Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 329
9 medlemmer og 320 gæster
Brervebrorm, Brian Lindegård Madsen, PeerDeloeveno, pemapeent, sandykc16, SanfordDal, StevenNic, Thomasmum, TipplerLedyNenty
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-11-2010, 13:47
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Question Ny alupropel?

Nogen som har erfaringer med andre alupropeller end den standard monterede?

Da jeg er rimelig ny vil jeg ikke springe ud i en meget dyr rustfri propel endnu og har læst at mange alupropeller tilbyder næsten samme præstationer som en rustfri.

Har kigget på Solas og Turning Point - nogen som kan anbefale dem eller andre?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-11-2010, 14:40
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Indenfor økonomisk rækkevidde afhængigt af temperament og ønsker, så kan en 4-bladet alupropel måske være en god løsning til dig og din båd.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-11-2010, 14:59
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men nogle som har konkrete erfaringer?

Hvad opnår man med en 4-bladet fremfor en 3-bladet? Højere topfart men dårligere acelleration?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-11-2010, 20:23
kylle kylle er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men nogle som har konkrete erfaringer?

Hvad opnår man med en 4-bladet fremfor en 3-bladet? Højere topfart men dårligere acelleration?
Jeg har prøvet en 4 bladet prop af dem fra Nytdrev.dk

Jeg gik fra en 3 bladet stål til den 4 bladet ALU, Den alu prop jeg fik var 2 nr. mindre end den 3 bladet Stål prop hvilket ikke helt var nok.. den ku godt ha' været 1 nr. mindre end den jeg købte da min motor ikke kom helt op på de maks omdrejninger som den skulle men lå lige i underkanten.

Min personlige erfaring er at du mister ca 10-20% i acceleration de første 1-4 sekunder.
Men jeg fik ca. 8 knob mere på toppen og så trak den så planede den ved en del lavere omdrejninger..

Jeg ved godt at de fleste siger stål.. men jeg havde ikke sejlet mange timer med stål før jeg købte den 4 bladet Alu og jeg må sige at jeg har på intet tidspunkt fortrudt, og så havde jeg tilmed sparet 3.500 kr.

Dette var på min Campion Chase båd.
__________________
Mvh. Jesper

SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.

Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.

Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-11-2010, 21:13
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men nogle som har konkrete erfaringer?

Hvad opnår man med en 4-bladet fremfor en 3-bladet? Højere topfart men dårligere acelleration?
Hvorfor vil du gerne skifte til stål? - hvad er du er ude efter i ændret performance. Mange oplever forbedret performance, men ikke alle !!

Teoretisk (og oftest også i praksis) kan man sige at jo flere blade jo dårligere topfart ved wot, men bedre acceleration ved holeshot.

En 4-bladet propel er for mange det bedste kompromis i mellem fart og acceleration og giver ofte forbedret performance ved en eller flere af flg.:

  • bedre acceleration
  • bedre cruisefart i mellemområdet, (som regel pga. god sternlift)
  • bedre brændstoføkonomi ved cruisefart
  • bedre kontrol over båden pga. bedre greb i vandet ved sving og bølger
Det bedste vil være at låne dig frem, mange brugere her på fenderen låner gerne propeller ud efter princippet "you break you buy".
Vores træf er oplagt muligheder for at låne forskellige propellertyper af hinanden.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-11-2010, 22:37
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Jeg vil ikke skifte til stål! Jeg har en standard 3-bladet alupropel og ønsker et alternativ stadig i alu indtil videre.

Jeg er hverken imponeret af hverken bådens acceleration, topfart og evnen til at komme op at plane. Det er en 19 fods bowrider på ca. 1300 kg. med 220 hk. 4.3 MPI MerCruiser og alligevel skal der en del gas til at få den op at plane med 3-4 personer i båden og uden at have prøvet topfart endnu (båden er helt ny og man må max. give 75% gas de første 10 timer) så tror jeg ikke den går meget over 45 MPH i forhold til det jeg har testet indtil nu og mange lign. både (måske et lille tak mindre) med 3.0 135 hk. motoren syntes jeg tit beskrives med topfart på ca. 50 MPH.

Hvis jeg sejler en ca. 15 MPH og laver et skarpt sving så planer den ikke mere og skal have ret meget gas før den er ude af vandet igen. Undrer mig over det da mange bådproducenter af mindre bowridere typisk 18-19 fod beskriver denne motor som nærmest ekstrem til så små både men jeg syntes nu ikke den er for kvik...
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-11-2010, 08:55
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Angåene propeller og hvad de er lavet af, er der opstået en hel relgionskrig omkring stål kontra alu, mens man aldrig eller næsten aldrig nævner komposit...

Og som jeg har forstået det, er det sådan at det er er fordel at ens propel vejer så lidt som muligt og er holder sin form ved forskellige omdrejninger så meget som muligt.

Propeller af stål er gode til at holde formen, men er til gengæld tunge, og det giver mere masse at accelerere og det belaster alt andet lige lejer og propelaksel mere...

Alu er meget lettere, men er også blødere og deformerer mere under brug, og det gør virkningsgraden dårligere...

Komposit, især kulfiber propeller er lette og utrolige stive, og holder formen bedre en stål under brug, og skulle ud fra det være det bedste valg, da den er meget lettere, stivere og relativ prisbillig ...

Men jeg hører aldrig om komposit propeller ? og der undrer mig en del, så måske er der noget jeg har overset eller misforstået.

Jeg har netop købt en sådan propel for at teste den når sæsonen starter.

Er der nogen herinde med viden om komposit propeller ville det være intressant at høre det..

Laves der propeller af Magnesium og Titanium, jeg ved at især Titanium ville være meget dyre, men til gengæld utrolig lette, superstive og uhyre stærke, men har aldrig hørt om sådanne propeller.....
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-11-2010, 10:25
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Jeg har luret på det samme, og overvejer faktisk at teste en piranha.
Hvilken har du købt og til hvilken type motor/båd.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-11-2010, 11:16
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeg vil ikke skifte til stål! Jeg har en standard 3-bladet alupropel og ønsker et alternativ stadig i alu indtil videre.
Noget kunne måske tyde på at din nuværende propel er for stor, men det ved du først når du har rundt de 10 timers drift. Jeg tror du skla finde en 4-bladet omkring de 20 tommer.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeg er hverken imponeret af hverken bådens acceleration, topfart og evnen til at komme op at plane. Det er en 19 fods bowrider på ca. 1300 kg. med 220 hk. 4.3 MPI MerCruiser og alligevel skal der en del gas til at få den op at plane med 3-4 personer i båden og uden at have prøvet topfart endnu (båden er helt ny og man må max. give 75% gas de første 10 timer) så tror jeg ikke den går meget over 45 MPH i forhold til det jeg har testet indtil nu og mange lign. både (måske et lille tak mindre) med 3.0 135 hk. motoren syntes jeg tit beskrives med topfart på ca. 50 MPH.
Gi nu lige din skude en chance Den har jo ikke fået lov til at strække ben endnu

Mange bådejers topfart skal tages med et gram salt så ikke noget i det. Man kan hurtigt regne ud hvad den teoretisk topfart på både er og både kommer sjældent op på den hastighed.

Din motor peak'er omkring de 4800 og dermed yder motoren de flest heste der, så det er ikke utænkeligt at det igve dig en hastighedsforøgelse på omkring 5-10 mph i forhold til 75% gas.

Men en faktor du ikke må glemme er vægten. Din båd er relativ lille 1300, og det gør at den bliver meget nemt påvirket af 3-4 voksne mænd på 90-100kg. 150 liter benz, samt hvis den også er bundmalet tager det også lidt på toppen.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvis jeg sejler en ca. 15 MPH og laver et skarpt sving så planer den ikke mere og skal have ret meget gas før den er ude af vandet igen.
Det er helt normalt.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Undrer mig over det da mange bådproducenter af mindre bowridere typisk 18-19 fod beskriver denne motor som nærmest ekstrem til så små både men jeg syntes nu ikke den er for kvik...
Den holdning har noget med USA's generelle overdrevne frygt for at blive sagsøgt af brugere uden sund fornuft. Jeg har har faktisk en mail fra SeaRay hvor i de besvarer et spørgsmål på hvorfor de ikke tilbyder en model med en større motorisation, og til det svarer de blot "we bulid responsible family boats" - tiltrods for at både måske villle maks. løbe 2-3 mph hurtigere med den andre motor. Go figure.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-11-2010, 11:54
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Jeg har luret på det samme, og overvejer faktisk at teste en piranha.
Hvilken har du købt og til hvilken type motor/båd.
Jeg købte en brugt Comprop Performace 12.8 X 17 4 bladet... Den er nok lige i underkanten til min motor, da jeg pt. bruger en Stålpropel på 14 1/4 X 19 .....

Jeg ved ikke om der kræves en mindre propel når den er 4 bladet, men prøves skal den...

Og så gav jeg kun kr 250,- for den, og den er uden skader...

Den er heltstøbt og man kan derfor hverken udskifte dens blade eller stille pitchen....

og viser den sig at være for lille eller andet, kan den altid ligge i båden som reserve, så man har en extra hvis man skulle få en skade på propellen, og bare skal have en på der kan bringe en sikker hjem...
Reply With Quote
  #11  
Gammel 16-11-2010, 16:30
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Praktisk erfaring (som jeg husker dem):

Da jeg havde en Sea Ray 230 sundancer (kampvægt med 2 personer ca. 2800 kg) skiftede jeg fra 3-bladet alu til 4 bladet. Jeg gik fra 15' til 14' i stigning (tror jeg nok).
WOT faldt lidt, ca. 100 o/m.
Acceleration fra stilstand blev forbedret lidt. Jeg følte jeg havde mere kontrol over båden ved acceleration, mellemgas og marchhastighed.
Der var betydeligt bedre "bid" i vandet ved drejninger.
Tophastigheden faldt lidt ca. 2-3 knob.

Jeg tror endda, jeg har den endnu, fordi den gamle kom på, da jeg solgte båden.
Når du skal prøve en 4 bladet til foråret, så skriv, du må gerne låne den.
Når jeg kommer hjem fra Japan, så sender jeg lige en PM til dig med størrelsen (mener det er 14').
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #12  
Gammel 21-11-2010, 20:00
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nå fik idag aflæst str. på den org. 3-bladede alupropel: 14,25x21P

Motoren er en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. Alpha One og båden er 19 fod og vejer ca. 1400-1500 kg. m. fuld tank og div. udstyr, men uden personer!

Hvad vil folk anbefale mig - er virkelig i vildrede?
Reply With Quote
  #13  
Gammel 21-11-2010, 20:43
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis jeg var dig ville jeg vente med at tænke på at skifte propel før end du har tilkørt din motor ordentlig...

Du kan ikke konkludere noget endeligt angående topfart og acceleration med 3/4 gas...

Din nuværende propelstørrelse passer med den størrelse jeg brugte på en båd af tilsvarende størrelse, og den havde en VP 4.3 også....

Og når motoren er endelig kørt til, skal du i sammenarbejde med din omdrejningtæller finde ud af om propelstørrelsen passer eller ej, det er ikke nok med en fornemmelse af den er for langsom, da det er meget vigtigt at holde motorens omdrejninger inden for det område fabrikanten tilråder.........

En motor der sej-slæber eller bliver overdrejet er en motor der vil give store problemer og dermed omkostninger med tiden....
Reply With Quote
  #14  
Gammel 21-11-2010, 21:26
antileon antileon er offline
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2010
Bopæl: skanderborg
Indlæg: 8
Forskellen på den rigtige eller forkerte propelstørrelse/stigning kan langt overstige forskellene mellem alluminium og stål.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 21-11-2010, 23:53
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Nå fik idag aflæst str. på den org. 3-bladede alupropel: 14,25x21P

Motoren er en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. Alpha One og båden er 19 fod og vejer ca. 1400-1500 kg. m. fuld tank og div. udstyr, men uden personer!

Hvad vil folk anbefale mig - er virkelig i vildrede?
Sejler selv 19,5" samme motor, og drev. tørvægt 1400kg bowrider.

Den bedste propel jeg har prøvet (har prøvet 5) er Revolution 4 21"

Den flyver ud af vandet, god tophastighed og pænt holeshot til wakeboarding. Bedste alround til vores båd ihvertfald.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #16  
Gammel 22-11-2010, 09:36
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?

Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?
Reply With Quote
  #17  
Gammel 22-11-2010, 10:52
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?

Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.

3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM

Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #18  
Gammel 22-11-2010, 10:59
antileon antileon er offline
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2010
Bopæl: skanderborg
Indlæg: 8
Dert ultimate er hvis man kan komme til at prøve nogle forskellige på den aktuelle båd,. det kan også handle om hvad man prioriterer,. hurtigst acceleration - højeste hastighed på toppen, laveste hastighed mm.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 22-11-2010, 11:14
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.

3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM

Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.


Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
Reply With Quote
  #20  
Gammel 22-11-2010, 19:20
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Propellen er afmonteret og jeg undrer mig lidt over hvad den runde "plastic krans" inde i propellen (modsat ende af møtrikken) er til og om den skal overflyttes i en evt. ny propel, for jeg syntes da godt nok at den sidder godt fast?
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,380
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, SanfordDal
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden