Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 344
6 medlemmer og 338 gæster
Danbum, Grimbollusaweew, HamilOxind, MuntasirRifsevems, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-03-2010, 23:09
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Besøg Mariager Fjord

Ja, så fik vi overstået vinteren, og foråret banker for alvor på nu.
Her er lidt inspiration til en sejltur, mens vi venter på at isen smelter væk.

SEJLFORHOLD PÅ TUR FRA ALS ODDE TIL HOBRO HAVN:



Mariager Fjord er blandt de smukkeste naturområder i Danmark, og en sejltur her er afvekslende og fyldt med oplevelser både på vandet og langs de frodige kyster. Lad os blot nævne fugletræk i formalioner og med lidt held en enkelt sæl eller marsvin. I nogenlunde vejr ser man mange små og mindre både, hvorfra folk forsøger sig med fiskestangen.

Med sine ca. 20 sm er det den længste af de Østjyske fjorde.
På første halvdel af fjorden -indtil Aa-Mølle er der kun en smal men godt afmærket sejlrende på 5 til 11 meters dybde. Her gør man som sejler klogt i at følge vageafmærkningerne, -om aften og nat båkelysene. På første etape indtil Hadsund er der fartbegrænsning på 5 kn, og herefter 7 kn.

På næste afsnit af fjorden indtil Bramslev Bakker er der vand nok, ja ud for Mariager er der ned til 30 meter dybt, og flere steder kan man sejle næsten ind til bredden.
Fra Bramslev til Hobro bør man igen følge sejlrenden. Her er der en del grunde, man skal vare sig for. (Hvis man stikker mindst 1m)
I den første del af fjorden kan strømmen være omkring 2 kn, og den følger normalt tidevandet. Efter en kuling eller storm fra vest kan vandet stå højt i fjorden og efterfølgende derved forstærke strømmen betydeligt.

Lad os sejle på den smukke fjord fra Als Odde til Hobro.
FRA ODDEN TIL HADSUND:

Als Odde


Nærmer man sig fjorden nordfra, skal man passe på Als Rev afmærkningen. Herfra stik mod syd går man ind i sejlrenden omkring 7.ende grønne kost.
Kommer man syd fra, kan man på lang afstand tage hold på Als kirke og de store møller ved den sydlige fjordmunding, men man skal passe på Boels Rev. Efter 10-15 min. passerer man Als Odde til styrbord og godset Overgaards dæmninger til bagbord. Herfra slynger sejlrenden sig gennem det brede- men lavvandede afsnit af fjorden. Sydbredden er skovklædt, og nordbredden har store strandenge, som i starten er så lavtliggende, at der er bygget diger mod fjorden. Vi passerer holmene Pletten til styrbord og lidt senere Treskelsbakke til bagbord. Herfra og helt ind mod syd i hele Aistrup bugt har vi det store fredede vildtreservat med et rigt og spændende fugleliv bla. med svaner, ænder og gæs, -herunder den sjældne lysbugede knortegås, gravand og pibeand.



Efter Aistrup bugt svinger sejlrenden mod vest, og kort tid efter passeres Havnø bro på nordsiden.
Bag det lille brohoved ses den istandsalte Havnø vindmølle og lidt længere oppe godset tavnø.

FRA HADSUND TIL MARIAGER:

Turen går videre til byen Hadsund på nordsiden. Allerforst møder vi den gamle fiskerihavn, hvor Hadsund Bådlaug holder til i det første af to havnebassiner. Kort efler når vi fjordens eneste bro, Hadsund Broen fra 1975. Dette er en klapbro, som kun små motorbåde kan sejle under. Men normalt lukker broen op for både hver ½ og hele time fra solopgang til solnedgang.
Ved 1 rødt fast lys er gennemsejling forbudt. Ved 2 røde faste lys må både fra øst passere, og ved 3 røde faste lys kan både fra vest komme igennem.
Ankring er forbudt inden for 200 meter på hver side af broen.

Umiddelbart efter broen kommer trafikhavnens lange bolværk. Her er udbygget en træbro til større træskibe, og mangler man proviant, er der herfra den korteste vej til byens forretninger.
Kort tid efter kommer på samme side Hadsund Lystbådehavn og roklubben. Bagved har vi en flot skovskrænt, og øverst oppe er der en pragtfuld udsigt fra den gamle Skovpavillon. Straks efter roklubben dukker godset Thygeslund op, og her slår sejlrenden et slag i sydlig retning mod Aa-Møllc og uden om den sydgående odde her.
De lokalkendte har dog en smutvej tværs over det lavvandede område mod Dania.

Hadsund Lystbådehavn


Fra Aa-Mølle er der mere vand til sejlbådene, og både stikkende under 2 meter kan roligt tage turen væk fra sejlrende til den smukt beliggende havn med Kongsdal Sejlklub.

Kongsdal Havn


Fra den højt beliggende campingplads bagved er der også en flot udsigt over fjorden. Hurtigt herefter kommer bygningerne fra den gamle cementfabrik, Dania med den gamle kridtgrav bagved, og straks herefter en idyllisk række nyboder buse (gamle arbejderboliger) og Danmarks eneste saltfabrik, Dansk Salt A/S. Derfra kan man evt. sejle på tværs af fjorden til nordkysten, hvor den ret nye Vive Havn med Vive sejlklub ligger godt i læ for vestenvinden.

Cementfabrikken Dania


Turen går nu videre forbi vigen med Fladbjerg, og nu øges både fjordens bredde og dybde betydeligt.
På nordsiden kan mindre både gå ind til den hyggelige Stinesminde havn, og på sydsiden dukker vigen op ind til den gamle klosterby, Mariager.

Mariager


Fra rosernes by her kan man komme med turbåden Svanen på fjordtur, og i Dansk Saltcenter kan man få et dødchavs saltbad. I venstresiden af havnen holder Mariager Sejlklub til.

"Hjuldamperen" Svanen



FRA MARIAGER TIL HOBRO:


Vi går nu ind i sidste fjordetape mod Hobro.
På nordsiden efter Stinesminde dukker en ny idyllisk vig op, Høllet, hvor Høllet sejlklub holder til. Og herfra følger vi nu den storslåede skov og lyngklædte nordbred til fjordens måske smukkeste naturområde ved de fredede Bramslev Bakker.

Bramslev Bakker


Ved kysten er der en lille anløbsbro for turbåden Svanen, og på bakketoppen ved restautionen her er der en meget flot fjordudsigt.
Videre frem følger vi nu på sydsiden den smukke Hobro Skov, og ved den modsatte fjorbred er der endnu et vildtreservat ganske tæt på Hobro. Efter reservatet kommer vi hurtigt til Hobro Sejlklubs anlægsområde, og straks efter når vi havnen ved endemålet Hobro.
I sydsiden af havnen, ligger Hobro både- og fiskerihavn (min hjemhavn), der kan bruges af især mindre både, men der er også plads til enkelte større både.

Hobro Både- og Fiskerihavn


Hobro er fjordens største by med bla. musiksteder ved havnen og vikingeborgen Fyrkat.
På havnen er der bad, toiletter, vand og el lige ved hånden. Der er mulighed for kunstneriske oplevelser på bl.a. Kunst etagerne ved biblioteket, og for mange er det en stor oplevelse at besøge det gamle træskibsværft og den lille private fiskerihavn.
Cafe Kaj, Den Blå Fisk og Fjordfarten »Svanen« er med til at give besøget et ekstra pift.
På sydkajen ligger også Lystfartøjsmuseet, Himmerlands Egnsteateret og Gasmuseet med brintUNIVERSET. Fra havnen er der kun 5 minutters gang til byens centrum.
Hobro byder på masse kultur- og naturoplevelser.
Besøg evt. turistbureauet der ligger i byens centrum, og om sommeren på havnen ved siden af Cafe Kaj.

Hobro Havn


Links:

Havne info: http://havnene-mariagerfjord.dk/index.php/1027421
Ankerbøjer: http://havnene-mariagerfjord.dk/index.php/996267
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-03-2010, 18:25
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
vil lige sige. at dyben mange steder er meget lav. bedst som man synes der er 10 meter dybt bliver der kun en ½meter. på ganske kort tid. så følg anmærkningerne.

ellers flot fjord og sejle på
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-03-2010, 19:24
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Hvordan er fiskeriet? regner med at skulle have en hygge/fisketur i løbet af sommeren.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-03-2010, 19:33
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
det vil jeg helst ikke udtale mig om. har ikke fanget noget ud over en enkel hornfisk. på trods af mange forsøg. men har snakket med en del som har fanget mange ørreder så det er nok bare mig.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-03-2010, 23:19
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Høvding, jeg kan ikke genkende det du skriver om dybden, ihvertfald ikke på strækningen mellem Mariager og Hobro, hvor jeg sejler mest. Kommentaren jeg skrev om at stikke mindst 1meter, gjaldt Bramslev-Hobro, og der kender jeg ikke til noget sted hvor dybden pludselig kun er en halv meter.
Jeg vil vove at påstå at på nær eet sted på strækningen Mariager-Hobro, kan man trygt sejle udenfor afmærkningerne. Og det eneste sted jeg har fundet "skummelt" er som det eneste sted på strækningen, afmærket med kompasafmærkninger. 1stk nord og 1stk syd. Dem bør man respektere..
Sejler man meget tæt på kysten (under 150m) evt. ved trollingfiskeri, skal man selvfølgelig bruge sin sunde fornuft, og sit ekkolod.

Hvis du Høvding kender til steder som du beskriver, mellem Mariager og Hobro, længere ude end ca 150m, så må du meget gerne fortælle hvor. Så jeg undgår en grundstødning.

Sjip, der er 'masser' af ørreder. Jeg har ihvertfald fanget flere end jeg har tal på sidste sæson. Jeg fanger nok ca. en pr. 2timer, hvis man kan stille det sådan op.. Nogle dage er nul-ture, nogle dage fanger jeg 1-2 på de 3-4timer jeg gider fiske af gangen, og enkelte dage fanger jeg flere. Rekorden er 7stk.
Langt de fleste er dog undermålere, typisk mellem 25-35cm. Men de er sjove at fange, og det er jo det det går ud på. Ihvertfald for mig.
Og så skal du da også lige høre om den kæmpe fisk jeg så midt i sejlrenden på 8m vand udenfor Hobro.. Den niflede roligt rundt i overfladen, og var faktisk for stor til at være en ørred(!) men det var det nu nok, for den var for lille til at være et marsvin og manglede også den store markante rygfinne. Den var uden overdrivelser, nok omkring 15cm på tværs over ryggen. Den ku have været MEGET sjov at fange..!

Her er lidt inspiration til din hyggetur.




Der er flere videoklip på youtube

Sidst redigeret af Norvik20"; 24-03-2010 kl. 23:30.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-03-2010, 23:26
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Kan det ikke have været en Multe du har set, dem har vi mange af her i vadehavet om sommeren. de er meget brede over ryggen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-03-2010, 23:32
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Det kan godt ske Goffy, jeg kender ikke så meget til multer.
Hvis de gerne vil gå i overfladen på dybt vand(?) så var det måske.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 24-03-2010, 23:35
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Det kan godt ske Goffy, jeg kender ikke så meget til multer.
Hvis de gerne vil gå i overfladen på dybt vand(?) så var det måske.
Multer lever mest af alger og planter. Vi ser den tit om morgenen og om aftenen hvor de svømmer helt oppe i overfladen.
Attached Images
File Type: png Multe-stor.png (419.1 KB, 1 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 24-03-2010, 23:40
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Muligvis, den på billedet er ligesom den fisk jeg så mørk på ryggen, og uden en særlig iøjnefaldende rygfinne.
Der er bare ingen af de lokale jeg har fortalt om oplevelsen, som har foreslået multe. Og flovt må jeg erkende, at jeg ikke aner om der går multer i fjorden.
Men jeg vil forhøre mig.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 24-03-2010, 23:55
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Vi har haft dem i vadehavet i mange år og de sidste 8-10 år er den blevet set/fanget langs østkysten og helt ned i lillebælt og storebælt.
Biologerne mener også at de er begyndt at yngle i dansk farvand nu.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #11  
Gammel 24-03-2010, 23:59
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg har en bekendt som sætter garn ud for Randers Fjord, og han fanger en sjælden gang imellem en multe.
Ellers en ret pæn en du står med der. Er den fanget på stang, og hvor meget vejede den?
Den har nogle ret store skæl, det var jeg dsv. ikke tæt nok på til at kunne se om den jeg så også havde.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 25-03-2010, 00:12
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Jeg har en bekendt som sætter garn ud for Randers Fjord, og han fanger en sjælden gang imellem en multe.
Ellers en ret pæn en du står med der. Er den fanget på stang, og hvor meget vejede den?
Den har nogle ret store skæl, det var jeg dsv. ikke tæt nok på til at kunne se om den jeg så også havde.
he he det er ikke mig , men et billede jeg lige googlede. Fisken er ikke så nem at fange da den er mest vegetar. Vi ser den tit svømme rundt i havnen og nippe til det tang/planter der er på tovværket i vandet ved broerne.
det er en meget fin spisefisk som kan grilles og røges.
jeg har set nogle her som har et stykke nedgarn på bådens længde som de lægger i vandet langs med båden i havnen, for så lige at redde aftensmaden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #13  
Gammel 25-03-2010, 00:19
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Nå okay. Det lignede med kasketten.
Ja jeg ved den smager godt, og så er den efter sigende mange penge værd hos fiskehandleren.
Den med nedgarnet langs båden er... flabet.

Nå, nu vil jeg logge af. Tak for 'snakken'.

Mvh
Reply With Quote
  #14  
Gammel 25-03-2010, 09:38
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hold da op - det ser rigtig odt ud.
Utroligt sat det kan se helt eksotisk ud så langt nord på
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #15  
Gammel 21-05-2010, 22:56
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Er det 7 knob i hele fjorden, hvis man ser på google earth er der mange som ser ud til at gå stærker, vi tager derop med båden imorgen til mandag
Reply With Quote
  #16  
Gammel 22-05-2010, 13:43
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Nix, det er 5kn ind til Hadsund, der efter 7kn.
Men men, der er mange der går for fuld udblæsning, og der er også rigelig med plads når i kommer ind i inderfjorden. Man skal bare udvise alm. hensyn til andre på fjorden, og huske på de ofte mange som ligger for anker, hvis du genererer store bølger.
Er du eks.vis en stor motorbåd som jo kan lave meget store bølger når den gør fart, så sæt farten ned til de 7kn når du passerer andre både, så er der ingen der gø'r af at du giver den gas.

God fornøjelse med besøget.
Jeg vil kigge efter dig hvis jeg tager på fjorden.

Mvh
Reply With Quote
  #17  
Gammel 23-05-2010, 22:37
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Sjovt nok laver mange af os færre bølger ved 15 knob end ved 5
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #18  
Gammel 24-05-2010, 00:32
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Sjovt nok laver mange af os færre bølger ved 15 knob end ved 5
Jamen i så fald holder du bare de 15kn, så ingen får vippet deres frokostbord over ende. Så er der ingen der brokker sig, ihvertfald ikke hvad jeg har set eller hørt om på Mariager fjord.
Store (halvplanende) motorbåde laver -modsat speedbådene, ved jeg godt- større bølger ved større fart. Har personligt mødt dem hvor de passerer mig i høj fart, og oplevet dem generere bølger store nok til at kæntre mig, hvis jeg ikke havde vendt stævnen imod dem.(!) Og selv da var det lidt af en oplevelse..
Det får dog heller ikke mit piz i kog, da jeg aldrig har fået 'serveret' sådan en bølge liggende for anker.

Mvh
Reply With Quote
  #19  
Gammel 25-05-2010, 17:50
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Så prøver jeg igen, indlæget fra igår røg sig en tur.

vi kørte til Kongsdalhttp://www.slaebesteder.dk/index.php?s=showmark&markid=123&type=pay&dinfo=1og søsatte båden fint slæbested og ikke 100 andre på samme tid.

Mariager fjord er helt sikkert værd at bruge meget tid på rigtig flot natur og flinke folk over hele linien (selv kludesejler) første nat lå vi i hobro dagen efter hadsund fine havne og faceliter.

Det skal blæse meget før der ikke kan sejles, kan altid finde et sted med læ ang farten må der sejles 5-7knop men som Norvik20" skriver så længe folk tager hensyn til hinanden kan der sejles med den fart du har lyst til, ungerne stod lidt vandski på det bredde stykke ved Mariager men kunne se hele vejen ind til hobro ja selv ind i industri havnen slæbte de tubes
Attached Images
File Type: jpg 047.JPG (164.4 KB, 2 views)
File Type: jpg 040.JPG (159.2 KB, 2 views)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,332
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MuntasirRifsevems
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:37.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden