Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 349
7 medlemmer og 342 gæster
AkraborTurnito, Donaldken, miteenhah, SamuelHum, Sobotaneach, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-02-2012, 07:34
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Question Rensning/imprægnering af kaleche?

Mine forældres mørkeblå kaleche har flere områder hvor der er grønne alger og så er der en del mågeskidt lidt over det hele.

Kan se der findes mange forskellige produkter til dette, men kan nogle anbefale et produkt de har gode erfaringer med samt et godt imprægneringsmiddel? Det jeg har kigget på som fås i de fleste marinebutikker er:

Nordisk Yacht Kemi 3003 Imprægnering (de har dog ikke et decideret rensemiddel)

Watski/International Textile Waterproff (de har dog ikke et decideret rensemiddel)

Acapella Cleaner
Acapella Imprægnering

Jotun Mildew Remover
Jotun Textile Cleaner
Jotun Textile Shield

Hempel Mildew Remover
Hempel Textile Clean
Hempel Textile Protect

Sidst redigeret af thg; 25-02-2012 kl. 08:39.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-03-2012, 07:54
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Slet ingen der kan hjælpe mig med dette spørgsmål?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-03-2012, 09:22
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Jeg har igennem 6-7 år udelukkende brugt Kalesche rens og imprenering fra Biltema. Og jeg syntes det fungere rigtig godt - Og samtidig koster det det væsentligt mindre end "mærkevarerne".

Da vi for 2 år siden skulle have nye syninger i kaleschen tog jeg chancen og brugte min højtryksrenser(den mindste fra Nilfisk Alto). Og det blev simpelthen 110% iorden og fuldstændigt som nyt. Men som sagt er det hårdt ved syningerne, og man skal generelt være forsigtigt med at gøre det.

Ellers kan det godt være en god ide at lægge den i blød i nogle timer så skidtet er godt opløst inden man starter med rensningen. Det kan eks. være i en murerbalje el. lign. Man skal dog passe lidt på med at man ikke får lavet nogle skarpe knæk ved ruderne da de godt kan få en lille hvid plet.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-03-2012, 23:55
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Kalecherens...

Jeg kan mindes, at Flemming Leth brugte Acapella kalechefarve til en barnevogn for snart mange år siden i programmet Det' Leth.

Inden behandlingen ville jeg nok bruge sæbespåner i lunkent vand og en stiv skurebørste for at få alger og fugleklatter væk. Så en masse rent vand til at fjerne sæben.

Når kalechen er gennemtør, Acapella på en pensel, når det er tørt en kraftig imprægnering.

Jeg har ikke selv prøvet det, så ovenstående er mit bedste gæt
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...

Sidst redigeret af albino; 04-03-2012 kl. 00:25. Begrundelse: Stave-ged
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-03-2012, 08:40
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Vasker altid mit i en stor murerbalje med flydende sæbe fra mors bryggers / vaskemaskine, og det er det til kulørt vask, og resten er hårdt håndarbejde. Det er altid blevet fint og rent.
Til sidst bliver det skyllet igennem med flere gange koldt vand, hængt til tørre, uden at vride.
Når alt er tørt, så har jeg hentet imprenering hos den lokale camping forhandler, og de skriver godt nok at det skal sprayes på, men jeg hælder det op i en malerspand, og så pensler jeg det på, det lugter frygteligt, men det er effektivt, og det holder vandet ude i mindst et år. Jeg bruger det også på forteltet til campingvognen, og her holder det i 2-3 år uden problemer, og teltet står også ude, i opslået stand, 7-9 måneder om året.
Det er hårdt arbejde og heller ikke gratis, men det virker, regner med at jeg skal ned til den lokale sejlmager, de har også imprenering, til de kalescher de laver / sælger.
God arbejdslyst
mvh Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-03-2012, 13:38
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg bruger også en stor murebalje og ligger den i blød et par timer i en gang biotex. En plast pressening ud på plænen og kalechen ovenpå og så igang med skurebørsten. Kalechen hænges på tøjsnoren og spules godt på begge sider. Når den er tør pensles den med Simp 3003 http://www.holbaek-baadcenter.dk/visvare.aspx?vid=2692
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,349
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Sobotaneach
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden