Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Trailer

Trailer Spørgsmål relaterende til trailere

» Online brugere: 356
4 medlemmer og 352 gæster
HengleyHaumfraut, Irhabarslogy, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 07-07-2009, 13:52
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Som jeg fik det forklaret, er det det samme som når du fx. må køre fra syn til værksted - du ved sådan nogle undtagelsesregler/situation.. Og jeg kører direkte forbi synshal med den.. Men igen, man kan altid møde en dum en der vil argumentere med en...
Reply With Quote
  #22  
Gammel 07-07-2009, 13:55
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg har gaflet et indlæg fra et andet forum (baadsnak.dk) og det er ærlig talt lidt forvirrende:

Jeg har brugt MEGET krudt på at tolke disse regler gennem det sidst år.
Har talt med nok 10-15 personer i færdselsstyrelsen,rigspolitiet,synssteder m.m.

Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.

I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.

Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.

Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!

Så vi er i en gråzone, og det hele afhænger nok af hvilken betjent man møder på sin vej.

Jeg skal i retten engang i efteråret da jeg ikke vil betale en bøde på 500 kr. for at blive stoppet med en tysk indregistreret trailer. Jeg har tænkt mig at indrage Wienerkonvektionen, hvor Danmark har tilsluttet sig at acceptere udenlandske køretøjer i Danmark, og i bekendtgørelsen om kørsel på udenlandske nummerplader i DK, står der også at jeg må.

Jeg fik ikke lov til at køre så meget som en meter mere, men var kun 120 m fra mit arbejder hvor traileren skulle parkeres. På nåde ville han eskortere mig derhen :-) 120 m.... Jeg spurgte ham så hvad han ville have gjort hvos der var prøveplader på traileren,(som lå i bagagerummet) men det ville ham heller ikke acceptere ! Hvis han havde stoppet mig på den sønderjydske motorvej, ville han have eskorteret mig til nærmeste afkørsel eller rasteplads ,hvis den kom først, og bedt mig spænde fra.

Efter at have vist ham reglerne for kørsel med prøveplader, ville han dog kunne acceptere "kort" kørsel til syn med båd, men ikke hvis han så mig 100 km fra mit hjem.

MVH

HH

Yderligere svar:

Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.

Dernæst skal man booke et syn og medtage udskriften (weekender er altså udelukket).

Sluttelig skal man håbe at møde en politibetjent, der ikke er så stridbar at han hænger sig i den sidste detalje om "last på prøveplader".

Den sidste båd vi hentede røg på en autotrailer med bådtrailer og det hele. Helt og aldeles lovligt, men kørslen havde nu været bedre hvis det ikke havde været en 'køjeseng' man trak afsted med.
Reply With Quote
  #23  
Gammel 07-07-2009, 14:01
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Men når du har undersøgt så meget så synes jeg bare du skal køre med det
Reply With Quote
  #24  
Gammel 07-07-2009, 19:48
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Jeg kørte også min hjem på en autotrailer, men var jeg løbet ind i en emsig betjent ville han sikkert have stoppet mig :-)



Med alle de modstridende oplysninger der er, lyder det til at man skal få sine spørgsmål bekræftet skriftligt fra de pågældende myndigheder.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #25  
Gammel 07-07-2009, 23:25
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.

I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.

Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.

Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!
Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.
Jeg tror ikke synshallen kan kræve en båd på traileren.
Dengang jeg fik min synet, sagde jeg til dem, at jeg ikke havde købt nogen båd endnu. Det måtte de jo ligesom acceptere.
De kan sgu da heller ikke forlange, at man kommer med 500 kg fliser læsset på sin boogie trailer, for at få den synet.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #26  
Gammel 08-07-2009, 19:26
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Jeg tror ikke synshallen kan kræve en båd på traileren.
Dengang jeg fik min synet, sagde jeg til dem, at jeg ikke havde købt nogen båd endnu. Det måtte de jo ligesom acceptere.
De kan sgu da heller ikke forlange, at man kommer med 500 kg fliser læsset på sin boogie trailer, for at få den synet.
Jo det har synshallen hjelmmel i lovgivningen til.
Det vil i praksis ikke gøre det, men har retten på deres side til at gøre det.

MVH

HH
Reply With Quote
  #27  
Gammel 08-07-2009, 19:41
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg har gaflet et indlæg fra et andet forum (baadsnak.dk) og det er ærlig talt lidt forvirrende:

Jeg har brugt MEGET krudt på at tolke disse regler gennem det sidst år.
Har talt med nok 10-15 personer i færdselsstyrelsen,rigspolitiet,synssteder m.m.

Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.

I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.

Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.

Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!

Så vi er i en gråzone, og det hele afhænger nok af hvilken betjent man møder på sin vej.

Jeg skal i retten engang i efteråret da jeg ikke vil betale en bøde på 500 kr. for at blive stoppet med en tysk indregistreret trailer. Jeg har tænkt mig at indrage Wienerkonvektionen, hvor Danmark har tilsluttet sig at acceptere udenlandske køretøjer i Danmark, og i bekendtgørelsen om kørsel på udenlandske nummerplader i DK, står der også at jeg må.

Jeg fik ikke lov til at køre så meget som en meter mere, men var kun 120 m fra mit arbejder hvor traileren skulle parkeres. På nåde ville han eskortere mig derhen :-) 120 m.... Jeg spurgte ham så hvad han ville have gjort hvos der var prøveplader på traileren,(som lå i bagagerummet) men det ville ham heller ikke acceptere ! Hvis han havde stoppet mig på den sønderjydske motorvej, ville han have eskorteret mig til nærmeste afkørsel eller rasteplads ,hvis den kom først, og bedt mig spænde fra.

Efter at have vist ham reglerne for kørsel med prøveplader, ville han dog kunne acceptere "kort" kørsel til syn med båd, men ikke hvis han så mig 100 km fra mit hjem.

MVH

HH

Yderligere svar:

Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.

Dernæst skal man booke et syn og medtage udskriften (weekender er altså udelukket).

Sluttelig skal man håbe at møde en politibetjent, der ikke er så stridbar at han hænger sig i den sidste detalje om "last på prøveplader".

Den sidste båd vi hentede røg på en autotrailer med bådtrailer og det hele. Helt og aldeles lovligt, men kørslen havde nu været bedre hvis det ikke havde været en 'køjeseng' man trak afsted med.

Ja det var egentlig en rigtig sjov sag med ham der "HH".
Han var i retten ikke mindre end 2 gange.
Under første retsmøde blev der argumenteret herfra og til Rom, og betjenten som stoppede (var naturligvis også til stede) mig blev helt gasblå i hovedet.
Han fik så sagen udsat da han ikke kendte alle de regler og paragraffer, som jeg remsede op :-)
6 måneder senere kom et brev om et nyt retsmøde (troede egentlig de havde frafaldet sigtelsen grundet den lange ventetid) men det have de så ikke. For at virke meget seriøs hyrede jeg en advokat med speciale i færdslesret og tog med.
Nu mødte en jurist fra rigspolitiets færdselsafdeling op i retten på vegne af anklageren.
Jeg havde lavet hele forarbejdet for min advokat, så denne var "klædt" rigtig godt på med både danske,tyske og EU-regler på området. Vi synes selv at retssagen forløb godt, og fik gennemhullet anklagerens argumenter.
3 dage senere kom rettens afgørelse: JEG BLEV PURE FRIFUNDET og bøden blev trukket tilbage og det offentlige skulle betale alle sagens omkostninger incl. min advokat :-))

Det skal dog lige tilføjes at jeg er momsregistreret indenfor autohandel (godt nok kun på fritidsbasis) men, at dette var en stor del af årsagen til frifindelse, grundet de snørklede regler indenfor kørsel med udenlandske køretøjer i Danmark.

MVH

HH
Reply With Quote
  #28  
Gammel 08-07-2009, 19:51
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Holten Se indlæg
3 dage senere kom rettens afgørelse: JEG BLEV PURE FRIFUNDET og bøden blev trukket tilbage og det offentlige skulle betale alle sagens omkostninger incl. min advokat :-))

Det skal dog lige tilføjes at jeg er momsregistreret indenfor autohandel (godt nok kun på fritidsbasis) men, at dette var en stor del af årsagen til frifindelse, grundet de snørklede regler indenfor kørsel med udenlandske køretøjer i Danmark.

MVH

HH
Wow. Det må jeg nok sige. Det er da gode nyheder, men du tror altså at hvis du havde været privat person så havde du tabt sagen ?
Reply With Quote
  #29  
Gammel 08-07-2009, 19:59
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Wow. Det må jeg nok sige. Det er da gode nyheder, men du tror altså at hvis du havde været privat person så havde du tabt sagen ?
Ja det havde jeg 100% sikkert..desværre.
Reply With Quote
  #30  
Gammel 22-07-2009, 22:00
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det tror jeg ikke.
Din sag har jo skabe præcedens i DK, og ville godt kunne bruges i en evt. anden sag.
Hvad skulle forskellene være for en privatperson og en virksomhed, med hensyn til kørsel med en trailer på udenlandske plader.? Hvilke argumenter tale for at det er lovligt for en virksomhed men ikke en privatperson, dem kan jeg ikke umiddelbart se..

Men supert at du blev frikendt.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #31  
Gammel 22-07-2009, 22:16
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det tror jeg ikke.
Din sag har jo skabe præcedens i DK, og ville godt kunne bruges i en evt. anden sag.
Hvad skulle forskellene være for en privatperson og en virksomhed, med hensyn til kørsel med en trailer på udenlandske plader.? Hvilke argumenter tale for at det er lovligt for en virksomhed men ikke en privatperson, dem kan jeg ikke umiddelbart se..

Men supert at du blev frikendt.
Uha nu kan det gå hen og blive en lang smørre, men jeg skal prøve at fatte mig i korhed :-)

Den lov, som jeg lagde mest til grund for frifindelse omhandler udenlandske køretøjeres adgang til DK, og herunder kørsel med udenlandske nummerplader som dansk statsborger med bopæl i DK.
Det må man som hovedregel ikke, dog er der visse undtagelser: Er/har man virksomhed og er kørslen forbundet hermed fx. kørsel i forbindelse salg/rep. af det udenlandske køretøj eller afhentning/udbringning i samme forbindelse er det lovligt. Du kan finde loven på nettet og se den i sin fulde længde. Desværre står der flere steder omtalt ordet "erhvervsdrivende" i forbindelse med undtagelserne.

MVH
Holten
Reply With Quote
  #32  
Gammel 22-07-2009, 22:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Good pointé
Men jeg ville nu stadig forsøge mig med en henvisning til din sag hvis det var mig som stod i retsalen..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #33  
Gammel 22-07-2009, 23:04
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Good pointé
Men jeg ville nu stadig forsøge mig med en henvisning til din sag hvis det var mig som stod i retsalen..
Det skal du være velkommen til, eller endnu bedre overfor betjenten, som ikke kender loven.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Nyt/andet trækdyr til bådtrailer og lille campingvogn lbk Off topic 7 16-08-2009 22:49
1300-1500 indreg. bådtrailer MartinN Køb 0 19-05-2009 21:52
Udlejningstrailer - kun kørsel i DK MartinN Trailer 16 05-05-2009 19:44

» Statistikker
Medlemmer: 111,463
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Irhabarslogy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden