Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 452
4 medlemmer og 448 gæster
Andrewfp, StevenNic, Svetlxdl, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-02-2010, 10:22
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
OMC 5.0 Liters fra 96?

Hej. Jeg er faldet over en Draco 17 fods, som jeg syntes ser interessant ud.
Men jeg mindes at have læst om OMC er noget L***, Men er den jeg har set på også noget man skal holde sig fra?

Båden kan ses her
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-02-2010, 11:01
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved ikke om du har set billeder af min gamle speedbåd, som jeg hentede i Italien ( Zaniboni Puma )....

Den var fra 1982 med en mercruiser motor, og havde kun sejlet i Gardasøen, var lagt i hal efter hver sejltur, og havde sejlet et snit af ca. 15 timer om året.

Den var/er fantastisk velholdt og velsejlende....

Min pointe er at jeg gav ( efter lidt forhandling frem og tilbage ) 35.000,- for den....

Hvis du kigger lidt i udlandet, så er der meget store besparelser at hente. Jeg har købt mine 2 sidste både syd for grænsen, og jeg har sparet mange penge på det.

Puma'en sejlede jeg i i 2 år, og den kostede ikke andet end almen vedligeholdelse, og jeg solgte den med omkring 15 - 20.000 kr fortjeneste....
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-02-2010, 11:48
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Jo, jeg har godt set din Puma, lækker båd. Men jeg vil helst gerne have noget skandinavisk, da jeg sejler i Køge Bugt, og der kan komme uventede bølger - meget hurtigt

Og så helst noget med en motor der kan skrubbe af, når den skal
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-02-2010, 13:56
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Thumbs up jow....

Det lyder skam billigt nok... og en fed lille speed båd....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-02-2010, 14:03
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu skal du ikke være så bange for at købe en Zaniboni, de er bygget til at sejle i Adriaterhavet og Middelhavet...

Men det var ikke for at du skulle kigge efter sådan en, mere som illustration for hvad du kan få for 35.000,- syd for grænsen...
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-02-2010, 14:17
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Elers kan du tage en snak med Aksel Rolskov, han kender en del til Draco bådene http://www.rolskov-marine.dk/ eller HorizonBlue....
Personligt mener jeg du er bedre tjent med dette sæt, når vi ligger i det prisleje: http://www.dba.dk/fletcher-arrowbeau...d/id-64358780/ eller denne http://www.dba.dk/sjov-speedbaad/id-64311085/
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle

Sidst redigeret af Albjerg; 05-02-2010 kl. 15:00.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-02-2010, 15:28
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Det er nu motoren jeg spørger om. Ikke båden, jeg ved Draco er kvalitet, og har da også sejlet med et par stykker.
Men jeg vil vide noget om motoren der ligger i den hvis det kan lade sig gøre
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-02-2010, 15:29
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Talking Til albjerg..

Tror det er fordi han gerne vil ind i familien ( Støbejern med 8 gulvspande )..... V8`er smiler.... og ja det går sku også godt ... Jeg ville ikke have andet da
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-02-2010, 16:24
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Selve motoren er en Ford 302 KubikTommer V8, en ganske udemærket forslugen slider, den bliver der ikke problemer med, udover rust indvendig.

Jeg har min tvivl om hvorvidt hele drivlinien er fra 1996. Det sidste OMC drev med klokobling blev lavet i 1992, så vidt jeg ved. Derefter hed de Cobra SX og var med konisk kobling(langt bedre drev). Man kan se forskellen på de to drev på lang afstand.

Drevet på den der båd, er med klokobling. Det vil sige at den siger KKKRRRRRRRRRRR-KRONK, når den går i gear, hvis man fedter med gashåndtaget, eller kloen er slidt.

Hele ombygningen er formentlig lavet i 1996. Jeg kan huske, at jeg så lige nøjagtig den båd, i det år. Den var til salg nogle år senere til 69000 kr.

Om du skal købe den?

Både og.

OMC har et dårligt rygte, selvom flere har sejlet med OMC uden nævneværdige problemer. Men jeg vil sige, at er man ikke helt skarp på det mekaniske, skal man nok ikke købe den.

Men det er egentlig generelt, for gamle både kan være en stor udfordring, mekanisk.

Jeg synes at prisen er ok.

En V8'er i en Draco 1700 er lige i overkanten, vægtmæssigt. Jeg har en kammerat der har lavet en 1700 med V8 og den er nederdrægtig røvtung. Når der sidder to personer i forsæderne, ser det dog bemærkelsesværdigt ud, men når den skal op at plane, stejler den helt vildt(der er ikke powertrim). Tager man gassen af for hurtigt, kan den slå lidt vand ind over hækken.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #10  
Gammel 06-02-2010, 02:37
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Hej Horizinblue.
Tak for et rigtig godt svar. Der var noget til tænkeboksen. Jeg vil bestemt mene at jeg er skarp mht. mekanik, men det er så bare om jeg vil miste tid på vandet, for et drev, som måske aldrig vil komme til at virke ok igen?

Altså, finde en båd som måske er lidt nyere med en Mercruiser eller Volvo drivlinje, som der stadig er lidt gensalgsværdi i?
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #11  
Gammel 06-02-2010, 09:47
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Grundliggende er jeg meget enig med horizonblue omkring hans vurdering af båd og drivlinie.

OMC Cobra blev produceret i perioden 1986 - 1992/1993 ( der er uenighed fra flere om OMC eventyret sluttede i 1992 eller 1993 ), hvor de fleste mener at det sluttede i december 1992 - det var altså her det sidste rigtige OMC drev forlod fabrikken i Lexington, Tennessee. Efterfølgende blev samarbejdet med Volvo Penta mere og mere struktureret og OMC fabrikken blev sat ud på et sidespor. Samarbejdet imellem OMC og Volvo Penta betød i korte træk, at man tog det bedste fra OMC og Volvo Penta drevet og kogte det sammen i een cocktail og efterfølgende solgte drevet under navnet SX Cobra.

Omkring gearskiftet på OMC Cobra drevet, kan det med tiden vise svagheder. Som ofte er det grundjusteringen af gearkablet der skal tilpasses kombineret med mikroswitch på skiftekonsollen. Ved ældre både, hvor vedligeholdelsen og behandlingen af drivlinien har været mangelfuld, kan det være en krævende opgave at få gearskiftet til at fungere optimalt. Hvis den lille "arm" på mikroswitchen hviler på skiftekonsollens "bakke", så halter motoren og ved betjening af gashåndtaget enten frem eller bak, så vil motoren gå ud.

Et andet kendt fænomen på OMC Cobra drevet er tætheden. Alle OMC drev er som minium 18 år og egentlige reparationer i større eller mindre omfang må påregnes i fremtiden. Opmærksomheden skal være rettet imod pakninger, pakdåser og O-ringe inde i drevet. Ved vand i drevolie skal årsagen som ofte findes i defekt pakdåse omkring impellerakslen eller i værste fald selve impellerakslen. Problemet med impellerakslen er materialevalget - det minder om bornholmsk grydestål nummer halv syv. Sårbart og ikke velegnet, hvor pakdåsens formål er at holde vand og drevolie adskilt. Pakdåsen ved drivakslen kan i få tilfælde vise svaghedstegn, hvilket betyder at drevolien lækkes i drivbælgen.

Motoren kan der ikke udsættes noget synderligt på. Amerikansk, stærk og fordrukken. Udstødningssystemet bør kontrolleres udelukkende baseret på alderen. Ford motoren er ikke ligeså nem at købe reservedele til som GM motoren - bevares, reservedele kan skaffes, men der er som ofte leveringstid.
Jeg har en håndfuld OMC/Volvo Penta kunder med Ford motorer både i karburator og EFI udgave, hvor jeg lagerfører gængse reservedele som pakningssæt til motoren, filtre, pakninger til udstødningssystemet, manifolder, knæ mv.

Jeg har vedhæftet eksploderede skitser af OMC Cobra transom og drevet.
Attached Images
File Type: jpg OMC Cobra drev overdel.jpg (189.4 KB, 0 views)
File Type: jpg OMC Cobra drev underdel.jpg (222.1 KB, 0 views)
File Type: jpg OMC Cobra transom.jpg (231.6 KB, 0 views)
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 06-02-2010 kl. 09:54.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 06-02-2010, 10:40
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det er rigtigt, som Nytdrev siger, at reservedele til motoren er knap så nemme at få fat i, som til GM motorer. Udstødningsmanifolde i original udformning, har været umulige at opdrive tidligere, ved ikke om de findes nu. Men der findes andre udformninger, som ved hjælp af diverse rørbøjninger kan passes til.

Hvis du køber båden, vil det nok være en god ide at have en cigarkasse med 10000-15000 kr i, til uforudsete udgifter. Ikke fordi du med sikkerhed får brug for dem, men hele sættet er ikke nyt længere og noget skal der nok dukke op.

Hvad jeg ville gøre i dit sted?

Jeg turde godt at købe den(men jeg gør også vanvittige ting af og til). Men jeg vil forberede mig på, at det kan blive nødvendigt at tage motor/drev ud af den og overhale det fuldstændigt, evt finde et brugt SX drev til den i stedet.

Jeg snakker ikke om at hovedrenovere motoren(medmindre der er dårlig kompression på den), blot tage den ud, rense/male den, renovere karburator, ny benzinpumpe, ny starter, elektronisk tænding, nye ledninger osv. Efter sådan en tur, har man det bedst med motoren, fremfor man går og bekymrer sig om dårlige forbindelser, træt starter, slidt karburator etc etc....

Maskinen ser ok ud på billederne, men når man kigger den ekstra efter i sømmene, dukker der nok små irritererende ting op.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #13  
Gammel 06-02-2010, 10:47
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Det er rigtigt, som Nytdrev siger, at reservedele til motoren er knap så nemme at få fat i, som til GM motorer. Udstødningsmanifolde i original udformning, har været umulige at opdrive tidligere, ved ikke om de findes nu. Men der findes andre udformninger, som ved hjælp af diverse rørbøjninger kan passes til.
En sidenote:
GLM Marine, Sierra, Osco, Barr, HGE mfl. laver uorigiale manifoldsæt til OMC Ford motorer - jeg har 6 sæt liggende på lager til motoren.

Ja, en nærmere gennemgang og udskiftning af kendte sliddele vil uden tvivl være en god ide - godt at du fik det nævnt horizonblue.

Kan du forhandle prisen ned med 12000 - 15000 kr., så har du en fornuftig båd, hvor der er plads til de anbefalede udskiftninger af sliddele.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #14  
Gammel 06-02-2010, 11:05
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Wink Chevy/Mercruiser

Det er jo hellerikke nogen problem at at skifte motoren ud med GM ... Ja det koster sku penge at lave noget specialt men hvis båden ellers er i orden, så koster en 305 cui ikke det vilde ,men man skal selfølgelig være en gør det selv mand/Kvinde ...Den jeg bygger på kan jeg aldrig holde pengene hjemme på ved evt salg... det bare dyrt at have båd, men igen, er det en pasion at være bådejer....
Reply With Quote
  #15  
Gammel 06-02-2010, 11:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
Det er jo hellerikke nogen problem at at skifte motoren ud med GM ... Ja det koster sku penge at lave noget specialt men hvis båden ellers er i orden, så koster en 305 cui ikke det vilde ,men man skal selfølgelig være en gør det selv mand/Kvinde ...Den jeg bygger på kan jeg aldrig holde pengene hjemme på ved evt salg... det bare dyrt at have båd, men igen, er det en pasion at være bådejer....
Ja, motoren kan med tiden udskiftes med en fremtidssikret GM motor.

Jeg mener dog - uden at have kigget i mine journaler - at ved konvertering fra Ford til GM motor, så skal der anden koblingskåbe på. Uden tvivl skal der anden motorkobling på GM motoren.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #16  
Gammel 06-02-2010, 14:15
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Jeg syntes det er noget rigtig godt input i alle har bidraget med, det har hjulpet mig meget, med hvorvidt jeg skal købe den eller ej, og jeg må tilstå, jeg vil ikke have en båd med OMC drev. Efter det jeg kan læse om dem på diverse sites.
Jeg tror ikke jeg vil gå ud og give ca. 30.000 for båden, og så måske forvente at jeg skal ud at give 10-15.000 kr oveni det for at renovere et drev/motor som ikke er fremtidssikret.

Jeg tror jeg får overtalt den gamle, til at købe en part i hans Scand, og så kan vi deles om udgifter osv. til den, da han ikke bruger den så meget, og så kan jeg jo lige så godt bruge den. Den er nok også lidt mere økonomisk
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #17  
Gammel 06-02-2010, 14:19
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ChristianX Se indlæg
Jeg syntes det er noget rigtig godt input i alle har bidraget med, det har hjulpet mig meget, med hvorvidt jeg skal købe den eller ej, og jeg må tilstå, jeg vil ikke have en båd med OMC drev. Efter det jeg kan læse om dem på diverse sites.
Jeg tror ikke jeg vil gå ud og give ca. 30.000 for båden, og så måske forvente at jeg skal ud at give 10-15.000 kr oveni det for at renovere et drev/motor som ikke er fremtidssikret.

Jeg tror jeg får overtalt den gamle, til at købe en part i hans Scand, og så kan vi deles om udgifter osv. til den, da han ikke bruger den så meget, og så kan jeg jo lige så godt bruge den. Den er nok også lidt mere økonomisk
Jeg tror også, at familiens Scand giver flere positive sejltimer og oplevelser end Draco´en med OMC drivlinie.

Måske jeg skulle byde på Draco´en og montere Bravo drev og 496"...... ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 06-02-2010, 15:58
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg tror også, at familiens Scand giver flere positive sejltimer og oplevelser end Draco´en med OMC drivlinie.

Måske jeg skulle byde på Draco´en og montere Bravo drev og 496"...... ?
Hehe, så tror jeg sgu at båden synker :-)

Så skulle du evt ligge motoren i midtskibs og koble den sammen med drevet, via en "jackshaft" som de kalder det i US of A. Vi kan jo bare kalde det en kardanaksel. Så vil det blive et sindssygt fartøj. Jackshaft kan faktisk købes originalt til Mercruiser, har set det i en installationsmanual.

Mht at skifte en Ford ud med GM, er de fleste svinghjulskåber med to sæt huller, et til Ford, et til GM. Selve koblingen er sikkert anderledes, det har jeg aldrig undersøgt. De koblinger jeg har, er der kun et sæt huller i.

På billedet er der en Ford V8, med en svinghjulskåbe, læg mærke til de ekstra huller, de passer til GM
Attached Images
File Type: jpg OMC-ford.jpg (56.7 KB, 2 views)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #19  
Gammel 06-02-2010, 17:03
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
nu da der snakkes så meget om at volvo, mercruiser og OMC, maskiner er samme blok, og stort set samme dele,

Hvad så med OMC'ern 460" er det noget,??

Er det så den samme som en 454" eller er den i virkeligheden 460"? og hvordan er den motor samlignet med mercruiser'ens 454"
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #20  
Gammel 06-02-2010, 17:33
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg har ikke kigget på linken til båden før nu, men efter at have læst beskrivelsen blev jeg nysgerrig for at se båden.
Efter at have set båden er jeg rimelig sikker på at jeg har sejlet en tur i lige netop den båd efter at den dengang nye OMC motor var blevet monteret.
Jeg kender ham som lagde motoren i den, og han udskiftede også nappa på sæder og gulvtæpper ved samme lejlighed.
Som jeg husker det, så gik motoren fantastisk og den sejlede ca. 90 km/t.
Den ligger ikke for tungt med agterenden som jeg husker det.
Jeg mener at båden blev solgt i 1995, men jeg er ikke helt sikker om det var i 1996. Det kan være Kim herfra kan huske det ?
Da båden blev solgt var den i en fantastisk velholdt stand. Ham som havde den dengang er perfektionist og iøvrigt uddannet maskinmester.
Jeg kan ikke huske hvornår motoren blev monteret, men det var nogle år før han solgte den.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,481
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TimothyZex
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden