Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 272
1 medlemmer og 271 gæster
BerryNep
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-07-2010, 13:21
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
Fjerne rust i motor

Hvordan kan man fjerne rusten i selve blokken, tænkte på om man ikke kunne blande noget saltsyre og helle ned i vandkanalerne fra topstykket og så lade den stå lidt med det i og så skylle den godt igennem bagefter. Og så bruge noget kautisk soda til og neutralisere det og så skylle den godt igennem igen burde det ikke tage det værste af rusten ?

Skal lige siges motoren står uden topstykker så kan let komme til at helle det ned der
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-07-2010, 13:41
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Saltsyre får jern til at ruste voldsomt, og er agressivt overfor aluminium, så det ville jeg absolut ikke selv bruge.

Oxalsyre bruges til at fjerne rust, om det kan anvendes i dit tilfælde tør jeg ikke svare på.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-07-2010, 13:44
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
der er jo ingen aluminuim i blokken det er af støbejern,
og grunden til at neutralisere med kautisk soda bagefter er for at det afsyret jern ikke skal ruste?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-07-2010, 13:59
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Phosphorsyre er vist mere at foretrække. Mange snakker at cola er godt til rust. Phosphorsyre er en stor del af syren i netop cola. Alm. toiletrens som indeholder hydrogensulfat kan også fjerne rust.

I Matas findes ogå et produkt som hedder Ruvex kalk og rustfjerner, måske også en mulighed.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-07-2010, 14:08
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Spændende øvelse du er ude i der.
Jeg tror du virkelig skal sætte dig ind i tingene før du går i gang. Der er ingen vej tilbage hvis noget først begynder at ætse.
Bullhorn er vist ikke støbejern. Det er muligvis aluminium, så hvis du går så langt, skal du være opmærksom der.

Når du fjerner rusten, fjerner du jo også det gods der trods alt er. Dvs. metallet er væk.
Hvad er egentlig formålet med øvelsen?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-07-2010, 14:15
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Spændende øvelse du er ude i der.
Jeg tror du virkelig skal sætte dig ind i tingene før du går i gang. Der er ingen vej tilbage hvis noget først begynder at ætse.
Bullhorn er vist ikke støbejern. Det er muligvis aluminium, så hvis du går så langt, skal du være opmærksom der.

Når du fjerner rusten, fjerner du jo også det gods der trods alt er. Dvs. metallet er væk.
Hvad er egentlig formålet med øvelsen?
Helt enig, jeg ville også gøre mig STORE overvejelser inden jeg gik igang.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #7  
Gammel 28-07-2010, 14:20
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
grunden er at i min motor er der meget rust inden vendig og det kan gå løs og sætte sig fast i vandkanalerne til topstykket og derved kommer der ingen køling til topstykket. så det er simpelhen bare for at være sikker på det ikke sker "igen" da dette var sket på min

og overvejer og købe ferskvandskøling så der må rust heller ikke sætte sig fast
Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-07-2010, 14:22
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
Jeg tænker bare saltsyre er syre og kautisk soda er base så det burde blive neutral efter min hoved regning og ved at skylle rigtig godt igennem med vand i mellem syren og efter basen kan jeg ikk lige se der skulle ske noget, men netop derfor jeg spørger for at være 100% sikker inden jeg gør det
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-07-2010, 14:52
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg forstår godt dit ønske og vi er mange der egentlig godt kunne tænke os det samme. Altså at kunne fjerne en latent fare fra motoren.

Jeg valgte at montere fwc sidste år, og kan kun gætte på rustniveauet i blokken.

Med al respekt for dig og vi andre på Fenderen, tror jeg ikke at amatørkemi er nok. Som jeg skrev, tror jeg VIRKELIG du skal vide hvad du gør med de kemikalier. Hvis du f.eks. får saltsyre i øjet, skal du jo heller ikke hælde base i for at neutralisere. Jeg tror faktisk jeg ville spørge et professionelt sted. F.eks. direkte hos Volvo el. Mercury.

Nå, men hvis du kaster dig ud i det, vil vi meget gerne følge med via billeder.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 28-07-2010, 14:54
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
jeg har lige sat et forsøg over i en spand med saltsyre i hvor jeg har lagt et rør ned som er meget rusten inden i og bagefter vil jeg skylle den og ligge den i kaustisk soda og så se om det bliver som ønsket, så sker der da ikke noget med blokken så længe
Reply With Quote
  #11  
Gammel 28-07-2010, 15:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Nordisk Kemi har et produkt kaldet "kølesystem-rens" til havvandskølede motorer - måske en overvejelse værd.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 28-07-2010, 18:26
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du kan tage et stykke fleksibel stærkt plastik eller lignende og sætte en lille børste eller sandpapir på og slibe det væk, med blokken strippet skulle det være overkommeligt at nå de fleste steder.... Man kan får børster og sandpapirs-ruller til alle mulige mini slibemaskiner...
Reply With Quote
  #13  
Gammel 28-07-2010, 21:19
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
det rør som jeg lagde i saltsyre tidligere idag var meget slemt rusten inden i, det har nu lagt i syre siden kl 15:20 og kl er nu 22:18 og det er ved at være rent igen, det er en meget mild saltsyre blanding jeg har lavet, 4L vand til 1L saltsyre 30%
Reply With Quote
  #14  
Gammel 28-07-2010, 22:19
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Citér:
Originally Posted by madzch Se indlæg
det rør som jeg lagde i saltsyre tidligere idag var meget slemt rusten inden i, det har nu lagt i syre siden kl 15:20 og kl er nu 22:18 og det er ved at være rent igen, det er en meget mild saltsyre blanding jeg har lavet, 4L vand til 1L saltsyre 30%
Der findes noget der hedder Deruster, det kan fjerne rusten uden at skade det omliggende materiale, vi brugte det til husene på gamle hydraulikpumper, de blev som nye efter en tur i Deruster. jeg skal prøve om jeg kan finde ud af hvor det købes, og vende tilbage med et svar.

Det er Knud E Dan også kaldet Ide-kemi der forhandler det, telefon nummer til Sjællands afdelingen er 43692422, Fyn og Jylland, tlf.: 75815622
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.

Sidst redigeret af bhvvs; 28-07-2010 kl. 22:30. Begrundelse: Fandt forhandleren
Reply With Quote
  #15  
Gammel 28-07-2010, 22:29
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
bhvvs
Det ville da være en stor hjælp (:
Reply With Quote
  #16  
Gammel 29-07-2010, 16:45
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
Har nu haft ringet rundt idag til nogle forskellige kemi firmaer, og fandt ud af at jeg sagtens kunne bruge saltsyre, bare jeg skylede godt efter med en væske der havde højere ph værdi end 7 for at neutralisere det igen. Så here we go

Der var end da en af firmaerne der sagde jeg sagtens kunne købe noget dyrt noget af dem men saltsyre ville virke mindst ligeså godt som det de solgte.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 29-07-2010, 22:20
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg brugte engang noget syre fra Carela, til at rense min motor indvendig, inden jeg satte ferskvandskøling på.

Det skulle varmes op før det virkede, så jeg havde en grande dyppekoger og startede motoren en gang imellem, mens en lænsepumpe skovlede det rundt i motoren. Der stod en beholder ved siden af motoren med syre i.

Jeg var egentlig noget skuffet over resultatet, der kom kun lidt sort vand ud, ikke en masse blæverværk, som jeg måske havde regnet med.

Der skulle nok også have været mere tryk på, end en lænsepumpe kan give. Det havde jeg ikke lige mulighed for at gøre noget ved på daværende tidspunkt. Men motoren kører godt i dag, holder temperaturen fint.

Men jeg har siden haft topstykkerne af nogle motorer, som senere skulle have have ferskvandskøling og her har jeg simpelthen støvsuget blokken. Altså fundet et rør der kan gå ned igennem kølekanalerne i blokken, tape det fast på støvsugeren, og suget skidtet op.

Det har været rimelig effektivt, der er kommet en del slam/rust op med den metode.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,399
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, patrickpt2
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden