Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 304
13 medlemmer og 291 gæster
DargothEnquilt, DarylFoftolelf, Evadzo, Evasjf, Iomarevivy, KabOraseDer, Marikhaurn, pemapeent, StevenNic, Thomasmum, UmulOremBeaum, Williammub, willmt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Er du påvirket af finanskrisen - og hvor længe varer den?
Nej jeg har intet mærket til den 17 48.57%
Ja jeg har mærket konsekvenserne af krisen 10 28.57%
Jeg tror krisen er ovre på under 1 år 5 14.29%
Jeg tror krisen varer mere end 1 år 18 51.43%
Multiple Choice afstemmning. Stemmer: 35. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #61  
Gammel 06-02-2010, 10:50
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
jeg tror også vi er på vej op af igen. vi kan i hver fald mærke i auto brancen at der er begyndt og ske lidt igen. med flere solgte biler. og på værkstedet har vi fået en vikar ind for og følge med. og forsætter det sådan. skal vi nok ha en mand eller 2 mere. i øjeblikket er vi 2 svende og en lærling på værkstedet.

har dog ikke selv været berør af finans krisen. men tror den går den rigtig vej igen
Reply With Quote
  #62  
Gammel 06-02-2010, 11:01
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Hmmm... Måske ikke helt så fremragende alligevel.

http://www.business.dk/oekonomi/gael...-truer-danmark

Jeg er enig med Peter508 i at vi nok har mærket bunden, og at ting meget meget langsomt går den anden vej. Dermed ikke sagt, at der ikke kommer flere konkurser, afskedigelser m.m. Det skal der nok komme. Men konjunkturmæssigt tror jeg også på at bunden har været nået.

Det er klart at vi står overfor nogle udfordringer med hensyn til det stigende antal ældre vi får i fremtiden.

Her er en forholdsvis frisk artikel fra DR:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/02/09/093741.htm


Og en fra nationalbanken omkring vores udlandsgæld :

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/st...Dug20100115Nyt



Det er nok de fakta som medierne glemmer at fortælle når de fortæller om vores såkaldte "gældsbombe". Hvor tit har du hørt, at dansk økonomi reelt set er i plus, og gælden her i 2010 er blevet betalt?
Reply With Quote
  #63  
Gammel 06-02-2010, 13:00
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
I mit firma har vi ordrebogen fyldt, for de næste 2-2,5 år. Vi har et "luksusproblem" mht. halkapacitet. Lige pt. er der gang i bygning af en ny valsehal, med en ny valse, der kan valse plader optil 110 mm i tykkelse, samt 3,5 m i bredden. Det bliver Nordeuropas største valsefaciliteter.
Desværre har Metal Aalborg en stor ledighed, så det er surt at der til stadighed kommer indlejede svejsere, fra Polen, Letland, Litauen og Rumænien, når der er kvaliciferet dansk arbejdskraft "lige om hjørnet"
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #64  
Gammel 06-02-2010, 15:06
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren. Se indlæg
I mit firma har vi ordrebogen fyldt, for de næste 2-2,5 år. Vi har et "luksusproblem" mht. halkapacitet. Lige pt. er der gang i bygning af en ny valsehal, med en ny valse, der kan valse plader optil 110 mm i tykkelse, samt 3,5 m i bredden. Det bliver Nordeuropas største valsefaciliteter.
Desværre har Metal Aalborg en stor ledighed, så det er surt at der til stadighed kommer indlejede svejsere, fra Polen, Letland, Litauen og Rumænien, når der er kvaliciferet dansk arbejdskraft "lige om hjørnet"

Hvordan kan det være at man vælger de udenlandske, frem for de danske? Er der ikke overenskomstmæssig løn som gør at begge parter får det samme i lønningsposen?
Reply With Quote
  #65  
Gammel 06-02-2010, 19:41
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
Hvordan kan det være at man vælger de udenlandske, frem for de danske? Er der ikke overenskomstmæssig løn som gør at begge parter får det samme i lønningsposen?
Måske er det fordi at indlejet mandskab kan sendes "hjem" når det ikke lige er behov for deres arbejdskraft. De er jo ansat på vikarlign. vilkår. De oppebærer samme løn som vi alm. ansatte, og får det samme i bonusudbetaling ved akkordafslutning - forudsat at de har været ansat i firmaet i 3 måneder.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #66  
Gammel 06-02-2010, 20:18
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mine kommentarer var alene baseret på detailmarkedet og ikke deciderede produktionsvirksomheder som Danfoss og Linak, hvor disse virksomheder er underleverandører til mange brancher.

jo jo men tingene hænger sammen, og underleverandører leverer til detail handelen, på et eller andet niveau.

Netop sengemarkedet satsede Linak meget stort på for 5 - 6 år siden

Jeg kan jo så afsløre at "satsningen" på sengemarkedet startede i starten af 90'erne, med at der først blev oprettet en udviklingsafdeling med fokus på nye markeder, da det daværende store marked som var paraboler gled ud. Og at undertegnede iøvrigt arbejdede på Linak på daværende tidspunkt, og jeg var bl.a. med til at lave den første actuator beregnet til senge.

Udover det så spænder Linak's produkter og anvendelsen af actuatorer meget vidt, i dag er firma'et verdens omspændende, og meget atypisk ligger hovedsædet stadig i Guderup. Da jeg arbejdede der i starten af 90'erne, blev der lavet en 10 års plan, den var opfyldt efter 2 1/2 år...spændende og god arbejdsplads hvor jeg stadig har familie og venner der arbejder.
Reply With Quote
  #67  
Gammel 06-02-2010, 21:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, det er rigtigt, men størstedelen af Linak´s leveringsprogram er baseret på aktuatorløsninger til hospitals- og plejehjemssenge, kontormøbler, patientløftere, industriopgaver mv. Det er IMØ først efter købet af TD systemet fra UniDrive GmbH, at Linak for alvor har bevæget sig ind på komponentmarkedet, hvor deres kunder leverer til detailmarkedet herunder elevationssenge. I flere år har Linak dog tilbudt aktuatorer til hvilestole.

Linak´s fokusområde indenfor senge, var i mange år koncentreret omkring hospitals- og plejehjemssenge og ikke privatmarkedet, som Dewert/OKIN henvendte sig til. Det er korrekt at Linak i mange år forsøgte at udvikle en dobb. motor som Dewert/OKIN, men måtte hurtigt indse, at begge konkurrenter havde fået så stort et forspring og havde etableret produktionsfabrikker i bl.a Ungarn, hvor produktions- og lønomkostninger er væsentlig lavere end i Kirchlengern og Gummersbach, hvor de førhen havde produktion. Dette betød, at Linak ikke havde en chance for at matche deres priser. Den første dobb. motor som Dewert producerede i 1988 blev tilbudt - OKIN kopierede den efterfølgende i 1991 - attraktive kunder til 245,- DEM. I dag sælges samme motor til priser omkring 30,- EUR....Jo, der er sket meget.
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 06-02-2010 kl. 21:35.
Reply With Quote
  #68  
Gammel 06-02-2010, 21:30
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Linak´s fokusområde indenfor senge, var i mange år koncentreret omkring hospitals- og plejehjemssenge og ikke privatmarkedet

Det er helt korrekt men gynger og karruseller du ved

Og privatmarkedet både med senge og møbler generelt er jo steget kraftigt, så derfor gik Linak selvfølgelig også ind på det marked.

Men nu skriver du en del omkring motorer, Linak udvikler ikke og producerer ikke motorer, de har udviklet og producerer actuatorer. Motorerne de bruger til dette formål leveres af andre.

Bent Jensen udviklede actuator systemet sidst i 70'erne, da han havde overtaget hans far's værksted med 7 ansatte, og i dag har Linak omkring 1500 ansatte i ind og udland.

Privatmarkedet omhandlende møbler er kun en lille del af deres produktion. Kontor møbler, landbrugssektoren og eksempelvis nede i mit motionscenter når jeg er på løbebåndet og jeg sætter en stigning på, så er det en Linak actuator der får den til at løfte sig...osv...

Men nu er det her jo ikke en tråd om Linak, men Linak blev nævnt da de igen ansætter folk, hvilket de iøvrigt gør både i DK, men også på deres amerikanske fabrik.
Reply With Quote
  #69  
Gammel 06-02-2010, 21:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Det er helt korrekt men gynger og karruseller du ved
Men nu skriver du en del omkring motorer, Linak udvikler ikke og producerer ikke motorer, de har udviklet og producerer actuatorer. Motorerne de bruger til dette formål leveres af andre.
Har jeg skrevet, at Linak udvikler og producerer motorer... ? I så fald er det forkert - det er korrekt at de køber motoren i "byen" og strikker den samme med spindel, spindelmøtrik, snekke og sælges under "aktuator". Det samme gjorde deres konkurrenter også førhen med motorer fra Valeo, Bosch, SWF m.fl. I dag har Dewert/OKIN egen motorfabrik.

Meget hyggeligt med et sidespring i tråden.. Dejligt at Linak og andre danske virksomheder ansætter medarbejdere igen - det trænger vi til at se noget mere.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #70  
Gammel 07-02-2010, 20:16
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Py ha nu har jeg brugt en hel søndag med tømmermænd på at skrive en Kompetenceprofil og derefter en CV. det har jeg dælme aldrig prøvet før og det er ikke nemt at skrive om sig selv Må hellere stoppe nu og så kikke på det med friske øjne og sind i morgen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #71  
Gammel 07-02-2010, 20:55
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Skal vi prøve at skrive den for dig
Har du prøvet at tage en så kaldt personligheds test.? Det kan man på Jobindex, og den plejer at give en masse gode "udsagns- og tillægsord" om en selv som man netop kan bruge i en "beskrive dig selv situation"
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #72  
Gammel 31-10-2010, 11:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
En impuls-idé ramte mig til morgen - jeg ville med en af turbådene fra Helsingør og på Øresund for at fange fisk.

Jeg har altid haft mit favoritkutter, nemlig M/S Sandmandden - topprofessionel besætning og altid god plads ombord. Jeg kontaktede rederiet, men desværre var der ikke nok tilmeldte til hverken morgen- eller eftermddagsturene, så kutteren holdt fri i dag.
Næste mulighed er M/S Nordkysten - en topmoderne kutter dog plejer der altid at være alt for mange med ombord, så "linekludder" sker tit. Desværre var der heller ikke her nok tilmeldinger, så alt sejlads er aflyst i dag....

For få år tilbage, var der altid rift om pladserne på kutterne fra Helsingør, men det har tilsyneladende vendt. En af de andre kuttere der trofast har sejlet fra Helsingør i mange mange år er stoppet, hvilket kan skyldes den generelle afmatning.

Søndagen i dag er ellers som støbt til en god fisketur.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #73  
Gammel 31-10-2010, 11:18
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
En impuls-idé ramte mig til morgen - jeg ville med en af turbådene fra Helsingør og på Øresund for at fange fisk.

Jeg har altid haft mit favoritkutter, nemlig M/S Sandmandden - topprofessionel besætning og altid god plads ombord. Jeg kontaktede rederiet, men desværre var der ikke nok tilmeldte til hverken morgen- eller eftermddagsturene, så kutteren holdt fri i dag.
Næste mulighed er M/S Nordkysten - en topmoderne kutter dog plejer der altid at være alt for mange med ombord, så "linekludder" sker tit. Desværre var der heller ikke her nok tilmeldinger, så alt sejlads er aflyst i dag....

For få år tilbage, var der altid rift om pladserne på kutterne fra Helsingør, men det har tilsyneladende vendt. En af de andre kuttere der trofast har sejlet fra Helsingør i mange mange år er stoppet, hvilket kan skyldes den generelle afmatning.

Søndagen i dag er ellers som støbt til en god fisketur.....
køb dig en "fiskekutter" som mig .so du er fri for kutterbølv..
evtl kan jeg komme til kbh for en weekend med ubåden og vi kan torske fiske udenfor hveen,--kun hvis du tør at sejle med en rigtig båd...hehe
min fryser mangler torsk hvis du giver hus for en aften og vi dele bådens benzin so bringer jeg båden grejet og nogen fantastiske fiskepositioner..læs om en af mine toure i sundet her http://www.rokkerne.dk/fangstrapportervis.asp?ID=306
her i lillebælt er pt ingen ting pga piratfisker..område er tom med fisk...

Sidst redigeret af Manorwar; 31-10-2010 kl. 14:34.
Reply With Quote
  #74  
Gammel 31-10-2010, 15:09
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Manorwar Se indlæg
køb dig en "fiskekutter" som mig .so du er fri for kutterbølv..
evtl kan jeg komme til kbh for en weekend med ubåden og vi kan torske fiske udenfor hveen,--kun hvis du tør at sejle med en rigtig båd...hehe
min fryser mangler torsk hvis du giver hus for en aften og vi dele bådens benzin so bringer jeg båden grejet og nogen fantastiske fiskepositioner..læs om en af mine toure i sundet her http://www.rokkerne.dk/fangstrapportervis.asp?ID=306
her i lillebælt er pt ingen ting pga piratfisker..område er tom med fisk...
Ingen problem...

November måned er i arbejdets tegn, nemlig bådudstillinger i Tyskland, Spanien, Holland og Polski-lande... Måske en dag i december..??
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #75  
Gammel 02-11-2010, 14:09
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Thumbs down Palletyvei til 11,99

Jeg forstår ikke helt, hvor I finder billig benzin. Her i København og omegn skilter tankstationerne med blyfri til 11,99 kr per liter, pølse med brød til 59,95 kr. og to sukkervand til 49,95 kr.

For disse priser er der hverken servietter, luft eller vand ved standeren. Der er til gengæld kun en ekspedient ved kassen - og lang kø med den ene ildelugtende kunde efter den anden, der skal ha' smøger og øl, der skal indtages i den rustne varebil, der har tabt den bagerste del af udstødningsrøret under sidste palletyveri.

Jeg synes nu, det var bedre priser og bedre tider før finanskrisen kom bag på os i 2006.
Reply With Quote
  #76  
Gammel 02-11-2010, 14:14
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Jeg forstår ikke helt, hvor I finder billig benzin. Her i København og omegn skilter tankstationerne med blyfri til 11,99 kr per liter, pølse med brød til 59,95 kr. og to sukkervand til 49,95 kr.

For disse priser er der hverken servietter, luft eller vand ved standeren. Der er til gengæld kun en ekspedient ved kassen - og lang kø med den ene ildelugtende kunde efter den anden, der skal ha' smøger og øl, der skal indtages i den rustne varebil, der har tabt den bagerste del af udstødningsrøret under sidste palletyveri.

Jeg synes nu, det var bedre priser og bedre tider før finanskrisen kom bag på os i 2006.
Tjaaa... jeg kørte forbi et par tankstationer i morges hvor max prisen på en liter blyfri 95 lå på 10.25, så det er vist ikke herovre i mørket at det er galt
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #77  
Gammel 02-11-2010, 15:25
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
øøøh jeg ved ikke hvor du har set en pris på 11.99 ??

Specielt fordi dagens listepriser på blf. 95 er 10.89 ved de bemandede selskaber....

Men udover det så tank om morgenen, det er der priserne ( i døgnet ) er billigst. Ja også vælg et ubemandet selskab så sparer du lige et par ører mere....
Reply With Quote
  #78  
Gammel 03-11-2010, 00:05
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Her til aften lå prisen på 95 blyfri på 10,01 ved shell express, en ubemandet station. Inden for de sidste dage har den flere gange været lige under 10,00 kr pr. liter, så vi klager ikke i Esbjerg.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
  #79  
Gammel 08-11-2010, 09:31
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
9.42 på Tagensvej.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,412
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Marikhaurn
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden