Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 463
5 medlemmer og 458 gæster
NRTroy, RafaelDer, StevenNic, Svetljqm, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-10-2010, 21:04
Casper Casper er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 60
Billeder: 12
konservering af I/O

Hej med jer alle,

Et par spørgsmål fra borgen, som der sikkert er lidt religion omkring, - men lærerigt for mig at lytte til...

Behøver man at hælde stabilisator i benzintanken ?
Hvormange liter glycol skal der skylles igennem systemet ?
Er der gode råd til hvordan man i praksis får suget glycolen op gennem drevet ?

// Casper
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-10-2010, 00:04
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Casper Se indlæg
Hej med jer alle,

Et par spørgsmål fra borgen, som der sikkert er lidt religion omkring, - men lærerigt for mig at lytte til...

Behøver man at hælde stabilisator i benzintanken ?
Hvormange liter glycol skal der skylles igennem systemet ?
Er der gode råd til hvordan man i praksis får suget glycolen op gennem drevet ?

// Casper

  • Man behøver ikke, men jeg vil råde dig til det så du ikke risikerer at gå i stå på havet til foråret, med vand i systemet. Som minimum fyld tanken helt op, så er der ikke ret meget plads til kondens kan dannes.
  • Afhænger af maskinen, men bør stå i din medfølgende manual. På vores Mercruiser 4,3L MPI skal der bruges 20L
  • Jeg bruger øremuffer monteret på en 20L dunk med tappehane.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-10-2010, 07:32
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Rigtig mange siger det der med at fylde tanken op. Jeg har aldrig selv gjort det, der står højest 20-30 liter i min 150 liters tank. Båden står ganske vist et sted, hvor solen ikke skinner på den og temperaturen er meget stabil.

Jeg har en kammerat, der har en dieselbåd som står udenfor om vinteren. Han gør det samme, der står kun en slat diesel i tanken og han har aldrig haft problemer med vand/kondens i brændstoffet.

Hvis man har en vandudskiller i brændstofsystemet(hvad man bør have) skulle evt kondens/vand gerne blive fanget her.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-10-2010, 08:10
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Rigtig mange siger det der med at fylde tanken op. Jeg har aldrig selv gjort det, der står højest 20-30 liter i min 150 liters tank. Båden står ganske vist et sted, hvor solen ikke skinner på den og temperaturen er meget stabil.

Jeg har en kammerat, der har en dieselbåd som står udenfor om vinteren. Han gør det samme, der står kun en slat diesel i tanken og han har aldrig haft problemer med vand/kondens i brændstoffet.

Hvis man har en vandudskiller i brændstofsystemet(hvad man bør have) skulle evt kondens/vand gerne blive fanget her.
Ja det med tanken er religion, og jeg tror da også de fleste motorer er med udskiller, dog er de færeste som standard med mulighed for at tappe vand af incl vores. Og jeg vil nødig være på vandet og skulle afmontere vand/fuel filteret i hård sø. Better safe than sorry.

En anden ting jeg vil råde råde til er at Fogge motoren, dvs sprøjte fog oil ind i motoren så den hoster og ryger (mindre motorer går i stå) så får du lagt en god film af smørrelse i cylindrene og slipper for en kedelig overraskelse bestående af at motoren sætter sig.


Der er i øvrigt en super guide her fra West Marine USA (Video) Har givet linket til step 2 der omhandler motor og drev.
http://www.youtube.com/watch?v=5kiOms2f4gg&hd=1
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62

Sidst redigeret af NarkoKrig; 26-10-2010 kl. 08:23.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-10-2010, 09:42
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Ja det med tanken er religion, og jeg tror da også de fleste motorer er med udskiller, dog er de færeste som standard med mulighed for at tappe vand af incl vores. Og jeg vil nødig være på vandet og skulle afmontere vand/fuel filteret i hård sø. Better safe than sorry.
min båd står også bare vinteren over med en sjat 30-50 liter, og de sidste par gange jeg tanker inden båden kommer på land, tilsætter jeg karb.sprit. Jeg har monteret en nåleventil/olieventil i bunden af vandudskilleren (racor) i en af de propper der er, så er det bare at dreje på hanen og tappe lidt i en glas for at kontrollere for vand. Jeg tapper nok ca 2 dl vand om året.
det filter/vandudskiller der er monteret på motoren fra fabrikken, er ikke en dyt bevendt.
vandet fortsatte igennem til karb. så derfor monterede jeg et ordentlig filter/udskiller
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af MartinN; 02-11-2010 kl. 23:55. Begrundelse: citat tilrettet
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-10-2010, 15:16
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Jeg blander mig lige i denne tråd, kan det passe at jeg IKKE har vandindsugning gennem drevet? (VP270) Jeg har søvandsindtag i bunden af båden, har lukket søventil, hældt glycol i søfilteret mens motoren kører..

Jeg er i tvivl om man skal køre motoren rigtig varm, så thermostaten åbner, og man får glykolen hele vejen rundt? Det er jo et værre bavl med murerbaljer bag båden og samle glykolvand op..

Det er min første vinterklargøring, findes der mon en slags "manual"?

Jeg har 2x AQ130 Med VP270 drev..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-10-2010, 17:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Bloody Mary Se indlæg
Jeg blander mig lige i denne tråd, kan det passe at jeg IKKE har vandindsugning gennem drevet? (VP270) Jeg har søvandsindtag i bunden af båden, har lukket søventil, hældt glycol i søfilteret mens motoren kører..

Jeg er i tvivl om man skal køre motoren rigtig varm, så thermostaten åbner, og man får glykolen hele vejen rundt? Det er jo et værre bavl med murerbaljer bag båden og samle glykolvand op..

Det er min første vinterklargøring, findes der mon en slags "manual"?

Jeg har 2x AQ130 Med VP270 drev..
Det er afhængigt af, om der er ferskvandskøling på din motor eller ej.

Volvo Penta drevene har ikke impeller i drevet, men en remtrukket eller direkte trukket søvandspumpe via krumtappen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-10-2010, 18:12
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Bloody Mary Se indlæg
Jeg blander mig lige i denne tråd, kan det passe at jeg IKKE har vandindsugning gennem drevet? (VP270) Jeg har søvandsindtag i bunden af båden, har lukket søventil, hældt glycol i søfilteret mens motoren kører..

Jeg er i tvivl om man skal køre motoren rigtig varm, så thermostaten åbner, og man får glykolen hele vejen rundt? Det er jo et værre bavl med murerbaljer bag båden og samle glykolvand op..

Det er min første vinterklargøring, findes der mon en slags "manual"?

Jeg har 2x AQ130 Med VP270 drev..
ved alm. saltvandskøling skal du skal have motoren til at køre ind til termostaterne åbner. Ved lukket termostat løber vandet direkte i udstødnings manifoldene og ud.
mange der sejler i ferskvand Å eller sø flytter vandindtaget til bunden af båden, da der er meget grøde/tang som gerne vil hænge rundt om drevet, og så spærrer det for vandindtaget i drevet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 29-10-2010, 20:28
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Bloody Mary Se indlæg
Jeg blander mig lige i denne tråd, kan det passe at jeg IKKE har vandindsugning gennem drevet? (VP270) Jeg har søvandsindtag i bunden af båden, har lukket søventil, hældt glycol i søfilteret mens motoren kører..

Jeg er i tvivl om man skal køre motoren rigtig varm, så thermostaten åbner, og man får glykolen hele vejen rundt? Det er jo et værre bavl med murerbaljer bag båden og samle glykolvand op..

Det er min første vinterklargøring, findes der mon en slags "manual"?

Jeg har 2x AQ130 Med VP270 drev..
Du har søvandsindtag igennem drevet, det er de aflange huller der sidder foran på drevet, lige over "torpedoen". Men det lyder så til, at der er nogen som har boret et par huller igennem bunden, monteret indtag og ført slanger op til filter. Maskinerne har muligvis haft problemer med temperaturen, eller måske ville man tage problemerne inden de kom.

Vejen ude fra indtaget i drevet er snørklet og der er flere steder det kan blive utæt. En slange ud igennem bunden går man ikke fejl af. Man skal selvfølgelig se efter at det ikke er utæt, ellers kan det få katastrofale følger.

Mht om motoren skal køres varm for at få kølervæske ud i alle kroge, mener jeg ikke at det er nødvendigt. De fleste kølesystemer på motorer har en bypass funktion, så der strømmer vand rundt i systemet, selvom termostaten er lukket.

Det er lavet for at få en stabil temperatur. Da jeg byggede ferskvandskøling på min V6'er, fik jeg ikke denne bypass slange installeret. Det resulterede i at temperaturen hoppede fra 50-90 grader, indtil motoren havde gået et stykke tid. Det stabiliserede sig, når motoren blev gennemvarm.

Efter bypass slangen blev installeret, faldt temperaturen til ro.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,496
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, NRTroy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:30.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden