Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 584
1 medlemmer og 583 gæster
Edwardapown
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 08-11-2009, 19:35
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Nope - det bliver ikke genbrugt.
Men der kommer ikke ret meget ud.
Ca. 15-20 sek efter vi ser frostvæksen kommer og gasses der på karburatoremodellerne lidt op og der sprøjtes konserveringsolie i, til motoren kvæles. På MPI'erne/EFI'erne slukker jeg bare på tændingen.
SÅDAN skal det gøres
Reply With Quote
  #22  
Gammel 08-11-2009, 19:39
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Der bliver naturligvis blandet 2 taktsolie i benzinfilterne på mpi'erne/EFI'erne.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #23  
Gammel 08-11-2009, 19:51
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
nå nå ,jeg hiver 2x45 liter igennem........måske også lige i overkanten
Reply With Quote
  #24  
Gammel 08-11-2009, 20:00
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hov glemte lige at svare dig.
Bruger vel lige knap 15-16 liter på V6'erne, 15-18liter til SB V8'ere og 18-20liter på BB V8'erne. Det variere lidt.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #25  
Gammel 09-11-2009, 08:26
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Uha, hvad skuer mit øje - Onepiece udstødningssystem på begge motorer !

Enkelte af de komplette motorer nytdrev.dk har solgt i år er netop til erstatning for de motorer der har benyttet Onepiece udstødningssystemet.

Det er mere eller mindre umuligt at vurdere udstødningssystemets indvendige tilstand, når designet er udført som det er.

Onepiece udstødningssystemet blev benyttet af OMC op til årgang 1991
( 4.3 liter V6 motor ) og af Mercruiser fra 1996 - 2001 ( 4.3 liter V6 motor ). Støbeprocessen og ikke mindst problematikken med inspektion af udstødningssystemets tilstand betød, at der blev konverteret til de mere almindelig manifolder og afgangsknæ, hvor de er delt på midten. I dag findes der konverteringssæt fra Onepiece systemet til alm. manifolder/afgangsknæ - der skal bruges specielle bøjninger fra afgangsknæ til bullhorn og de medfølger i det komplette sæt. Se vedhæftede billede.

En god kunde hos nytdrev.dk købte en brugt båd hos en stor dansk bådforhandler i foråret 2009. Båden var årgang 2001 og monteret med Onepiece systemet. Under første prøvetur blev motoren varm og forskellige komponenter blev udskiftet af forhandleren/værkstedet uden at det løste problemet. Anden sejltur viste stadig tegn på overophedet motor, men forhandleren/værkstedet kunne ingen fejl konstatere på motoren. Tredie tur blev sidste tur med den gamle motor - sammen med værkstedet blev motoren testet og til sidst lød et brag fra motorrummet og olie var tydelig bag båden !!

Båden blev taget på land og en ekspert i Mercruiser blev tilkaldt. Det kunne hurtigt konstateres, at Onepiece systemet var så tilgroet med rustflager mv., at kølevandet ikke kunne passere og dermed forklaringen med den overophedede motor. En dialog imellem forhandler og kunde resulterede i, at forhandleren monterede en fabriksny Mercruiser MPI 4.3 liter drivlinie med ferskvandskøling, transom og drev. Kunden betalte 380000,- kr. for den nye drivlinie og forhandleren den resterende sum incl. montering af drivlinien.
Attached Images
File Type: jpg Mercruiser Onepiece.jpg (15.4 KB, 61 views)
File Type: jpg GLM58992.jpg (150.8 KB, 0 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #26  
Gammel 09-11-2009, 09:31
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
fabriksny Mercruiser MPI 4.3 liter drivlinie med ferskvandskøling, transom og drev. Kunden betalte 380000,- kr. for den nye drivlinie og forhandleren den resterende sum incl. montering af drivlinien.
Fy for s.... var den lavet af guld ??

Havde det været mig der var kunden, var der kun en til at betale og det var ikke mig.....
Så kunne de få den ødelagte damper igen, da den jo aldrig havde virket ordentligt.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #27  
Gammel 09-11-2009, 09:57
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Fy for s.... var den lavet af guld ??

Havde det været mig der var kunden, var der kun en til at betale og det var ikke mig.....
Så kunne de få den ødelagte damper igen, da den jo aldrig havde virket ordentligt.
Båden lever op til kundens ønsker og krav. Netop derfor blev der indgået forlig omkring den nye drivlinie. Forhandleren tilbød at annulere købsaftalen og refundere det fulde beløb, hvilket kunden ikke var interesseret i.

Et løsningsforslag omkring reparation af den defekte drivlinie blev også vruderet, men hurtigt skrottet igen pga. de økonomiske omkostninger.

Jeg synes forhandleren har været meget large i denne sag og kunden fik en ønskebåd med en fabriksny drivlinie for en merpris på 38000,- kr.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #28  
Gammel 09-11-2009, 10:04
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ok så er det en anden sag.
Det er rart at det ikke altid er en kamp om retten.

sikkert en tastefejl for 380000 kr er sgu meget !!!!
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #29  
Gammel 09-11-2009, 10:15
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Sikkert en tastefejl for 380000 kr er sgu meget !!!!
Ja, det var en Fejl40 - det rigtige beløb er 38000,- kr.

Alligevel meget fordelagtigt, når prislisten siger 88000,- kr. + montering. Jeg havde også accepteret forhandlerens tilbud, hvis båden var som ønsket.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #30  
Gammel 09-11-2009, 10:37
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Rolf: Hvad koster et komplet setup ( her tænker jeg ALT ).

Merc. 5.7 V8 Carb.
Alpha One
Transom
Instrumenter.
Ledningsnet.

ALT - Som sku det sættes i et tomt skrog.

Skal iøvrigt snart bruge noget transomleje und bælge
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #31  
Gammel 09-11-2009, 10:55
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Rolf: Hvad koster et komplet setup ( her tænker jeg ALT ).

Merc. 5.7 V8 Carb.
Alpha One
Transom
Instrumenter.
Ledningsnet.

ALT - Som sku det sættes i et tomt skrog.

Skal iøvrigt snart bruge noget transomleje und bælge
Det er blevet mere kompliceret end tidligere at købe komplette drivlinier i USA, hvor priserne er gunstige. Brunswich har meddelt deres amerikanske forhandlere, at såfremt de sælger komplette drivlinier til Europa, vil evt. garantireparationer ikke blive dækket. Endvidere har jeg ad omveje hørt, at hvis en forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning - dette gælder stor som lille forhandler.

Mine gode kontakter rundt omkring kan måske hjælpe os med en komplet 5.7 liter drivlinie - jeg undersøger det nærmere.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #32  
Gammel 09-11-2009, 13:57
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Brunswich har meddelt deres amerikanske forhandlere, at såfremt de sælger komplette drivlinier til Europa, vil evt. garantireparationer ikke blive dækket. Endvidere har jeg ad omveje hørt, at hvis en forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning - dette gælder stor som lille forhandler.
Tja ..... nu har jeg ikke læst Mercurys garanti betingelser for nylig, men jeg mener at de har en worldwide garanti, så det må de have ændret.
Såvidt jeg ved så gælder garantien fra den dato du har købt motoren i USA hos en forhandler, også selvom du ikke har fået den endnu. Men det er åbenbart lavet om så der ikke er nogen garanti.

Vedr. forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning, er det virkelig lovligt ?
Reply With Quote
  #33  
Gammel 09-11-2009, 14:15
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Tja ..... nu har jeg ikke læst Mercurys garanti betingelser for nylig, men jeg mener at de har en worldwide garanti, så det må de have ændret.
Såvidt jeg ved så gælder garantien fra den dato du har købt motoren i USA hos en forhandler, også selvom du ikke har fået den endnu. Men det er åbenbart lavet om så der ikke er nogen garanti.

Vedr. forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning, er det virkelig lovligt ?
Jeg har oplysningerne fra en af vore amerikanske forhandlere vedr. de komplette drivlinier.

De originale Mercruiser reservedele er fortsat med World Wide Warranty selvom de er købt i USA og leveringsadresse f.eks. i Danmark. Jeg er vidende om ufattelig lang ekspeditionstid fra flere danske Mercruiser forhandlere, hvis der opstår en garantisag med en Mercruiser vare, der er købt i udlandet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #34  
Gammel 13-12-2009, 18:53
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvordan kan i holde skylleklapperne tætte... Jeg har købt et sæt som jeg har sat en slange og tragt på, men det vælter ud med væske fra klapperne når jeg hælder væske i tragten.... hvilke typer er tætte nok til at man kan få relativ meget kølervæske ind i motoren den vej.... Og hvordan kan man køre motoren varm så termostaten åbner hvis skyllebøfferne ikke slutter tæt, så render impelleren jo tør med det samme osv... Er der kun indtag via gællerne i begge sider af et SX drev, eller er der indtag andre steder også ? Nogen har fortalt mig den også har køleindtag andre steder, og at køleklapper gør mere skade en gavn...

Jeg får nok brug for hjælp til frostsikring hvis jeg kan få lidt adgang til min båd så jeg kan få den startet, for jeg ved ikke op eller ned mere efter alle de forklaringer jeg har fået på de forskellige forummer og båd-sider....

Mvh Christian
Reply With Quote
  #35  
Gammel 13-12-2009, 20:05
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Kan det slet ikke lade sig gøre at starte den, tag slangen af på suge siden på pumpen mont en anden slange kør den varm når den når drifttemp så tilslut en dunk med kølervæske start den lad den køre 20liter blandet igennem.

Så kan du sove roligt, eller åben aftap haner i hver side af blokken, jeg har læst det du beskriver i et andet indlæg
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden