Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 379
10 medlemmer og 369 gæster
byswveowxzn, Chenorpriobby, Diegoabracuams, FlintScult, miteenhah, mviwyblcewb, Rasarusobliddege, RhobarFairiuS, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-05-2014, 21:13
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Propel til SeaRay 230 Sundancer

Jeg har en Sea Ray 230 sundancer, der sidder en Mercruiser 4.3 liters i denne. Jeg mener der er et Gen 1 der der sidder på båden. Hvordan finder jeg ud af hvilken type skrue eller propel der er den korrekte til min båd. Den tidligere ejer havde 3 skruer som fulgte med båden. Men ville jo gerne vide hvilken størrelse der er den rigtige.

Er rimelig nybegynder i at rode med dette, så et forklarende svar med hvad man skal holde øje med, modtages med kyshånd.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-05-2014, 21:38
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Searay Se indlæg
Jeg har en Sea Ray 230 sundancer, der sidder en Mercruiser 4.3 liters i denne. Jeg mener der er et Gen 1 der der sidder på båden. Hvordan finder jeg ud af hvilken type skrue eller propel der er den korrekte til min båd. Den tidligere ejer havde 3 skruer som fulgte med båden. Men ville jo gerne vide hvilken størrelse der er den rigtige.

Er rimelig nybegynder i at rode med dette, så et forklarende svar med hvad man skal holde øje med, modtages med kyshånd.
Motorens max. omdrejningstal er 4800 omdr.min.

Motorens max. omdrejningstal WOT ( hanen i kælderen red. ) under sejlads med sejlklar vægt dvs. personer, brændstof, proviant, oppakning mv.

Uden at kende bådens vægt sejlklar snerper det i retning af en 19" 3-bladet alupropel....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-05-2014, 07:36
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Tak for dit svar. Det vil sige at det der er afgørende er motorens omdrejningstal. Der sad en 3 bladet alu på båden da jeg købte den sidste år. Desværre kunne båden ikke rigtig komme op af vandet og plane rigtigt.

Så da den skulle i vandet i år, kom der en 4 bladet stålproppel på den i år. Det gav rigtig meget og nu planer den og sejler omkring 30 knop. men grunden til mit spørgsmål var om jeg kunne montere en 5 bladet og så nå ligeså meget effekt som jeg gjorde fra en 3 bladet til en 4 bladet skrue. Men det er selvfølgelig vigtigst at båden eller motoren ikke tager skade af at jeg gerne vil have mere fart.

Jeg tjekker lige mine omdrejninger næste gang jeg er ude...

Endnu engang tak for dit brugbare svar..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-05-2014, 09:58
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Propelteknologi er for mange et spændende område specielt er der herinde mange brugere, der kan bidrage med egne erfaringer omkring valg af den optimale propel til båden.

Lidt kort fortalt er definering af den rigtige propel baseret på:

- Motorens max. omdrejningstal ( WOT )
- Gearing i drevet ( udveksling )
- Motorens antal HK ( hestekræfter )
- Bådens vægt sejlklar ( proviant, brændstof, personer, udrustning mv. ).

I dit tilfælde kendes følgende:
- WOT er 4800 omdr.min
- Gearingen skal være 1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul i overhus )
- 190 HK ( karburator, 2 portet ), 205 HK ( karburator 4 portet ) 220 HK (MPI)

Hvad der ikke kendes med sikkerhed er bådens vægt sejlklar og her bliver mange ofte overrasket over, hvad bådens faktiske vægt. En ting er hvad producenten oplyser, men noget helt andet er, hvad din båd vejer, når du stævner ud fra havnen. Har du båden på en trailer, kan du f.eks. køre en tur forbi den lokale Genbrugsstation og spørge, om de kan veje dit set-up. Vægten du får oplyst modregner du trailerens vægt, og nu kender du så den præcise vægt på din båd. Mange bliver overrasket over, hvor meget båden som ofte vejer mere end angivet - jeg selv blev det også !

Der findes til din type båd flere typer propellere:
- 3 bladet alupropel
- 4 bladet alupropel
- 3 bladet rustfri stålpropel
- 4 bladet rustfri stålpropel
- 5 bladet rustfri stålpropel

3 bladet alupropel = Standard propel. All-round propel.
4 bladet aluprope = Godt bundtræk, lavere cruising speed og godt greb.
3 bladet stålpropel = Højhastighedspropel.
4 bladet stålpropel = Samme fordele som 4 bladet alu, men "skær" vandet bedst.
5 bladet stålpropel = Vandsportspropel.

På siden af din propel står der som ofte et varenummer f.eks. kan det begynde med 48-187XXXXX 21 P.
"21P" er propellens stigning angivet i tommer, hvilket betyder, at propellen drejer sig 21 tommer frem for hver propelomdrejning.

Hele opgaven mht. til propellere, er, at finde den størstmulige propel til båden, hvor du med bådens vægt sejlklar kan ramme WOT - altså 4800 omdr.min under normale drift- og vejrbetingelser. Jo større propel båden kan trække ved WOT, jo mere udbytte får du af hver enkel dråbe benzin der brændes af.

Grundlæggende er propelteknologi omkring propel til båd således, at for hver tomme du ændre propelstigning ændres motorens omdrejningstal med ca. 200omdr.min.
Eksempel: 1 Motorens max. omdrejningstal med en 21" 3-bladet alupropel er 4400 omdr.min. For at kunne ramme 4800 omdr.min WOT, skal propellen altså være ca. 2" mindre, så en mulighed kan være en 3-bladet 19".

Eksempel 2: Motorens max. omdrejningstal med 21" 3-bladet alupropel er 5200 omdr.min. For at kunne ramme 4800 omdr.min. WOT, skal propellen altså være 2" større, så en mulighed kan være en 3-bladet 23".

Jeg var måske lidt hurtig ude med et svar ang. den propel som din båd bør sejle med - jeg tænkte på, at du havde en 5.0 motor i båden, og ikke en 4.3´er. Umiddelbart med den båd og motor, kan en 17" 3 eller 4 bladet propel være den rigtige med forbehold for bådens vægt sejlklar.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-05-2014, 19:36
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Det var et eminent svar. Jeg må have prøvet mig frem med forskellige blade og stigninger. Men endnu engang tak for din tid og ikke mindst meget gode svar... Jeg føler mig langt bedre rustet til at springe ud i at prøve.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,402
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, byswveowxzn
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:22.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden