Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 575
1 medlemmer og 574 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 19-05-2010, 22:13
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Kølingsproblem på volvo!

Vores dejlige båd, en Stingray 185lx med 3.0 volvo penta med sx derv, har ingen køling ved tomgang!! Da vi lige havde smidt den i vandet for første gang startede vi den og lod den stå i tomgang. Da vi uventet kom til at ligge ret længe(ca 20min) blev den varm og alarmen gik. Vi slukkede straks. Efter nogen tids "kiggen" på tingene prøvede vi at starte den igen og give den en del omdr. og temperaturen faldt straks. Vi kiggede så til impelleren, selvom den blev skiftet midt på sæsonnen sidste år og kun har gået 20 timer! Men den så helt ny ud. Vi har så af flere omgange prøvet at køre vand gennem dele af kølesystemet, og kan ikke rigtigt finde nogle propper, ej heller steder hvor den kan trække falsk luft ind. Men når den står med øreklapper i tomgang bliver den varm, og vi kører uden thermostat, da vi splittede den af under fejlfindingen! Vi har også stukket forskellige ting ind i drevet ved indsugningen for at skabe fri passage der. Så kære dejlige sejlere og andre sagkyndige...HJÆLP! Hvad er det vi har overset?

Mvh ham der er liiige ved at blive desperart
Reply With Quote
  #2  
Gammel 20-05-2010, 06:40
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Har du søvandsfilter på? Jeg havde det problem at pakningen under låget på mit søvandsfilter var blevet hård og derfor ikke længere sluttede tæt. Jeg fandt fejlen da jeg slukkede for motoren og så fine små bobler dukke op langs kanten af låget. Det er ikke sikkert at det er der din fejl er, men det er da et forsøg værd. Jeg skiftede hele filteret da en ny pakning kostede 2/3 af nyprisen på et helt filter.......
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #3  
Gammel 20-05-2010, 06:42
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Hvis det havde været en AQ V6'er eller V8'er (altså før 1993), der havde lavet det nummer du beskriver her, så er der kun eet sted det kan være galt.

Udstødningsknæet, lige der hvor vand bliver blandet med gas, bag ved de korte stykker slange, ville den være stoppet med rust.

Det er de kanaler/huller der er i knæet, hvor vandet bliver spulet ud af, for at blive blandet med gassen.

Om det er det samme der er galt på din, kan jeg ikke sige, men det er der ret stor chance for.

Årsagen til at den kan køle når den får lidt gas, er at der kommer tilstrækkelig med tryk på vandet, uden at motoren egentlig udvikler ret meget mere varme.

Hullerne er altså ikke helt stoppede, men alligevel så meget at der ikke kommer vand nok igennem, når den går tomgang og der ikke er ret meget fart/tryk på vandet.

Så altså, afmonter dit knæ(på motoren......) tjek og rens det for rust/skidt, sæt det på igen og prøv.

Husk at tømme manifolden for vand, inden du løsner boltene, ellers kan du risikere at der render lidt vand ned i udstødningshullet og evt ind i motoren.

Der skal selvf. en ny pakning til, når du monterer knæet igen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-05-2010, 07:00
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Har du søvandsfilter på? Jeg havde det problem at pakningen under låget på mit søvandsfilter var blevet hård og derfor ikke længere sluttede tæt. Jeg fandt fejlen da jeg slukkede for motoren og så fine små bobler dukke op langs kanten af låget. Det er ikke sikkert at det er der din fejl er, men det er da et forsøg værd. Jeg skiftede hele filteret da en ny pakning kostede 2/3 af nyprisen på et helt filter.......
Jeg tror ikke jeg har sådan et filter med det er da værd at kigge efter om det kunne være fejlen!
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-05-2010, 07:07
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Ja det lyder også som en meget fornuftig forklaring! Men kan det virkeligt passe på en båd fra 2006, som indtil 2009 var trailerbåd og som dags dato kun har gået ca 50 timer?
Det er en på et andet forum som sagde at han havde haft samme problem, og at det var ruer i kølekanaler, men ikke så mange at den slet ingen vand kunne trække op! Men i tomgang var der bare lidt for meget modstand! Lyder det til at være mit problem også?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 20-05-2010, 08:41
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 20-05-2010, 08:55
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
Lars for faen. det er kun på de sorte impellen sidder så tåbelige. dette er en volvo SX
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-05-2010, 08:59
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Nåå ja for fanden, det er sgu da også rigtigt
Men sidder den rigtigt alligevel??
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 20-05-2010, 09:03
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
Ja jeg mener også det er ALT for tidligt! Ja ikke! Synes det lyder som om det kunne være problemet, men hvordan kommer man det til livs? Må jeg køre noget syre igennem? Og hvilken?

Ja impelleren sidder rigtigt. Vi skiftede den midt sæson sidste år og den sejlede fint, men så ved første søsætning opstod problemet, så det ville da være underligt hvis det var impelleren..! OG den sidder selvfølgelig oppe i motorrummet i et sødt lille RØDT hus!
Reply With Quote
  #10  
Gammel 20-05-2010, 09:04
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
prøv at afmontere slangen ved termostathuset, altså slangen som kommer fra søvandspumpen. en spand under slangen og start motoren.
dette kræver at båden ligger i vandet.
kommer der vand kan vi udelukke stoppet drev og defekt pumpe.
jeg tror ikke en drev fra 2006 er groet til med ruer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #11  
Gammel 20-05-2010, 09:18
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
prøv at afmontere slangen ved termostathuset, altså slangen som kommer fra søvandspumpen. en spand under slangen og start motoren.
dette kræver at båden ligger i vandet.
kommer der vand kan vi udelukke stoppet drev og defekt pumpe.
jeg tror ikke en drev fra 2006 er groet til med ruer.
Okay, det må være næste forsøg så! Grunden til det skal være i vandet er det for at vandslangen ikke bare skal spule vandet op?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 20-05-2010, 09:22
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Ja netop. når du bruger øreklapper bliver vandet presset ind, men når båden ligger i vandet så skal den selv suge vandet ind og det er jo ikke helt det samme. En defekt pumpe eller en sted den kan suge falsk luft vil du ikke opdage når vandslangen presser vandet ind.

tjek lige om proppen er monteret på skyllestudsen så det ikke er der den suger luft.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #13  
Gammel 20-05-2010, 09:53
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Ja netop. når du bruger øreklapper bliver vandet presset ind, men når båden ligger i vandet så skal den selv suge vandet ind og det er jo ikke helt det samme. En defekt pumpe eller en sted den kan suge falsk luft vil du ikke opdage når vandslangen presser vandet ind.

tjek lige om proppen er monteret på skyllestudsen så det ikke er der den suger luft.
Okay, det var også min tanke! Det har vi tjekket, og den sidder så stramt den kan! Men hvis det ender som jeg tror, og den ikke pumper vand op i spanden, hvad er det så vi gør der fra? Bre lige for at have en ide om hvad vi så skal gribe og gøre i!! :-)
Reply With Quote
  #14  
Gammel 20-05-2010, 11:12
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
Joeh, men i begyndelsen af tråden, kunne jeg ikke lige se hvor gammel motoren var. Dog skal man huske på at det ikke kun er rust fra manifold/knæ, der vil stoppe hullerne til. Det er også rusten inde fra motoren som skal den vej ud. (medmindre der er ferskvandskøling på) Men jo, den er lige lovlig ny, til at det skal være det problem.

Dog er det ikke så meget timetallet, ej heller det faktum at den har været en trailerbåd, der gør at jernet ikke ruster.

Hvis den alligevel har sejlet i saltvand og ikke er blevet skyllet igennem når den er kommet op, ja så ruster det. Det ruster jo selvom motoren står stille, hvis den ikke er ordentlig skyllet ud, tømt for vand.

Men men, jeg vil nok først kigge andre steder, inden jeg hiver knæet af, når den trods alt er så ny.

Hvis der er en utæthed før pumpen, så der kommer luft med i vandet, stiger temperaturen også i tomgang(har selv prøvet det). Når man så giver lidt gas, falder den igen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #15  
Gammel 20-05-2010, 11:34
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Mr_Matthew00 Se indlæg
Okay, det var også min tanke! Det har vi tjekket, og den sidder så stramt den kan! Men hvis det ender som jeg tror, og den ikke pumper vand op i spanden, hvad er det så vi gør der fra? Bre lige for at have en ide om hvad vi så skal gribe og gøre i!! :-)
så er der 3 muligheder. enten sidder der noget skidt og stopper eller den kan suge luft eller en defekt pumpe. tvivler også lidt på at det er pumpen. Jeg har lige skiftet impellen i min pumpe i år og den var fra 2005 men så ud som en ny. Hælder mest til falsk luft en sted for så gør den som Horizonblue skriver
bliver for varm i tomgang og når den får lidt omdrejninger så falder temperaturen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #16  
Gammel 20-05-2010, 19:01
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Så er der lige en opdatering! Efter at have foretaget fejlsøning kapitel 3 tager vi en slange af ved indre transom og putter i en spand vand. Denne slange går direkte op til impelleren. Hvis den så suger vand var der jo en prop i drevet...men det var der ikke, og ingen vand ved tomgang. Da vi så for gang nummer 4 har impelleren ude kommer vi til at diskutere pakninger. Kan impellerhuset være utæt på en eller anden måde? Da vi så tager o-ringen ud opdager vi at der sørme er 2 o-ringe. Det bliver vi hurtigt enige om der er en felj, og at det nok er gået lige rigeligt hurtigt da impelleren blev skiftet sidste sommer. Vi tager den ene ring ud, spænder alt sammen igen og voila! Nu køler den igen! Men tak for de mange gode råd, det er lækkert der er nogen, som gider tage sig lidt tid til at hjælpe andre! ;-)

Mvh ham som med sikkerhed sætter båden i vandet i morgen..!
Reply With Quote
  #17  
Gammel 20-05-2010, 20:02
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
dejligt at høre det bare virker igen, så er det ud på vandet. Husk lige din termostat som du vist fik ødelagt ellers kører motoren med choker på det meste af tiden. chokeren er temperatur styret.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #18  
Gammel 20-05-2010, 20:17
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Ja det er skønt! Jep den skal jeg huske! Kan man godt sejle en tur uden termostat? Og kan den skiftes i havnen?
Reply With Quote
  #19  
Gammel 20-05-2010, 20:19
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Mr_Matthew00 Se indlæg
Ja det er skønt! Jep den skal jeg huske! Kan man godt sejle en tur uden termostat? Og kan den skiftes i havnen?
sagtens ingen problemer med det, bare giv den noget håndtag.
det eneste der kan ske er at dit forbrug måske er en anelse højere.
god tur.
den kan skiftes i havnen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #20  
Gammel 20-05-2010, 20:21
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Lækkert! Jeg takker og bukker adskellige gange!
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:18.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden