Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 563
2 medlemmer og 561 gæster
Brantsmoomasar, Victorujk
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-10-2010, 18:58
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
lidt vand og så dette

fandt lidt vand under dørken i styrbordside, kunne ligne kondens der havde samlet sig, da "rammen" hvori det lå, ikke som i bagbordsside har et drænhul?? altså bunden er jo ligesom en masse rammer, hvor vand så kan ledes ned i bunden af båden, for derefter at ryge ud ved hjælp af lænsepumpen... snakker jeg sort, må i lige sige til.. har ellers haft synsmand på båden inden købet, men tror ikke han har været under dørken i agterkahyt... ligeledes var der en smule vand, en skefuld vel sagtens, et andet sted bare i bagbordsside, også op af en "ramme" hvor der ikke er et drænhul, dette vand var næsten udtøøret, efterladende en form for saltkrystaller?? har rengjordt det hele, men hvad er disse krystaller og er der andre der har oplevet lignende... vedhæfter lige et par billeder for syns skyld.. har bare vasket det og tørt godt efter med klude, er der ellers noget man skal rense med?? det sorte er bare støv osv der er samlet sammen...
Attached Images
File Type: jpg CIMG2668.JPG (962.1 KB, 4 views)
File Type: jpg CIMG2669.JPG (952.0 KB, 4 views)
File Type: jpg CIMG2670.JPG (973.2 KB, 3 views)
File Type: jpg CIMG2671.JPG (972.0 KB, 2 views)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-10-2010, 19:14
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Thumbs up

Kan ikke forstå din "synsmand" ikke har været under dørken, men til dit spørgsmål så er det ganske normalt, specielt med svingene temp. og fugtighed. Når det er så lidt som du siger vil det nok ikke kunne undgås, du kan prøve at ligge en fugtpose der ned og se om det ikke trækker det hele.

Stærkt gået du er så opmærksom.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-10-2010, 19:24
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det er nok kun kondens. jeg har også en slat i mine bænke hvert efterår. Jeg troede det var en utæthed og prøvede at tape avisstrimler fast på indvendig side af fribordet for at se om vandet kom oppe fra, men nej aviserne forblev tørre, men opdagede efter en weekend med en god varme i båden at der var kommet en slat igen, især i de bænke hvor varmeslangerne løber igennem.
der er selvfølgelig også en mulighed for en utæthed et sted, og den kan være mange steder, måske ved samlingen bag fenderlisten, og er det saltvand så kan det være saltkrystaller du har set.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-10-2010, 20:52
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
synsmanden var skam under dørken, bare ikke i hele agterkahyt rundt om sengen.. må indrømme jeg heller ikke troede hele gulvet kunne fjernes... (selvfølgelig kunne det det, da det jo er lagt på et tidspunk he he), der var en plade ca. 40 x 40 cm, med et "øje" i, den blev åbnet og her er der bare en dyb "brønd" ned til lænsepumpen, det er i en ramme i ummiddelbar tilknytning til denne, lige op ad, at der lå vand, pladerne over disse blev ikke fjernet, måske han heller ikke har troet de var løse.. madrasser og alt andet blev fjernet for adgang til rum under dette, og her er der ligeledes heller ingenting... eneste mulighed jeg kan se, er at det er kondens der så er løbet fra diverse "rammer" vi de respektive drænhuller, for så at ende i disse sidste rammer hvor der ligeledes burde have været et hul det sidste stykke ned til der hvor lænsepumpen er, sådan er det ihvertfald i bagbordsside, og her er der intet vand, tager lige et billede i morgen, da det faktisk ser ud til at der skulle have været et hul i tidernes morgen, men da man har gjort sengen større, har man i glasfiber bygget en større og bredere ramme op, og derved fået lukket et af disse dræn, uden at lave et nyt... måske.. selvfølgelig er det ikke uundgåeligt med fugt i en båd, men har nu været alle steder i sider og bund uden at finde noget andet end der agter.. ;-) det sværeste er jo at finde om bag alle vægge osv skal jo først finde de skide skjulte samlinger he he ligger man og sejler i fugter luft, indeholder denne ved havet jo også salt, så derved nok de saltkrystaller... forhåbentligt
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-10-2010, 21:16
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
kom lige til at tænke dette: forrige ejer har jo altid haft den i vandet, også vinter, måske med konstant 10-12 grader, han varofte i båden, og kørte der oliefyret, sikkert til omkring de behagelige 20 grader, når så han forlod båden, og temp falder til 10-12 kan det jo slet ikke undgåes med bare lidt fugt... smider 4 fugtposer i imorgen... så må vi se... blev bare lige næsten panisk ved synet af vand i båden he he...

Nicolai: ja jeg er en del opmærksom.. skal vide alt og hvorfor he he, så er ikke bleg for at skille en væg bare for at se hvad der gemmer sig bagved, og hvad de forskellige ledninger fører til.. syntes bare det er rart at vide hvad findes hvor i tilfælde af der en dag bliver brug for det... er ved at kortlægge el og div bare så man ved hvor man skal kigge ved fejl... kunne nu godt tænke mig isolering af båden, men tror det er lidt omfattende lige nu he he
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-10-2010, 07:27
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Det er temmelig omfattende kan jeg godt skrive under på, lige pt. er vores hjem / Silverton splittet ad, jeg er ved at lave en fugt indtræning i fenderlisten, samt komplet nyt undergulv og gulv og isolering med væg m.m Det er ret omfattende men så bliver det som man vil ha det, og kender det med man godt vil vide hvor alt leder hen
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-10-2010, 08:03
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
hvordan fandt du ud af at der var vand indtrængning ved fenderlisten ?? eller var der tydelig skade på den??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #8  
Gammel 04-10-2010, 12:18
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Begge ting, der var sorte streger af vandets bane, samt tidligere ejere havde brugt fenderlisten som badebold så den har fået sine knubs. Men vi fandt stedet hvor det kom ind ved at gå en tur på dækket med en vandslage og spule kraftigt på listen. Det gør det hele lettere at vores båd er så skilt ad pt som den er
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #9  
Gammel 04-10-2010, 19:08
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Begge ting, der var sorte streger af vandets bane, samt tidligere ejere havde brugt fenderlisten som badebold så den har fået sine knubs. Men vi fandt stedet hvor det kom ind ved at gå en tur på dækket med en vandslage og spule kraftigt på listen. Det gør det hele lettere at vores båd er så skilt ad pt som den er
Har skilt det meste af agterkahyt idag, og der var der sjovt nok også sorte streger, undrede mig over hvad det kunne være, tog ikke et billede af det, løb tør for strøm på kamera, men nu har du givet mig grunden he he.. perfekt. Det må dog være fra tidligere tider, der er nemlig totalt tørt i den side af båden...
Fik taget disse af problemet fra igår.. efter 18 timer med varme og gulvet oppe, lidt salt dråber var der i overfladen.. ringede vurderingsmand som ikke mener det er noget af betydning.. grunden til de små dråber idag burde være fordi jeg ikke havde vasket området, blot tørret det med en klud, derved ville der stadig ligge salt i overfladen, som så grundet varmen i kahytten samt kulden fra vandet skabte kondens.. han anbefalede jeg vaskede det hele med rigeligt ferskvand, og checkede det i morgen...
Attached Images
File Type: jpg CIMG2676.JPG (950.6 KB, 1 views)
File Type: jpg CIMG2677.JPG (961.2 KB, 1 views)
File Type: jpg CIMG2679.JPG (1.02 MB, 1 views)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-10-2010, 20:18
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Sådan ! Spændene, det godt du arbejder dig til bunden af sagen.
Nu må jeg vist os snart få lagt nogle af alle mine billeder op, idag fjernede jeg vandvarmeren og 2kvm rådent krydsfiner, i morgen går jeg igang med at lave den form til dræn renden vi tidligere har snakket om
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-10-2010, 21:12
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
det lyder sgu også spændende det du der har gang i Nicolai.. ja lig endelig lidt billeder op, det hjælper på forståelsen, lykke til i morgen du.. ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #12  
Gammel 05-10-2010, 08:54
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Live Update!

Sidder nede i båden, og nu kan du lige se forskellen hvor man virkelig kan se hvor vandet har løbet, lig mærke til det hvide rørs farveforskel også.
Der kommer en update senere hvor jeg har savet lidt.
Der er os lige lidt billeder af vandvarmeren jeg tog ud
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._4663740_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._6412533_n.jpg
blev nød til at skille vandvarmeren ad der nede og så få den ud.http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._3176157_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._7508323_n.jpg

Laver det lige senere så man kan se billederne her inde i indlægget, men det sku svært på en apple computer som jeg ikke lige er vandt til
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #13  
Gammel 05-10-2010, 09:49
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
der bliver da gået til den Nicolai.. må da sige det er en stor operation.. men så bliver det gjort som man vil ha det.. ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,525
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Brantsmoomasar
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden