Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 308
8 medlemmer og 300 gæster
CurtisSwerhal, Darmokavecigo, Dorianked, Marcusket, pemapeent, PeraturCEX, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-04-2014, 07:38
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Erfaring med polermaskine i mellemklassen?

Overvejer at investere i en polermaskine til min Yamarin 56 HT, men synes over 2000 kr plus skiver mv. for f.eks. en dual action maskine er overkill til mit behov.

Har bemærket at en del bådudstyrsbutikker sælger denne
http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=438 til ca 500 kr.

Tænker at den alt andet lige må være bedre end de helt billige fra Harald Nyborg, Biltema mv idet hastigheden f.eks. kan indstilles, men har andre erfaringer med den pgl. maskine?

Er det -når jeg ikke vil ofre mange penge - bedre at droppe maskine helt og satse på knofedt?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-04-2014, 07:57
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by CPH1420 Se indlæg
Overvejer at investere i en polermaskine til min Yamarin 56 HT, men synes over 2000 kr plus skiver mv. for f.eks. en dual action maskine er overkill til mit behov.

Har bemærket at en del bådudstyrsbutikker sælger denne
http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=438 til ca 500 kr.

Tænker at den alt andet lige må være bedre end de helt billige fra Harald Nyborg, Biltema mv idet hastigheden f.eks. kan indstilles, men har andre erfaringer med den pgl. maskine?

Er det -når jeg ikke vil ofre mange penge - bedre at droppe maskine helt og satse på knofedt?


En rotary maskine (som den du linker til) er helt sikkert fin til prisen, men risikoen for at der opstår swirls/hologrammer er ret stor! Jeg er dog usikker på om det kun gælder for autolak!

Har selv haft sådan en Makita rotary polermaskine og den solgte jeg, da den alt for let lavede hologrammer på autolak!

Jeg har nu denne, som jeg også kan anbefale andre: http://www.cleanyourcar.co.uk/polish.../prod_673.html

De har mange forskellige polerpads til meget fornuftige priser (sammenlignet med DK, for syntes da godt nok at ca. 90 kr. pr. stk. stadig er dyrt): http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing/cat_2.html

Fragten til DK er ca. 140 kr. selvom man fylder ret meget i kurven og denne rabatkode giver 5% rabat på alt, ved at indtaste den i kurven: S2KUK

Sidst redigeret af thg; 17-04-2014 kl. 10:09.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-04-2014, 09:43
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har en der ligner den du linker til, dog er det en Makita men funktionen er den samme.
Jeg har ikke oplevet problemer, men pas på ikke at bruge for meget slibemiddel på kanter, så kan man hurtig få sleben gelcoaten tynd.
Men til polering med polis er der ikke problemer, men det er jo en lidt tung maskine at stå med.

Biltema har poleresvampe der passer til, til rimelige priser.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-04-2014, 14:21
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Thg og Jens, mange tak for jeres informative og hjælpsomme svar. Den i UK er unægtelig et interessant alternativ men jeg står selfølgelig og skal bruge maskinen NU. Besøger Marinetorvet snarest. Jeg hæfter mig ved, at den kan køre ned til 600 omdrejninger/min, så mon ikke det går, bare man søger for ikke at arbejde for længe på samme sted. Havde dog gerne set at skiven var mindre, så det er lettere at komme rundt. God påske!
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-04-2014, 19:45
hrfrue hrfrue er offline
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2013
Bopæl: københavn
Indlæg: 2
polermaskine

Jeg har den fra marinetorvet og er yderst tilfreds med den, bla. fordi den har variabel hastighed. På de lidt mere utilgængelige steder bruger jeg min excenter sliber med poler pude på.
Mvh Per
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-04-2014, 08:35
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Citér:
Originally Posted by hrfrue Se indlæg
Jeg har den fra marinetorvet og er yderst tilfreds med den, bla. fordi den har variabel hastighed. På de lidt mere utilgængelige steder bruger jeg min excenter sliber med poler pude på.
Mvh Per
Mange tak for tilbagemelding!
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-04-2014, 17:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har en MIKATA fra PALBY Marine og det er sikkert den samme som sælges fra marinetorvet, vil jeg tro.

Fin polermaskine til båden, men til bilen ville jeg aldrig bruge den.
Hvorfor ved jeg ikke, men nok lidt som der skrives om, så kan der komme polerstriber.

Til polering på gelcoat er den IMØ glimrende. Der hvor den ikke kommer ind i hjørnerne, der undlader jeg at polere eller tager det med en fiberklud fra Farecla.

Polermidler jeg bruger til maskinbrug er Farecla marineserien eller Turtle Nano. Begge velegnede til maskin- eller slavebrug med hånden..

De "traditionelle" polermidler fra International, Hempel og Jotun har jeg ingen erfaring med.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 18-04-2014, 17:58
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Staffering

Endnu engang tak for hjælpsomme svar. Er helt nybegynder så bær over med to tillægsspørgsmål:

Hvordan behandler jeg staffering - jeg har ca. 30 cm brede 'klistermærker' langs siderne? Går ud fra jeg ødelægger dem hvis jeg bruger fx Hempel polish men kan jeg bruge voks og maskine på dem?

Hvor meget sviner det at arbejde med maskine? Jeg vil gerne behandle gelcoat i kabinen og er jeg så nød til at afdække teakdørk osv. m. plastik?

Fortsat god påske!
Reply With Quote
  #9  
Gammel 18-04-2014, 18:14
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om....

Men hvis man vil have det bedste resultat ( min subjektive erfaring ), så glem alt om maskiner...

Tvist er den bedste vej frem....så der er noget mere knofedt arbejde i det, men så meget hårdere er det heller ikke....

Jeg har så brugt P55 fra Wurth, som i år blev et kompromis, fordi jeg havde så meget jeg skulle have lavet...

P55 er både polermiddel og voks....det bedste er 2 forskellige produkter, dog blev resultatet bedre end jeg havde håbet på.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,277
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, CurtisSwerhal
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:23.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden