Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 612
0 medlemmer og 612 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-05-2011, 18:43
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Question For lidt omdrejninger?

Nå fik båden i vandet idag. Båden er helt ny og jeg fik kun lige få timer i den inden den kom til vinteropbevaring. Der var den mont. med en standard Mercury Black Max 21P 3-bladet alupropel, men jeg fik aldrig prøvet topfart med den, før propellen ramte noget (ved lav fart) og de yderste 1-1,5 cm. af propellen mangler.

Jeg har nu mont. den med en Mercury Vengeance 21P 3-bladet propel i rustfri stål.

Båden er en 19 fods bowrider på ca. 1300 kg. (uden brændstof og passagere) m. en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. AlphaOne drev som er opgivet til 4600-4800 rpm.

Nå men da jeg så var ude at prøve idag (alene og med ca. 20 liter brændstof) kan jeg kun få båden op på ca. 75 km/t på gps og max. rpm ca. 4100 - og dette var med motoren trimmet helt op som den skal!

Det kan simpelthen ikke passe og hvis jeg sætter yderligere 500 kg. passagere/bagage/benzin i, så går jeg ud fra at rpm falder yderligere?

Er klar over at en 17P-19P propel vil hjælpe en del på det, men undrer mig bare over at en standard opsætning fra fabrikken er så langt fra hvad den burde være? Tænkte på at der måske kan være sket noget ved påsejlingen som kunne have betydning for dette, men umiddelbart er det kun propellen og Flo-Torq'en der er ødelagt og en påsejling kan vel heller ikke ændre på rpm og topfart?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-05-2011, 20:19
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Det lyder usansynligt at der skulle ske noget med drivlinien ved en påsejling som du beskriver den, og når de ydre skader ikke er kraftigere. Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes !

Prøv at taste dine data ind i denne propelberegner og se hvordan de stemmer med virkeligheden.
Attached Files
File Type: zip propelberegning.zip (17.1 KB, 9 views)
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-05-2011, 20:29
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Propelberegneren kommer frem med præcis 75 km/t som jeg opnåede, men det er jo stadig med en del lavere rpm end det burde være.

Derudover undrer det mig når jeg tit læser om andres både i ca. samme str. med typisk 190 hk. karburator som kan sejle 85-95 km/t og med 3.0 135 hk. motoren hvor de kan sejle ca. 75-80 km/t (nok også en tak lettere båd, men alligevel...)

F.eks.:
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3542
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3693
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2989
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2906
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2311
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5433
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6357
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3136
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4509

Sidst redigeret af thg; 06-05-2011 kl. 20:46.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-05-2011, 20:45
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er ingen der med en 1300kg tung båd med 190 hp, der kan komme op på 90 til 100 km/t, undtagen i fantasien.

Jeg havde en 900kg tung båd med 190 hp 4.3 VP, den kunne klare ca 75 km/t på toppen...

74 til 75 km/t med den vægt og ydelse lyder fint og normalt...

Det er den fart min nuværende 700 kg båd render med 115 hp . . .
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-05-2011, 07:56
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Mange måler ofte deres fart via en tryk log. og mange tilfælde ved hurtig sejlads viser de meget forkert,

Jeg havde yamaha instrumenter i min lille shakespeare. den sagde også 109/110kmt, da jeg sejlede 95/98kmt

Så derfor tror mange deres båd går hurtigere end alle andres.

Eks.
Silverline 19 1/2 fod.

ca 1700kilo med en 5,7Liters V8 260hk. målt til 74kmt. så dit passer nok fint med fart
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-05-2011, 08:30
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Ok. Lad os så sige at 75 km/t er ok, men stadigvæk er der en del fra 4100 rpm og op til de anbefalede 4600-4800 rpm.

Er det rigtig forstået at rpm vil falde yderligere, jo mere vægt der kommer i båden, eller er det kun propellens stigning der kan ændre på det nu?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-05-2011, 08:57
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Thomas.

Det er en grund til at trykloggen kaldes et ønskometer og ikke et speedometer
Men når det så er sagt så har du helt ret, der er langt fra 4100 til de 46-4800 hvor den skal op og op ligge - helst på de 4800.

Mere vægt vil give færre omdrejninger.
Hvordan sejlede den ellers?
Var den hurtig ud af vandet (hvor mange sek)?
Tog den gassen med det samme?

Kan du ikke i din signatur skrive hvilken båd, hvilken motor, hvilket drev samt evt. hvilken udveksling du har - også en opfordring til andre brugere http://www.fenderen.dk/forum/showthr...light=signatur

Hvilken bundmaling endte du med at rulle på? Det giver også modstand og dermed lavere fart, og kan være med til at holde omdrejningerne ned. Dog tror jeg ikke på at det bør være med 500-700.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-05-2011, 11:19
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Tager gassen perfekt og sejler rigtig fint og er rimelig godt ude af vandet - syntes faktisk jeg kan mærke en del bedre træk ved den nye propel og bedre ud af svingene.

Bundmalingen er en selvpolerende Jotun NonStop VK.

Sidst redigeret af thg; 07-05-2011 kl. 11:47.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 07-05-2011, 11:50
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Når du finder den stigning som rammer 4800 rpm, så vil du også få en højere topfart, bedre acceleration m.m.

Derudover vil hver enkelt type propel med stor sansynlighed kunne tilføre yderligere forbedringer på forskellige områder, f.eks. kan en 4-bladet give bedre holeshot og brændstoføkonomi i cruiseområdet, 3-bladet bedre topfart osv. Men en ting er teori og en ting er praksis, så som det er skrevet mange gange før er der kun en ting der kan afgøre det, og det er test, INGEN setup er ens, ej heller ens både med ens motor da vægtfordeling, bundmaling, motorhøjde m.m. kan være forskellige.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 07-05-2011 kl. 11:57.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 07-05-2011, 22:36
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Når du finder den stigning som rammer 4800 rpm, så vil du også få en højere topfart, bedre acceleration m.m.

Derudover vil hver enkelt type propel med stor sansynlighed kunne tilføre yderligere forbedringer på forskellige områder, f.eks. kan en 4-bladet give bedre holeshot og brændstoføkonomi i cruiseområdet, 3-bladet bedre topfart osv. Men en ting er teori og en ting er praksis, så som det er skrevet mange gange før er der kun en ting der kan afgøre det, og det er test, INGEN setup er ens, ej heller ens både med ens motor da vægtfordeling, bundmaling, motorhøjde m.m. kan være forskellige.
Jeg er enig med dig i at, rammer han den stigning der gør den kan tage max omdrejninger, så vil han få bedre optræk, men det er langtfra sikkert at han vil øge topfarten, tværtimod...

Passer den stigning han bruger nu bedre til motorens max drejnings-moment vil den give maximalt topfart, men ikke optræk.

Det er meget svært at få begge dele, da det jo er et simpelt gearing-spørgsmål, på en bil feks. vil optrækket være meget bedre hvis man starter i 1 gear, og man vil i det gear ingen problemer have med at opnå max. omdrejninger, men topfarten opnåes i højeste gear, og der vil det være stort set umuligt at opnå max. omdrejninger...

Jeg ved at jeg har forsimplet det meget i mit eks. men det er samme fysiske regler der gælder ....
Reply With Quote
  #11  
Gammel 08-05-2011, 09:56
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Som jeg forstår historikken så har du:
- aldrig prøvet topfart (WOT) med den gamle 21P 3-bladede alu propel
- du grundstøder og skifter til en 3 bladet 21P stål propel Vengeance
- denne propel benyttes gennem motorens indkøringsprogram
- og nu når du ikke mere 4100 RPM ved WOT.

Synes at have læst et sted at et skifte til rustfri ståpropel med samme stigning kan betyde at max. omdrejn. falder 2-400 rpm.

Og så vil det passe med, at den gamle alupropel lå indenfor det angivne omdrejn. område for en 4.3 Mercruiser MPI (4400 - 4800 rpm).
Det anbefales at WOT ligger mellem 4600-4800 rpm, ved den last og setup om båden oftest sejler med.
Dermed er de også plads til, indimellem at fylde mere vægt og belastning i båden uden at motoren sejtrækker.

Har du mulighed for at afprøve en 19P rustfri, så er det da en oplagt mulighed for at teste set-uppet.

Forøvrigt, så vil jeg tro at de mindre både fra fabrikken udstyres med en standard alu-propel med en stigning som er beregnet til båden. Måske kan du få oplysningerne om denne str.ved at skrive til fabrikken (blot som en kontrol ).
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #12  
Gammel 08-05-2011, 15:51
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.

Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 08-05-2011, 16:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?

Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....

Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #14  
Gammel 08-05-2011, 16:12
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har så sent som i går rodet med samme problem.min båd en stingray 250cr
manglede også 400-500rpm,båden er født med en 19"alu 3bladet,et marine firma satte så en 19"stål 3bladet på hvilket betød -500rpm,jeg skiftede så til en 17"stål og vupti så havde jeg alle mine rpm igen,så jeg måtte 2"ned i stål for at hente de samme rpm som en alu prop der var 2"større ....PS Volvo stål prop er pænt dyre,så tak til Jesper`s marine service for ombytte af propel....
Attached Images
File Type: jpg CIMG9545.jpg (94.9 KB, 3 views)
File Type: jpg CIMG9549.jpg (325.2 KB, 4 views)
Reply With Quote
  #15  
Gammel 08-05-2011, 17:26
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?

Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....

Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.

Jeps - det står på siden af drevet...
Reply With Quote
  #16  
Gammel 08-05-2011, 17:30
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeps - det står på siden af drevet...
OK
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #17  
Gammel 09-05-2011, 00:32
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.

Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
Brug en Gps, det er den eneste måde du med sikkerhed ved om du har trimmet båden ud til max. fart...

Brug også en Gps sammen med din omdr.tæller når du tester de forskellige propeller, bådens fartmåler er normalt ikke nøjagtigt nok til at give sikre brugbare oplysninger..

Det kan sagtens ske du opnår topfart med en given propel med en givet stigning uden din motor når dens max. omdrejningstal, det er endda sansynligt topfart og max. omdrejninger ligger et stykke fra hinanden, da en bådmotor jo bruger en fast gearing, og man dermed er nødt til at indgå kompromier angående optræk kontra topfart .

Max. omdrejningstal er ikke et tal man skal nå, men blot en øvre fastsat grænse, så man ikke overdrejer motoren....
Reply With Quote
  #18  
Gammel 09-05-2011, 07:22
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 09-05-2011, 07:41
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Der var meget vind i går. Var selv en tur på fjorden og der var markant forskel på strækningerne i modvind og medvind. Kan du huske hvor du opnåede de 4250 rpm?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #20  
Gammel 09-05-2011, 07:52
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Ja det var i medvind, men et ret "beskyttet område" dvs. stort set ingen bølger og meget lidt vind...
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,513
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, cheapest online pharmacy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden