Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 209
6 medlemmer og 203 gæster
GrokUnizinc, KillianHix, MalirErerM, MoffRot, QuadirStoonnada, RaymondSag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-08-2008, 18:37
sak sak er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Indlæg: 4
Tohatsu

Hej

Jeg står og skal købe en ny påhængsmotor da min gamle Evinrude har opgivet ævret

Jeg har kigget på en Tohatsu 90 hk men er det en god motor?

Er der nogen der har erfaringer med Tohatsu`s påhængsmotorer?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-08-2008, 21:18
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Hej, jeg er den lykkelige ejer af en 115 hk tohatsu. den er købt i tyskland her i foråret og jeg har sejlet ca 500 mil med den.
Det er en suveræn motor efter min mening, selvfølgelig er alle nye motorer forholdsvis driftsikre men jeg er imponeret hver gang den skal startes op. selv efter 3 ugers stilstand med kronisk regn så springer den igang inden du hører startmotoren køre
den er monteret på min shetland 570 og det er nok max på denne båd.
jeg har været på ferie i den med 2 voksne og 2 børn i knapt 3 uger. fra Jægerspris til faxe ladeplads og retur har vi brugt under 300 liter ved meget blandet sejlads og inkl. diverse afstikkere til hven og og lidt aften-race med vennerne.
trollingfunktionen på motoren er klart et plus uanset om man fisker eller ej. F.eks ved Havnemanøvrer eller hvis man bare ligger og futter rundt i Københavs kanaler.
Jeg brugte rigtigt mange timer på at læse stort set alt jeg kunne finde om Tohatsu på nettet inden jeg købte den. Det er vist stort set kun i Danmark at det er så lille og ukendt et mærke.
Tohatsu er den næststørste fabrikant på verdensplan, Jeg mener det er Yamaha der er den største.
I øvrigt er teknologien bag TLDI modellerne nøjagtigt den samme som i Evinrudes E-tec, det er det samme firma der leverer hele indsprøjtningsdelen.

Jeg har valgt TLDI fordi den har ry for at være en traktor der ikke bryder sammen. Prisen er rigtigt god i forhold til E-tec og god i forhold til Suzuki.
115eren er baseret på tohatsus gennemprøvede 140hk. konstruktion og er altså drosslet ned i forhold til den originale model uden indsprøjtning. Det gør den lidt tungere (186 kg) men for mig personligt virker det som en bedre fremgansmåde end F.eks at pine 140 hypper ud af en 90 hk. konstruktion.
Det skal siges at jeg intet har at have det i rent teknisk, jeg er ikke noget motorgeni og derfor tiltaler det mig også med 2-takt som er lidt simplere og basalt set bare skal have friske tændrør og en ordentlig olie.
Jeg kører med quicksilvers DFI olie som er godkendt af Tohatsu og har ikke nogen problemer med 2-takts lugt.
Har man medvind og ligger og troller kan man selvfølgelig ind imellem blive mindet om at der står en 1.8 liters motor 60 Cm. fra en , men det er slet ikke i nærheden af gammeldaws totakts-tåge.
I øvrigt bruger den under en 1/2 liter benz i timen ved trolling
Af småminusser vil jeg nævne vægten, der er lidt stor til min båd ( den "hænger lidt med r...)
den kræver 120 AH. Batteri som er tungt og dyrt.
De originale props er meget dyre 2500.- for en standard alu. heldigvis kører den med flo-torq II så man er ikke helt låst.
I tomgang siger den en lille smule mere end F.eks Suzukis, men det er stadig svært at afgøre om motoren kører hvis du står på broen.


Her er det "gode tilbud" fra egå:
http://www.netbaad.com/product.asp?product=4402&sub=217
Tændrør kan købes i tyskland for 18,21 euro stk.
og Anoden koster 19,52 Euro
eller Ca. 690 kr. for 4 tændrør og en anode.
så er der Ca. 1200 Kr. tilbage til at købe en impeller og et brændstoffilter
Det burde kunne lade sig gøre
Jeg har ikke skiftet impeller eller filter endnu så dem har jeg ingen pris på.

Hvis du eller andre er blevet intr. i at se en tohatsu "live" er i altid velkommne.
Jeg har efterhånden oplevet en del fordomme mod denne motor forsvinde efter at folk rent faktisk har prøvet den , og ikke kun hørt Mercury-forhandlere rakke den ned
Mvh.
Jess
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-08-2008, 20:10
sak sak er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Indlæg: 4
Lyder som en god motor - hvad bruger din i benzin sådan pr time

Du skriver om tænrør skal de købes separat eller er det bare for at have ekstra ombord?

Motoren skal sidde på en Skibsplast båd og erstatte min Evinrude 90 hk som døde her i sidste uge desværre kan den ikke repereres da blokken er smadret.

Kan man få den biligere i udlandet? ikke at jeg gider køre mega langt efter den - men fx i tyskland
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-08-2008, 23:25
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by sak Se indlæg
Lyder som en god motor - hvad bruger din i benzin sådan pr time

Du skriver om tænrør skal de købes separat eller er det bare for at have ekstra ombord?

Motoren skal sidde på en Skibsplast båd og erstatte min Evinrude 90 hk som døde her i sidste uge desværre kan den ikke repereres da blokken er smadret.

Kan man få den biligere i udlandet? ikke at jeg gider køre mega langt efter den - men fx i tyskland
Ja det er en rigtigt god motor !
den bruger mellem 0,4 liter og ca 40 så det er et vidt begreb. jeg tror at snittet ligger på lidt under 20 liter ved ca 25 knob i min båd.
tændrør følger med men regn med at de skal skiftes en gang om året.
Jeg har købt min i tyskland hos Stockmann boote, og de leverede til døren.
tjek at de har den propel og styreboks du skal bruge på lager inden du sender pengene. jeg havde 3 uger med en helt ny kværn og ingen fjerstyring
Spørg endelig løs hvis der er mere du vil vide
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-08-2008, 09:20
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
De moderne to takts motorer har gennemgået en utrolig udvikling, enkelte fabrikater har haft alvorlige problemer bla Evinrude med deres Ficht / Etec system men bla. Tohatsu har jeg aldrig hørt eller læst om nogen problemer med

Tohatsuèn blev i hvert fald tidligere også solgt under Nissan navnet - så du kan måske finde en med Nissan navnet på og da det er samme motor så kan du se om prisen er den samme eller lavere

Tohatsu er i øvrigt leverandør af bla, motorblikke til en del andre fabrikater af påhængsmotorer og kvaliteten er absolut i orden
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-08-2008, 10:13
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by sak Se indlæg
Motoren skal sidde på en Skibsplast båd og erstatte min Evinrude 90 hk som døde her i sidste uge desværre kan den ikke repereres da blokken er smadret.
Hvis din båd kan bære det ville jeg gå efter 115 eren, den er billigere og har et stort kr
kraftoverskud
Reply With Quote
  #7  
Gammel 30-08-2008, 11:24
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Apropos E-Tec, er den her så ikke værd og kigge nærmere på, i din søgning på ny motor http://www.dba.dk/asp/soegning/detai...nceid=56418894
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
NY Tohatsu 6Hk. 4-Takt Strøyer Salg af motor 1 23-08-2009 08:50
Tohatsu TLDI 90hk frk yde Motor 2 12-08-2009 22:53
Tohatsu 5hk SPRIT NY Sælges nicolajjetrider Salg af motor 2 30-04-2009 09:09
Tohatsu mekaniker frk yde Motor 2 21-12-2008 21:58
Tohatsu/Nissan manualer Jess Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 5 21-11-2008 13:28

» Statistikker
Medlemmer: 111,230
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, QuadirStoonnada
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden