Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 377
8 medlemmer og 369 gæster
ConnorDried, DenpokKebamnbob, Marcusket, mealeSedRah, miteenhah, Murakabrakenia, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-05-2011, 14:11
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Smøring af gearkabel???

Når båden er i gear og jeg giver den gas, så er det simpelthen så stramt så det er meget vanskeligt at regulere gassen. Når jeg har koblet gearet fra (ved at trykke på knappen på gashåndtaget), så glider det som kniv i smør og gassen kan reguleres præcist.
Spørgsmålet er hvordan jeg smører gearkablet? skal det skilles ad oppe ved gashåndtaget og så bare tømme en WD-40 i kablet (hvis man kan?) eller hvad er proceduren?
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #2  
Gammel 09-05-2011, 20:34
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Bekker Se indlæg
Når båden er i gear og jeg giver den gas, så er det simpelthen så stramt så det er meget vanskeligt at regulere gassen. Når jeg har koblet gearet fra (ved at trykke på knappen på gashåndtaget), så glider det som kniv i smør og gassen kan reguleres præcist.
Spørgsmålet er hvordan jeg smører gearkablet? skal det skilles ad oppe ved gashåndtaget og så bare tømme en WD-40 i kablet (hvis man kan?) eller hvad er proceduren?
Både ja og nej.
Tømme en flaske WD 40 er fint nok, men WD40 indeholder terpentin så den tager fedtet også. jeg vil finde noget der er tynd nok til at løbe igennem, men også smører. Ved ikke om man han få en speciel smøre dims at sætte på så man kan presse fedt ned i kablet.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 10-05-2011, 07:56
KS1's Avatar
KS1 KS1 er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
Billeder: 10
Kan man ikke bore et par smørenipler i? ved ikke om de hedder sådanne... men dem som man kan sætte en fedtsprøjte på?!?
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....


Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1


Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
Reply With Quote
  #4  
Gammel 10-05-2011, 08:05
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Bekker Se indlæg
Når båden er i gear og jeg giver den gas, så er det simpelthen så stramt så det er meget vanskeligt at regulere gassen. Når jeg har koblet gearet fra (ved at trykke på knappen på gashåndtaget), så glider det som kniv i smør og gassen kan reguleres præcist.
Spørgsmålet er hvordan jeg smører gearkablet? skal det skilles ad oppe ved gashåndtaget og så bare tømme en WD-40 i kablet (hvis man kan?) eller hvad er proceduren?
Ved at nærlæse dit indlæg så tror jeg du skal lede efter fejlen et andet sted. Der er jo ikke mere der skal flytte sig efter den er sat i gear. Så problemet kan ligge inde i håndtaget når du sætter den i gear. Tyder på at noget er gået løs og blokere for at du kan regulere gassen med gearet koblet ind.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 10-05-2011, 10:06
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Ved at nærlæse dit indlæg så tror jeg du skal lede efter fejlen et andet sted. Der er jo ikke mere der skal flytte sig efter den er sat i gear. Så problemet kan ligge inde i håndtaget når du sætter den i gear. Tyder på at noget er gået løs og blokere for at du kan regulere gassen med gearet koblet ind.
Jeg mente ellers at der er to kabler i eet? Et til gassen og et til gearet. Eller det er måske ikke korrekt?
Hvis der kun er et kabel, hvordan afbryder man så forbindelsen til gearet når knappen på gashåndtaget trykkes ind?

Med hensyn til smørenibler, så tror jeg ikke det er bare lige at montere en smørenibbel på sådan et kabel. Selve wire(ne) løber jo inde i en spiralformet stålwire hvor man ikke bare lige kan indsætte en nibbel (hvis det er det du mener?).
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #6  
Gammel 10-05-2011, 11:29
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Bekker Se indlæg
Jeg mente ellers at der er to kabler i eet? Et til gassen og et til gearet. Eller det er måske ikke korrekt?
Hvis der kun er et kabel, hvordan afbryder man så forbindelsen til gearet når knappen på gashåndtaget trykkes ind?

Med hensyn til smørenibler, så tror jeg ikke det er bare lige at montere en smørenibbel på sådan et kabel. Selve wire(ne) løber jo inde i en spiralformet stålwire hvor man ikke bare lige kan indsætte en nibbel (hvis det er det du mener?).
Nu ved jeg ikke hvilket gas/gear boks du har på båden, men normalt er det to kabler en til gas og en til gear. Når man trykker på knappen så trykker du en kam baglands og derfor går gearkablet ikke i indgreb. Når knappen ikke trykkes ind og du giver gas vil gearkablet følge med og den vil gå i gear. Den vandring er sikkert ikke ret lang.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,307
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Murakabrakenia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden