Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 587
2 medlemmer og 585 gæster
Ineswef, Larsonemotrub
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-06-2009, 18:48
moseboen moseboen er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
Billeder: 1
Fenderen

Hejsa

Kan fenderen.dk ikke gøre noget for at få den nye lov ophævet

det der med at man ikke må "stejle" i svendborgsund

det kunne være fedt hvis man kunne gøre noget

kan man ikke samle underskrifter eller et eller andet?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-06-2009, 08:27
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Lasse,

Fenderen er ingen forening eller lign og vi har nok ikke synderligt meget pondus med små 250 medlemmer eller lobby mulighed for den sags skyld på borgen. Du må få en masse af venner til at logge på så kan det være Fenderen kan få mere gennemslagskraft Ej jeg arbejde næsten dagligt med lobby-virksomhed og det er altid op af bakke på borgen

Jeg forestiller mig egentlig at Svendbordsund-sagen tages hele vejen til EU-domstolen, da det i min optik ikke kan være borgere i et eu-land tjent med at en lokal politimester kan tilsidesætte international gældende lovgivning, ved et lokalt påbud.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-06-2009, 17:47
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg var ude at sejle i Svenborg sund i tirsdags...

Vi sejlede med en gammel postbåd som vo sponsere med diesel. De 2 skippere sejlede os lidt rundt, og derefter sejlede de os til Taasinge hvor vi spiste, og derefter sejlede de os tilbage til Svendborg....

Jeg snakkede en del med de 2 skippere, og de var meget glade for forbuddet, de fortalte at der hvert år var mange farlige situationer i sundet, specielt med vandski hvor føreren af båden havde mere travlt med at kigge bagud end fremad...

Jeg må også sige at efter at havde sejlet stykket imellem Svendborg og Troense, så forstår jeg ihvert fald at der bør være et forbud der....det er ikke ret bredt, og jeg kan forestille mig at det er meget trafikeret når solen skinner....
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-06-2009, 18:22
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Der er plads nok, selv når solen skinner.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-06-2009, 18:32
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er jeg simpelthen ikke enig med dig i, det er ikke ret bredt, og jeg forstår godt forbuddet....

Sejl dog ud på den anden side af Thurø hvor der er plads....
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-06-2009, 19:38
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Eller folk ku smutte hvis de i mod så vi andre ku blæse igennem med 70km/t.... og endnu bedre, på JETSKI de jo os ulovlige...

Jeg bor på hjørnet og kan glo der ud. Der er masser af plads. Selv de dage hvor der er rigtig drøn på. Folk respektere det helt fint.

Forbudet er helt hen i vejret.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-06-2009, 20:33
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Eller I kunne overveje at overholde reglerne, istedet for at svine politiet til som i bund og grund bare gør deres arbejde....

Bredde mæssigt ligner det meget Kolding fjord, og her i fjorden er det også forbudt at plane, det er ikke alle der overholder dette. Men det tager ikke ret lang tid at sejle ud hvor det er lovligt, og det samme gør sig gældende i Svendborg....
Reply With Quote
  #8  
Gammel 18-06-2009, 21:13
steffen m steffen m er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: bogense
Indlæg: 133
de kan bare lave en fast fartgrænse istedet for deres andet pis. så det er ens for alle. den slags regler som de har inført er kun til for at skabe splittelse
Reply With Quote
  #9  
Gammel 18-06-2009, 21:54
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Eller folk ku smutte hvis de i mod så vi andre ku blæse igennem med 70km/t.... og endnu bedre, på JETSKI de jo os ulovlige...

Jeg bor på hjørnet og kan glo der ud. Der er masser af plads. Selv de dage hvor der er rigtig drøn på. Folk respektere det helt fint.
Forbudet er helt hen i vejret.
du skriver at folk respekterer det men, der må altså også være mange som ikke gør det og ikke kun en emsig betjent. jeg har 1½ times sejlads med max 5 knob inden jeg må sætte farten op på 10 knob og efter yderligere 1 times sejlads så er jeg nået ud hvor der må sejles stærkere og grunden til det er, at mange sejlede som det passede dem og ikke viste hensyn.
Det har enda været på tale at bådene skal være registreret og forsynet med et stort nummer så bådene nemt kan kendes på afstand

DET ER HVAD MAN FÅR UD AF AT IKKE RESPEKTERE REGLERNE

du er med til at ødelægge det for andre med den indstilling du åbenbart har.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 18-06-2009, 22:02
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
UPS....
Nico det kan godt være du har styr på sagerne,,,,,,
Men en del har ikke.....
Det er loven der bestemmer, jeg tror ike at du hjælper til en mindre stram lovgivning med den indstilling.
Det er ikke alle der styrer en båd som du, og det tror jeg du glemmer.
Hensyn til andre er vejen frem.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #11  
Gammel 18-06-2009, 22:57
moseboen moseboen er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
Billeder: 1
altså i sejlerennen synes jeg man skal kunne plane men måske uden vandlegetøg og med der mener jeg tube og wakeboard og vandski osv

og hvis folk ikke vil plane er der jo massere af plads ved siden af sejlrenden

og nu når je gahr sejlet en del i svendborg sund så skulle der laves forbud mod kajakker i sejlerenden! hvorfor sejler de derude nogen der kan give mig en god grund? ja når de skal over men så kan de sejle paralet med kysten ikke ikke midt ude men nok med det

der er mange jeg kender der også synes at loven skal "ophæves"... jeg respektere politiet og hvis de stopper mig har jeg det hele iorden og hvis jeg så ikke er kommet langt nok ud så må det være det...

men i siger folk sejler uforsvarligt, gør de ikke stadig det? det vil der altid være og det skære helt sikkert ned på det...

men jeg synes man godt måtte plæne på den anden side af svendborgsund broen der er tit godt vand til wakeboard
Reply With Quote
  #12  
Gammel 18-06-2009, 23:25
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Nico, med dine holdninger kan jeg godt forstå at du bærer hjelm på profilbilledet
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #13  
Gammel 19-06-2009, 00:07
moseboen moseboen er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
Billeder: 1
Citér:
Originally Posted by Jess Se indlæg
Nico, med dine holdninger kan jeg godt forstå at du bærer hjelm på profilbilledet
hehe
Reply With Quote
  #14  
Gammel 19-06-2009, 07:49
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
Jeg bakker Nicolaj 100% op det er helt hen i hegnet med alle de restriktioner, er det fordi der er sket en masse ulykker i syntes der skal laves flere love?
Der er en simpel regel med at sejle efter forholdene der ALTID skal overholdes, og det er da klart på en juli lørdag i 28 graders varme, der må man da ikke plane med ringe og skrammel ind mellem alle bådene.. men det er sgu da nemt for ordensmagten og knalde folk for med alt det videohalløj man har nu om dage.
Hvorfor har folk travlt med altid at hidse hinanden op til at det hele er så frygteligt?
Og kajakker, ja hvis de har lyst til at sejle i sejlrenden, fint nok for mig, jeg skal nok se dem, men de skal ikke brokke sig over der er bølger fra store både, det følger jo ligesom med.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 19-06-2009, 08:48
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Searider Se indlæg
Jeg bakker Nicolaj 100% op det er helt hen i hegnet med alle de restriktioner, er det fordi der er sket en masse ulykker i syntes der skal laves flere love?
Der er en simpel regel med at sejle efter forholdene der ALTID skal overholdes, og det er da klart på en juli lørdag i 28 graders varme, der må man da ikke plane med ringe og skrammel ind mellem alle bådene.. men det er sgu da nemt for ordensmagten og knalde folk for med alt det videohalløj man har nu om dage.
Hvorfor har folk travlt med altid at hidse hinanden op til at det hele er så frygteligt?
Og kajakker, ja hvis de har lyst til at sejle i sejlrenden, fint nok for mig, jeg skal nok se dem, men de skal ikke brokke sig over der er bølger fra store både, det følger jo ligesom med.
vi kan hurtig blive enige om at der ikke behøver flere love og regler men problemet er den simple regel du skriver, den bliver tolket på lige så mange forskellige måder som der er sejler til.
når jeg er hvor jeg må sejle 10 knob men sejler 13 knob og bliver overhalet af en der sejler 25 knob. vi sejler begge ulovlig men jeg tror ikke der er mange der opdager jeg sejler ulovlig, men ham der kommer med 25 knob ser de.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #16  
Gammel 19-06-2009, 09:49
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
om jeg er med til at ødelægge det for andre er jeg nu ikke så sikker på...

Vi kan da prøve at se hvad der er sket af skader i Svendborg Sund de sidste 10år? Mon skaderne vil være mindre nu? I DONT THINK SO!!!!

Jeg kan simpelthen ikke forstå det i siger.. Virkelig ikke, for mener det er dybt dobbelt moralsk.

Måske sku jeg tune min jetski & båd så de kan passere 100km/t bare for at irritere endnu mere.. Det er jo dybt godnat man.

Iøvrigt kan man samligne Svendborg Sund med en Tysk AutoBahn, følg trafikken og der sker intet, sæt farten ned og der sker MEGET! Sejlbådene holder sig i et spor og speedbådene i et andet, det har de gjorde de sidste mange år, HVAD ER PROBLEMET!

Jeg har en Gummibåd på 3.10m med 9.9Hk, sejler jeg 1/4gas så planer jeg med 5-7km/t... Okay 500kr tak?

Undskyld mig, men hvor mange af jer har ikke planet næsten på vej ud af havne løbet, ( nej i vil ikke indrømme det, og det er helt okay, men tænk nu lige engang )...

Mht. mit profil billede, jeg kan sagtens sætte et på af mig rent, jeg er overhovedt ikke bange for at værken politiet eller nogen andre skal genkende mig, der er både billeder af mig på Facebook - Fenderen - Baadgalleri - Bilgalleri, jeg vil til hver en tid stå fast ved det jeg siger. Ellers er der ingen grund til jeg er på forumet.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook

Sidst redigeret af nicolajjetrider; 19-06-2009 kl. 10:13.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 19-06-2009, 10:25
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.

Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".

Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.

Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?

I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.

Hastighedsgrænser gør det ikke alene.

Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.

God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE
Reply With Quote
  #18  
Gammel 19-06-2009, 10:51
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
derfor kort sagt, sejl efter forholdene. Politiet bør videofilme når det går for grel til, og hvis man ikke vil modtage en evt. bøde, så er det jo retten der afgør hvor vidt det er ulovlig eller ej, men det er det jo i forvejen i dag med fart for tæt på land osv. Tror sgu de fleste ved når de presser citronen i tæt trafik, de færeste vil nok gå i retten, bøden er jo trods alt . kun 500kr og man lærer jo af sine fejl.
Jeg mener stadig det er skrigene godnat med en fart restriktion, for alle de dage hvor der er få på vandet, der er der jo intet til hinder for at plane mellem thurø bund og svendborgsundbroen overhovedet. Almindelig sund fornuft bør ikke gøres kriminelt. Og nej, jeg snakker ikke om, at så er det smart at sejle 70mph. det vil jo sjældent være forsvarligt i snævre farvande.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 19-06-2009, 10:54
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
NICO: fortsæt bare din kamp og du vil opdage at jo mere du stritter imod så flere stramninger kommer der bare. Det var sådan det gik til her hos os.
Du gør det kun værre for dig selv og andre hvis du ikke følger reglerne.

PS: JEG HAR ALDRIG PLANET UD GENNEM HAVNE INDLØBET FOR JEG HAR LÆRT AT VISE HENSYN.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #20  
Gammel 19-06-2009, 11:23
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.

Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".

Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.

Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?

I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.

Hastighedsgrænser gør det ikke alene.

Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.

God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE
Helt enig

Man skal lave regler der kan administreres

På "min" svenske sø er der skam også hastighedsbegrænsninger bestemte steder - og perioder hvor der er landgangsforbud på bestemte øer (fuglenes klækningsperiode) og det overholder folk fint.

Der er et søpoliti der bruger laser hastighedsmålere og som slår benhårdt (men venligt) ned på overtrædelser - trods alt er de regler der er på søen fornuftige fx at man ikke må gøre landgang i naturresavaterne i fuglenes klækningsperiode - at man max må sejle 5 knop på enkelte strækninger osv.

Politiet deroppe er i øvrigt (som de fleste danske betjente) meget fornuftige og hlet rimelige - jeg har talt med dem et par gange - mest når jeg fører dansk flag for da er de nysgerrige overfor hvordan man er kommet helt op i sommen

Alkoholregler findes også - og de kontroleres ved kroen ved færgelejet hver weekend - men de er rimelige hvis fx en gråhåret mand sejler i sin snekke ud og fisker lidt - iført redningsvest - og måske får et par øl - ja det gør de normalt ikke noget ved

Hvis derimod en båd høvler med 30+ knop gennem et fartreguleret område med høj musik og overbordkastning af tomme dåseøl ja så er de der pronto og så falder hammeren hvilket er helt rimeligt

Så det handler om letforståelige regler der nemt kan måles og så rimelighed fra såvel bådføre som politiets side af
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,495
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Larsonemotrub
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden