Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 388
7 medlemmer og 381 gæster
AlexSr, DGEdward, Eusebioanenurf, Kalanpladlessy, KnutAwaisse, pemapeent, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 31-07-2013, 15:30
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Benzin vs Diesel

Da jeg stadig kigger på ny cruiser i 28-29 fods klassen med kun 1 motor, er jeg meget i tvivl om diesel/benzin tænker kun på økonomi som jeg ser det koster det lige så meget at renovere en dieselmotor som at købe en helt ny benzin motor,jeg har aldrig haft problemer med benzin motor.hvad mener i om diesel kontra benzin
Reply With Quote
  #2  
Gammel 31-07-2013, 17:59
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Uha det er en svær en.
Der er både for og imod begge dele.
Har selv kun sejlet med V8 benziner og begge har kørt upåklageligt, hvis man ser bort fra de ting jeg måtte lave på EFI'eren.
Heldigvis er reservedele til disse motorer relativt billige og det er ikke rocket science at skrue i dem. Til dieselens fordel tæller jo brændstoføkonomien og det faktum, at langt flere havne har dieselstander, hvor det er noget mere tyndt med benzin. Det skal med i overvejelserne, hvis man har tænkt sig at sejle langt. Imod taler at dieselmotorer er både dyrere og sværere at reparere. Anskaffelsesprisen er også højere og man kan købe en del benzin for differencen.
Levetiden på en dieselmotor må også antages at være længere, med mindre man har ferskvandskøling på benzinmotoren.
Så ja, tjah bum bum..... Det er svært at vælge.
Personligt er der ikke meget der overgår lyden af en brovten V8 stødstangsmotor......
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #3  
Gammel 31-07-2013, 20:51
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ville ikke være i tvivl, men mine kriterier er ikke af økonomisk art...

1) der er ingen eksplosionsfare ved diesel.

2) flere og flere havne nedlægger benzin standerne da også diesel både ( ligesom biler ) vinder mere og mere frem. Det betyder at det er klart billigere for havnene at nedlægge benzin, også bruge kapaciteten i jorden udelukkende til diesel, det er der mere økonomi i.

Jeg vil ikke have andet end diesel.

Nåh ja...selvom anskaffelsesprisen er højere, holder de også prisen bedre, så prisen pr sejltime er nok nogenlunde den samme ( alt efter antallet af timer )...
Reply With Quote
  #4  
Gammel 31-07-2013, 22:04
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er jeg jo ikke mekaniker ,kan bare se at volvo fx tager sig godt betalt for diesel motor renovering,hvilket er lidt vildt når man kan købe fx.en ny V8 til samme pris.ved nok godt en benz.bruger lidt mere brændstof.
Attached Images
File Type: jpg Skærmbillede 2013-07-31 kl. 22.00.26.jpg (85.8 KB, 8 views)
Reply With Quote
  #5  
Gammel 31-07-2013, 22:14
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
En benzin bruger vel noget mere brændstof + at det koster mere pr ltr....
Reply With Quote
  #6  
Gammel 31-07-2013, 22:32
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja du har nok ret ,nu ser jeg også meget på tal .I den størrelse båd jeg kigger på ser det ud til diesel motoren bruger 5 ltr mindre pr/time og de sidste par år har jeg haft 50 motor timer dvs.250 ltr benzin mere om året(ca 3000kr) i forhold til diesel ,hvis det er benzinmotor der bliver valgt.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 31-07-2013, 23:44
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du er nødt til at have med i din betragtning at diesel både, holder prisen bedre.

Og efter min subjektive mening vil det fremadrettet, blive sværere og sværere at få solgt benzin både i den størrelse du kigger.

Trailerbåde er ikke det store problem, da de typisk tankes på almindelige tank stationer, det er de størrelser der ligger i vandet sæsonen igennem, hvor det vil blive et problem med benzin fremadrettet.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-08-2013, 08:40
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hvis valget er imellem Volvo Penta benzin eller diesel, ville jeg vælge benzinmotoren.

Hvis der f.eks. er tale om en Yanmar eller Nanni dieselmotor kontra Volvo Penta benzinmotor, ville jeg vælge dieselversionen med overvægt til Nanni - det er stærke industrimotorer på KUBOTA basis eller i den store version fra Toyota LandCruiser 4.2 række-sekser.

Båden Yanmar og Nanni kan leveres med Mercruiser BRAVO drev, eller rent Yanmar set-up med motor og ZT370 drev.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 01-08-2013, 09:58
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er Volvo d4 eller d6 hvis det er diesel ,ellers Volvo V8 5,7gxi der er på tale
Reply With Quote
  #10  
Gammel 01-08-2013, 10:13
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
5.7 gxi...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,270
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, DGEdward
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:53.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden