Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 395
7 medlemmer og 388 gæster
AlexSr, CurtisTib, Grubuzsmearse, mealeSedRah, Sanuyemtal, Svetlfer, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 22-11-2010, 19:33
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Gummiet mellem nav og propel er limet/vulkaniseret og skal beskytte drev og motor for de værste stød ved påsejlning. Det kan ikke skilles ad, og hvis du får den løsnet kan du godt bestille en ny propel
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #22  
Gammel 22-11-2010, 21:08
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er nogle propeller med et hårdt plastik-nav, det er lavet til at splintres hvis man påsejler feks. en sten, således at man beskytter propelakslen og spidshjulet m.m mod skader der langt overstiger prisen på en propel..

Nogle af de plastik bøsninger er limet i og andre virker som en løs hub der kan udskiftes hvis man har været uheldig at ødelægge den gamle ved feks. en påsejlning...

Det kan lade sig gøre at vulkanisere et løst gumminavn fast igen, det kræver en meget grundig rengøring samt den rette lim til at vulkanisere det med, vi gjorde det på gamle svævefly´s landingsstel hvis gummidæmpningen blev slået af ved en meget hård landing, og kravene til en sådan rep. er tårnhøje, da det er vitalt for en sikker landning at understellet ikke bryder sammen ved en hård landing.

Disse gummiklodser blev vulkaniseret på et stykke metal, og det var ultrastærkt bagefter...
Reply With Quote
  #23  
Gammel 22-11-2010, 21:50
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
Propeller der passer:
  • Vengeance 13 3/4 X 21 RH SS 3 BL
  • Revolution 4 Propeller - 14 5/8 X 21 RH SS 4 BL
  • HighFive Propeller - 13 1/4 X 23 RH SS 5 BL
Propeller der ikke passer:
  • HighFive Propeller - 13 1/4 X 21 RH SS 5 BL
    • For mange RPM ved 2 personer, men det syge optræk. Er nok optimal med fyldt båd 4-6 personer
  • Mirage Plus 14 5/8 x 23 RH SS 3 BL
    • For få RPM.
      • Vil tro man skal ned i en Mirage Plus 14 3/4 x 21 RH SS 3 BL

Lige et sidelink, kan se Mercury har opdateret deres propselector: http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #24  
Gammel 23-11-2010, 09:35
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
Attached Images
File Type: jpg sx-prop.JPG (248.2 KB, 1 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #25  
Gammel 23-11-2010, 12:19
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?
Reply With Quote
  #26  
Gammel 23-11-2010, 12:31
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?




Håber det giver mening
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #27  
Gammel 23-11-2010, 12:58
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?
Reply With Quote
  #28  
Gammel 23-11-2010, 13:07
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?
drive sleeve er ikke metal men plast, så der er ikke metal mod metal.
samme virkning som på min prop (billedet) gummiet er mellem prop og nav, så i teorien skulle det gummi kunne rykkes istykker ved grundstødning for at beskytte aksel og drev.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #29  
Gammel 23-11-2010, 13:13
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?

Drifesleve er af plast.

Drive Sleve sidder inde i propel. (Plast inde i metal)
Drive sleeve adaptoren sidder inde i drive sleve (metal inde i plast)
Propellar shaft sider inde i drive sleev adaptor (metal mod metal)

Så når du eks støder på en sten med propellen vil slaget/vredet blive taget af det blødeste material som i det her tilfælde er Drive Sleve der ligger som mellemstykke mellem propel og drive sleve adaptoren.

så hvis vi tager det fra propellen som udgangspunkt og ind mod akslen:

  1. Propel (Metal)
  2. Drive Sleve(Plast)
  3. Drive Sleve Adaptor (Metal)
  4. Propeller Shaft (Metal)
Jeg har selv oplevet at støde på grund og få smadret propel samt Drive Sleve. Drive Sleve flækkede men resten tog ikke skade, og min havde ikke slået sig. Er ikke i tvivl om hvis jeg havde haft en propel med fast nav på var jeg ikke sluppet så billigt som at købe ny propel.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #30  
Gammel 23-11-2010, 13:14
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Ok, syntes bare det er svært at se på min aftagede propel at dette stykke plast skulle kunne gøre noget...
Reply With Quote
  #31  
Gammel 23-11-2010, 13:18
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?

Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?
Reply With Quote
  #32  
Gammel 23-11-2010, 13:25
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?

Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?

Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan tingene udfolder sig ved enhver grundstødning, men i mit tilfælde var plasten flækket og havde taget det værste slag. Den var dog ikke ødelagt så meget at man ikke kunne sejle hjem, dog er jeg ret sikker på at hvis den ikke havde været der var det gået ud over drevet, hvem ved om det var blevet smadret så meget at jeg ikke kunne sejle hjem.

Jeg mener alle Mercruiser & Quicksilver (nyere) har det der hedder Flo Torq/Flo torq 2 nav, som netop er det nederste billede jeg har linket til.

En anden grund til de fleste hvis ikke alle ny producerede propeller benytter det, er muligheden for andre hub kits så man eks kan benytte propellen på yamaha, suziki etc uden at selve propellen skal produceres anderledes.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #33  
Gammel 23-11-2010, 13:30
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Hvis man kan sejle hjem uden problemer/mislyde skal man så formode at alt er ok eller skal man få det tjekket på et værksted og i såfald hvad er det så de kontrollerer om har taget skade?
Reply With Quote
  #34  
Gammel 23-11-2010, 13:35
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Hvis man kan sejle hjem uden problemer/mislyde skal man så formode at alt er ok eller skal man få det tjekket på et værksted og i såfald hvad er det så de kontrollerer om har taget skade?
Jeg havde ingen mislyde eller andet der antydede at der var sket noget med mekanikken.
Dog tappede jeg olien af for at se om der var komme vand i drevolien, samt fik tjekket om akslen var blevet skæv ved at sætte et stykke metal tæt (under 1mm) op af akslen og så rotere denne for at se om den støder på ved rotation.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #35  
Gammel 23-11-2010, 18:57
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
Den proces jeg nævner er med en kold vulkanisering, og jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne rense og påføre denne vulkaniseringvæske/lim på en gummi-hub og presse hub´en ind igen i propellen.

Man kan kan vel bruge en stor skruestik eller lign.

Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...
Reply With Quote
  #36  
Gammel 23-11-2010, 19:33
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?
Oftest vil man kunne sejle hjem i tomgang, hvor propeller vil dreje rundt. Men så snarr du giver den gas vil propelakslen fedte rundt inde i propellen, fordi at "drive Sleeve"/hub'en er smadret. Kan man mærke deciderede ubalance i båden efter en grundstødning, skal den op af vandet og efterses.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?
Nej alle propeller har løse navkits med "drive sleeve"/hub. Det er kun propeller til meget hurtig gående både, som er med fastnav. Ved en grundstødning her er det propellen og akslen som tager hele stødet.


Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...
Rudes Propeller gør det, så det er helt sikkert muligt, om det så er noget man kan gøre derhjemme, afhænger vel af størrelsen på ens skur
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 23-11-2010 kl. 19:41.
Reply With Quote
  #37  
Gammel 24-11-2010, 11:03
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Oftest vil man kunne sejle hjem i tomgang, hvor propeller vil dreje rundt. Men så snarr du giver den gas vil propelakslen fedte rundt inde i propellen, fordi at "drive Sleeve"/hub'en er smadret. Kan man mærke deciderede ubalance i båden efter en grundstødning, skal den op af vandet og efterses.



Nej alle propeller har løse navkits med "drive sleeve"/hub. Det er kun propeller til meget hurtig gående både, som er med fastnav. Ved en grundstødning her er det propellen og akslen som tager hele stødet.




Rudes Propeller gør det, så det er helt sikkert muligt, om det så er noget man kan gøre derhjemme, afhænger vel af størrelsen på ens skur

Jeg vil godt lige indskyde at ældre eks mercury propeller der idag har nav kit, kom med fast nav. Mere så der ikke købes brugt med forventning om de er med nav kit og skuffelse til følge.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #38  
Gammel 29-11-2010, 21:32
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har nu kigget lidt på en Propulse propel, men ved ikke lige om det er noget der virker?

Det er en 4-bladet og har en diameter på 14,5" hvilket svarer meget godt til den org. men tilgengæld kan man selv indstille stigningen imellem 14"-22" så man kan prøve sig frem og ændre på det alt efter hvad man lige netop skal bruge båden til og hvor mange personer man har ombord mv. Derudover kan man købe løse blade til den ved evt. påsejlning.

Den er lavet af et korrosionsfrit materiale som er hårdere end aluminium men 40% lettere end aluminium.

Nogen som har erfaringer med Propulse og om det er noget som kan måle sig med en 4-bladet alupropel?
Reply With Quote
  #39  
Gammel 01-12-2010, 19:48
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Slet ingen som har erfaringer med Propulse propellen?
Reply With Quote
  #40  
Gammel 01-12-2010, 20:40
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Mht. propeller teori kan disse link måske hjælpe!
De indeholder de mest basale begreber vedr. valget af propellere.

http://www.boatfix.com/how/props.html
http://ezinearticles.com/?Ultimate-O...uide&id=654730
http://www.powerboatmag.com/propeller-guide.html
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,260
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Grubuzsmearse
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:19.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden