Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 301
9 medlemmer og 292 gæster
Austinalet, GrimPep, Hansonaloclance, KalanInaddynaf, KentLep, QuadirOxili, Raymondphimi, TufailKneerty, Yorikmoupe
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 26-01-2011, 22:18
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Er det alle dine "rustfri" dele på båden som er angrebet ?

Jeg synes at det er mærkeligt med pullerten, da jeg vil forvente at den er i A4 kvalitet (rustfri/syrefast), men bolte/møtrikker/skruer kan på både desværre godt være af A2 kvalitet (ikke syrefast).

Der er ikke andet at gøre end at tale med forhandleren, men jeg tror desværre at du har en dårlig sag hvis der ikke eksplicit er en klausul i dine garantibestemmelser som omhandler dette område.
Reply With Quote
  #22  
Gammel 26-01-2011, 23:01
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har set på forhandlerens link til din båd, men jeg kan ikke umiddelbart finde et sted, hvor der oplyses om søgelænder, pullerter mv. i "rustfrit stål".
Hvis det er tilfældet, så kan det måske stille dig i en dårlig situation, hvis du ønsker at gå rettens vej.

Situationen var anderledes, hvis der blev oplyst, at "båden leveres med søgelænder, pullerter, sorringsanordninger mv. i rustfrit stål klasseficering A4 bla bla bla".

Jeg synes ikke at løsningen med at transportere båden fra forhandleren i DK til værftet i Polen som en holdbar løsning for dit vedkommende, for hvor lang tid vil det ikke tage ?

Selvom de berørte komponenter med rustpletter udskiftes, er de nye komponenter højest sandsynligt ikke i en bedre kvalitet, og dermed er problemet med rustpletter et tilbagevendende problem i fremtiden.

Hvad vil du selv foreslå/ønske af løsningsmodeller, Poca ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #23  
Gammel 27-01-2011, 08:08
poca poca er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: vestjylland
Indlæg: 150
tak for de mange svar, det er faktisk alt der ruster undtagen nogle hængsler. hvis jeg ikke kan få noget ud af forhandleren, vil jeg selv afmontere alt rustfri og behandle det med bejdse-pasta. go se om det virker det er mit bedste bud på en løsning.
Reply With Quote
  #24  
Gammel 27-01-2011, 08:48
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Bejdsepasta vil gøre det hele meget mat og grimt, og det bliver et betragteligt job at polere det op igen, ikke at anbefale. Det gør i princippet det samme som elpolering, nemlig at fjerne stålet fra overfladen, så der kun er crom tilbage, i grove træk. Det er iøvrigt et ret normalt syn at se rust på beslag mm. Du kunne prøve med det gode gamle
Autosol, det har jeg gode resultater med gennem tiderne. Man kunne jo håbe at tingene bare har befundet sig et uheldigt sted undervejs i processen.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #25  
Gammel 27-01-2011, 08:50
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Hvis det nu ikke er "rustfrit stål" det er lavet af, hvordan vil det mon så reagere på bejdsepasta ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #26  
Gammel 27-01-2011, 09:35
poca poca er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: vestjylland
Indlæg: 150
det må godt være mat, bare det ikke er rusten, er der nogen der ved hvad elpolering er og hvor man kan få det gjort jeg bor i thorsminde.
Reply With Quote
  #27  
Gammel 27-01-2011, 09:40
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er jo den regel i købeloven der hedder formodningsreglen, og med hensym til en båd, burde en køber formode at den kan holde til at bruges til det den er beregnet til, nemlig at sejle i vand på søer og hav, og det uden at den begynder at ruste osv. Og begynder en båd eller de beslag osv. der er på den, at ruste eller andet, har varen en mangel i forhold til det forventede, og sælger/producent er dermed erstatning-ansvarlig....

Sælger har ansvaret for at få det udbedret på den ene eller anden måde, det kommer ikke dig ved at den skal en tur til fabrikken for at blive repareret, det er sælgers ansvar og udgift..
Reply With Quote
  #28  
Gammel 27-01-2011, 09:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Sælger har ansvaret for at få det udbedret på den ene eller anden måde, det kommer ikke dig ved at den skal en tur til fabrikken for at blive repareret, det er sælgers ansvar og udgift..
Jeg synes alligevel at det er et drastisk træk at sende båden retur til værftet i Polen fordi;

- Sker der skade eller tyveri af båden under transporten, er det ejers forsikring som dækker. Dækker den også, hvis båden ikke er i hans varetægt under transporten, reparationen mv. ?

- Hvor lang tid skal man som kunde acceptere, at det tager for at få tingene udbedret på værftet ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #29  
Gammel 27-01-2011, 09:54
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by poca Se indlæg
det må godt være mat, bare det ikke er rusten, er der nogen der ved hvad elpolering er og hvor man kan få det gjort jeg bor i thorsminde.
http://elektropol.dk/

Han kan elektropolere. Har dog aldrig fået noget elektropoleret(endnu), kun glasblæst. Hans værksted ligger i Århus.


Bejdsepasta, hvis det skal være Pelox, kan man tilsyneladende ikke bare hente det i en tilfældig butik.

http://www.ahi.dk/pelox/saadan-faar-...giftattest.htm

Måske er der andre produkter som er nemmere at få fat i.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #30  
Gammel 27-01-2011, 09:54
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
I Søndersø på nordfyn laver de den slags
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #31  
Gammel 27-01-2011, 10:27
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg synes alligevel at det er et drastisk træk at sende båden retur til værftet i Polen fordi;

- Sker der skade eller tyveri af båden under transporten, er det ejers forsikring som dækker. Dækker den også, hvis båden ikke er i hans varetægt under transporten, reparationen mv. ?

- Hvor lang tid skal man som kunde acceptere, at det tager for at få tingene udbedret på værftet ?
Mig bekendt bærer den erhversdrivende (forhandleren) ansvaret for båden under en garantirep, ellers ville det også være den letteste sag i verden at blot lade den forsvinde og blot trække på skulderne.

Det gælder for de varer mit firma sælger, vi hæfter for transport udgifter begge veje for garanti-rep, og vi har også ansvaret for varen ikke forsvinder eller bliver skadet den tid vi har varen til rep, og det indtil den igen er hos kunden, så hvorfor skulle der være anderledes med en Båd ?

Det tager vel kun en dag at transportere en båd til Polen på en lastbil... så en sådan garanti rep. skulle helst ikke tage ret lang tid...
Reply With Quote
  #32  
Gammel 27-01-2011, 10:39
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Det tager vel kun en dag at transportere en båd til Polen på en lastbil... så en sådan garanti rep. skulle helst ikke tage ret lang tid...
Det er bare at stille båden på en trailer med et hav af låse på og så køre den ned på p-pladsen ved nærmeste lystbådehavn. Så kommer der helt automatisk nogen og kører båden til Polen
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #33  
Gammel 27-01-2011, 10:47
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Det er bare at stille båden på en trailer med et hav af låse på og så køre den ned på p-pladsen ved nærmeste lystbådehavn. Så kommer der helt automatisk nogen og kører båden til Polen
He he he, Så sandt så sandt.... Den havde jeg ikke lige tvistet
Reply With Quote
  #34  
Gammel 27-01-2011, 11:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Mig bekendt bærer den erhversdrivende (forhandleren) ansvaret for båden under en garantirep, ellers ville det også være den letteste sag i verden at blot lade den forsvinde og blot trække på skulderne.

Det gælder for de varer mit firma sælger, vi hæfter for transport udgifter begge veje for garanti-rep, og vi har også ansvaret for varen ikke forsvinder eller bliver skadet den tid vi har varen til rep, og det indtil den igen er hos kunden, så hvorfor skulle der være anderledes med en Båd ?

Det tager vel kun en dag at transportere en båd til Polen på en lastbil... så en sådan garanti rep. skulle helst ikke tage ret lang tid...
Jeg tror ikke at forhandleren/reparatøren er ansvarlig for båden + evt. effekter, når den er indleveret til reparation. Hvis det var sådan, ville mange nok hævde, at deres ROLEX ur + Gucci taske i et afsides liggende opbevaringsrum var stjålet under reparation mv...

Fra min tid hos IVECO, hvor vi repararede/servicerede exportvogne var vi ikke ansvarlige for chaufførens effekter under værkstedsbesøg.

Jeg ved ikke hvor i Polen fabrikanten af Poca´s både holder til, men "kort tid" til udbedring af fejl og mangler tror jeg ikke på - umiddelbart et par måneder.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #35  
Gammel 27-01-2011, 12:04
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg tror ikke at forhandleren/reparatøren er ansvarlig for båden + evt. effekter, når den er indleveret til reparation. Hvis det var sådan, ville mange nok hævde, at deres ROLEX ur + Gucci taske i et afsides liggende opbevaringsrum var stjålet under reparation mv...

Fra min tid hos IVECO, hvor vi repararede/servicerede exportvogne var vi ikke ansvarlige for chaufførens effekter under værkstedsbesøg.

Jeg ved ikke hvor i Polen fabrikanten af Poca´s både holder til, men "kort tid" til udbedring af fejl og mangler tror jeg ikke på - umiddelbart et par måneder.
Jeg mener ikke diverse effekter der ikke kommer varen noget ved, jeg snakker om selve varen der bliver indleveret til rep., der har forhandlere ansvaret for varen fra det øjeblik han modtager varen til den er i kundens varetægt igen, det gælder alle typer skader der måtte komme på varen mens den er i forhandlerens varetægt, også tyveri, det er forhandleren også forpligtiget til at sikre varen imod, og bliver den stjålet men den er hos forhandleren, bærer han ansvaret...
Reply With Quote
  #36  
Gammel 27-01-2011, 12:40
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Jeg mener ikke diverse effekter der ikke kommer varen noget ved, jeg snakker om selve varen der bliver indleveret til rep., der har forhandlere ansvaret for varen fra det øjeblik han modtager varen til den er i kundens varetægt igen, det gælder alle typer skader der måtte komme på varen mens den er i forhandlerens varetægt, også tyveri, det er forhandleren også forpligtiget til at sikre varen imod, og bliver den stjålet men den er hos forhandleren, bærer han ansvaret...
Jeg må være dig svar skyldig.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #37  
Gammel 27-01-2011, 12:59
poca poca er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: vestjylland
Indlæg: 150
lige et hurtigt spørgsmål, skader bejdsning glasfiber
Reply With Quote
  #38  
Gammel 27-01-2011, 13:12
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg synes altså stadig at det er et sidespor.
I første omgang bør du finde ud af om du har et krav på sælger eller du ikke har. Dvs. om du har ret til at få udbedret skaden - eller hvad vi skal kalde det. Måske har du retshjælp via din indboforsikring og så bør du da lige forhøre dig hos en jurist. Hvis du har et krav på sælgeren, skal du altså ikke ligge og forsøge selv at reparere på båden. Det må være nødløsningen hvis du får en lang næse af advokaten. Hvis du begynder at gøre noget selv, er det det samme som at acceptere at du selv står med aben.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #39  
Gammel 27-01-2011, 13:13
poca poca er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: vestjylland
Indlæg: 150
forstået
Reply With Quote
  #40  
Gammel 27-01-2011, 13:36
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Ikke fordi det er særligt aktuelt, men engang gik et kølstøberi konkurs, og alle, som havde indbragt materialer til deres køl, eller ikke havde afhentet en betalt køl, fik en lang næse, det kom til at indgå i boet, og selv om man havde kvitt. på indleveringen, kom man bare langt ned i listen af kreditorer. IKKE lige noget man regnede med. De kunne så evt. købe deres egen køl på tvangsauktion. Så jeg ville ikke sådan lige lade min båd fragte nogen steder hen.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,238
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KentLep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:37.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden