Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 579
4 medlemmer og 575 gæster
aligner_aeKa, Anthonylot, Phillipgisse, TommyMag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #41  
Gammel 10-05-2011, 11:27
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Med denne model fra Biltema slipper du for udregningerne.
Man tager et stykke af det medfølgende reflekterende tape og klæber på svinghjulet eller remskiven der sidder på krumtappen, herefter holder man "apperatet" mod den roterende del med tapen på og aflæser omdrejningerne.

__________________
LarsH
Reply With Quote
  #42  
Gammel 10-05-2011, 18:43
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvor har du set en H190 m. 5.0 260 hk. - den er såvidt jeg ved aldrig lavet med større motor end 4.3 MPI?
Jeg fandt en test her http://www.usboattest.com/boat-test/...0-horizon.html
Hvor højt står den i tomgang?

Er der nogen som ved om man ville kunne konkludere at omdrejningstælleren står forkert, hvis den måler 50-100 omdrejninger forkert i tomgang?

Jeg ville ikke ligge med sådan et målerapparat oven på motoren med 4500 omdrejninger
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #43  
Gammel 10-05-2011, 19:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Er der nogen som ved om man ville kunne konkludere at omdrejningstælleren står forkert, hvis den måler 50-100 omdrejninger forkert i tomgang?
Jeg tror det er svært at konkludere noget som helst på baseret på hvad den viser i tomgang.

Da jeg i sin tid havde købt en ny Mercury 225 EFI og gav fuld gas første gang gik omdrejningtælleren langt udover skalaen uden at ramme omdrejningsbegrænseren.

Så jeg besluttede at tjekke omdrejningstælleren med en frekvenstæller (et Fluke instrument lignende det Kim viser) og det viste sig at omdrejningtælleren viste 600 RPM for meget ved fuldgas. Jeg skulle dog stadig have en større propel stigning, men jeg lavede alle målinger med frekvenstælleren. Nu var det også nemt da faktoren man skal gange på en en 6 cylindret 2 takts motor er 10.

Endelig kalibrede jeg omdrejningstælleren ved at sweepe over et passende frekvensområde med en firkant generator, og jeg kunne hurtigt konstatere at sådan en analog omdrejningstæller (Mercury Quicksilver instrument) ikke er linær henover skalaen. Det betyder at den ikke kunne kalibreres til at vise rigtigt ved alle omdrejningstal. Jeg besluttede så at kalibrere ved fuld gas området, men det betød så at den viste relativt mest forkert i tomgangs området, men det var nu ikke så meget.

Årsagen til at jeg brugte en frekvenstæller var at jeg kunne låne en på arbejdet med nogle prøveledninger med næb på som var nemme at montere på bagsiden af omdrejningstælleren.

Biltema modellen ville jeg ikke bryde mig om at bruge ved fuld gas med delvis åben motorhjelm på en båd med indenbordsmotor. Ihvertfald ikke min egen.

Sidst redigeret af BrianL; 10-05-2011 kl. 21:24.
Reply With Quote
  #44  
Gammel 10-05-2011, 20:49
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Kender en som har dette her multimeter: http://www.velleman.eu/distributor/p...iew/?id=378982

Brugermanual: http://www.velleman.eu/downloads/1/dvm601gbnlfresd.pdf

Kan det bruges til det og i såfald hvad skal det indstilles på?
Reply With Quote
  #45  
Gammel 10-05-2011, 21:24
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Kan det bruges til det og i såfald hvad skal det indstilles på?
Jeg tror godt det kan bruges. Det er da forsøget værd.

Som jeg læser manualen så skal det indstilles på Hz/% med drejeknappen og så kan du skifte mellem frekvens (i Hz) og dutycycle (i procent) ved at trykke på Hz% knappen. Sørg for at den viser frekvens (dvs Hz).

Du skal som tidligere nævnt gange den aflæste frekvens med 20 for at få RPM for din motor.
Reply With Quote
  #46  
Gammel 11-05-2011, 07:46
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Tak for det. Det må jeg afprøve.
Reply With Quote
  #47  
Gammel 15-05-2011, 13:05
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nå så fik jeg afprøvet og sammenlignet 4 forskellige propeller idag.

Vedr. måling af rpm med multimeter måtte jeg desværre opgive, da man overhovedet ikke kan komme til oppe bagved instrumenterne og der er ledninger over alt, så jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg skal finde frem til de rigtige ledninger...

Nå men til testen som tager udgangspunkt i bådens omdrejningstæller og fart via Garmin gps. Afprøvet med let medvind med mindre små bølger og næsten fuld tank og 2 personer i båden:

Vengeance 21P 3-bladet: 4150 rpm - 71 km/t
Vensura 19P 4-bladet m. lukkede PVS propper: 4400 rpm - 69 km/t
Vensura 17P 4-bladet m. medium PVS propper: 4900 rpm - 68 km/t
HighFive 19P 5-bladet m. lukkede PVS propper: 4650 prm - 69 km/t

Konklusionen er derfor at det bliver HighFive'en jeg vælger, måske jeg skulle prøve med nogle PVS propper med mindste huller, så kommer den nok op på en 4700-4800 rpm.

Det skal siges at testen af Vensura 17P m. medium PVS propper hvor den som sagt kom op på ca. 4900 rpm. lød som om at motoren nu gik noget for højt i rpm - nærmest som en symaskine, så måske den som andre har skrevet viser lidt for lave rpm... Nå men den Vensura 17P gik virkelig voldsomt hurtigt op i omdrejninger sammenlignet de andre og den var heller ikke rigtig til at trimme op - nærmest som om den lavede "hjulspin" konstant i vandet - ligesom når man normalt får den trimmet lige et hak for højt op, men sådan gjorde den stort set hele tiden også med helt nedtrimmet drev - så man kan sige at de PVS propper der er altså noget der giver rpm!
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,522
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, aligner_aeKa
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden