Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 310
5 medlemmer og 305 gæster
GrimPep, Hansonaloclance, KentLep, Raymondphimi, TufailKneerty
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-04-2015, 15:48
Agerbo Agerbo er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Salten
Indlæg: 4
NY Båd i 28-30 fods størrelsen

Hej Folkens. Her efter 3 sæsoner på familiens første båd (Ørnvik 540 fra 2008), har vi fundet vores behov til en båd. Vi er startet med denne dejlige trailer båd. Men efter tre sæsoner, har vi erfaret at vi ønsker en større båd med toilet, pantry og bedre overnatningsmuligheder for 4 personer. Da vi er bosiddende tæt på Silkeborg søerne er det her vore sejlads kommer til at foregå.
Spørgsmålet er nu, hvilken båd og hvor meget dyrere er det med to motorer?
Modellerne jeg har i tankerne er:
Four winns vista 278 årg. 2004-2009
Sea Ray sundancer 260/275 evt. 280 årg. 2005-2009
Chaparral signature 280 årg. 2004-2009
Evt. Rinker 280

Det skal siges ved sejlads på Silkeborg søerne er det stort set underordnet med brændstoffet. Da al sejlads foregår ved omkring 1500 omdrejninger. Jeg tænker mere på vedligeholdelsen af to frem for en motor.
Ps. Jeg kigger hovedsageligt efter både med diesel motorer

Alle input og erfaringer med lignende både og motorer er meget velkomne.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 25-04-2015, 19:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Spændende projekt.

Indledningsvis er to motorer ensbetydende med dobbelt udgift til service og vedligeholdelse.

Det gælder om at finde en gængs handlesvare, så man ikke står med en no-name båd den dag båden skal sælges.

Sea Ray er ganske populær og rated ganske højt, men selv inden for bilbranchen kan en stjerne på fronten være svær at sælge, hvis tilstanden er kritisabel - det samme gør sig gældende inden for marineverden.

Motorer uanset om det er Mercruiser eller Volvo Penta er "same shit" - GM er producenten. Drevene er der forskel på og som ofte til VP´s fordel. Lækker konuskobling som kun tilbydes fra Mercruiser i BRAVO regi.

Benzinforbrug omkring max. 1500 omdr./min. er pisse ligegyldigt uanset motorfabrikat.

Reservedelspriserne til Mercruiser og Volvo Penta er forskellige, når der er tale om nyt grej. Lidt dyrere til Volvo Penta, men i min optik også mere gedigent udført. Lidt i samme genre som en VW Phaeton kontra Mercedes S-klasse. MB´eren er bare mere lækker på flere områder..

Brugtmarkedet er i favør til Mercruiser´en, men Volvo´en ses sjældent med drevhavari med mindre der er tale om en grundstødning..

Både med ferskvandskøling SKAL foretrækkes, så det må være det øverste punkt på dagsorden i første omgang.

Forsikring bør undersøges inden køb.

Den eftersøgte type både findes i rå mængder på udenlandske hjemmesider i Tyskland og Sverige, og bådene SKAL naturligvis besigtiges INDEN handel. Der er set fake annoncer på både i den prisklasse, pak bilen og kør på opdagelse i køb-af-båd-på-egen-hånd..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-04-2015, 21:23
Agerbo Agerbo er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Salten
Indlæg: 4
Både med ferskvandskøling SKAL foretrækkes, så det må være det øverste punkt på dagsorden i første omgang.

Jeg er lidt i tvivl. Jeg har fået fortalt en benzin motor der er ferskvands kølet stadig får saltvand rundt i blokken det er kun enkelte dele der er ferskvandskølet. Er det rigtigt?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-04-2015, 22:07
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Er der nogen særlig anledning til, at du gerne vil have to motorer?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-04-2015, 22:59
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Citér:
Originally Posted by Agerbo Se indlæg
Både med ferskvandskøling SKAL foretrækkes, så det må være det øverste punkt på dagsorden i første omgang.

Jeg er lidt i tvivl. Jeg har fået fortalt en benzin motor der er ferskvands kølet stadig får saltvand rundt i blokken det er kun enkelte dele der er ferskvandskølet. Er det rigtigt?
Ferskvandskølede motorer er som minimum kølet med ferskvand/kølevæske i motorblokken. Andet afhænger af om det er et fuld system eller ej.
Fuld system inkluderer også manifolder kølet med ferskvand, hvor et halvt system kun køler blokken med ferskvand.
Uanset hvad, se er et ferskvandssystem at foretrække.
Har selv kun sejlet med ferskvandskøling, og det kan til enhver tid anbefales.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-04-2015, 08:05
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Agerbo Se indlæg
Jeg er lidt i tvivl. Jeg har fået fortalt en benzin motor der er ferskvands kølet stadig får saltvand rundt i blokken det er kun enkelte dele der er ferskvandskølet. Er det rigtigt?
Nej, det er forkert.

Ferskvandskøling til bådmotorer fx Mercruiser eller Volvo Penta, leveres som KjaerLarsen rigtig nok skriver, i udgaver som halvt eller hel system - hvad betyder det så ?

Halvt system giver ferskvandskøling i motorblokken, topstykkerne og indsugningen. Hele udstødningssystemet er fortsat havvanskølet.

Fuldsystem giver sammen ferskvandskøling som et halvt system, men manifolderne og evt. mellemstykker ( imellem manifolder og afgangsknæ ) er også ferskvandskølet. Afgangsknæene er havvandskølet.

Volvo Penta tilbyder KUN ferskvandskøling til deres motorer som halvt system.

Mercruiser tilbyder begge dele, hvis det er monteret fra nyt. Skal ferskvandskølingen eftermonteres, kan det så vidt vides, kun fås som halvt system. Der findes andre amerikanske udbydere der tilbyder ferskvandskøling til eftermontering i begge udgaver og gunstige priser.

Ferskvandskøling til eftermontering på Mercruiser indsprøjtningsmotorer kan have en lille udfordring omkring termostaten. Vælger man at eftermontere ferskvandskøling på sådan en motor, så vil jeg anbefale at anvende en termostat på 71 grader celcius, for ikke at komme i konflikt med ECU´en.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-04-2015, 09:22
Saga Saga er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: vestsjælland
Indlæg: 19
jamen er vandet i Silkeborgsøerne ikke ferskvand for så er det da bare at bruge det direkte
i motoren

Men du bør købe en hvor der ikke er installeret turbo da den går til ved så lave omdrejninger
Reply With Quote
  #8  
Gammel 26-04-2015, 09:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Saga Se indlæg
jamen er vandet i Silkeborgsøerne ikke ferskvand for så er det da bare at bruge det direkte
i motoren
Jo, vandet er ferskvand i Silkeborgsøerne, men handles der en båd som har sejlet i saltvand, så er gennemtæringsprocesserne startet, og de bremses ikke af, at der sejles i ferskvand.

Ferskvand tærer også på støbejern, når saltvandet har gnubbet sig ind i støbejernet, hvor kølervæske bremser gennemtæringsprocesserne. Naturligvis er der en begrænsning for kølervæskens virke på en godt tæret motor, men det er en helt anden snak.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 26-04-2015, 12:20
Saga Saga er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: vestsjælland
Indlæg: 19
Mancini.
Det har du sikkert ret i.
Selv ville jeg aldrig købe en med saltvandskøling
Reply With Quote
  #10  
Gammel 26-04-2015, 19:38
Agerbo Agerbo er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Salten
Indlæg: 4
Dejligt med alle disse behjælpelige mennesker.
Og jo at have to motorer i søer. Ja der er selv, at skyde gråspurve med kanoner. En underdrivelse. Men nu er det bare engang sådan at skal man omkring de 30 fod. Ja så er mange bare med to motorer.

Mange tak for de uddybende svar ang. motorer er der flere input skal i bare give los.

På forhånd tak
Reply With Quote
  #11  
Gammel 26-04-2015, 20:35
Agerbo Agerbo er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Salten
Indlæg: 4
Miss mancini

Jeg kommer til at spekulere på hvis man finder en af dem der kun er delvist kølet og det uheldige sker at den gennemtærer. Er det så også ny motor eller kan det svare sig at udskifte delene.? Og har du evt et bud på hvad det vil stå i?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 29-04-2015, 07:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Gennemtæringsprocesserne sker som ofte i denne rækkefølge;

Udstødningssystem
Topstykke(r)
Indsugning
Motorblok

Et gennemtæret udstødningssystem afliver som ofte motoren fordi vandet får lov til at være alt for længe i cylinderne, ellers sker det under sejlads, hvor vandet løber ind i cylinderne, begge ventiler er lukket og stemplet på vej op - BANG, vand kan ikke komprimeres, så enten stopper motoren med det samme ellers ryger plejlstangen ud igennem motorblokken.

Opdager man en utæthed i ovenstående komponenter i tide, så kan motoren i mange tilfælde reddes.

Jeg prøvede det med min egen 4.3 V6´er forrige år ( båden er fra 1992 ).
Vi havde sejlet en hel dag og til aften gik turen ind i havnen. På vej ind begyndte motoren at gå ujævnt for til sidst at gå i stå. Jeg forsøgte at starte motoren, men hørte kun et stort "klonk" fra motorrummet - så vidste jeg godt, hvad der var galt. Udstødningssystemet var kun få år gammelt, men topstykkerne og indsugningen var det originale fra 1992.
Jeg afmonterede tændrørene i bagbord side og vandet væltede ud fra den forreste cylinder. Operationen omfattede to nye topstykker og indsugning.

Man kan ikke sige den præcise levetid på motordele der er kølet med saltvand, men som grundregel, jo ældre det er, jo mere fremskredet må tæringsprocesserne være.

Både der er hentet i USA og sejlet i saltvand ses endnu hårdere ramt af gennemtæringer end det vi oplever i DK grundet den høje saltkoncentration, manglende vinterklargøring og få drifttimer.

Der er ingen fast prisliste på udskiftning af motordele dog er gennemsnitsprisen på følgende dele således:

Udstødningssystem, ca. 8000,- kr.
Indsugning ( kan være udgået hos flere ), ca. 7000,- kr.
Topstykker ( small block ), ca. 8000,- / pr. stk.
Motorblok ( long block / motor med topstykker, small block ), ca. 35000,-
Forvent en timepris hos mekanikeren på ca. 600,- kr. + moms

Jeg har en bekendt som skulle have skiftet to ventiler på et topstykke til en small block ( Mercruiser ). Arbejdet blev udført på et "aut. pirat værksted på Fyn" til en samlet pris på 35.000,- kr. !!!! Lidt i overkanten, synes jeg..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,238
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KentLep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:42.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden