Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 355
8 medlemmer og 347 gæster
EinarUntoncuro, GnarJeopymn, HernandoAffigue, Irinwyq, RoyArilm, StevenNic, Thomasmum, UgrasalSuesy
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-02-2013, 15:01
Jokke Jokke er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Horsens
Indlæg: 10
Motor sovset ind i olie.

Hej igen.

Min motor drypper olie, først troede jeg det bare var en form for overløb, da det så ud til at ske når jeg trimmede motoren helt op, men nu har den efterhånden stået i et par måneder og den bliver ved med at tabe olie, så der er vist noget galt.

Motoren er en Mariner 115hk 2+2 fra 93, den kører fint og lyder fint, larmer af helvede til som en 2takter nu gør..

Jeg har ikke vildt meget forstand på det med motorer, men jeg kan sagtens bruge en skruetrækker osv, jeg har taget en ordentlig røvfuld billeder af alt muligt, hvis i kan se et eller andet så giv lyd.







Som i kan se så er alt rimelig sovset..
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-02-2013, 15:14
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Er din selvblander pillet fra eller virker den stadig.
Hvor sidder din olietank?

Jeg ville ikke sejle i den igen, før end fejlen er lokaliseret og rettet. Du sejler med en potentiel risiko for at ødelæggede motoren.

Det kunne tyde på en utæt oliebeholder/slange, hvilket kan betyde den ikke får olie nok.

Hvis du har været hele systemet igennem og ikke har kunnet lokalisere utætheden, ville jeg starte med at give motoren en ordentlig mortovask/affedtning.
Det gør det betydeligt nemmere at finde frem til hvor den er. Alternativt kan du, når den er affedtet og tør, sprøjte talkum spray på motorblokken og slanger og derefter starte motoren hvorved utætheden ville kunne spores som våde pletter.

Men med så stor en utæthed som dine billeder viser, burde det ikke være nødvendigt.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-02-2013, 16:40
Jokke Jokke er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Horsens
Indlæg: 10
Selvblanderen er stadig koblet til, olietanken sidder på højre side af motoren og der er ikke lige nogen synlige revner eller noget.

Jeg prøver at rengøre først så, hvad skal jeg bruge til formålet og er der noget som skal fjernes for ikke at tage skade? jeg har en biltema i nærheden så jeg burde da kunne få fat i det rigtige..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-02-2013, 17:42
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
OK, Biltema har adskillige produkter som er egnet til motorrens, bare vær obs på at produktet du bruger ikke er skadeligt på aluminium og gummi/plastik.

Start med at tørre alt det du kan af med en klud.

Jeg plejer at skylle efter med en sprayflaske med varmt vand og tynd stråle, alternativt en vandslange med varmt vand hvis du har adgang til det, bare gør det kontrolleret, så du ikke for uønsket vandindtrængen nogle steder. Tør/blæs ren med trykluft. Det kan godt være du skal gøre det af nogle gange.

I princippet er motoren jo konstrueret så den kan tåle en hel del vandsprøjt, men dæk luftindtag på karburatorerne af samt pas på med elektronikken.

Du kan jo koncentrere rengøring omkring dele der har forbindelse med oliesystemet.

På to-takts motorer med karburering er det nu ganske normalt at de bliver "fedtede" under hætten, hvis ikke de rengøres jævnligt, og umiddelbart ser det ud til det er "et stykke tid" siden det er gjort på din.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-02-2013, 18:07
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Substansen og farvesammensætningen ligner brugen af rigeligt Corrosionguard fra Quicksilver....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-02-2013, 18:22
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Substansen og farvesammensætningen ligner brugen af rigeligt Corrosionguard fra Quicksilver....
Det Quicksilver Corrosion Guard jeg anvender er farveløst, og kun flydende lige når det bliver påført, især ved de lave temperaturer vi har nu.

Farven antyder at det enten er to-takt olie, eller High Performance gear olie der er ovenpå på gearkassen.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-02-2013, 18:26
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Det Quicksilver Corrosion Guard jeg anvender er farveløst, og kun flydende lige når det bliver påført, især ved de lave temperaturer vi har nu.

Farven antyder at det enten er to-takt olie, eller High Performance gear olie der er på gearkassen.
Det Corrosion Guard jeg har set i brug har den hvidlige creamede substans ved frostgrader, og til dels flydende under andre forhold.

Der ligger godt nok en "olieklat" under motorbenet, men det kan være fra et andet offer.

Den grønlige substans kunne ligne gearolie - flere bruge green formulation i olierne.

En motorvask med affedtning og herefter opstart må være at foretrække, men alvorligt motorproblem tror jeg ikke på.

Kontrol af olieniveau på gearkassen inden opstart anbefales evt. udskiftning.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 15-02-2013, 18:33
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Det Corrosion Guard jeg har set i brug har den hvidlige creamede substans ved frostgrader, og til dels flydende under andre forhold.
Så er det samme produkt vi taler om - jeg syntes do ikke det flyder når det først har sat sig.

Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg

Der ligger godt nok en "olieklat" under motorbenet, men det kan være fra et andet offer.

Den grønlige substans kunne ligne gearolie - flere bruge green formulation i olierne.

En motorvask med affedtning og herefter opstart må være at foretrække, men alvorligt motorproblem tror jeg ikke på.

Kontrol af olieniveau på gearkassen inden opstart anbefales evt. udskiftning.
Enig med der ikke er et alvorligt problem, men risikoen for at det kan opstå er helt klart til stede, så rådet må stadig være at lokalisere fejlen før yderligere sejllads.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #9  
Gammel 15-02-2013, 19:19
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Biltemas koldaffedtning er glimrende til formålet.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-02-2013, 00:25
Jokke Jokke er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Horsens
Indlæg: 10
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
OK, Biltema har adskillige produkter som er egnet til motorrens, bare vær obs på at produktet du bruger ikke er skadeligt på aluminium og gummi/plastik.

Start med at tørre alt det du kan af med en klud.

Jeg plejer at skylle efter med en sprayflaske med varmt vand og tynd stråle, alternativt en vandslange med varmt vand hvis du har adgang til det, bare gør det kontrolleret, så du ikke for uønsket vandindtrængen nogle steder. Tør/blæs ren med trykluft. Det kan godt være du skal gøre det af nogle gange.
Tak, jeg skaffer lige sagerne og prøver, den sorte kappe på venstre side af billede 3 ud for karburatorerne er bare luftfilter kassen ikke? gør det lidt nemmere hvis jeg lige fjerner den nemlig.

Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
På to-takts motorer med karburering er det nu ganske normalt at de bliver "fedtede" under hætten, hvis ikke de rengøres jævnligt, og umiddelbart ser det ud til det er "et stykke tid" siden det er gjort på din.
Hehe, købte den brugt i August og jeg tror sku heller aldrig den har set skyggen af en klud, ikke at det skal være en undskyldning for min egen dovenskab


Mht den grønne olie, så er det Quicksilver 2-takts olie, men ja den gearolie jeg købte af samme mærke var også grøn :/
Reply With Quote
  #11  
Gammel 03-04-2013, 13:46
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hvordan er det gået, har du fundet utætheden?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-04-2013, 01:56
Jokke Jokke er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Horsens
Indlæg: 10
Jeg har ikke rigtig fået kigget på det endnu, synes ikke rigtig vejret har været til det før nu, hvis jeg kan komme afsted med det vil jeg prøve lidt her i weekenden
Reply With Quote
  #13  
Gammel 14-04-2013, 11:20
Jokke Jokke er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Horsens
Indlæg: 10
Så er jeg da kommet lidt videre, olien ser ud til at komme fra nogen samlinger ala t-stykker der løber "under" olie tanken.

Så bliver det næste vel at få dem af og efterset og derefter spændt ordentligt
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,452
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, UgrasalSuesy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden