Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 367
9 medlemmer og 358 gæster
AgenakarerneWen, Ashtontef, DGEdward, Diegotychope, Gelfordreimush, KabOraseDer, LarsFattfoult, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-08-2011, 18:25
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Question Udenbordsmotor i havn

Hej

Vi har fået havneplads i Struer til vores båd, som jeg hidtil har haft på trailer. Båden har udenbordsmotor. Hvad anbefaler eksperterne her mht. at skylle motoren, samt at trimme den?

Jeg har læst herinde, og hørt fra andre, - at det anbefales med drev at lade dem blive i vandet. Gælder det samme for en udenbordsmotor?

Min motor(Suzuki DF115) kan skylles på forskellige måder, - bl.a. vha. "headset" på motorbenet og lade motoren køre, eller ved slukket motor, at sætte vandslangen på en dertil indrettet skyllestuds.

Jeg har altid været hysterisk med at ferske motoren efter sejlads, - men det er også nemmere når den ligger på en trailer. Hvad gør I andre som ligger i havn?

Mvh Morten
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-08-2011, 20:50
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Nu sejler jeg med Z-drev, men havde jeg påhængsmotor, ville jeg hejse den fri af vandet, når den ligger på sin plads. Når der er en studs på motoren til at skylle den igennem, uden motoren startes, er det vel blot at tage slangen fra broen med ned i båden, koble på og skylle.

Jeg vil hejse motoren fri af vandet for at forhindre korrosion og begroning. Gearkabler og ledninger/slanger er vel så små i dimensioner at de ikke tager skade af at motoren er vippet højt op, i længere tid.

Årsagen til at Z-drevet på både med indenbordsmotor helst skal blive nede, er at de store bælge kan blive deforme, hvis de holdes i en bestemt position i længere tid. Mest kritisk er kardanbælgen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-08-2011, 09:30
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Enig med Horizonblue. Og kan tilføje at hvis man tilter sit Z-drev er hydraulikken stadig under vand, med fare for begroning og rur, som sætter sig fast og kan ødelægge pakningen i stemplerne.

Op med påhængsmotoren, det har den bedst af.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-08-2011, 10:08
Søren S Søren S er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 62
Hej

Jeg sejler åben båd med påhængsmotor.
Når jeg har min båd liggende fast i vandet.
Vipper jeg motor op så hele benet er frit af vandet. Så jeg derved undgår at der kommer begroning på.
Jeg skyller ikke min motor efter sejlads og har aldrig gjort det.

God dag
Søren S
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-08-2011, 21:00
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
En grund mere til at lade sit z-drev være tiltet ned er at tærrezinket er i vandet og er virksomt. på en del drev er zinket ude af vandet i "beach" stilling og beskytter ikke imod tærring.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-08-2011, 21:43
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg må blande mig i debatten omkring z-drev... :

Som erfaren drev-pusher er der her et par gode råd til optimal drift- og vedligeholdelse af sit drev;

- Sømærker er sat tilfældigt i indre danske farvande, og bør ikke følges. Skal du være på den sikre side, så skal du altid sejle den "gale" vej omkring dem.
Jo lavere vand, jo bedre.

- Hvis din båd f.eks. har en dybdegang på 0.90 meter, skal du så vidt det er muligt altid søge efter lavere vand. Det optimale resultat for en drev-pusher opnås, hvis du sejler på meget lavt vand med 30 knob.

- Anoder er et salgstrick og bør aldrig bruges. Bruges disse, så tærer drevet aldrig.

- Uanset om båden sejler, ligger stille i havnen eller står på land, så skal drevet altid være hævet til øverste position.

- Har du mulighed for at have landstørm tilsluttet båden, når den ligger i havnen uden anoder og med hævet drev, så fremskynder det alle tæringsprocesser. Det vil glæde en drev-pusher.

- Brug altid en rustfri propel, hvis drevet er uden anoder og båden med landstrøm i havn.

- Langt de fleste drev er ikke i behov for olie. Brug vand eller glycol. Undlader du at bruge olie, så vil vandet være med at reducere drevtemperaturen under drift nøjagtig som med biler, hvor kølervandet også holder motortemperaturen nede. Lavere drevtemperatur giver som minimum 12 - 15 MPH på toppen.

Ovenstående er enhver drev-pushers ABC bog
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 10-08-2011, 07:56
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12


Good one.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #8  
Gammel 10-08-2011, 08:55
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Ja ja kære drev-pusher - det var en af de bedre. Det kan være at vi ses i Egå Marina
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 10-08-2011, 16:32
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Sidste år hævede jeg ikke, min motor op og det var jeg godt træt af, da jeg rog den op, jeg have ellers prøvet på, at vaske den ren, engang imellem.

Det er at, jeg kunne se, at det havde taget en del, af mit tærer zink.

Men huske, hvis du hæver motoren, SKAL hele benet værer over vandet, heletiden, med mindre at tærer zinket er fuldt dækket af vand.

Jeg gjorde mit motorben, rent med Hempel polish, det var det enste jeg kunne tage det med, tog så lige 1½ time

Det skal siges at jeg ligger i ferskvand, ved Silkeborg.( Altså båden, jeg ligger vist mere i øl )


__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #10  
Gammel 10-08-2011, 21:46
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Den forrige ejer af båden var bange for at ødelægge gearkabler mm., så han tiltede den aldrig helt op. Dvs. anoden sad over vandet, - men de nederste, bagerste 5 cm. af motorbenet lå stadig i vandet. Benet ser dog ok ud, - det er kun i år den har ligget i havn, - og den er ikke tilsluttet landstrøm, og hovedafbryderen har altid været afbrudt i havn.

Den har ikke fået bundmaling, - så man kan se den har været i vandet. Tror vist også jeg skal prøve lidt Hempel på den...

Mvh Morten
Reply With Quote
Svar

Tags
ferske, skylle, udenbordsmotor

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,299
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Ashtontef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden