Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 516
3 medlemmer og 513 gæster
StevenNic, Svetlquq, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-06-2013, 08:06
from.christensen from.christensen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2012
Bopæl: Frederikshavn
Indlæg: 14
Unhappy Frostsprængt motorblok

Hej...
Har en OMC Cobra 3,0 fra 1990. Desværre var vinteren for hård - og blokken har fået en revne på ca 12 cm. Har forhørt mig lidt omkring - de fleste råber ny blok, men det er en reparation til ca 25.000,- og båden er vel max 55000 værd! Har fået skidtet lappet af en svejser fra Orskov. Vi brugte noget jernpasta der hedder wencon - nogen herinde der har erfaring med det ??? Håber det holder sommeren over - så må jeg lede efter en løsning i løbet af vinteren, eller bide i det sure æble og smide 25 af de lange...
Andre gode råd og meninger ?!? Fyr endelig løs!
Note: der er ikke vand i olien og frostpropperne var sprunget ud - så håber eneste skade er sket på selve blokken.
Attached Images
File Type: jpg image.jpg (735.9 KB, 5 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 25-06-2013, 08:54
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Hvis du ikke kan se det på en komprissionstest, eller vand i olie osv. Så har revnen nok ikke påvirket indersiden af motoren ( Heldigvis ). Så ville jeg som dig lappe den gamle blok.

Jeg havde nok valgt at få en der kan svejse til at ligge en elektrode på blokken.
Hold jævnligt øje med motorolie og tændrør. Så tror jeg du godt kørende i lang tid endnu.

Vandtrykket indvendigt i motoren er aldrig "specielt " højt.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-06-2013, 09:17
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
God pointe Nico - Ingen grund til at købt nyt/brugt hvis den reelt ikke fejler noget..

Hvis der nu alligevel kommer vand ind, så ville jeg overvejer at skifte hele drivlinjen ud til en brugt 4.3 (evt karburator) og Alpha drev. Men det skal kun være hvis båden dækker jeres behov for brug. Går du/I med planer om at skiften den ud til noget andet ville jeg så ikke gøre det..

Var den ikke vinterkonserveret i vinteres?
Der findes ikke frostpropper i blokkene, mange tror er designet til at ud hvis vandet i blokke fryser til is.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-06-2013, 10:00
from.christensen from.christensen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2012
Bopæl: Frederikshavn
Indlæg: 14
... nej desværre var den ikke vinterkonserveret - den dyreste besparelse længe :-)
Idioten (mig selv) mente jeg kunne fikse den lille ting selv... Kørte den "tør" - og satte en balje med kølervæske under benet.. den har åbenbart ikke suttet det ordentligt igennem. Ydermere vidste jeg ikke at der sad en aftapningsventil ?!?!? For helvede hvor kan man være et kvaj!
Ny motor er udelukket - båden er ikke det værd. Håber at finde en fritidsmekaniker der vil tjene lidt i løbet af vinteren. Har en brugt blok på hånden til 3000,- Hvorfor er det næsten umuligt at finde en "sort" bådmekaniker, når det vrimler med "sorte" bilmekanikere!!!?!?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-06-2013, 10:00
from.christensen from.christensen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2012
Bopæl: Frederikshavn
Indlæg: 14
Åhhh - endelig en med en lidt positiv indgangsvinkel :-) Overvejede også at få en til at svejse - men det er der lige så mange delte meninger om!! Og motoren skulle jo nok pilles ud - så første forsøg blev med wencon. Er dog stadig noget spændt på, om der er andre skader - synes den "hænger" lidt når den skal startes... Nogen idé?? Der er ingen rust på tændrørerne - men skifter dem alligevel ...
Reply With Quote
Svar

Tags
frostsprængt, motorblok, omc cobra

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,483
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, bwcywjicidj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden