Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 480
3 medlemmer og 477 gæster
miteenhah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-09-2012, 22:20
Chrborup Chrborup er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Odense
Indlæg: 3
Post Den her skrue, må da være defekt?

Hej Forum.

Hermed min første post :-)

Prøv at se mit vedhæftede billede. Skruen til venstre er min nye, og den til højre er den gamle.
Skiftede egentlig kun fordi den gamle havde en revne, men hvis jeg ikke tager meget fejl, er spidserne af bladene på den gamle skrue også deforme?

Hvad siger i?
Attached Images
File Type: jpg skruer.jpg (278.3 KB, 50 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-09-2012, 00:09
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja bladene ser bøjede ud på den gamle, måske et klodset forsøg, på at ændre stigningen, eller en påsejling...

mvh jens
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-09-2012, 00:19
Chrborup Chrborup er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Odense
Indlæg: 3
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
Ja bladene ser bøjede ud på den gamle, måske et klodset forsøg, på at ændre stigningen, eller en påsejling...

mvh jens
Hej Jens

Den med påsejlingen tror jeg ikke det er, da de alle tre er symmetrisk bøjede, og uden skrammer?

Kan alupropellen simpelthen være "slidt" og bøjet efter med tiden pga. Metaltræthed?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-09-2012, 12:27
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
tror den propel har været på noget. ikke sten nok nærmere sand eller et stykke træ, og efterfølgende er den malet op.
jeg har prøvet at sejle med propellen godt begravet i sand og den kom til at ligne din
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-09-2012, 20:06
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Det virker som om det er 2 forskellige propellere, eller en ny og en gammel model. Hvis du ser hvor bunden af bladene slutter i forhold til diffuser ringen (øverst hvor udstødningen kommer ud) så er der forskel på de 2 propellere.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-09-2012, 20:43
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg holder med Brian på den her.
Umiddelbart ser baldende på den gamle også markant større ud.?

Hvad hedder propellerne og hvad er målene?

Den gamle propel er helt sikkert forsøgt genoprettet - men hvorfor de er bukket så ekstremt virker mærkeligt. Den er ikke bøjet pga brug.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 11-09-2012, 19:09
Chrborup Chrborup er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Odense
Indlæg: 3
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jeg holder med Brian på den her.
Umiddelbart ser baldende på den gamle også markant større ud.?

Hvad hedder propellerne og hvad er målene?

Den gamle propel er helt sikkert forsøgt genoprettet - men hvorfor de er bukket så ekstremt virker mærkeligt. Den er ikke bøjet pga brug.

Den gamle er en Turning Point 10 3/8 Diameter X 14 Hustler.

Den nye er en Turning Point 10 1/8 x 15P Hustler, i et forsøg på at få en smule mere topfart.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-09-2012, 21:46
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Apropos Hustler: Jeg har haft en samme model Hustler. Den grundstødte ved langsom fart i sten. Og bladene bøjede lidt som afbiledet. Udover det, så syntes jeg, at kunne konstatere, at den aldrig nogensinde nåede op på samme fart som den mere originale Yamaha-propel. Den var ellers en anelse dyrere. Jeg skiftede endda frem og tilbage. Yamaha var bare mere aggressiv og hurtigere. Og så er det lige før, jeg vil betegne Yamaha's som mere holdbar. Hustler'en var totalt skadet efter en grundstødning ved meget lav fart. Yamaha'erne har klaret værre grundstødninger med mindre skade. Eksempelvis fuld gas over en indkøbsvogn.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 13-09-2012, 20:17
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Chrborup Se indlæg
Den gamle er en Turning Point 10 3/8 Diameter X 14 Hustler.

Den nye er en Turning Point 10 1/8 x 15P Hustler, i et forsøg på at få en smule mere topfart.
Du får ikke en højere topfart ved at skifte til en propel med 1" højere stigning, med mindre blad areal. Det at propellen er mindre i diameter udligner den ene tomme i stigning.

Så du får ikke højere topfart, men du får helt sikkert en bedre propel end den med de bøjede blade
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 23-09-2012, 22:01
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Yamaha'erne har klaret værre grundstødninger med mindre skade. Eksempelvis fuld gas over en indkøbsvogn.
Good dammit!! Hvor sejler DU henne??!
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #11  
Gammel 25-09-2012, 07:19
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb) Se indlæg
Good dammit!! Hvor sejler DU henne??!
Umiddelbart Københavns Havn uden for afmærkningen af sejlrenden...

Sejler man en tur igennem Christianshavns Kanal, bliver man forundret over, hvad der ligger på havbunden.....dametrusser, indkøbsvogne, bestik, tallerkener, øldåser og meget mere.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 25-09-2012, 20:35
KS1's Avatar
KS1 KS1 er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
Billeder: 10
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Umiddelbart Københavns Havn uden for afmærkningen af sejlrenden...

Sejler man en tur igennem Christianshavns Kanal, bliver man forundret over, hvad der ligger på havbunden.....dametrusser, indkøbsvogne, bestik, tallerkener, øldåser og meget mere.

Rolf, hvor er det bare ufattelig dårlig stil af dig at du ikke engang gider at svare på mine gentagne mails, og får sendt mig den fuelline som vi har aftalt.

Inden du, i telefonen, lovede at sende den gad du ikke engang at ringe tilbage til mig, som aftalt. Du har sågar lovet af flere omgange at ringe tilbage "imorgen formiddag". Men intet sker.

Først da jeg, i forrige uge!!!!, brokker mig her på Fenderen.dk over at jeg ikke har fået min fuelline, så kommer der et svar om at den nu ikke passer til min båd – Men det er egentlig lige meget for jeg vil gerne have den fuelline, min båd sejler stadig ikke, og jeg står og skal bruge den fuelline, så længere er den sådan set ikke.

Af en person der konstant fortæller om sin gode kundepleje og 24 timer service året rundt osv osv., må jeg nok indrømme at din kundepleje seriøst kan ligge på et meget lille sted.

Nu har jeg ventet i over 2 ½ uge på den fuelline som vi aftalte du ville pille af og sende til mig så snart du havde fået Lars g's "defekte" motor. Jeg behøver vel ikke minde dig om at jeg, af min helt egen lomme, har betalt for at få fragtet Lars G's motor op til dit/Nytdrevs lager, i forventning om at du som minimum ville overholde aftalen og sende den skide fuelline til min adresse.!

Nu ser jeg så her, at du har masser af tid til at lave ligegyldige indlæg, men du har åbenbart ikke ”tid” til at sørge for at overholde din aftale med mig, det er bare dårlig stil. Du har flere gange bekræfte at motoren er modtaget, du har endda sat den til salg på din hjemmeside?! Hvad sker der lige?!

Sender du mig den fuelline som aftalt eller ej?? hvis ikke må jeg vel fakturer dig for fragten af pallen. Jeg husker du tager 795 kr. pr. time, og det tager 1 time pr. vej fra Taastrup til Hornbæk, vidst nok plus moms ik?.
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....


Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1


Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
Reply With Quote
  #13  
Gammel 25-09-2012, 23:44
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Indkøbsvogne, knallerter og cykler kan forventes, at ligge under alle gangbroer. Det er nemlig helt vildt sjovt, at smide den slags udover. Det er den bedste måde, at blive populær i skoleklassen på - hurtigt. Problemet er dog kun størst i lavvandede kanaler som dem, der findes ved Teglholmen og Amager Strandpark. Der sejler for tiden en hollandsk pram rundt med en slags samlebånd foran. Samlebåndet fører op til bur. Den opsamler affald fra bunden.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,485
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, javiernz11
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden