Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 333
7 medlemmer og 326 gæster
Georgsnace, Hogardroks, miteenhah, StevenNic, Thomasmum, Tizgarjoync, Uruksnone
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-05-2014, 21:44
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Mercruiser 4.3 Kaburator.

Nu skulle jeg tage nogle billeder af min motor da den tidligere ejer havde fjernet det originale benzinfilter på motoren. Min plan var at montere en forbrugsmåler på brændstofslangen så jeg kan se hvad der bruges af benzin. Jeg kunne se at jeg kunne montere den på den slange der sad, så det gjorde jeg. Jeg skulle også skifte nogle skruer på de bagerste ryglæn på båden så det fik jeg også gjort. Så kom der lidt vand i bunden af båden for at se om min lænsepumpe kørte som den skal.

Så nu er vi kommet til mit egentlige problem.

Min motor kører nu ganske enkelt vildt dårligt. Den har svært ved at starte og forsøger jeg at give den gas lyd der et knald og ofte kommer der et tilbageslag med blå røg, en enkelt gang kom der flammer ud af karburatoren.

Jeg har så prøvet at fjerne måleren igen, det gør ingen forskel overhovedet. Der var kommet lidt vand på motoren så måske skyldes det fugt? Motoren har kørt i over en time i tomgang med jævn gas som den kunne der, men efter at have været slukket og startet igen, kunne den ikke tage gas da jeg kørte hjem. Den er også en evighed om at komme igang igen efter at have været slukket.

Kan jeg havde ødelagt noget da jeg har siddet med min r.. oven på karburatoren eller kan det skyldes fugt?

Jeg er i vilrede over hvad det kan skyldes og faktisk mega ærgerlig over at stå med sådan et problem da den kørte perfekt før jeg pillede ved den.

Der er ikke stillet på noget..

Nogen der kan komme med en ide til hvad der kan være galt eller sket..
Reply With Quote
  #2  
Gammel 31-05-2014, 06:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Forkert tændingstidspunkt.

Muligvis defekt accelerationspumpe i karburatoren.

Evt. adskillelse af karburator, renses, justeres og pakkes om.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 31-05-2014, 13:19
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Du kan godt have ret i din antagelse Nu kører jeg i havnen i morgen og ser om jeg kan være kommet til at sparke til noget da jeg har siddet på skjoldet oven på karburatoren. Eventuelt et kabel eller en ledning.

Er det ikke det får jeg en båd mekaniker til at kikke på den. Orker ganske enkelt ikke at sidde og spilde min tid, med at forsøge og så var det ikke det eller det. Jeg kan desværre ikke sætte en af mine testere på den så som jeg fortæller mine kunder er det ikke bare dumt at skifte dele i blinde det er også dyrt. men det værste er at man får overtræk på humør kontoen.

Skal nok vende tilbage med løsningen, når eller hvis den kommer til at køre igen.

Tak for svar.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 31-05-2014, 13:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Searay Se indlæg
Du kan godt have ret i din antagelse
Tak for svar.
Det er jeg meget glad for at høre..

Langt de fleste driftsforstyrrelser på bådmotorer skyldes tændingssystemet - hvorfor ? Fugt er en af de helt store skurke specielt i strømfordelerdækslet og på rotoren.

Jeg tror at jeg skifter mit strømfordelerdæksel og rotor hvert andet år selvom båden ikke sejler alverden.

Hvis du har druknet motoren i konserveringsolie, så kan det nemt have indflydelse også, for så er tændrørene "sværtet" til, og giver som ofte dårlig gnist. Derfor, har du brugt konserveringsolie, så er det nye tændrør ved sæsonstart - de er billige til din motor, kr. 22.40,- / pr. stk. excl. moms ( husk at undersøg om dine tændrør er med kort eller langt gevind ) Er det kort gevind kan det være NGKBR6FS og er det med langt gevind kan det være NGKBPR6EFS - som ofte bruger 4.3´eren i kort gevind tændrør, men der kan være undtagelser.

Sætpakke:
Strømfordelerdæksel, rotor, tændspole, tændrør og tændkabler kan købes i original udførelse fra Mercruiser - bare ikke hos aut. dansk forhandler - til ca. 950,- kr. incl. moms

Pakningssæt til karburatoren ligger på ca. en plovmand..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 31-05-2014, 14:48
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er man den sparsommelige type, kan man vaske tændrørene i benzin, umiddelbart efter konserveringen.
Eller sæt gamle tændrør i inden konserveringen, og lad dem sidde i, og bruge dem når man starter motoren op til sæsongen, hvorefter man så montere de gode rør.

For som nævnt holder tændrørene ikke altid til, at være badet i konserverings olie vinteren over.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 31-05-2014, 15:16
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Super med jeres input på mit problem.

Inden båden blev søsat kom der nye tændrør på motoren. men der blev ikke skiftet tændrørskabler eller rotordæksel, ej heller rotor.

jeg tror jeg får skiftet de dele på motoren og så håber på at det er der fejlen ligger. Jeg er helt grøn med at rode med bådmotorer.

Men det er mærkeligt at det sker i forbindelse med at jeg montere en brændstofmåler på motoren, men da den har været forsøgt afmonteret igen. Må man formode at det ikke er der problemet ligger.

Jeg har skrevet til RT og spurgt på nogle dele til tændningssystemet.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 02-06-2014, 05:51
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Nu nåede jeg ikke at skifte nogen dele eller rettere jeg besluttede mig for at efterspænde min karburator. Det var ganske enkelt løsningen på problemet. Der kom åbenbart falsk luft ind imellem manifold og karburatoren.

Var ude og sejle og der var ingen problemer overhovedet..

morale.

Det er dumt at lave flere ting på en gang i båden. for havde jeg ikke brugt afdækningen på karburatoren som sæde, så var dette aldrig sket. Så det med at lave flere ting på båden samtidigt er slut. for det er kun med til at forvirre hvis noget driller eller går galt..

Tak for jeres input.

Sidst redigeret af Searay; 02-06-2014 kl. 06:04.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 02-06-2014, 07:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Searay Se indlæg
Nu nåede jeg ikke at skifte nogen dele eller rettere jeg besluttede mig for at efterspænde min karburator. Det var ganske enkelt løsningen på problemet. Der kom åbenbart falsk luft ind imellem manifold og karburatoren.

Var ude og sejle og der var ingen problemer overhovedet..

morale.

Det er dumt at lave flere ting på en gang i båden. for havde jeg ikke brugt afdækningen på karburatoren som sæde, så var dette aldrig sket. Så det med at lave flere ting på båden samtidigt er slut. for det er kun med til at forvirre hvis noget driller eller går galt..

Tak for jeres input.
Det var godt at høre...

Happy boating...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 02-06-2014, 16:09
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Tak Rolf.

Jeg leder efter papirene på motoren så bestiller jeg alt til et service hos dig. Men du må godt have mig i tankerne hvis der kommer en god brugt mpi motor på lager.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 02-06-2014, 19:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Searay Se indlæg
Tak Rolf.

Jeg leder efter papirene på motoren så bestiller jeg alt til et service hos dig. Men du må godt have mig i tankerne hvis der kommer en god brugt mpi motor på lager.
Jeg har en original OMC 4.3 V6 med 175 bovlamme krikker på fold, som du kan købe...

MPI motorer hænger ikke på træerne, så du skal have tålmodighed.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,312
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Hogardroks
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden