Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 363
6 medlemmer og 357 gæster
BenImpatte, FaesulMypebyday, hvfwydlkeef, mealeSedRah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-08-2014, 08:38
Koerner10g Koerner10g er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 2
Smårevner i gelcoaten

Hej allesammen

Jeg har netop opdaget nogle smårevner i gelcoaten på min båd. De er helt hårfine, og man kan dårligt mærke dem når man kører en negl henover. Hvordan kan de være opstået - og ikke mindst - hvordan kan jeg reparere dem?

på forhånd tak!
Attached Images
File Type: jpg IMG_6390.jpg (335.9 KB, 19 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-08-2014, 10:41
bayliner 2958 bayliner 2958 er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Faaborg
Indlæg: 9
Det er små stressrevner - som i mine øjne er helt ufarlige og ubetydelige. Du kan få dem væk ved at slibe dem væk og reparere med galsfiber - men der er en stor sandsynlighed for at de vil vende tilbage inden for kort tid.

Vores Bayliner har også en hel del af dem, men de har ingen betydning, udover de ikke er særlig pæne.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-08-2014, 15:39
Ellida Ellida er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: DK
Indlæg: 10
Hej

Jeg vil tilføje:
Det er rigtigt revner fra belastning. Det betyder også at du skal forstærke lidt på bagsiden af glasfiberen (lægge en måtte mere på bagved, og evt lave lidt afstivning - efter alle kunstens regler) - derefter kan du slibe gelcoaten ned, og lægge ny gelcoat på overfladen.
Slibe og vandslibe til det er perfekt - stort arbejde, og svært at ramme farven.

Hvis du ikke forstærker bagpå, så er det spildt arbejde at prøve at få dem væk.

De fleste både har den slags revner hist og her - det har som regel kun kosmetisk betydning.
Nogen gange kan det dog også vise, at der faktisk er et eller andet som er på vej til at gå i stykker.

pøj pøj - A.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-08-2014, 09:27
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Hvis revnerne ikke er opstået pga en kollision, har det kun ren kosmetisk betydning, glasfiberen inde bagved er ikke revnet.

De fleste både får lidt revner i gelcoaten. Hvis gelcoatlaget er for tyk, i forhold til glasfiberen inde bagved, revner det lettere, vil jeg mene. Ind imellem ses det at der er startet en revne fra en skrue, som holder et beslag eller lignende. Når man skal skrue et beslag fast på båden, er det vigtigt at det hul man forborer ikke er for lille og man undersænker det, så gelcoaten ikke flækker, når man moser skruen i.

Jeg arbejder med en teori om at de både der ikke er blevet skånet i deres tid (ustandselig fuld gas og gerne i store bølger) vil danne flere revner end dem der har futtet rundt på Silkeborg søerne hele deres liv, uden at have været over 6 knob. Men det er ikke noget jeg har belæg for
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,405
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, FaesulMypebyday
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden