længere fåes så det skulle laves specielt efter det gamle, og det var ikke biligt. Jeg har dog fundet en forhandler i England som har disse liggende til 500 kr.. ;-)

sorry den lange forklaring..
Har du ikke et el diagram over din motor der må du kunne se om du har en giver eller en giver og en switch der styre olietrykslampen.Den giver du har afbildet er til olietryks instrumentet. Den anden switch er en kontakt der afbryder stel så der kommer over et forud indstillet tryk. Det kan være en ledning der er faldet af og får stel.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-04-2012, 20:33
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Har du ikke et el diagram over din motor der må du kunne se om du har en giver eller en giver og en switch der styre olietrykslampen.Den giver du har afbildet er til olietryks instrumentet. Den anden switch er en kontakt der afbryder stel så der kommer over et forud indstillet tryk. Det kan være en ledning der er faldet af og får stel.
den gør begge dele, min mek ringede importør af VDO idag mens jeg var der, den er som jeg forstår det jordet via blokken, altså der hvor gevindet er ?? sådan ser det også ud på diagrammet... den ene tilslutning står der G på den anden WK, og så er stel vist som gevindet... de 2 ledninger er påtrykt henholdsvis "oilpres G" og "oilpres W"..
Det diagram jeg har er til Quicksilver instrumentering, og der har den kun 1 tilslutning, min er VDO og lavet som på den identiske BMW, med 2 tilslutninger..
har forsøgt at finde et diagram på nettet uden held...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).

Sidst redigeret af Lindegaard; 25-04-2012 kl. 20:39.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-04-2012, 22:04
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
den gør begge dele, min mek ringede importør af VDO idag mens jeg var der, den er som jeg forstår det jordet via blokken, altså der hvor gevindet er ?? sådan ser det også ud på diagrammet... den ene tilslutning står der G på den anden WK, og så er stel vist som gevindet... de 2 ledninger er påtrykt henholdsvis "oilpres G" og "oilpres W"..
Det diagram jeg har er til Quicksilver instrumentering, og der har den kun 1 tilslutning, min er VDO og lavet som på den identiske BMW, med 2 tilslutninger..
har forsøgt at finde et diagram på nettet uden held...
og så gik jeg lige ud på værkstedet og den gamle mappe med papirer på skuden, og hvad lå der dér.. et diagram over ledningssystemet fra BMW.. lækkert..

nå nu skal du høre Softice..

Oilpressure sender.. "#45" (betegnelsen på mit diagram) har 2 ledninger.. 1 hvidblå og 1 gråhvid...
ved at følge dem ender den ene i "#22" som er Oilpressure gauge (Öldruckmesser) og den anden ender i "#10" Oilpressure control light.

Ifølge det diagram er der intet andet der vedrører noget med olie.. ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #7  
Gammel 25-04-2012, 22:51
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
og så gik jeg lige ud på værkstedet og den gamle mappe med papirer på skuden, og hvad lå der dér.. et diagram over ledningssystemet fra BMW.. lækkert..

nå nu skal du høre Softice..

Oilpressure sender.. "#45" (betegnelsen på mit diagram) har 2 ledninger.. 1 hvidblå og 1 gråhvid...
ved at følge dem ender den ene i "#22" som er Oilpressure gauge (Öldruckmesser) og den anden ender i "#10" Oilpressure control light.

Ifølge det diagram er der intet andet der vedrører noget med olie.. ;-)
diagram
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #8  
Gammel 25-04-2012, 23:12
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Kik lige her. Her er en test af senderen:
http://ckdboats.blogspot.com/2010/01...nnections.html

Håber dette kan hjælpe dig.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 25-04-2012, 23:23
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Kik lige her. Her er en test af senderen:
http://ckdboats.blogspot.com/2010/01...nnections.html

Håber dette kan hjælpe dig.
tak.. kan se det er signal på den med G, og WK er en switch...

nu ved jeg ikke lige hvad/hvordan de mener man tester.. men jeg prøvede rent faktisk at sætte mit multimeter på "alarm" satte den ene pol på G og den anden på WK, og ingen lyd kom der, byttede rundt på dem og igen ingen lyd.. men måske det er den forkerte metode..??

må jeg spørge hvordan du fandt det??

har søgt og søgt og fandt kun et diagram på VDO.com..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #10  
Gammel 25-04-2012, 23:37
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
tak.. kan se det er signal på den med G, og WK er en switch...

nu ved jeg ikke lige hvad/hvordan de mener man tester.. men jeg prøvede rent faktisk at sætte mit multimeter på "alarm" satte den ene pol på G og den anden på WK, og ingen lyd kom der, byttede rundt på dem og igen ingen lyd.. men måske det er den forkerte metode..??

må jeg spørge hvordan du fandt det??

har søgt og søgt og fandt kun et diagram på VDO.com..
prøver lige med et diagram

og det gik så ikke..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).

Sidst redigeret af Lindegaard; 26-04-2012 kl. 00:39.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 26-04-2012, 05:17
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
tak.. kan se det er signal på den med G, og WK er en switch...

nu ved jeg ikke lige hvad/hvordan de mener man tester.. men jeg prøvede rent faktisk at sætte mit multimeter på "alarm" satte den ene pol på G og den anden på WK, og ingen lyd kom der, byttede rundt på dem og igen ingen lyd.. men måske det er den forkerte metode..??

må jeg spørge hvordan du fandt det??

har søgt og søgt og fandt kun et diagram på VDO.com..
Jeg googlede vdo oil press transmitter wiriering diagram og der kom den.
Du skal sætte multimeteret mellem ledningen til olietryks lampen og WK nede ven giveren. Når motoren er stoppet skal du kunne måle 12v når motoren er startet skal der ikke vises noget (0v) med mindre der ingen olietryk er. Hvis dit olietryks instrument viser olietryk så er senderen i stykker.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 26-04-2012, 09:36
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Ja der vises lige over 12v nu når den er stoppet...
Har ikke prøvet med motor tændt da jeg ligger på land og ikke tænkte så langt at skulle ha noget længere slange til at sætte på vand indtaget.

Hvis instrumentet viser olietryk er senderen i stykker ?
Troede den ville være ok hvis den kunne vise olietryk?

Den viser nemlig tryk , altså sidst jeg startede den, ikke når den bare står, men det skal den vel heller ikke ?
Den skal vel kun vise trykket når den kører ?

Er næsten 100 % på det er den der er fejl i
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #13  
Gammel 26-04-2012, 10:19
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Ja der vises lige over 12v nu når den er stoppet...
Har ikke prøvet med motor tændt da jeg ligger på land og ikke tænkte så langt at skulle ha noget længere slange til at sætte på vand indtaget.

Hvis instrumentet viser olietryk er senderen i stykker ?
Troede den ville være ok hvis den kunne vise olietryk?

Den viser nemlig tryk , altså sidst jeg startede den, ikke når den bare står, men det skal den vel heller ikke ?
Den skal vel kun vise trykket når den kører ?

Er næsten 100 % på det er den der er fejl i
Hvis der er 12v ved stoppet motor så er det jo godt nok, men hvis der er 12v når motoren kører så er den i stykker. Senderen er 2i1 sender. Det er ok hvis du har olietryk på motoren og instrumentet viser dette, men hvis du har olielampen på hele tiden så er det ikke så godt.Olielampen/ hornet skal jo give dig en advarsel i så fald du mister olietrykket og ikke lige kikker på instrumentet. Lige som din bil.Jeg vil skifte senderen og den pris du henviste til tideligere i denne tråd er nok det billigste du finder med mintre du har en traktor forhandler i nærheden de har måske en der er billigere.Bare huske at få den med det tryk inddeling der passer til din motor
Du kan jo selv skifte senderen dette er ikke noget problem. Bare huske at forbinde ledningerne rigtigt.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 26-04-2012, 23:35
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Hvis der er 12v ved stoppet motor så er det jo godt nok, men hvis der er 152-248 kPa) ]12v når motoren kører så er den i stykker. Senderen er 2i1 sender. Det er ok hvis du har olietryk på motoren og instrumentet viser dette, men hvis du har olielampen på hele tiden så er det ikke så godt.Olielampen/ hornet skal jo give dig en advarsel i så fald du mister olietrykket og ikke lige kikker på instrumentet. Lige som din bil.Jeg vil skifte senderen og den pris du henviste til tideligere i denne tråd er nok det billigste du finder med mintre du har en traktor forhandler i nærheden de har måske en der er billigere.Bare huske at få den med det tryk inddeling der passer til din motor
Du kan jo selv skifte senderen dette er ikke noget problem. Bare huske at forbinde ledningerne rigtigt.
regner med at skifte den så snart jeg har fundet ud af med hvor meget bar den jeg har fungerer med...

i brugsanvisningen til motoren står der under motor specifikationer således:

Oil Pressure:

750 RPM 22-36 PSI [1.5-2.5 bar ( 152-248 kPa ) ]
3800 RPM 50-88 PSI [3.5-4 bar ( 345-400 kPa ) ]

mener den jeg har findes i 2 udgaver 5 og 10 bar..
så mon ikke det er den med 5 bar jeg skal anvende??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #15  
Gammel 27-04-2012, 05:04
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
regner med at skifte den så snart jeg har fundet ud af med hvor meget bar den jeg har fungerer med...

i brugsanvisningen til motoren står der under motor specifikationer således:

Oil Pressure:

750 RPM 22-36 PSI [1.5-2.5 bar ( 152-248 kPa ) ]
3800 RPM 50-88 PSI [3.5-4 bar ( 345-400 kPa ) ]

mener den jeg har findes i 2 udgaver 5 og 10 bar..
så mon ikke det er den med 5 bar jeg skal anvende??
Der ser ud til at findes 4. En med 2,5,10 og 25 bar. Pil den gamle af og find nummeret og google den. Hvis max tryk 4 bar ved max omdrejninger så vil jeg mene at du skal have 5 eller 10. Hvor langt går dit olietryks instrument op til?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 27-04-2012, 08:11
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Der ser ud til at findes 4. En med 2,5,10 og 25 bar. Pil den gamle af og find nummeret og google den. Hvis max tryk 4 bar ved max omdrejninger så vil jeg mene at du skal have 5 eller 10. Hvor langt går dit olietryks instrument op til?
Jeg tager ned og piller den ud igen..
Desværre kan man ikke se noget nummer på den længere..
Så far jeg lige set hvor langt det går op.. mener det er til 8...
Sker der noget ved kortvarigt at starte motoren uden den får kølevand, så jeg kan måle på den ?
Den skal kunne gå 4200 omdrejninger mener jeg BMW specialisten fortalte, derved fandt vi ud af den ikke havde tilstrækkeligt køl og fik lavet ny og større varmeveksler..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).

Sidst redigeret af Lindegaard; 27-04-2012 kl. 08:41.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 27-04-2012, 09:23
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Jeg tager ned og piller den ud igen..
Desværre kan man ikke se noget nummer på den længere..
Så far jeg lige set hvor langt det går op.. mener det er til 8...
Sker der noget ved kortvarigt at starte motoren uden den får kølevand, så jeg kan måle på den ?
Den skal kunne gå 4200 omdrejninger mener jeg BMW specialisten fortalte, derved fandt vi ud af den ikke havde tilstrækkeligt køl og fik lavet ny og større varmeveksler..
Man kan godt starte den uden kølevand,men hvis du kører for længe ødelægger du impelleren. Det bedste ville være at pille impelleren ud, men kortvarig skulle der ikke ske noget.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #18  
Gammel 27-04-2012, 10:54
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Tak softice, den med impellerne havde jeg ikke lige tænkt over...

rart med en på sidelinjen så man ikke glemmer noget vigtigt ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #19  
Gammel 28-04-2012, 00:51
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
fik den pillet ud idag, og ved hjælpaf en lille ståltandbørste fik jeg renset på bolten, og vupti monstro der ikke dukkede en masse info op.

faldt over en pdf fil hos vist nok importøren, og fandt der præcis den model der passer magen til den jeg har, med alde inskriptioner ens med min...

så skal jeg bare finde ud af hvem der har den ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #20  
Gammel 28-04-2012, 05:34
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
fik den pillet ud idag, og ved hjælpaf en lille ståltandbørste fik jeg renset på bolten, og vupti monstro der ikke dukkede en masse info op.

faldt over en pdf fil hos vist nok importøren, og fandt der præcis den model der passer magen til den jeg har, med alde inskriptioner ens med min...

så skal jeg bare finde ud af hvem der har den ;-)
Ja man har lov til at være heldig.Hvad er nummeret det kan jo være dem der læser med har en liggende de alligevel ikke bruger?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,060
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, ppu-pro_kl
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden